PickFu dan Utopia Analytics yang berasaskan AI mendapati bahawa permainan mobile RPG mempunyai gamer yang paling toksik. Untuk platform yang sering dikuasai oleh genre seperti online shooter dan MOBA, agak terkejut apabila permainan mobile RPG mendapat tempat teratas dari segi ketoksikan dari gamer.
Sikap toksik dalam permainan bukanlah isu baru tetapi lebih kepada isu yang semakin berkembang untuk permainan dalam talian. Syarikat-syarikat besar seperti Riot telah bertindak dengan mengalihkan “all chat” daripada League of Legends untuk cuba menghentikan budaya toksik yang mengelilingi permainan dalam talian. Permainan dalam talian lain seperti World of Warcraft malah akan mengalih keluar kandungan yang tidak sesuai berikutan tuntutan undang-undang terhadap Activision Blizzard untuk persekitaran kerja yang toksik.
Laporan daripada PickFu dan Utopia Analytics mendapati bahawa 70% gamer dalam talian telah mengalami atau menyaksikan tingkah laku toksik atau penyalahgunaan daripada gemar lain. Hampir separuh gamer melaporkan bahawa gangguan atau penderaan itu tertumpu kepada sebarang bentuk identiti. Daripada jumlah itu, 18% daripada mereka mengesahkan bahawa mereka pernah mendapat komen mengenai jantina mereka, 16% mengalami gangguan kerana etnik mereka dan 15% melaporkan mengalami gangguan kerana orientasi seksual mereka. Daripada 489 wanita yang mengambil bahagian dalam analisis ini, satu daripada setiap tiga wanita dilaporkan mengalami penderaan mysogynist. Walaupun begitu, kalangan lelaki tidak pernah melaporkan sebarang penderaan atau gangguan berkaitan jantina.
Untuk permainan mobile, RPG dilaporkan mempunyai komuniti yang paling banyak toksik. Lebih 400 gemar dalam talian melaporkan bermain pada Android atau iOS dan lebih 50% gemar telah mengalami atau menyaksikan tingkah laku yang tidak sesuai dalam permainan mobile RPG. Walaupun puzzle, strategi, pengembaraan, aksi dan word game semuanya mengatasi RPG dari segi multiplayer, RPG masih diketahui mempunyai interaksi yang paling toksik. Daripada data yang dikumpul dalam laporan itu, nampaknya sebarang permainan yang memerlukan lebih banyak interaksi sosial, malangnya ia membuka lebih banyak peluang untuk gangguan kepada gamer lain.
Jadi tidak peliklah bila gangguan dalam talian boleh menjejaskan kesihatan mental seseorang secara serius dan dengan wabak yang masih berlaku, lebih ramai orang yang bermain permainan dalam talian sebagai sumber interaksi sosial. Kebanyakan orang akan percaya bahawa permainan video FPS seperti Call of Duty atau Valorant mengandungi beberapa komuniti yang paling toksik. Walaupun begitu, boleh jadi permainan RPG seperti Genshin Impact yang menyumbang kepada budaya toksik ini. Harap-harap syarikat gaming akan terus mencari cara untuk melawan sikap toksik dalam talian dan mewujudkan komuniti yang sihat.
Sumber: Screenrant
@gamersantaimy
Discussion about this post