Tidak lama lagi, Ghost Trick: Phantom Detective akan dilancarkan. Bersempena dengan itu, kami telah diberikan peluang untuk menemu bual bersama tiga orang developer yang membawa kembali game ini ke konsol yang lebih moden iaitu Shu Takumi (Director), Atsushi Maruyama (Director) dan Shingo Izumi (Producer).
Jom saya berikan sedikit biodata tentang mereka bertiga. Shu Takumi adalah seorang pengarah dan penulis yang menjayakan trilogi Phoenix Wright: Ace Attorney. Atsushi Maruyama pula adalah pengarah bagi Monter Hunter Quest dan perancang bagi Monster Hunter Riders. Manakala Shingo Izumi pula adalah penerbit yang berjaya membawa Monster Hunter: World dan Monster Hunter World: Iceborn.
Tanpa melengahkan masa lagi, jom kita lihat apa kami bincangkan bersama mereka bertiga di dalam temu bual ini.
Sudah lebih sepuluh tahun sejak Ghost Trick: Phantom Detective asal dikeluarkan. Bagaimanakah perasaan anda kembali ke game ini selepas sekian lama?
Takumi: Saya mempunyai keyakinan dengan game ini apabila ia selesai. Semangat pasukan developer adalah tinggi dan ia masih menjadi ingatan yang baik. Jadi apabila saya mendengar tentang perancangan remake, saya sangat gembira dan teruja.
Selain itu, projek remake ini sangat dimotivasikan oleh suara peminat yang menyukai dan menyokong game ini selama lebih 10 tahun. Saya sangat berterima kasih kepada semua peminat. Terima kasih kepada itu, saya gembira dapat menyampaikannya kepada semua orang.
Adakah HD Remaster akan menyertakan sebarang ciri baharu yang tiada dalam game asal?
Izumi: Nikmati seni & muzik Ghost Trick dalam Collection, Ghost Puzzles dan Electrifying Challenges telah ditambah.
Memandangkan Ghost Trick asal ialah game Nintendo DS yang menggunakan dua skrin dan touchscreen, adakah sukar untuk menyesuaikan game itu kepada konsol moden, yang sesetengahnya tidak menawarkan ciri ini?
Maruyama: Bahagian yang paling sukar adalah mengatur UI. UI yang dipaparkan semasa di dalam game mempunyai impak yang besar dalam game. Jadi kami bekerjasama dengan pasukan UI untuk mempertimbangkan “di mana” dan “bagaimana” untuk memaparkan dan menambah baiknya.
Antaranya, paparan kuasa “Trick” yang amat sukar. Selepas dirasuk, adalah sangat penting sama ada objek itu boleh menjadi “Trick” dan apa yang boleh dilakukannya, jadi kami membuat penambahbaikan sambil mempertimbangkan perspektif pengguna semasa bermain game.
Ghost Trick asal telah dipuji kerana animasi lancar pada model wataknya. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut tentang animasi game dan adakah sukar untuk menciptanya semula untuk resolusi dan kadar bingkai yang lebih tinggi bagi remastered?
Takumi: Versi asal pada tahun 2010 ialah game untuk Nintendo DS. Untuk menyatakan keperibadian watak-watak pada skrin kecil DS, saya sangat khusus tentang pergerakan mereka. Pasukan developer berasa sangat seronok mencipta aksi dinamik ini yang anda tidak akan lupa sebaik sahaja anda melihatnya. Game ini berada di skrin besar sekarang dan aksi mereka lebih hebat.
Maruyama: Animasi watak dicipta oleh model 3D dengan menambahkan gerakan dan menjadikannya imej untuk setiap bingkai untuk mencipta animasi berterusan. Dalam remastered ini, grafik versi asal telah diubah suai dan dipertingkatkan dalam resolusi yang berbeza, dan menggunakan kaedah yang sama dalam versi asal untuk membuat animasi. Saya banyak memberi perhatian kepada penambahan dan pembetulan watak.
Salah satu ciri utama HD remaster ialah soundtrack yang baru disusun oleh Yasumasa Kitagawa serta muzik asal oleh Musakazu Sugimori. Bagaimana rasanya bekerja dengan kedua-duanya untuk mencipta semula soundtrack?
Takumi: Encik Sugimori ialah genius yang mencipta muzik untuk Ace Attorney yang pertama. Walaupun selepas 20 tahun, muzik itu mempunyai daya hidup yang kuat yang tidak menjadi tua. Kekuatannya ialah dia boleh mencipta dunia baharu yang asli, jadi ia adalah masa yang menggembirakan dapat bekerjasama dengannya semula dalam Ghost Trick.
En. Kitagawa ialah genius yang mencipta muzik untuk The Great Ace Attorney. Dia “analytical”, menghasilkan melodi yang kuat dan menarik perhatian pendengar. Saya sangat menyukai muzik Ghost Trick, jadi saya berasa sangat bertuah kerana mempunyai En. Kitagawa, yang paling saya percayai, mengendalikan penyusunan semula kali ini.
BGM boleh ditukar antara versi asal dan versi yang disusun pada bila-bila masa semasa di dalam game. Jadi, saya mempunyai banyak perbualan dengan Encik Kitagawa, dan sambil berkongsi alunan lagu itu serta meneruskan kerja penyusunan semula.
Semasa memainkan demo, kami mendapati bahawa game berjalan pada nisbah aspek asal game berbanding wide screen. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut tentang keputusan ini?
Maruyama: Gameplay Ghost Trick sangat dipengaruhi oleh maklumat yang anda lihat pada skrin. Dengan menukar nisbah, anda boleh melihat perkara yang tidak kelihatan dalam versi asal, kesukaran dan pengalaman juga akan berubah daripadanya. Untuk mengelakkan isu di atas, saya membiarkan nisbah bidang seperti sedia ada.
Dengan Ghost Trick dibuat oleh pengarah yang sama dengan Ace Attorney dan mempunyai reka bentuk dan penulisan seni yang serupa, terdapat banyak khabar angin daripada peminat bahawa kedua-duanya berlaku di alam semesta yang sama. Bolehkah anda mengulas lanjut mengenai khabar angin ini dan adakah terdapat kaitan antara kedua-dua siri ini?
Takumi: Konsep di sebalik penciptaan dunia Ghost Trick adalah untuk tidak menentukan masa atau tempat. Itulah sebabnya saya tidak menggunakan sebarang maklumat “teks” dalam grafik latar belakang, dan membuat nama watak-watak itu berbunyi seperti tidak wujud di tempat lain. Saya mahu semua orang yang bermain membayangkan seperti yang mereka suka.
Jadi, mengenai kaitan antara dunia Ace Attorney dan Ghost Trick… Saya akan gembira jika semua orang dapat mengembangkan imaginasi mereka semampu mereka.
Jika anda boleh memilih satu aspek Ghost Trick: Phantom Detective yang anda teruja untuk dicuba oleh pemain baharu, apakah ia?
Izumi: Pertama sekali, saya mahu anda menikmati cerita yang unik dan hebat. Kami telah menyediakan Demo sebagai pintu masuk untuk anda, jadi sila cuba!
Maruyama: Ia adalah kisah yang mengelak kematian dan mengubah nasib.
Takumi: Ghost Trick, seperti yang anda lihat apabila anda bermain, dibayangkan kepada butiran yang sangat kecil. Jadi, apabila anda mengetahui kebenaran dan bermain semula, cerita yang sama sepatutnya kelihatan berbeza. Saya ingin anda bermain semula dan menikmati perasaan ini.
Dengan soalan terakhir telah pun dijawab oleh mereka bertiga, maka berakhir sudah sesi temu ramah kami bersama Shu Takumi, Atsushi Maruyama dan Shingo Izumi. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka bertiga kerana dapat meluangkan masa untuk menjawab beberapa soalan berkaitan dengan Ghost Trick: Phantom Detective.
Ghost Trick: Phantom Detective akan dilancarkan pada bulan 30 Jun 2023 di PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch dan PC melalui Steam. Untuk mendapatkan lebih banyak interview daripada kami, sila klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post