Kami berpeluang mengadakan wawancara eksklusif bersama Justin Scarpone, Naib Presiden Eksekutif SEGA Corporation dan Ketua Kumpulan Transmedia Global, untuk mendalami strategi dan perancangan masa depan SEGA.
Dengan pengalaman lebih 17 tahun di Disney, termasuk memimpin francais Kingdom Hearts secara global, serta peranan dalam membangunkan operasi Scopely di Asia, Justin Scarpone membawa kepakaran industri hiburan yang bernilai ke dalam visi SEGA yang semakin berkembang.
Dari Gergasi Gaming ke Kuasa Besar Hiburan
SEGA kini melangkah melampaui sempadan tradisional permainan video, dengan sasaran untuk menjadi entiti hiburan yang menyeluruh. Langkah ini diketuai oleh kumpulan transmedia baharu yang ditubuhkan pada April 2024, yang memberi fokus kepada pembangunan IP (harta intelek) utama SEGA di pelbagai platform dan format.
“Kami adalah salah satu syarikat dalam industri gaming yang sedang berubah menjadi syarikat hiburan yang lebih umum,” jelas Scarpone.
“Kami sedang berkembang menjadi sebuah syarikat hiburan dengan game sebagai perniagaan teras kami,” tambah Scarpone, sambil membuat perbandingan dengan model Disney tetapi menekankan pendekatan unik SEGA.
“Seperti bagaimana Walt Disney Company mungkin menyatakan mereka adalah syarikat hiburan dengan filem sebagai pintu masuk awal untuk IP baharu, bagi SEGA, pintu masuk kepada IP kami untuk peminat sentiasa melalui permainan video.”
Strategi IP Teras
Fokus SEGA kini tertumpu pada empat IP utama yang menjana pendapatan dan keuntungan operasi yang signifikan. “Terdapat IP teras tertentu hari ini, dari perspektif game. Kita tahu, tentunya Sonic, tentunya Angry Birds yang kami peroleh tahun lalu, tentunya Persona, dan tentunya Like a Dragon,” jelas Justin Scarpone.
Kejayaan francais ini membuktikan kemampuan SEGA untuk mengekalkan dan mengembangkan portfolio IP yang kuat, baik melalui pembangunan dalaman mahupun pemerolehan strategik.
Setiap IP ini memainkan peranan penting dalam strategi transmedia SEGA, dengan rancangan untuk memperluas kandungan di pelbagai platform dan format.
“Kami cuba meningkatkan produk barangan kami, meningkatkan tawaran hiburan berasaskan lokasi, meningkatkan pelesenan global kami, dan selain itu, cuba menceritakan kisah tentang IP ini dalam format linear seperti siri penstriman atau filem,” katanya.
Meluaskan Kehadiran di Asia Tenggara
SEGA sedang memperkukuhkan kedudukannya di Asia Tenggara melalui pelbagai inisiatif. “Asia Tenggara adalah wilayah keutamaan tinggi bagi SEGA,” kata Scarpone.
“Itulah sebabnya kini kami hadir di Thailand Game Show. Itulah sebabnya anda akan melihat lebih banyak aktiviti runcit dengan IP kami di tempat seperti Filipina, di mana kami akan membuka pop-up store di SM Mall.”
Contoh penting ialah kerjasama selama beberapa syarikat ini dengan AirAsia, menampilkan pesawat bertemakan Sonic the Hedgehog dan Persona 5. “Peluang AirAsia ini terhasil daripada beberapa perbincangan tentang bagaimana membina pendedahan di luar rumah,” jelas Scarpone.
Strategi kerjasama syarikat ini dirancang dengan teliti: “Syarikat yang sehaluan dengan SEGA dalam erti kata mereka sentiasa meletakkan pelanggan sebagai keutamaan… syarikat yang berkongsi DNA ini dengan kami adalah rakan kongsi yang menarik.”
Beliau menjelaskan kriteria mereka: “Tentunya, kami mahu mereka menjadi pemimpin industri atau mempunyai bahagian pasaran yang kuat supaya apabila kami bekerjasama, kami mencapai penonton yang setia tetapi juga besar.”
Pengalaman Peminat dan Kebolehcapaian Barangan
SEGA memperluaskan penglibatan peminatnya melalui kafe bertema di seluruh Asia. Scarpone menekankan pengalaman imersif yang ditawarkan di tempat ini:
“Anda pergi ke salah satu kafe ini dan anda merasai suasana yang anda nikmati daripada dunia itu. Terdapat video, menu, dan fandom keseluruhan serta berada bersama peminat lain yang sehaluan untuk menikmati persekitaran tersebut.”
Mengakui cabaran peminat dalam mendapatkan barangan SEGA di luar Jepun, Scarpone menjelaskan penyelesaian mereka:
“Kami telah menubuhkan dua pangkalan kepimpinan serantau, satu di AS dan satu di Jepun. Dari Jepun, kami mula membina infrastruktur Asia kami… Kami kini mempunyai pasukan di Singapura yang akan menggerakkan perniagaan transmedia Asia Tenggara kami.”
Beliau turut berkata, “Anda betul. Di bahagian dunia anda, SEGA tidak cukup mudah diakses dari segi barangan. Tetapi tahun ini kami benar-benar mula memberi tumpuan untuk mengembangkan kumpulan transmedia ini di Asia. Kami membuat kemajuan yang cepat tetapi juga mahu melakukannya dengan betul, jadi kami tidak akan mengeluarkan produk yang biasa-biasa.”
Perluasan Kandungan Hiburan
Strategi transmedia SEGA termasuk pembangunan besar dalam perniagaan teras gaming. “Kami tahu bahawa kami mempunyai senarai produk untuk lima tahun akan datang,” dedah Scarpone.
“Kami akan mempunyai lebih banyak kandungan dalam perniagaan teras gaming. Jadi, strategi transmedia untuk setiap empat IP ini adalah suatu yang mesti.”
Mengenai projek tertentu, beliau menambah: “Shinobi sedang membangunkan game yang sedang kami usahakan sekarang. Dalam dua hingga tiga tahun akan datang, anda akan melihat lebih banyak barangan Shinobi dan semoga pengalaman runcit juga.”
Membina Generasi Baharu IP Klasik
Mengenai menghidupkan semula francais klasik, Scarpone menekankan kepentingan memenuhi jangkaan peminat: “Ini mengingatkan saya tentang betapa besar kewajipan kami untuk menyampaikan dan melebihi jangkaan peminat tersebut. Jika kami ingin reboot sesuatu sebagai game atau filem, ia mesti bagus.”
Syarikat ini juga bertujuan untuk memperkenalkan IP klasik kepada penonton baharu:
“Bagaimana kita mengambil semua IP hebat ini dan menjadikannya relevan di wilayah baharu, kawasan baharu dunia untuk demografi baharu, seperti golongan muda yang mungkin tidak mengenali Shinobi kerana mereka hanya berusia 20 tahun, bukan? Tetapi bagaimana kita membuat mereka berminat?”
Visi Masa Depan dan Legasi IP
Melangkah ke hadapan, SEGA merancang untuk memperkenalkan “tiang kelima” yang memberi tumpuan kepada tajuk legasi. “Dalam lima tahun akan datang, anda akan melihat satu tiang tambahan dalam perniagaan SEGA… tiang kelima adalah tajuk warisan kami,” jelas Scarpone. “Potensinya sebesar jumlah IP yang telah SEGA hasilkan sepanjang sejarahnya.”
Mengenai pembinaan pasukan dan arah tuju masa depan, beliau menekankan:
“Kami mahukan perspektif yang berbeza. Kami mahukan orang yang kreatif. Kami mahukan pemain yang bersemangat. Tetapi kami juga mahukan mereka yang memahami penjenamaan, pemasaran jenama, dan perspektif pengguna untuk mencipta perniagaan berdasarkan kehendak pengguna.”
Beliau menambah, “Ramai orang yang saya ambil bekerja di pejabat ini di AS, saya bawa mereka dari Universal, Warner, dan Disney, tetapi saya juga mengambil mereka yang mempunyai latar belakang dalam industri game untuk mencampurkannya sedikit.”
@gamersantaimy
Discussion about this post