Diberi peluang untuk mencuba DEATH NOTE Killer Within oleh Bandai Namco Entertainment, kami mendapati diri terperangkap dalam pengalaman deduksi sosial yang tegang, diilhamkan oleh Death Note. Ini bukan sekadar game misteri pembunuhan biasa; ia menggabungkan tema gelap dan manipulatif daripada Death Note ke dalam genre ini, menjadikannya satu permainan yang memerlukan kepintaran, strategi, dan tipu daya.
Selepas bermain selama kira-kira sejam, jelas bahawa game ini, seperti dalam genre serupa, bergantung kepada sejauh mana bijaknya pemain melaksanakan peranan mereka. Jika Kira dan L dapat memainkan peranan mereka dengan sempurna, game ini menjanjikan pertembungan epik yang sukar dilupakan.
Peranan dalam game ini dibahagikan kepada dua kumpulan utama (yang melibatkan minimum 4 sehingga 10 pemain): Kira dan pengikutnya, serta L dan pasukan penyiasatnya. Setiap kumpulan mempunyai syarat kemenangan unik: Kira dan pengikutnya perlu membunuh L atau mencapai 100% pada bar kemajuan, manakala L dan penyiasat lain harus menangkap Death Note atau memenuhi bar yang sama dengan menyelesaikan tugasan.
Penyiasat secara semula jadi meningkatkan bar kemajuan dengan melengkapkan tugasan, seperti bercakap dengan NPC atau menyiasat lokasi kejadian jenayah. Sistem ini memberikan matlamat untuk setiap tindakan harian, di mana pasukan Kira perlu mensabotaj dan mengelak, sementara pasukan L berusaha membongkarkan identiti dan mengumpul bukti.
Game ini mempunyai unsur yang unik: hanya Kira, pemilik Death Note, yang mempunyai kuasa untuk membunuh, dan itu pun hanya jika mereka memiliki ID atau nama sebenar mangsa. Mekanik ini membawa elemen risiko tinggi yang membezakan Killer Within daripada game deduksi sosial lain, menjadikan kecurian identiti sebagai strategi utama.
Pengikut Kira – yang boleh bertindak sebagai penyiasat secara rahsia – memainkan peranan penting dalam mengumpul dan menyerahkan ID atau Death Note, tetapi mereka perlu berada dekat secara fizikal untuk bertukar barang penting ini. Apabila Kira dan pengikutnya berada dekat dengan penyiasat untuk tempoh yang singkat, mereka secara automatik mencuri ID penyiasat tersebut, mewujudkan ancaman yang sentiasa ada kepada pasukan L.
Tambahan pula, Death Note boleh diserahkan di kalangan pengikut Kira; pertukaran ini menjadikan pemegang baharu sebagai Kira, memastikan misi mereka terus berjalan walaupun Kira asal terbongkar. Lebih mencabar lagi, hanya Kira dan pengikutnya yang tahu identiti satu sama lain dari awal, manakala L dan penyiasat lain mesti bergantung kepada pemerhatian dan deduksi untuk mengenal pasti kawan atau lawan.
Kedua-dua pihak mempunyai abiliti khas sendiri yang menambah elemen tambahan kepada gameplay. Contohnya, Kira dan pengikutnya boleh menggunakan Command Card untuk memanggil penyiasat ke lokasi tertentu atau mengalihkan perhatian mereka dengan kes.
Apabila penyiasat tertumpu pada tugasan ini, mereka menjadi lebih terdedah, membolehkan pasukan Kira mencuri ID tanpa disedari. Sebaliknya, L mempunyai akses kepada kamera keselamatan di seluruh bandar, memberikan kelebihan besar dalam memantau dan berpotensi menangkap Kira semasa menggunakan Death Note atau mencuri ID.
Setiap hari berakhir dengan sesi perbincangan pasukan, membolehkan L mengumpulkan semua orang untuk mengundi siapa yang mereka syaki sebagai Kira. Ini adalah detik penting dalam game di mana pemain boleh membincangkan pemerhatian, mengundi suspek, dan menggunakan logik atau pujukan untuk mempengaruhi orang lain.
Jika suspek dikenal pasti dan ditahan tetapi tidak memiliki Death Note, mereka hanya dipenjarakan selama sehari—mewujudkan celah yang boleh dieksploitasi oleh pasukan Kira dengan memindahkan buku itu kepada sekutu lain. L, bagaimanapun, mempunyai langkah berjaga-jaga: dia boleh menetapkan penyiasat tertentu untuk bekerjasama dalam tugasan, membantu mengenal pasti sama ada kecurian ID berlaku dalam kumpulan.
L juga boleh menggari pemain yang disyaki kepada penyiasat lain, berpotensi menghadkan pergerakan Kira, tetapi masih membolehkan pengikut Kira untuk terus melaksanakan misi di bawah ‘penyamaran kerjasama’. ID suspek juga akan didedahkan kepada semua, termasuk Kira.
Seperti game deduksi sosial lain, kekuatan sebenar DEATH NOTE Killer Within terletak pada komunikasi antara pemain. Ciri ‘in-game voice chat’ sangat penting, membolehkan pemain mempengaruhi undian, mengelirukan pihak lain, atau menyelaras strategi. Bermain sebagai Kira atau pengikut Kira memberikan rasa kuasa, kerana abiliti rahsia dan kad arahan mereka memberikan kelebihan dalam memanipulasi hasil permainan. Walaupun seorang pengikut Kira dipenjarakan, yang lain masih boleh meneruskan misi menggunakan Death Note.
Namun, keseronokan game ini mungkin berbeza jika pemain kurang memahami peraturan yang rumit atau kurang mahir melakonkan peranan mereka dengan meyakinkan. Dalam masa yang kami luangkan dengan game ini, keluk pembelajaran yang tinggi amat jelas; ia memerlukan masa dan pengalaman untuk menguasai semua elemen penipuan dan deduksi. Namun, apabila pemain menyesuaikan diri dengan mekanik dan menemui rentak, masa inilah game ini bersinar.
DEATH NOTE Killer Within berpotensi memberi nafas baru kepada genre deduksi sosial. Dengan peminat Death Note yang ramai, game ini dengan bijak menggabungkan elemen dari siri, seperti pembunuhan strategik Kira dan pengawasan analisis L. Tambahan unik seperti pemindahan Death Note dan mekanik kecurian ID menambah lapisan kepada gameplay, menggalakkan pemain berfikir dengan teliti sebelum membuat tuduhan atau langkah.
Walaupun kompleksiti gameplay mungkin mencabar untuk dikuasai, ia menawarkan nilai kebolehmainan yang tinggi, terutamanya bagi mereka yang menikmati strategi yang berkembang dari masa ke masa. Keupayaan untuk membuka kosmetik watak melalui mata yang dikumpulkan juga mengalakan aspek ini, mengajak pemain kembali untuk meningkatkan kemahiran dan gaya mereka.
Secara keseluruhan, DEATH NOTE Killer Within menjanjikan pengalaman yang unik dan intens, di mana persahabatan, pengkhianatan, dan gameplay yang bijak menjadikan setiap sesi seperti permainan minda yang rumit dan berisiko tinggi.
Bagi mereka yang berminat, game ini akan dilancarkan pada 5 November untuk PlayStation 5, PlayStation 4, dan PC melalui Steam. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post