Gamer Santai
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4
No Result
View All Result
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4
No Result
View All Result
Gamer Santai
No Result
View All Result

Game Spy ala XCOM-Phantom Doctrine

Original style

Jade Ice by Jade Ice
April 29, 2018
in Artikel, Berita
0 0
0
Game Spy ala XCOM-Phantom Doctrine
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

https://www.youtube.com/watch?v=T39oyjDnciQ&index=1&list=RDT39oyjDnciQ

Penah main XCOM? Bayangkan campur dengan game stealth-action tactic ala MGS, maka lahirlah Phantom Doctrine. Dibangunkan oleh CreativeForge Games yang buat game Hard West. Game ni pasal nak lawan organisasi yang nak control dunia (macam biasa agenda orang jahat). Walaupun korang orang baik dalam game ni, last-last nanti berdasarkan pilihan korang; game ni akan buat korang fikir apa yang korang buat tu betul ke tak..

Mengambil modal dari genre spy seperti Atomic Blond dan siri Karla oleh John le Carré, game ni di-set pada zaman distrust dan rahsia. Korang akan jadi commander organisasi The Cabal; pada alternate 1983 masa Cold War nak dekat abis. Organisasi jahat The Conspiracy plak tengah membiak seluruh dunia, so korang kena counter aktiviti diorang dengan melumpuhkan penguasaan diorang kat dunia jenayah dan juga penguasaan diorang kat kerajaan-kerajaan dunia. Keputusan yang korang buat memang memerlukan pertimbangan moral.

Developer game ni memang titikberatkan aspek penyiasatan, dimana masa korang kat base, korang leh analisa klu dan soal siasat asset yang korang tangkap untuk dapat maklumat baru. Nak buka operasi-operasi penting? Kena buat ops skala kecik dulu bro. Semua data yang korang dapat ni kena kaji dulu, baru leh dapat ops baru dan asset-asset penting.

Macam XCOM, korang kena manage sekecik-kecik aspek The Cabal. Resources dan rekrut ahli baru untuk kembangkan lagi The Cabal. Nak capai matlamat pulak banyak cara, risikan, assassination ataupun kacau kerajaan luar negara. Korang leh customize, upgrade dan kasi arahan operative korang dari base.

Yang bestnya, korang leh rekrut agent korang cara camni: dah tangkap, brainwash dan paksa diorang masuk. Pastu ikut korang la nak suruh join team operatives ke, simpan kat base ataupun jadi sleeper agent. Sleeper agent ni macam Bucky dalam Civil War movie tu, korang kasi trigger phrase je terus jadi jahat.

Kalau kat field, korang leh buat strategi yang korang rasa sesuai dengan style turn-based. Game ni tak dictate sangat camne nak setel mende-mende. Sebelum start mission; korang pandai-pandai la equip team korang based on strategi apa yang korang nak pakai. Nak gegar atau nak senyap. Di samping tu boleh gak hantar bekap team macam sniper atas bumbung. Tapi bilangan turn korang terhad, pastu lepas buat keje kena cepat chow kalau tak agensi korang kantoi dan asset korang melepas.

Phantom Doctrine ni berjaya establish satu konsep baru untuk tactical RPG. Pastu setting kat 1980an, memang refreshing. Sambil tu dia kasi feel era ni sangat real. Definitely ni game yang dinanti lewat 2018 nanti.

Tags: espionagephantom doctrinexcom
ShareTweetSend
Previous Post

Lagi T-Shirt Kerjasama Uniqlo! Kalini dengan Blizzard

Next Post

Tarikh Untuk Strange Brigade Di Umumkan!

Jade Ice

Jade Ice

"Bolehlah" gamer. Tak n00b tak expert. Dulu-dulu teras keras punya gamer. Sekarang kids, wife, gaming (in that order). Hantu Final Fantasy, MGS, Kingdom Hearts.

Next Post
Tarikh Untuk Strange Brigade Di Umumkan!

Tarikh Untuk Strange Brigade Di Umumkan!

Discussion about this post

Discord Kami

Sertai Discord kami

Facebook Kami

YouTube Kami

Twitter/X Kami

Follow @GamerSantaiMY

Tweet to @GamerSantaiMY

Anime

Bleach: Zaraki Kenpachi Akhirnya Pakai Bankai; Hitsugaya Tōshirō Lepaskan Bankai Sebenar
Anime

Bleach: Zaraki Kenpachi Akhirnya Pakai Bankai; Hitsugaya Tōshirō Lepaskan Bankai Sebenar

August 20, 2026
Bos WIT Studio Dedah Sebab MAPPA Ambil Alih Attack on Titan Untuk Musim Terakhir
Anime

Bos WIT Studio Dedah Sebab MAPPA Ambil Alih Attack on Titan Untuk Musim Terakhir

August 19, 2026
Kingdom Hearts 4 – Gameplay Baru Dunia ‘Coco’, Pelancaran Lewat 2027 Serta Anime Original Disney+
Berita

Kingdom Hearts 4 – Gameplay Baru Dunia ‘Coco’, Pelancaran Lewat 2027 Serta Anime Original Disney+

August 15, 2026
Menurut Data, Ratusan Anak Indonesia Diberi Nama Naruto, Luffy, Nobita & Banyak Lagi
Anime

Menurut Data, Ratusan Anak Indonesia Diberi Nama Naruto, Luffy, Nobita & Banyak Lagi

August 12, 2026
  • Tentang Kami
  • Hubungi Kami
  • Privacy & Policy

© 2017 - 2025 Digital Braves Media Group Sdn Bhd

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4

© 2017 - 2025 Digital Braves Media Group Sdn Bhd