Salah satu studio pengembang permainan terbesar, yang merupakanpemaju Borderlands iaitu Gearbox Entertainment, kini menjadi anak syarikat rasmi Embracer Group. Kedua syarikat itu telah bersetuju dengan menutup perjanjian secara rasmi bernilai $1.3 billion (anggaran RM5.37 billion).
Gearbox Entertainment adalah salah satu studio berprofil tinggi yang diperoleh Embracer Group, selain studio Coffee Stain yang menerbitkan Valheim, studio Saints Row Deep Silver dan THQ Nordic. Secara keseluruhan, Embracer kini dilaporkan mempunyai 63 studio pembangunan permainan dalaman dengan lebih daripada 7,000 pekerja di 40 negara seluruh dunia.
“Gearbox kini perlu lebih bersiap untuk pertumbuhan lebih pesat di semua bahagian pengembangan permainan dan cabang penerbitannya.” kata Embracer dalam siaran berita.
“Pasukan kami sangat gembira dengan peluang yang kami miliki sekarang. Kami sekarang siap untuk melancarkan IP baru, membuat lebih banyak permainan dengan jenama yang ada, mengembangkan pasukan kami yang sangat berbakat dan memanfaatkan peluang baru dalam misi kami untuk menghiburkan dunia. Ini hanya permulaan.” kata Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas Gearbox, Randy Pitchford.
Di samping itu, Gearbox mempunyai 550 pekerja di pejabat Frisco, Texas dan bandar Quebec. Studio mereka terkenal dengan siri Borderlands, termasuklah beberapa francais lain seperti Half-Life, Tony Hawk’s Pro Skater, James Bond, Counter-Strike, dan Halo. Mereka memulakan bahagian penerbitan pada tahun 2015 dan telah menerbitkan tajuk seperti Bulletstorm: Full Clip Edition, We Happy Few, dan permainan Godfall untuk pelancaran PS5. Tidak semua permainan dari Gearbox berjaya seperti Borderlands, contohnya permainan mobile Battleborn, Duke Nukem Forever dan Aliens: Colonial Marines antara produk mereka yang gagal kerana tiada sambutan.
Ketua pegawai Eksekutif Embracer Group, Lars Wingefors turut menyatakan Gearbox adalah pembelian terbesar dalam syarikatnya. Beliau juga turut yakin dengan masa depan Gearbox setelah menyertai Embracer Group.
Walaupun perjanjian bernilai hingga $1.3 billion, tetapi Gearbox perlu bergantung sebahagian besar nilai perjanjian tersebut untuk mencapai prestasi yang ditentukan Embracer Group. Gearbox mendapat wang tunai $188 juta (anggaran RM776.25 juta) sebagai permulaan, dan pembayaran pendahuluan sebanyak $363 juta (anggaran RM1498.83 juta) pada hari pertama perjanjian itu. Gearbox dijanjikan dengan keuntungan yang lebih banyak jika mereka mencapai prestasi tertentu.
Tambahan pula, pembelian Gearbox yang dibuat Embracer adalah contoh terbaru penyatuan berprofil tinggi dalam industri permainan. Pada bulan Mac, Microsoft juga telah selesai mengambil alih ZeniMax dan anak syarikatnya termasuk Bethesda yang bernilai $7.5 billion (anggaran RM30.97 billion). Manakala pembelian terbesar dalam sejarah, dimana Tencent membeli pemaju Clash of Clans iaitu Supercell dengan nilai $8.6 billion (anggaran RM35.51 billion) pada tahun lalu.
Dengan kolaborasi berprofil tinggi seperti ini, pastinya para pembangun dan pemaju bakal mengeluarkan banyak permainan yang berkualiti tinggi untuk semua pemain.
@gamersantaimy
Discussion about this post