Sudah agak lama sejak kami mendapat apa-apa berita baharu tentang Overwatch 2. Banyak maklumat penting yang disimpan oleh Blizzard, lagi-lagi tentang kandungan akan datang tetapi memandangkan Musim 4 semakin menghampiri, hari ini mereka membuat keputusan untuk mendedahkan hero terbaharu Lifeweaver secara rasmi dalam Overwatch 2!
Buat mereka yang tidak tahu, Lifeweaver ialah hero support yang ke-9 untuk datang ke Overwatch 2, dengan abiliti yang bertujuan untuk menyesuaikan diri dalam meta yang lebih agresif dan pantas. Di sini, Lifeweaver akan berusaha untuk memberi impak dengan abilitinya yang menarik.
Sempena itu, kami berpeluang menghadiri temu ramah bersama tiga orang besar yang terlibat dengan pembikinan Lifeweaver:
- Chonlawat Thammawan (Takki), Senior Tech Artist
- Gavin Jurgens-Fyhrie, Lead Narrative Designer
- Alec Dawson, Lead Hero Designer
Ingin tahu maklumat paling eksklusif tentang hero baharu? Teruskan membaca!
Inspirasi, idea dan reka bentuk
Pasukan menyebut bahawa idea Lifeweaver datang daripada watak jenis tumbuhan terlebih dahulu, kemudian memilih etnik. Adakah itu biasanya berlaku apabila menghasilkan reka bentuk hero baharu?
Takki: Ini adalah hero pertama saya secara peribadi tetapi saya fikir pada masa lalu, kita mempunyai beberapa hero di mana kita mengenali watak itu terlebih dahulu, dan watak itu sangat cool sehingga kita menjadikan mereka sebagai watak. Selalunya, kami akan mendapatkan gameplay watak itu terlebih dahulu, dan kemudian kami memikirkan visual watak itu.
Untuk contoh sebelum adalah Ashe dari sinematik dan kemudian dia menjadi seorang hero. Untuk Lifeweaver, kami mempunyai arketaip tumbuhan dengan kit abiliti dalam fikiran terlebih dahulu, dan kami memutuskan visual kemudian.
Gavin: Pasukan-pasukan telah menjadi lebih kolaboratif ketika kami pergi ke Overwatch 2, untuk membangunkan watak-watak ini bersama. Untuk masa yang lama, kami sangat teruja untuk hero berasaskan tumbuhan, dan apabila pasukan naratif cuba memikirkan apa yang akan kami lakukan dengan hero berasaskan tumbuhan, kami tidak tahu di mana untuk bermula.
Kami melihat prototaip awal daripada seni dan kami seperti “itu tidak kelihatan seperti tumbuhan sama sekali, jenis itu kelihatan transparen, adakah itu Hard-Light? Apabila artis mengatakan bahawa itu adalah Hard-Light, kami kemudian tahu apa yang perlu dilakukan dengan hero ini sekarang.
Ia kemudian menjadi evolusi semula jadi yang kami memutuskan bahawa hero ini berkaitan dengan Vishkar dalam beberapa cara. Kami sudah mempunyai Symmetra yang sangat setia kepada Vishkar, jadi wajar bagi kami untuk membangunkan watak yang keluar daripada Vishkar, yang melakukan sesuatu yang mereka tidak suka dan memberontak. Itulah penciptaan Bio-Light, yang anda lihat menghiasi dia di seluruh tempat, lampu hidup semacam itu.
Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut tentang latar belakang Lifeweaver dan hubungannya dengan hero lain?
Gavin: Lifeweaver berasal dari keluarga yang sangat kaya dan dia dibesarkan dalam kemewahan di Thailand dan menghadiri festival botani, dan mempunyai zaman kanak-kanak yang indah. Tetapi isunya ialah dia sangat pintar, mana-mana sekolah yang keluarganya menghantarnya, dia mengatasi kedua-dua pelajar dan guru, dan keluarganya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengannya, jadi mereka menghantarnya ke Vishkar Architect Academy di mana dia bertemu Symmetra yang merupakan rakan sebiliknya ketika itu.
Mereka benar-benar memahami antara satu sama lain dan menjadi kawan baik. Malangnya, [Symmetra] itu adalah satu-satunya orang yang Lifeweaver bergaul di Akademi. Apabila Lifeweaver melihat bagaimana Vishkar pada dasarnya merosakkan dunia semula jadi yang dia suka, dia mula memuntahkan mereka dengan penghinaan yang luar biasa. Dia tidak lagi sabar dengan tempat seperti itu.
Selepas itu, dia mula mencipta teknologi yang dipanggil Bio-Light. Terdapat percantuman Vishkar Hard-Light dan bahan tumbuhan, dan ia mencipta kuasanya yang sangat tidak stabil: Bio-Light yang Vishkar berminat untuk mengewangkannya. Dan Lifeweaver sudah tentu berkata “Tidak, ini milik dunia.”
Dia kini di luar Vishkar dan seorang pelarian sekarang, tinggal di tempat yang dipanggil Atlantic Archaeology yang merupakan tempat di tengah Lautan Atlantik. Dan semua ini memberi tekanan kepada hubungannya dengan Symmetra, dan anda akan melihat perbualan seperti itu dalam game.
Apakah proses pemikiran pasukan di sebalik reka bentuk dan mengeluarkan hero baharu? Adakah ia bergantung pada apa meta?
Alec: Kami mengusahakan hero kira-kira setahun lebih awal dan ia datang dari tempat di mana perkara yang kami minati dan perkara yang ingin kami tambahkan dalam game daripada segi abiliti atau naratif baharu.
Dengan Lifeweaver khususnya, kami bermula dari tempat mekanikal untuk cuba memperkenalkan hero baharu yang mempunyai mekanisme penyembuhan yang mudah digunakan. Sama seperti tema Mercy, penyembuhan Lifeweaver adalah soft targeted, ia sebenarnya mengikut. Anda mengecasnya, biarkan ia pergi, ia tidak sasar.
Itulah salah satu perkara yang kami mulakan dari segi perkara yang ingin kami perkenalkan kepada game dalam peranan support dengan Lifeweaver. Dari situ, perkara-perkara itu berkumpul bersama. Kami mengadakan mesyuarat tentang siapa yang akan menjadi Lifeweaver semasa kami meneruskan.
Takki: Asalnya, kami mempunyai idea penyembuh tumbuhan seperti yang kami nyatakan sebelum ini ingin benar-benar mahu lakukan, tetapi visualnya masih kabur. Kami tidak tahu siapa mereka, kami tidak tahu kewarganegaraan mereka. Kami tahu siluet mereka yang sangat kami sukai, dan arketaip. Apabila merancang cir-ciri, visual menjadi lebih kukuh apabila ahli pasukan lebih memahaminya.
Daripada segi abiliti, kami mempunyai abiliti yang datang daripada idea-idea menyeronokkan daripada ahli pasukan, seperti Parting Gift (passive Lifeweaver) contohnya, apabila anda membunuh Lifeweaver, dia menjatuhkan Health Pack di mana sekutu dan musuh boleh mengambilnya. Perkara seperti ini berlaku sepanjang masa dalam pembangunan hero, dan ia adalah sesuatu yang sangat menarik dan menyeronokkan untuk pasukan.
Sudah menjadi trend dengan watak support bahawa anda memberikan mereka abiliti dan kit untuk hampir counter sepenuhnya ulti hero lain . Adakah ini merupakan pelan baharu kepada reka bentuk hero?
Alec: Tidak semestinya menentang ulti dan perkara lain yang bersifat seperti itu. Saya akan katakan Lifeweaver khususnya; walaupun anda boleh melakukan semua perkara itu dan ia adalah detik yang sangat menyeronokkan yang boleh ditemui dalam permainan, banyak masa ini bermakna anda menggunakan Petal Platform bukan untuk rakan sekutu tetapi diri sendiri.
Salah satu perkara biasa yang kami lihat pemain Lifeweaver lakukan ialah menggunakan Petal Platform untuk membawa diri mereka ke tempat yang selamat dan anda mempunyai sudut pandang itu. Petal Platform sendiri mempunyai 400 HP jadi anda boleh kekal [di atas] di sana dan menggunakannya sebagai perisai kecil. Jika tidak menggunakannya, anda sangat terdedah.
Saya akan katakan, ya, terdapat beberapa gameplay hebat yang boleh anda lakukan seperti mengangkat Orisa apabila dia menggunakan ulti. Tetapi kebanyakan masa, fungsi utama Lifeweaver adalah menggunakan Platform Petal untuk rakan sekutunya dan dirinya sendiri.
Apabila Echo dilancarkan, ayatnya tidak begitu autentik dengan loghat Singapura. Apakah langkah yang diambil untuk memastikan hero Asia Tenggara ini tidak mengalami isu yang sama?
Gavin: Kami telah mengambil bintang Thai. Dengan Phuwin Tangsakyuen (pelakon suara Lifeweaver), dia melakukan kerja yang hebat. Kami menyukai kerja yang dilakukannya.
Terdapat banyak usaha dalam reka bentuk hero ini. Apakah unsur Asia khusus dalam hero ini?
Takki: Lifeweaver ialah seorang Thai. Jadi terdapat banyak rujukan yang cuba dimasukkan oleh artis konsep kami dan pasukan lokalisasi kami di sana. Contohnya, seluar yang dipakainya mungkin agak luar biasa bagi mereka yang tidak mengetahui pakaian tradisional Thai yang mempunyai siluet yang menarik ini.
Dan kami mempunyai corak Thai di mana ia bersembunyi di dalam kitnya, malah hingga ke jenis bunga yang digunakannya seperti Lotus yang sebenarnya merupakan kehidupan seharian yang sangat besar di Asia Tenggara. Kami mempunyai sesuatu seperti nama panggilannya, di mana jika anda mempunyai rakan Thai, anda akan tahu bahawa orang Thai mempunyai nama panggilan. Untuk nama panggilan Lifeweaver, ia bermaksud “Water Lily”.
Kami juga mempunyai banyak baris suara yang asli kepada watak itu. Apa yang saya sangat suka tentang Overwatch ialah kami mempunyai ruang untuk watak-watak menyebut bahasa ibunda mereka, yang sangat luar biasa untuk watak di Thailand. Kami jarang mempunyai watak game dari Thailand, terutamanya game dari Barat. Apa yang lebih jarang ialah watak Thai yang boleh bercakap Thai. Saya sangat teruja untuk pemain Thai mendengar bahasa mereka sendiri dalam Overwatch.
Terdapat banyak aspek budaya Thai yang tidak dipaparkan di media. Bagaimanakah pasukan memastikan bahawa Lifeweaver bukan sekadar watak Thai yang lain?
Gavin: Pertama sekali, Blizzard mempunyai pasukan lokalisasi yang hebat, yang secara jujurnya kami tidak berpeluang untuk memanggil mereka untuk semua kerja hebat yang mereka lakukan. Apa yang berlaku pada mulanya apabila mereka bentuk watak ini ialah mereka menghantar lebih banyak bahan penyelidikan bahawa pasukan pergi menghabiskan masa mereka membacanya, menjerit tentang sesuatu dan menghantarnya kepada satu sama lain.
Terdapat elemen itu, dan kami menggunakan banyak unsur itu untuk beberapa saluran suara lain yang Lifeweaver gunakan. Tetapi kami juga memastikan semasa membangunkan watak, bahawa kami melakukan banyak pemeriksaan sensitiviti dengan pakar budaya. Kami menyemak baris tersebut dengan pakar budaya itu juga untuk memastikan kami tidak membuat sebarang kesilapan bodoh. Dan kami sangat gembira untuk membawa Lifeweaver masuk ke dalam game.
Dari segi reka bentuk, reka bentuk Lifeweaver tertumpu pada bunga Mandala, kami ingin tahu bagaimana cetusan awal idea untuk elemen ini menjadi tumpuan reka bentuk Lifeweaver tercetus?
Takki: Reka bentuk Lifeweaver berasal dari konsep lama yang sangat disukai oleh pasukan penyembuh tumbuhan ini. Artis konsep kami suka mengatakan “Sci-Fi Druid” adalah sesuatu yang dituju oleh pasukan pada ketika itu. Kami tidak tahu tentang kewarganegaraan, kami tidak tahu tentang latar belakang mereka atau bahkan sedikit Bio-Light. Kami tidak tahu apa-apa tentang itu.
Semasa kami meneroka lebih banyak lagi, saya kebetulan melakukan pembentangan tentang Skin Thai Season 3 dan apa yang kami adalah Skin Thai Monkey Genji. Perbentangan tersebut mungkin telah memberi inspirasi kepada pasukan konsep untuk meneroka Lifeweaver sebagai orang Thai. Cara yang mereka sebutkan kepada saya ialah segala-galanya hanya diklik. Mereka sangat menyukai siluet seluar, mereka sangat menyukai gabungan pakaian tradisional ini yang digabungkan dengan sedikit sains dan ia sesuai bersama.
Idea bentuk Mandala secara umum adalah serupa dengan Golden Ration di mana ia seperti bentuk yang menghubungkan prinsip matematik dengan penciptaan alam semula jadi. Dan ia sangat sesuai dengan Lifeweaver.
Gavin: Seperti perkembangan yang lain, Takki, bukankah anda menamakan watak ini?
Takki: Saya mungkin ada. Saya melontarkan sekumpulan nama. Saya hanya berbesar hati kerana pasukan naratif memilih nama yang saya cadangkan. Saya dan pasukan sangat menyukai nama itu. Seperti yang anda ketahui, orang Thai mempunyai nama yang sangat panjang, dan untuk nama Lifeweaver, kami memastikan ia mudah sedikit untuk disebut. Saya tahu nama belakangnya agak sukar untuk disebut tetapi ia mempunyai maksud yang baik di sebaliknya iaitu “Jewel of the Forest”.
Dengan Lifeweaver sebagai hero ke-37 yang telah anda keluarkan setakat ini, bagaimanakah proses dari segi mencipta dan menyampaikan semua hero ini dan bagaimanakah ia telah berkembang dan berubah selama ini?
Gavin: Kami sentiasa teruja kerana setiap hero mewakili cabaran baharu untuk kami mengetahui ke mana kami pergi seterusnya. Kami mempunyai satu halaman idea hero yang sedang kami usahakan, dan ia dibahagikan kepada lore, rupa, gameplay dan sebagainya.
Alec dan pasukan melakukan keajaiban mereka dan menghasilkan idea hebat ini. Pasukan itu kemudiannya berkumpul dan mula bercadang untuk mendapatkan idea yang luas. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah bergerak lebih ke arah semangat kerjasama itu, kami semua cuba untuk mendorong satu sama lain dan menyerlahkan idea masing-masing dan mencipta sesuatu yang baharu dan menarik yang kami semua sibuk untuk berkongsi dengan orang.
Alec: Beralih kepada 5v5, kami telah menilai semula maksud mencipta hero support khususnya. Beberapa perkara yang kita lihat ialah bagaimana mereka boleh mempertahankan diri. Daripada Overwatch 1 hingga 2, anda akan mendapat bilangan perubahan yang dibuat seperti Zenyatta mendapat sepakannya, atau pasif sokongan masuk, beberapa buff di sepanjang jalan seperti perisai Brigette semakin kuat sedikit.
Jadi bagaimana mereka boleh mempertahankan diri, Lifeweaver khususnya mempunyai Rejuvenating Dash di mana dia boleh mendapatkan sedikit health. Dengan Petal Platform, ia adalah sesuatu yang anda banyak gunakan untuk keselamatan anda sendiri. Ia bukan sahaja boleh memberikan perlindungan, anda sebenarnya boleh melompat dari puncaknya untuk mendapatkan ketinggian juga.
Terdapat beberapa cara yang anda boleh cuba untuk keluar dari kedudukan buruk. Itulah salah satu perkara yang kami nantikan, yang menyokong khususnya, bagaimana mereka melawan, bagaimana mereka boleh menjadi hero yang tidak berguna yang mereka mungkin tidak mempunyai alat untuk [game] 6v6.
Takki: Dari segi seni, sesuatu yang patut disebut tentang pembangunan Lifeweaver ialah dia adalah salah seorang hero yang paling mencabar untuk dibangunkan dari segi visual, kerana kit kebolehannya agak tidak konvensional.
Ia agak unik, dia menggunakan Bio-Light. Pertama sekali, bagaiman rupa Bio-Light? Apakah rupa Petal Platform? Apakah rupa Tree of Life (ultinya)? Bagaimanakah dia reload sarung tangannya? Segala-galanya perlu difikirkan dan pasukan bekerjasama dengan baik untuk menghasilkan semua perkara ini, ia terus berkembang.
Dari segi reka bentuk wataknya, ia sebenarnya tidak banyak berubah. Kami sangat menyukai reka bentuk [awal]nya dan kami berpegang padanya. Tetapi kit keupayaannya sebaliknya, adalah sebaliknya, dari segi visual dan teknikal.
Terdapat kekurangan support hero yang agak besar berbanding tank dan DPS. Adakah kerana lebih mudah untuk mereka bentuk tank atau hero DPS berbanding support? Apakah cabaran unik untuk membangunkan hero dalam peranan ini?
Alec: Saya tidak akan katakan mana-mana hero adalah lebih mudah daripada yang lain, mereka pasti mempunyai set cabaran unik mereka sendiri. Khususnya, support yang diperkenalkan, kami mahu mereka mempunyai beberapa jenis utiliti, sejenis perkara unik yang mereka bawa ke dalam game. Bukan sahaja dari segi rasa dan cara anda gunakan mereka, tetapi sebenarnya salah satu kebolehan mereka harus bertujuan untuk membawa sesuatu yang baharu kepada pasukan ini.
Semasa kami melihat Overwatch 2, itu adalah sesuatu yang kami mahu perbaiki. Lifeweaver, menambah satu lagi support, hero kami seterusnya akan menjadi support. Dari masa ke masa, anda akan melihat senarai support berkembang, kami akan mengekalkan perkara, iaitu dua support untuk setiap satu tank dan satu DPS.
Sepanjang proses membangunkan Lifeweaver, apakah saat yang paling menyeronokkan untuk pasukan? Dan adakah terdapat sesuatu yang sangat dipertandingkan dalam kalangan pasukan?
Gavin: Dari segi naratif, kita biasanya mempunyai seseorang yang ditugaskan untuk seorang hero. Walau bagaimanapun, kali ini, kerana jadual dan kesibukan umum, hampir semua orang dalam pasukan naratif menyumbang kepada sebahagian besar watak ini. Ia [Lifeweaver] mungkin hero yang paling banyak kami bekerjasama secara besar-besaran, dan kami sangat seronok.
Alec: [Detik] kegemaran saya, salah satu hero yang paling sukar untuk dikuasai. Saya fikir ia adalah salah satu perkara yang akan kita lihat pada pelancaran adalah di mana kita tahu Lifeweaver sukar untuk benar-benar difahami, walaupun terdapat kemudahan healing, menggunakan semua kebolehannya secara berkesan boleh menjadi sangat sukar.
Saya fikir awal-awal lagi, beberapa sesi gameplay Lifeweaver pertama saya, saya seperti “Saya rasa healing mungkin agak rendah” atau “Saya tidak tahu bagaimana anda mendapat boost daripada platform” tetapi penguasaan itu dari masa ke masa, terasa sangat hebat. Sebaik sahaja anda benar-benar mendapat rentak Lifeweaver, anda akan memahami cara untuk meningkatkan healing dan menjangkakan apabila rakan sepasukan anda akan mengalami damage.
Saya rasa penguasaan terhadap hero ini terasa sangat baik, dan anda dapat melihat progress itu daripada game pertama anda hingga game ke-20, anda melihat progress yang sangat besar dan anda akan memahami cara menggunakan keseluruhan kit.
Takki: Saya boleh menjawab kedua-dua soalan dengan satu cerita tentang tree strike team. “Tree of Life” adalah keupayaan yang mempunyai banyak isu teknikal, tetapi pasukan itu sangat menyukai idea keupayaan ini. Kami menyukai rupa pokok itu dan kami mahu keupayaan ini terus wujud.
Tetapi pasukan environment kami sedikit pun tidak menyukainya. Sama seperti Ice Wall Mei, ia mempunyai banyak kekangan di mana kawasan tertentu pada peta mungkin tidak setinggi itu. Kawasan tertentu pada peta mungkin memasukkan klip pokok ke dalam segala-galanya pada satu ketika. Kami juga mempunyai pokok itu kelihatan seperti cendawan [pada satu ketika]. Ia membawa banyak kekacauan visual.
Kami membentuk tree strike team ini untuk menangani semua isu ini dalam seminggu kerana kami mempunyai perasaan bahawa jika kami tidak melakukan apa-apa keupayaan ini mungkin akan diganti. Ia adalah pasukan yang sangat kecil, tetapi kami sangat berbangga dengan kepantasan untuk menghasilkan semua penyelesaian untuk membantu keupayaan ini. Dan saya fikir keupayaan itu berada di tempat yang sangat baik dan kami sangat menyukainya.
Gavin: Saya masih ingat hari apabila mereka mula menyiarkan gambar, dan ia adalah bilik kecil dengan pokok kecil di dalam bilik dan ia adalah perkara paling kelakar yang saya lihat.
Takki: Kami terpaksa mengubahnya begitu banyak, animasi, reka bentuk, dalam cara kami melaksanakannya. Jika anda mencuba, anda spawn pokok di dalam bilik kecil, ia tidak akan menumbuhkan kanopi kerana ia tidak mempunyai ruang, ia hanya akan memeluk siling dengan dahannya, ia agak hebat.
Jika anda spawn-nya di sebelah dinding, ia akan menyekat dirinya sendiri dan tidak tergelincir terlalu banyak ke dalam bangunan kerana terdapat beberapa kawasan peta yang terdapat ruang di dalam bangunan yang kadangkala anda berjalan dan melihat bahagian pokok ini. Kita perlu membuat perkara untuk menangani senario seperti itu.
Gameplay umum dan abiliti
Lifeweaver ialah hero pertama yang mempunyai kelebihan unik dan kelemahan negatif apabila dibunuh. Saya tertanya-tanya apakah motivasi di sebalik melaksanakan mekanik seperti itu? Dan adakah anda rasa ia cukup besar untuk menjejaskan kadar pilihannya?
Alec: Salah satu perkara yang Takki nyatakan ialah sesuatu yang timbul kemudian semasa pembangunan dengan Parting Gift khususnya ialah idea daripada Strike Team. Kami semua fikir ia adalah idea yang baik dan bersemangat mengenainya dan kami play test dengan baik.
Salah satu sebab mengapa ia bukan hanya untuk sekutu ialah ia mencipta lebih banyak permainan di sana untuk musuh terlibat dengan Health Pack. Mereka tidak merasakan mereka sebenarnya boleh mempertahankannya dengan betul, atau mereka tidak boleh mengambilnya, perkara-perkara yang bersifat itu.
Terdapat beberapa perkara yang Sombra atau Tracer boleh manfaatkan pada Lifeweaver, mereka akan mendapat sedikit penyembuhan [apabila membunuh Lifeweaver]. Jadi ia boleh menjadikannya pilihan yang menarik untuk beberapa pemain flanker juga.
Gavin: Pihak lawan sebenarnya mendapat kurang kesihatan apabila mereka mengambil Parting Gift milik Lifeweaver di mana ia menyembuhkan musuh untuk 75 dan menyembuhkan sekutu untuk 250. Dan perkara yang saya sangat suka tentang itu bukan hanya health pack tetapi juga Petal Platform yang boleh digunakan oleh pemain musuh jika barisan anda jatuh. Dan saya rasa ia menghasilkan elemen gameplay baharu yang sangat menarik dan unik yang akan memberikan elemen strategik baharu kepada team fight mereka.
Tree of Life ialah abiliti yang sangat unik. Daripada ujian dalaman, apakah jenis trend yang anda mula lihat muncul? Adakah pemain musuh menyasarkan pokok itu dan cuba menumbangkannya, atau adakah mereka cuba keluar dari situ?
Alec: Saya fikir apabila pemain mula membiasakan diri dengan Lifeweaver, salah satu perkara yang mereka lakukan ialah “hei, saya hanya akan menggunakan ini untuk healing apabila pasukan saya menghadapi masalah”. Akhirnya mereka menggunakannya untuk menyekat lebih banyak, dan mereka mula bertanya sejauh mana keberkesanannya.
Salah satu perkara, seseorang menghantar B.O.B (Ulti Ashe) dan meletakkannya di sudut dengan pokok ini, dan B.O.B tidak dapat melihat apa-apa. Terdapat beberapa perkara yang pemain akan mula ambil tahu.
Saya fikir di sisi lain, jika anda mempunyai Bastion di pasukan lain, anda boleh merobek benda itu [pokok] juga. Ia memang mempunyai sebahagian daripada health, tetapi pemain akan mula memahami betapa berharganya pokok itu, dan mereka akan mula menyasarnya.
Takki: Apa yang saya sangat suka tentang kit Lifeweaver ialah apabila anda mula-mula memilihnya, anda akan perasan bahawa anda akan berasa seperti kemampuannya mempunyai aplikasi yang jelas, tetapi apabila anda bermain dengan lebih banyak, anda akan menyedari bahawa setiap kebolehan boleh digunakan dalam pelbagai cara. Sama seperti pokok, saya telah menggunakan pokok itu untuk menghalang spawn musuh, saya menggunakannya untuk menghalang garis penglihatan, saya menggunakan pokok itu untuk burst heal.
Salah satu cerita kegemaran saya ialah semasa saya tidak bermain Lifeweaver, saya adalah Bastion yang ulti dari spawn, dan saya bergerak merentasi seluruh peta untuk mencari kumpulan musuh, dan sebaik sahaja saya menemui mereka, saya terkejut bahawa mereka hanya bersembunyi di bawah perlindungan pokok itu seperti payung besar.
Saya ingin mendapatkan spesifik dengan nombor healing dan output damage. Dengan Healing Blossom, berapa banyak extra yang diberikan oleh heal apabila anda mengecasnya? Dan jika Tracer berundur apabila dia Life Grip, adakah dia akan berundur semula ke tempat sebelum dia Life Grip?
Alec: Semasa anda healing, ia meningkat dari segi healing. Apabila anda melakukan sedikit hralng, setiap Healing Blossom yang anda lakukan akan menggunakan 1 peluru. Healing yang ditangani juga meningkat, meningkat kepada 65.
Tracer akan kembali ke kedudukan dia, apabila dia recall. Akan ada Life Grip pendek atau panjang bergantung pada sejauh mana anda menggunakan keupayaan itu. Tracer juga boleh keluar dari Life Grip, jika anda menggunakan kebolehan pergerakan seperti Moira Phase atau Tracer blink, anda akan membatalkan Grip tersebut.
Gavin: Saya rasa dengan Thorn Volley membawa maut. Jika anda boleh melakukan headshot, ia memberikan satu tan damage.
Takki: Ia mempunyai sedikit penyebaran tetapi jika anda benar-benar rapat dengan musuh, dan jika musuh menjadi lebih besar, anda boleh semburkan semua duri itu ke kepala mereka dan ia mempunyai sedikit DPS.
Alec: Ia adalah 110 DPS untuk Thorn Volley tetapi ia adalah sesuatu di mana anda perlu tukar senjata (senjata utamanya ialah healing, manakala Thorn Volley adalah senjata keduanya), dan seperti yang dikatakan Takki, ia juga tersebar sedikit.
Lifeweaver sangat memfokuskan pada pergerakan & unsur vertikal (pergerakan ke atas). Bagaimana itu mempengaruhi hero yang sudah agak pantas dan boleh mencapai tempat tinggi serta hero yang tidak memiliki ciri-ciri itu?
Alec: Banyak yang boleh anda lakukan dengannya. Saya rasa salah satu perkara yang sering anda lihat ialah mungkin adalah Soldier: 76 atau Widowmaker, dan anda menggunakan Platform [Petal] untuk membawa mereka ke kedudukan tertentu.
Dengan Life Grip khususnya, hero seperti Reinhardt apabila dia menggunakan cajnya dan tersasar, dia biasanya mati di dalam air pada masa itu. Tetapi kini dengan Lifeweaver dalam pasukan, dia biasanya boleh membawa Reinhardt kembali ke tempat yang selamat.
Terdapat begitu banyak perkara yang telah kami lihat, dan lakukan dengan komposisi dan strategi pasukan, memandangkan kedua-dua abiliti tersebut (Petal Platform & Life Grip), terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan dengan Lifeweaver di pasukan anda.
Takki: Dari pengalaman saya, Lifeweaver bukan sahaja memberi manfaat kepada rakan sekutu anda yang tidak mempunyai mobiliti. Contohnya, jika anda bermain dengan Ana, anda boleh membantu Ana bergerak dengan banyak. Tetapi, jika anda bermain dengan hero yang mempunyai banyak mobiliti seperti Genji/Doomfist/Reinhardt, mereka boleh beraksi habis-habisan tanpa perlu bergantung pada abiliti sendiri untuk kembali.
Jika anda mempunyai Lifeweaver dan berkomunikasi dengan mereka dan bersikap seperti “Saya akan berusaha sedaya upaya dengan abiliti saya, tolong keluarkan saya”. Ia juga berfungsi. Dia [Lifeweaver] boleh berganding dengan begitu banyak senario atau komposisi.
Gavin: Salah satu perkara yang sangat menarik tentang Lifeweaver bagi saya ialah ia sejenis evolusi kepada peta. Setiap pasukan yang datang ke peta yang telah ditetapkan, peta yang telah mereka mainkan selama bertahun-tahun, mereka boleh memainkannya [peta] dengan cara baharu dengan kebolehan Lifeweaver. Ia sungguh mengujakan. Perkara yang menakutkan bagi pasukan musuh ialah apabila pasukan dengan Lifeweaver muncul dari tempat yang anda tidak jangkakan.
Penyembuhan Lifeweaver secara automatik pergi ke sasaran mereka, dan ia hampir sama dengan keluaran hero support baru-baru ini iaitu Kiriko. Adakah ini pendekatan baharu untuk lebih banyak support masa depan yang dilihat oleh pasukan? Dan mengapa pasukan telah beralih daripada “healing support” yang memerlukan lebih banyak matlamat mekanikal seperti Ana dan Baptise?
Alec: Kami masih mempunyai beberapa lagi hero lain dengan matlamat mekanikal di hadapan. Saya fikir dengan Lifeweaver khususnya, apabila anda melihat kitnya, ia adalah salah satu perkara yang cukup penting untuk memudahkan penyembuhan, supaya anda mempunyai masa untuk mempertimbangkan Petal Platform atau Life Grip, atau semua ability yang berbeza ini.
Lifeweaver perlu sangat menyedari kedudukannya, kerana salah satu kemahiran terpenting yang kami uji di sini ialah jangkaan dan kedudukan. Apabila kami melihat dua perkara itu, itulah yang kami mahu uji untuk Lifeweaver, dan kami mahu menjadikan penyembuhan lebih mudah supaya anda boleh memberi tumpuan kepada perkara itu juga.
Adakah terdapat peta tertentu yang anda fikirkan semasa menghasilkan reka bentuk kemahiran Lifeweaver dan penampilan keseluruhannya di mana anda fikir dia akan cemerlang dalam peta ini?
Alec: Kami banyak bercakap tentang keupayaan. Terutamanya titik pada peta di mana anda bermain sebagai Defence, kami melihat beberapa titik di mana Lifeweaver mungkin menyediakan beberapa titik pandangan untuk sniper, dan perkara seperti itu.
Itulah perkara yang paling kami cari. Tetapi juga secara vertikal. Katakan Mei dan Lifeweaver, dan seberapa tinggi yang anda boleh pergi [apabila menggabungkan abiliti mereka], itu terutamanya perkara yang kami lihat sebelum memulakan pelancaran. Di manakah beberapa tempat tidak dijangka yang pemain mungkin guna untuk menyerang.
Hero manakah yang anda rasa mempunyai sinergi dan keserasian terbaik dengan Lifeweaver dan apakah jenis komposisi pasukan yang dia akan sesuai?
Alec: Banyak perkara yang kami lihat ialah bermain dengan flankers agresif sama ada Tracer atau Genji yang boleh masuk dengan perlindungan. Di sisi support, salah satu kelemahan Lifeweaver adalah dia ketinggalan dalam penyembuhan.
Dia sangat pandai dalam meramal dan jika anda bersedia untuk sesuatu, tetapi kadang-kadang, ia memerlukan masa untuk mengecas penyembuhan anda. Jika anda ketinggalan di sana, maka anda akan memerlukan support yang boleh membantu anda mendapatkan burst healing seperti Ana atau Baptiste di sisi, untuk memastikan lebih mudah bagi memulihkan pasukan anda.
Takki: Berdasarkan pengalaman saya, saya rasa sesuatu yang sangat hebat tentang penyembuhan Lifeweaver ialah ia tidak pernah terlepas selagi anda memilih sasaran yang betul, dan ia juga jarak yang sangat jauh. Saya suka bermain Lifeweaver dengan banyak hero mobiliti tinggi, yang agak ironik memandangkan dia boleh memberikan banyak mobiliti kepada pasukan. Tetapi bermain dengan hero mobiliti tinggi bermakna anda boleh menyembuhkan mereka tanpa perlu risau tentang tersasar dari jarak yang selamat.
Dan anda boleh menggunakan dua abiliti itu untuk menyelamatkan sekutu lain yang mungkin tidak mempunyai pergerakan mobiliti seperti Ana atau support lain.
Apakah jenis pemain yang anda rasa akan suka bermain Lifeweaver?
Alec: Saya rasa pemain yang benar-benar bersandar kepada support seperti cara mereka mahu bermain support sebenarnya membantu sekutu mereka. Anda mungkin terserempak dengan beberapa pemain support yang ingin bermain Moira dan berurusan dengan DPS. Tetapi Lifeweaver khususnya adalah tentang membantu sekutu anda di mana anda meletakkan mereka [sekutu anda] ke kedudukan yang lebih baik dengan Petal Platform atau sama ada menarik mereka keluar daripada masalah. Dan anda sebenarnya boleh memberikan banyak healing jika sudah bersedia untuk situasi itu.
Saya rasa itulah salah satu perkara yang kami dapati Lifeweaver benar-benar cemerlang dalam hal itu, dan jenis pemain tersebut paling tertarik dengan Lifeweaver.
Gavin: Saya rasa Lifeweaver menarik minat ramai orang yang berbeza. Terdapat begitu banyak, dengan pemulihan auto-aim, utiliti yang menarik minat sesiapa sahaja yang baru bermula dalam Overwatch. Tetapi banyak yang perlu dikuasai bagi watak ini dan banyak yang perlu dipelajari. Saya rasa ia menarik kepada semua jenis pemain di seluruh spektrum.
Takki: Bagi saya secara peribadi, saya mungkin bukan pemain support tetapi jika saya bermain support, saya akan memilih Lifeweaver berbanding mana-mana watak kerana semua senario menyeronokkan dan menarik yang boleh dibawa ke setiap permainan.
Ramatra dan Lifeweaver menghasilkan dua hero baharu dengan kit kompleks yang menjadikannya mudah digunakan tetapi sukar untuk dikuasai. Adakah ini langkah yang disengajakan daripada pasukan bergerak ke hadapan, dengan hero mempunyai kit yang lebih kompleks berbanding kit yang diperkemas?
Alec: Apabila kita bergerak ke hadapan, ia lebih seperti kedua-dua hero ini muncul bersebelahan antara satu sama lain lebih daripada segala-galanya. Secara keseluruhannya, kami ingin menambah lebih banyak hero yang mungkin mempunyai kit yang lebih diperkemas, mungkin lebih mudah untuk memahami pemahaman penuh mereka dari segi jumlah butang yang mereka ada
Ia lebih seperti mereka [Ramattra dan Lifeweaver] muncul bersebelahan antara satu sama lain dan sepanjang tahun, melihat keluaran penuh hero diteruskan dalam Overwatch 2, anda akan melihat beberapa gaya hero yang berbeza. Yang mungkin kelihatan lebih mudah atau mungkin lebih kompleks.
Adakah anda semua secara peribadi teruja untuk melihat Lifeweaver agak memberi kesan semasa pertandingan profesional? Dan adakah anda mempunyai sebarang ramalan tentang bagaimana dia akan menggoncang meta itu?
Alec: Saya pasti teruja, ya. Saya tidak sabar untuk melihat bagaimana pemain profesional bermain sebagai Lifeweaver. Saya fikir Life Grip khususnya adalah salah satu perkara yang saya tidak sabar untuk melihat tahap permainan itu sebenarnya dilakukan dengan ability itu.
Kami tahu Lifeweaver bersandar pada kerja berpasukan terlebih dahulu, jadi itulah salah satu perkara yang kami nantikan dalam game yang berperingkat tertinggi.
Takki: Saya hanya pemain Diamond jadi saya tidak dapat meramal meta. Tetapi seperti yang dikatakan Alec, saya sangat teruja untuk melihat apabila kita mempunyai berjuta-juta pemain memainkan watak ini, saya pasti mereka akan mencari lebih banyak utiliti yang boleh dibawa oleh kebolehan ini.
Bila kita main untuk mencuba hero ini, ia terus datang dan mengekalkan kesegaran gameplay dan terus menarik perhatian ramai pemain.
Soalan tambahan
Dengan hero Thai dalam game sekarang, adakah terdapat sebarang pemikiran untuk mengembangkan peta di Thailand?
Alec: Saya fikir kami sentiasa mencari untuk mengembangkan lokasi peta kami dari segi tempat. Terutama apabila kami mempunyai pautan dari segi senarai hero kami. Saya pasti akan teruja untuk melihat lebih banyak peta Thai, itu hebat.
Takki: Saya akan teruja, sila lakukannya.
Soalan untuk Takki. Apakah maksud secara peribadi kepada anda untuk bekerja sebagai Lifeweaver? Dapat membawa semua unsur Thai yang jelas dipengaruhi daripada cerita asal anda.
Takki: Saya masih ingat hari itu artis konsep utama kami dan artis teknikal utama kami menarik saya ke dalam pertemuan misteri di mana mereka tidak memberitahu saya tentang perkara itu, dan mereka menunjukkan reka bentuk Lifeweaver, selepas mereka meneroka wataknya sebagai orang Thai dan menunjukkannya kepada saya.
Saya agak terkejut kerana sebagai salah seorang pemain Thailand, kami sentiasa bermimpi untuk mempunyai watak Thai tetapi kerana ia adalah perkara yang jarang berlaku untuk game mencipta watak Thai. Kami sentiasa berasa seperti susah untuk menjadi kenyataan dan tidak kira betapa besarnya harapan.
Dan sekarang apabila ia berlaku, dan ia merupakan kitaran hero yang perlu saya usahakan, ia tidak mungkin lagi menjadi impian yang menjadi kenyataan. Apa yang saya lebih gembira untuk bekerja dengan hero Thai ini, ialah sejauh mana kasih sayang yang dicurahkan oleh pasukan kepada hero ini.
Ia mesti menjadi pasukan kegemaran saya, kami telah menjadi keluarga pada akhirnya. Kami benar-benar berbangga dengan hero ini, dan kami tidak sabar menunggu pemain Thai kami untuk mengakui watak ini akan datang.
Dan untuk Gavin dan Alec, bagaimana rasanya menonton Takki bekerja sebagai Lifeweaver?
Alec: Saya fikir apa yang menjadikan pasukan Overwatch hanyalah melihat keghairahan semua orang dimasukkan ke dalam hero. Melihat Takki dan betapa terujanya dia apabila dia bercakap tentang hero ini.
Pasukan itu pada hari yang lain menonton versi kemas kini pembangun akhir video dan sembang dibunyikan tentang betapa mereka menyukainya. Gavin dan Takki kedua-duanya berada di sana dan sungguh menakjubkan melihat semua kegembiraan semasa menontonnya.
Gavin: Saya telah melihat beberapa musim dilancarkan sekarang dan saya tidak ingat musim yang saya nantikan lebih daripada ini. Ia membunuh saya untuk menunggu selama ini.
Bagaimanakah dan mengapa pasukan memutuskan untuk mempunyai Phuwin Tangsakyuen sebagai pelakon suara untuk Lifeweaver?
Gavin: Pada asasnya, apabila kami mula mengikuti uji bakat pelakon suara, kami memikirkan baris mana yang ingin kami berikan kepada mereka untuk melihat jenis perwatakan mereka sebagai seseorang. Pada ketika itu kami sudah mengetahui bahawa ini akan menjadi seseorang yang rapat dengan Symmetra pada satu ketika dan oleh itu kami memasukkan satu baris yang menyelamatkannya daripada dibunuh.
Dan Phuwin mempunyai penyampaian yang bukan sahaja menyeronokkan untuk didengari atau lucu, mesra, atau mana-mana yang kami cari. Tetapi saya percaya mendengar perkataan ini bahawa dia telah mengenali Symmetra untuk masa yang lama. Ia telah menghasilkan rasa keserasian dan kebiasaan itu. Dia telah melaksanakannya dengan sangat baik.
Overwatch 2 kini tersedia secara percuma di pelbagai platform termasuk PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch dan PC melalui Battle.net. Baca segala liputan kami tentang francais Overwatch di SINI.
[NOTIS]
Harap maklum, laman web kami sedang dikemas kini. Format artikel akan dibaiki sebaik sahaja penyelenggaraan selesai.
@gamersantaimy
Discussion about this post