Jika kita bercakap tentang Arc System Works, mesti kamu berfikir tentang Guilty Gear atau Dragon Ball FighterZ? Kami di Gamer Santai bernasib baik kerana bertemu CEO Arc System Works, Minoru Kidooka dan Yamanaka Takeshi di acara GameStart 2019. Selain itu, terima kasih kepada Zack Tan, yang juga dari Arc System Works, untuk kerja terjemahannya.
Pertama sekali, apabila ditanya apakah yang berbeza apabila membuat IP permainan video mereka sendiri dan permainan video IP anime, seperti “KillLaKill IF“, mereka menjawab bahawa jika mereka membuat IP mereka sendiri, mereka mempunyai lebih banyak kebebasan. Sebagai contoh, mereka bebas untuk menambah beberapa elemen baru atau watak baru kepada permainan; tetapi jika mereka membuat IP anime dalam permainan video, mereka mesti menghadapi beberapa cabaran. Sebagai contoh, watak-watak dalam permainan mesti dibuat mengikut idea asal. Watak-watak tidak boleh diubah dan mesti sama seperti IP. Kelebihan melakukan permainan IP anime adalah bahawa mereka tidak perlu menghabiskan terlalu banyak masa mencipta jalan cerita atau watak baru kerana mereka boleh menggunakan sumber-sumber yang mereka miliki untuk membangunkan permainan. Sudah tentu, selepas membuat permainan IP anime, mereka mesti memastikan bahawa permainan IP anime ini tidak berbeza dengan yang asal.
Sudah tentu, apabila membuat KillLaKill IF, mereka juga menambah idea dan elemen mereka sendiri untuk permainan. Walaupun sumber sedia ada, mereka tidak akan secara membuta tuli membuat permainan. Mereka memastikan bahawa “KillLaKill IF” mempunyai elemen asal, ditambah dengan idea-idea yang mereka masukkan ke dalam permainan.
Di samping itu, mereka juga mendedahkan bahawa “Guilty Gear” baru yang dilancarkan pada tahun 2020 sebenarnya adalah permulaan semula kepada siri. Selain daripada reka bentuk watak telah menjadi berubah, mereka telah mengubahsuai sistem tempur dan mekanisme pertempuran. Tahun ini adalah tahun ke-21 siri permainan Guilty Gear, jadi mereka ingin membuat beberapa perkara baru. Mereka juga berharap dengan melancarkan “Guilty Gear” baru, mereka dapat menarik pemain baru dan membuat pemain lama kekal mencintai permainan “Guilty Gear“.
Penukaran imej Sol Badguy dan Ky Kiske adalah bukti terbaik. Walau bagaimanapun, jika bercakap mengenai inspirasi reka bentuk di belakang Sol Badguy dan Ky Kiske, Minoru Kidooka atau Yamanaka Takeshi tidak boleh menjawab, kerana pereka watak CG Daisuke Ishiwatari tidak hadir.
Mengenai topik sama ada ingin atau tidak membuat permainan IP anime lain, atau untuk mengejutkan kakitangan produksi “Guilty Gear“, mereka berkata bahawa mereka sebenarnya mendengar kata-kata peminat, tetapi Arc System Works bukanlah sebuah syarikat yang besar. Jadi mereka mempunyai keupayaan yang terhad, tetapi masih akan cuba mendengar pendapat para pemain dan memenuhi syarat peminat sebanyak mungkin.
Dari segi e-sukan, mereka akan mempromosikan program yang berkaitan dengan e-sukan ke lebih banyak negara sebanyak mungkin, dan bukan hanya di Asia. Mereka berkata Jepun, Amerika Syarikat dan Korea Selatan telah menubuhkan studio Arc System Works, dan berusaha untuk mengembangkan maklum balas daripada pemain. SEA Major tahun lepas juga merupakan sebahagian daripada ARCREVO World Tour. Walaupun Minoru Kidooka tiba di Singapura buat pertama kalinya malam tadi, dia tidak kenal suasana e-sukan Singapura. Tetapi pada hari ini, dia melihat para pemain yang sangat bersemangat. Dengan ini, mereka berharap bahawa lebih banyak tenaga dan usaha diletakkan di Asia Tenggara.
Dalam analisis data GameStart 2019, permainan RPG dan permainan FPS ialah genre permainan yang paling popular di Asia Tenggara. Saya tertanya-tanya jika ini akan menjejaskan pembangunan Arc System Works di Asia Tenggara? Mereka berkata bahawa ini adalah soalan yang sangat sukar untuk dijawab, tetapi mereka akan terus bekerja keras untuk melakukan yang terbaik, dan berharap pemain terus menyukai hasil kerja mereka. Mereka juga sedar bahawa permainan pertempuran lebih diminati berbanding permainan RPG. Jadi mereka cuba membuat sebuah permainan yang lebih mudah diakses oleh pemain supaya setiap pemain dapat menikmatinya.
Minoru Kidooka dan Yamanaka Takeshi berterima kasih kepada para pemain kerana menyokong permainan video yang mereka buat dan menjadikan komuniti permainan semakin besar. Mereka akan membuat permainan yang lebih banyak dan luas, untuk memberikan pemain lebih banyak pilihan. Pada masa yang sama, mereka juga merasakan bahawa mereka menggunakan permainan untuk mempromosikan “keamanan”, kerana selain duduk dan bermain dengan pihak lawan di dalam permainan, mereka juga akan berkomunikasi antara satu sama lain. Ini mempromosikan hubungan, yang membuat mereka berasa sangat gembira. Akhirnya, mereka berkata bahawa Arc System Works bukan hanya sebuah syarikat permainan Jepun dan mempunyai pekerja dari Singapura. Mereka berharap untuk mencipta permainan melalui integrasi budaya berbeza supaya pemain dapat merasakan semangat mereka semasa menghasilkan permainan.
Guilty Gear baru akan tiba di pelantar PS4 pada tahun 2020. Jika kamu ingin mengetahui lebih, kamu boleh melawat laman web rasmi!
@gamersantaimy
Discussion about this post