Sejak dilancarkan pada Ogos 2023, Baldur’s Gate 3 dengan cepat menjadi salah satu game paling popular pada tahun 2023. Di sini, siapa sangka kita dapat bertemu bersama Larian Studios, studio di sebalik game tersebut di Level up KL 2023 di mana mereka membincangkan proses di sebalik semasa membangunkan game ini dan hal berkaitan.
Panel istimewa ini dihadiri oleh Cindy Aria Dharma selaku Associate Producer Cinematic, Megat Denney selaku Associate Lead Automation QA, Samantha Law selaku Associate Gameplay QA Producer dan Wayne Chu selaku Senior Character Artist.
Cindy Aria Dharma memulakan panel, dan menyebut bahawa kitaran produksi selama 24 jam di mana tiada masa rehat untuk Larian dan pelbagai studio di seluruh dunia, yang bermaksud bekerja selama sehari.
Dia menjelaskan pengalamannya bekerja di Larian Studios, di mana mereka mengamalkan Larian Way. Ini bermaksud setiap pembangun mempunyai sesuatu yang mereka memiliki.
Dharma menyebut bahawa Swen Vicke (Ketua Pegawai Eksekutif Larian Studio) memberikan banyak autonomi kreatif kepada pembangun itu sendiri, lantas membuatkan setiap pembangun mempunyai banyak input kreatif.
Dharma kerap menyebut tentang “Search Tree of Creativity” yang membolehkan pembangun menjadi kreatif, mampu gagal dan mampu berjaya.
“Jika anda tidak gagal, anda tidak akan berjaya. Anda perlu tersekat pada suatu masa untuk mencari penyelesaian terbaik bagi segala-galanya”
Larian sentiasa mencari pekerja baharu, mencari individu yang bersemangat, pembangun yang mampu menolak sempadan dan berfikir di luar kotak, serta individu yang bermotivasi tinggi yang suka melakukan apa yang mereka lakukan.
Megat Denney meneruskan panel dengan membawa topik QA Automasi dan Skrip Automasi, yang merupakan program yang mempercepatkan ujian supaya pembangun tidak menghabiskan terlalu banyak masa dan sumber semasa menguji proses yang leceh.
Walaupun begitu, dia juga menyebut tentang batasan skrip automasi di mana ia tidak boleh menggantikan mata manusia. Contohnya, reka bentuk bunyi, sinematik, seni, dan sebagainya.
“Kami biasanya menggunakan [Skrip Automasi] ini hanya untuk menguji scripting dan hal reka bentuk quest.”
Samantha Law kemudian bercakap tentang bagaimana dia memulakan bermula di Larian. Dia menjelaskan bahawa orang tidak perlu berada dalam industri gaming untuk bekerja dalam industri gaming.
Dia menjelaskan tentang tugas yang dilakukan oleh orang dalam Gameplay QA , dan satu tanggapan yang sering salah ialah mereka hanya duduk dan bermain game. Sebenarnya, pekerja QA menghabiskan banyak masa untuk melihat sama ada game berfungsi seperti yang dimaksudkan berbanding perkara yang sebenarnya mereka lihat.
“Pada dasarnya, perkara nombor satu yang Gameplay QA terlibat ialah mengumpul ralat. Kami melihat masalah, kami melaporkannya.”
Dia mengatakan bahawa penguji QA juga perlu berkomunikasi dengan betul dan berkesan tentang pepijat yang mereka temui bersama pembangun, baik di dalam pejabat dan studio lain di seluruh dunia.
Panel ini diakhiri oleh Wayne Chu yang bercakap tentang proses penciptaan watak dalam Baldur’s Gate 3.
Dia menjelaskan tentang gambaran umum bagi bahagian seni, yang bermula dengan pemodelan dan mencipta aset 3D berkualiti tinggi, membina pipeline untuk mencipta butiran berkualiti tinggi tersebut kepada fail poly yang lebih rendah, dan sistem customization.
Sepanjang segmen ini, Chu mendedahkan kerumitan dan hal teknikal ketika menghidupkan watak dalam Baldur’s Gate 3, dengan mengambil kira betapa fleksibel pemain boleh mengubah penampilan watak, serta NPC yang tidak terkira banyaknya dalam game itu.
Malaysia Digital Content Festival 2023 (MYDCF) akan diadakan dari 27 September 2023 hingga 1 Oktober 2023 di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC). Jika ada masa, ayuh ikut serta sekali.
Baca segala liputan kami tentang Level Up KL di SINI!
@gamersantaimy
Discussion about this post