Tidak banyak IP yang mampu sehebat seperti Dragon Ball. Dari saga ikonik Frieza dan Cell hingga detik-detik besar dalam Tournament of Power di Dragon Ball Super, kita telah menyaksikan banyak game yang menceritakan semula kisah yang terkenal ini. Oleh itu, peminat tertanya-tanya sama ada Dragon Ball: Sparking! Zero hanyalah satu lagi percubaan untuk menumpang nostalgia. Nasib baik, game ini berjaya mengatasi jangkaan tersebut.
Diterbitkan oleh Bandai Namco Entertainment dan dibuat oleh Spike Chunsoft, Dragon Ball: Sparking! Zero bukan sekadar satu lagi pengulangan, tetapi lebih kepada satu perayaan besar—acara yang menghormati bukan sahaja adegan ikonik dari siri ini, tetapi juga pertarungan yang kurang dikenali dan pertarungan terkini.
Ia membawa sesuatu yang segar dan menarik, menjadikannya pengalaman wajib untuk peminat Dragon Ball, sama ada baru atau lama. Tanpa melengahkan masa lagi, inilah review kami untuk game ini.
Gameplay Budokai Tenkaichi Tetapi Ditambah Baik
Asasnya, Dragon Ball: Sparking! Zero ialah game arena fighter 3D yang pantas dan mencerminkan semangat siri Budokai Tenkaichi. Game ini memanfaatkan teknologi generasi baru untuk memberikan grafik lebih cantik serta mekanik pertempuran mendalam, yang mengekalkan tenaga tinggi dari anime. Ada dua pilihan kawalan: “Standard” untuk pemain baharu dan “Classic” bagi mereka yang mencari rasa nostalgia dari siri Budokai Tenkaichi.
Setiap pertarungan adalah satu persembahan, dengan animasi yang mereplikasikan adegan ikonik anime, yang memastikan transformasi seperti Super Saiyan atau Spirit Bomb terasa sama seperti versi asalnya. Gerakan khas dipertingkatkan dengan kesan pencahayaan yang memukau dan sudut kamera dinamik, meningkatkan intensiti pertempuran. Matlamat utama game ternyata jelas: untuk membuatkan pemain berasa sehebat watak-watak Dragon Ball itu sendiri.
Mekanik baru seperti “Skill Count,” “Short Dash,” dan “Revenge Counter” menambah lapisan baru kepada pertarungan, menjadikan pertempuran lebih cepat dan lancar tanpa mengorbankan strategi. Walaupun tidak sekompleks Dragon Ball FighterZ, Sparking! Zero cukup rumit untuk menarik minat pemain berpengalaman.
Mode Training menjadi penting untuk menguasai teknik tambahan, dari vanish attack hingga transformasi dan membalas Super Move. Ciri-ciri ini menjadikan pertarungan memuaskan, terutamanya bagi pemain yang meluangkan masa untuk mempelajari selok-beloknya.
Setelah memahami sistem pertarungan, pertempuran mencapai tahap epik baru. Anda boleh mengatasi lawan dengan dash, teleport di belakang mereka untuk serangan mengejut, atau menyambungkan Ki blast ke dalam kombo yang binasa. Perhatian kepada butiran semasa momen-momen ini juga mengagumkan, dengan persekitaran yang boleh dimusnahkan, arena bebas, dan animasi setia yang menambah pengalaman imersif.
Senarai Watak Sangat Luas, Dengan Grafik Menakjubkan
Salah satu ciri paling mengagumkan tentang Dragon Ball: Sparking! Zero ialah senarai wataknya yang besar. Dengan lebih daripada 182 watak, ia merupakan salah satu senarai terbesar dalam game Dragon Ball hingga kini. Namun, jumlah watak yang banyak hanya sebahagian daripada apa yang menjadikannya luar biasa—tahap butiran dan perhatian yang diberikan kepada setiap watak adalah di mana game ini benar-benar bersinar kerana setiap watak, tidak kira betapa terkenal atau tidak, telah dihasilkan dengan teliti.
Sudut kamera dinamik, warna yang cerah, efek bunyi yang berkesan, dan reaksi wajah yang ekspresif menyumbang kepada pengalaman imersif. Setiap daripada 182 watak menerima tahap perhatian yang sama seperti Goku, memastikan pengalaman yang konsisten dan berkualiti.
Variasi karakter bukan sahaja sekadar penampilan sahaja. Setiap watak mempunyai set gerakan unik, serangan masing-masing, dan transformasi yang setia kepada bahan sumber. Goku, sebagai contoh, bertarung dalam cara yang berbeza bergantung kepada bentuk Super Saiyan. Malah, aura Ki-nya tetap konsisten sehingga hujung pertempuran, menambah rasa keaslian. Dari kelancaran gerakan hingga interaksi dialog unik, jelas bahawa Spike Chunsoft telah berusaha untuk membawa tenaga anime ke dalam game.
Walaupun ada kepelbagaian, permainan ini tidak berusaha untuk mencapai keseimbangan, dan ini nampaknya adalah pilihan yang disengajakan. Sparking! Zero mempunyai perbezaan kuasa yang besar antara watak, membenarkan pertempuran yang tidak seimbang tetapi menghiburkan. Watak seperti Mr. Satan tidak mempunyai peluang berbanding dengan Broly, tetapi ketidakseimbangan itu menambah daya tarikan permainan.
Secara visual, game ini menakjubkan, menggunakan Unreal Engine 5 untuk menyampaikan model karakter yang terperinci, persekitaran yang cerah, dan animasi lancar yang meniru gaya seni ikonik Akira Toriyama. Kebanyakan pelakon suara asal pun mengulangi peranan mereka, untuk menjadikan setiap baris dialog terasa natural.
Episode Battle Mode, Mengulangi Saga Klasik dengan Kisah Baru
Inti pengalaman single-player dalam Dragon Ball: Sparking! Zero terletak pada mode Episode Battle, yang membolehkan kita alami semula momen-momen penting dari saga Dragon Ball Z dan Dragon Ball Super. Kita dapat meneroka peristiwa-peristiwa penting, dari Saiyan Saga hingga Tournament of Power, bertarung sebagai watak-watak ikonik seperti Goku, Vegeta, Gohan, dan juga penjahat terkenal seperti Frieza, Jiren, dan Goku Black.
Apa yang membezakan Sparking! Zero daripada entri lama adalah pengenalan senario “What-If“. Laluan bercabang ini membenarkan kita menyimpang dari kisah yang ditetapkan dan meneroka cerita alternatif, menawarkan perspektif baru pada naratif yang dikenali ramai.
Sebagai contoh, kita boleh memilih untuk membuat Goku mengalahkan Raditz tanpa mengorbankan dirinya, yang membawa kepada “Sparking Episode” unik di mana Goku membuka kuasa Super Saiyan semasa bertarung dengan Vegeta, bukan Frieza.
Satu lagi senario menarik ialah di mana Gohan mengalahkan Golden Frieza, yang menghasilkan kisah yang tidak dijangka—Zamasu menjadi Gohan Black bukannya Goku Black dalam dunia Future Trunks. Senario “What-If” ini membuka imaginasi peminat lama, memberikan nafas baru yang menghiburkan daripada cerita yang sering diulang.
Walaupun senario alternatif ini menawarkan cerita yang menarik, tidak semuanya seronok 100%. Jalan cerita Vegeta, sebagai contoh, memberikan alternatif yang memuaskan, membenarkan kita mengubah sejarahnya dengan mengalahkan Cell atau membebaskan diri dari kawalan Babidi untuk menghentikan Majin Buu.
Namun, laluan lain, seperti Zamasu mengalahkan Vegito dan Trunks dalam Future Trunks Saga, terasa mengecewakan. Ia berakhir dengan naratif “anticlimactic” yang menerangkan “dia menang” sahaja sebelum plot kembali ke naratif asal, menjadikan alternatif terasa kurang mengagumkan.
Tambahan baru kepada game ini adalah mode first-person, diperkenalkan semasa cutscene cerita, yang membolehkan kita melihat apa yang terjadi melalui mata watak-watak utama. Ciri ini menambah tahap keasyikan, terutamanya semasa pertempuran ikonik seperti pertembungan Goku dengan Jiren dalam Tournament of Power atau adegan terkenal apabila Goku terkena laser beam cannon.
Walaupun perubahan perspektif adalah satu gimik yang menarik, kadangkala ia boleh terasa tidak sesuai, terutamanya semasa adegan kurang aksi di mana watak-watak hanya berbual.
Walaupun inovasi ini, Episode Battle masih mempunyai kekurangannya kerana beberapa kisah penting dilangkau sepenuhnya, mengecewakan peminat yang telah lama menunggu. Sebagai contoh, jalan cerita Future Trunks mengabaikan Android dan Cell Saga.
Selain itu, cutscene cerita terlalu bergantung pada gambar statik, yang mengurangkan kesan emosional adegan-adegan penting. Peristiwa seperti transformasi Super Saiyan pertama Goku, yang penuh dengan emosi dalam anime, kehilangan intensiti dalam game ini.
Custom Battle, Mimpi Menjadi Kenyataan
Setelah menyelesaikan jalan cerita utama Dragon Ball: Sparking! Zero, keseronokan berterusan dengan mode Custom Battle. Mode ini membolehkan kita mencipta perlawanan impian sendiri, mengubah suai segala-galanya dari watak hingga syarat pertempuran, dan bahkan mencipta senario fan-made. Bagi peminat Dragon Ball, hampir tidak batasan dalam mode ini, di mana anda bebas mereka senario “What-If” sendiri yang tidak wujud dalam cerita utama.
Apa yang menjadikan mode Custom Battle lebih menarik adalah kita boleh berkongsi ciptaan tersebut secara online. Khususnya, kita boleh memuat naik senario kita untuk dinikmati oleh orang lain dan mencuba karya komuniti, menambah nilai “replay” yang tidak terhad.
Namun, mode ini mempunyai batasannya. Cutscene creator, sebagai contoh, hanya menawarkan pilihan sudut dan senario terhad, menjadikannya sukar untuk merealisasikan sepenuhnya beberapa pertarungan. Selain itu, walaupun kita boleh mengubah teks untuk dialog, kekurangan lakonan suara membuatkan pertarungan rasa kosong. Walaupun ada kekurangan kecil ini, Custom Battle tetap menjadi mode yang fantastik bagi peminat yang ingin membawa fantasi Dragon Ball mereka ke dunia nyata.
Elemen Ekstra
Dragon Ball: Sparking! Zero memperkenalkan elemen RPG ringan melalui Zen-Oh’s Orders dan Whis’s Stamp Book, yang membolehkan kita menyelesaikan misi yang memberi ganjaran berupa item dan Zeni (mata wang dalam game). Sistem ini menggalakkan kita untuk terus meneroka game, meningkatkan level watak, dan membuka kandungan baru, sambil menikmati permainan.
Zeni kemudian boleh digunakan untuk membeli watak, pakaian, dan item, memberikan kita peluang untuk meningkatkan lagi watak sedia ada. Selain itu, kita boleh menyeru Shenron, Porunga, atau Super Shenron untuk membuat hajat bagi membuka watak baru atau memberikan lebih banyak Zeni.
Tambahan pula, game ini mempunyai ensiklopedia luas yang menunjukkan statistik terperinci untuk semua 182 watak, dari masa bermain hingga skil yang digunakan. Ciri “Girl Talk” membolehkan watak seperti Chi-Chi, Bulma, dan Videl memberikan komen/pendapat yang menghiburkan tentang pelbagai watak, menambah daya tarikan kepada pengalaman.
Tambahan ini tidaklah penting, tetapi ia menjadikan Sparking! Zero terasa seperti lebih lengkap, serta menonjolkan dedikasi Spike Chunsoft untuk menjadikan Sparking! Zero satu judul komprehensif bagi siri ini.
Tahap Kesukaran yang Tinggi dan Isu Keseimbangan Kuasa
Walaupun banyak kekuatannya, Dragon Ball: Sparking! Zero masih mempunyai kelemahan. Salah satu yang paling ketara adalah tahap kesukaran yang tinggi, terutamanya bagi pemain baru yang tidak biasa dengan sistem pertempuran yang rumit. Walaupun training mode berguna, tutorial tidak menerangkan mekanik dengan mencukupi, membuatkan kita harus belajar sendiri.
Pertempuran melibatkan kombinasi serangan, counter, meter Ki, dan Skill Count, yang boleh terasa terlalu banyak tanpa panduan yang betul. Pada masa yang sama, game ini memperkenalkan beberapa teknik defensif tetapi tidak memberikan cukup panduan tentang cara menggunakannya secara berkesan, menciptakan isu sukar bagi pendatang baru.
Satu lagi cabaran adalah keseimbangan tahap kuasa. Walaupun bertarung dengan watak ikonik seperti Vegeta atau Trunks adalah menarik, keseronokan boleh berkurang apabila berhadapan dengan lawan yang jauh lebih kuat. Penggunaan counter dan gerakan defensif yang berkesan oleh AI memaksa kita untuk fokus sepenuhnya kepada perlawanan, menjadikan unsur “timing” sangat penting. Kombo dihalang, setiap serangan dielak, semua perbuatan ini mengakibatkan rasa tidak adil oleh AI yang cukup bijak.
Seterusnya, beberapa senario “What-If” hanya boleh diakses pada tahap kesukaran default, dan pertempuran yang lebih sukar memerlukan kemahiran yang lebih tinggi untuk membuka alternatif rahsia. Malah, pemain berpengalaman pun akan menghadapi cabaran untuk menyelesaikan pertarungan dengan had masanya yang ketat atau menentang beberapa musuh sekaligus tanpa memulih nyawa.
Akhir sekali, navigasi menu antara menu boleh rasa meletihkan. Dengan lebih 182 watak dalam format senarai, navigasi skrin pemilihan watak terasa menyusahkan. Selain itu, menu utama memerlukan kita untuk menonton Goku terbang antara kawasan untuk mengakses pelbagai ciri, yang terasa seperti animasi yang tidak perlu dan melambatkan pengalaman.
Kami lebih suka jika mereka meletakkan UI yang lebih teratur untuk meningkatkan keseluruhan pengalaman, terutamanya bagi pemain yang sering bertukar antara mode permainan.
Pendapat
Secara keseluruhan, Dragon Ball: Sparking! Zero lebih daripada sekadar game —ia adalah kombinasi segala-galanya yang dicintai oleh peminat Dragon Ball. Dengan sistem pertempuran yang mendalam, senarai watak yang luas, grafik yang menakjubkan, dan mode Episode Battle, game ini mencapai keseimbangan antara nostalgia dan inovasi.
Ia berjaya menghidupkan semula siri Budokai Tenkaichi sambil memperkenalkan mekanik dan mode baru yang menjadikan pengalaman ini menarik untuk kedua-dua pemain baru dan peminat lama. Penambahan senario “What-If” paling seronok sekali, membolehkan peminat meneroka jalan cerita original dan alternatif.
Namun, game ini bukan tanpa kelemahan. Watak kadang-kadang boleh terasa tidak seimbang, dan cutscene statik sering mengurangkan momen-momen penting. Tahap kesukaran yang tinggi, ditambah dengan tutorial yang kurang komprehensif, mungkin membebankan pemain baru. Namun, walaupun dengan kekurangan ini, Sparking! Zero tetap bersinar dengan semangat alam Dragon Ball.
Sama ada anda seorang pemain kasual atau peminat tegar, Dragon Ball: Sparking! Zero muncul dengan gemilang, memberikan pengalaman yang kaya dan menarik kepada francais.
Bagi mereka yang berminat, game ini tersedia pada PlayStation 5, Xbox Series X|S, dan PC melalui Steam. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
The Review
DRAGON BALL: Sparking! ZERO
Secara keseluruhan, Dragon Ball: Sparking! Zero lebih daripada sekadar game —ia adalah kombinasi segala-galanya yang dicintai oleh peminat Dragon Ball. Dengan sistem pertempuran yang mendalam, senarai watak yang luas, grafik yang menakjubkan, dan mode Episode Battle, game ini mencapai keseimbangan antara nostalgia dan inovasi. Ia berjaya menghidupkan semula siri Budokai Tenkaichi sambil memperkenalkan mekanik dan mode baru yang menjadikan pengalaman ini menarik untuk kedua-dua pemain baru dan peminat lama. Penambahan senario "What-If" paling seronok sekali, membolehkan peminat meneroka jalan cerita original dan alternatif.
PROS
- Senarai watak yang besar dengan lebih 182 watak, masing-masing direka dengan set gerakan dan transformasi unik
- Gameplay pertempuran arena 3D yang dinamik dan pantas, mengekalkan semangat Budokai Tenkaichi dengan mekanik baru yang menarik
- Episode Battle membolehkan pemain alami semula momen-momen penting dari Dragon Ball Z dan Dragon Ball Super dengan tambahan senario “What-If”, meningkatkan nilai replay
- Custom Battle memberikan kebebasan untuk mencipta perlawanan impian dan berkongsi secara dalam talian
- Perhatian besar kepada butiran di mana watak, animasi, dan dialog direka dengan bai mengikut anime/manga
CONS
- Tahap pembelajaran yang tinggi di mana pemain baru mungkin mendapati sistem pertempuran terlalu sukar, dengan tutorial yang tidak mendalam
- Perbezaan kuasa yang ketara antara watak boleh menyebabkan pertempuran menjadi terlampau susah, terutamanya untuk watak yang kurang kuat
- Menu yang menjengkelkan kerana interface boleh terasa tidak lancar, menjadikannya sukar untuk menavigasi melalui mode permainan
Discussion about this post