Setelah beberapa bulan menanti, kami tahu bahawa ramai peminat menantikan lebih maklumat mengenai butiran PlayStation 5 (PS5) terbaru dari Sony yang mengikuti revolusi Next-gen konsol. Beberapa permainan telah diumumkan akan hadir untuk konsol ini dan hari ini Sony secra rasmi mengumumkan spesifikasi penuh PS5!
Lebih banyak perkakasan hardware dan keseluruhan teknikal pada PS5 telah diberitahu sebentar tadi untuk menampilkan komponen PS5 menjadi lebih inovatif dan lebih padu. Ultra-High-Speed SSD, sistem I/O intergrasi kustom, AMD GPU kustom bersama ray tracing dan 3D audio yang hebat tersedia dalam konsol ini! Dengan keupayaan ini, PS5 akan membolehkan pemaju untuk memaksimumkan kreativiti mereka, membina dunia yang luas dan pengalaman bermain baru dalam permainan yang mereka reka.
Pembentangan ini dari Mark Cerny, arkitek sistem utama untuk PS5, menyelam jauh ke dalam seni bina sistem perkakasan dan bagaimana kami merancang PS5 untuk memberi manfaat kepada pemaju dan permainan yang mereka buat.
Seperti yang dinyatakan diatas, PS5 ditampilkan dengan lapan teras AMD Zen 2 CPU yang disesuaikan pada 3.5GHz (frekuensi berubah) dan GPU tersuai berdasarkan perkakasan seni bina RDNA 2 AMD yang menjanjikan 10.28 teraflops serta 36 unit pengiraan mencatatkan pada 2.23GHz (juga kekerapan pembolehubah). Ia juga akan mempunyai 16GB RAM GDDR6 dan SSD 825GB tersuai yang telah dijanjikan oleh Sony sebelum ini akan menawarkan masa memuatkan super cepat dalam permainan.
“Daripada berjalan pada kekerapan yang berterusan dan membiarkan kuasa bervariasi berdasarkan beban kerja, kami menjalankan pada dasarnya kuasa yang berterusan dan biarkan kekerapan berbeza berdasarkan beban kerja.” -Cerny
Salah satu kemaskini teknikal terbesar di PS5 telah diumumkan tahun lepas: satu suis ke storan SSD untuk pemacu keras utama konsol yang dikatakan Sony akan mengakibatkan masa beban dramatik lebih cepat. Demo sebelum ini menunjukkan tahap pengambilan Spider-Man dalam masa kurang dari satu saat pada PS5, berbanding dengan kira-kira lapan saat ia mengambil PS4.
Perbezaan ketara antara CPU dan GPU Sony akan berjalan pada frekuensi yang berubah-ubah, di mana kekerapan yang terjadi pada perkakasan akan berbeza berdasarkan permintaan CPU dan GPU yang membenarkan kuasa CPU yang tidak digunakan untuk dipindahkan ke GPU, membolehkan kelajuan maksimum Sony lebih tinggi di situ. Itu bermakna, apabila permainan yang lebih mencabar datang pada tahun-tahun akan datang, CPU dan GPU tidak akan selalu mencapai 3.5GHz dan 2.23GHz.
“Perubahan kepada pendekatan frekuensi berubah akan menunjukkan keuntungan yang signifikan untuk para pemain,” -Cerny
PS5 juga menumpukan keupayaan audionya. Sony membina unit perkakasan tersuai untuk audio 3D yang dipanggil Tempest 3D AudioTech. Ini sebahagiannya disebabkan matlamat khusus syarikat dengan audio, yang menghalang penggunaan penyelesaian audio berasaskan objek yang sedia ada seperti Dolby Atmos. Cerny juga menyatakan bahawa Sony mahu audio 3D PS5 tersedia untuk semua pengguna, bukan hanya mereka yang mempunyai fon kepala atau sistem bunyi dengan sokongan untuk standard berlesen seperti Dolby Atmos.
“Audio fon kepala adalah gold standard semasa untuk audio 3D pada PlayStation 5, “-Cerny, sambil menambah bahawa Sony bekerja pada audio 3D melalui sistem bunyi dan surround maya yang dihantar melalui pembesar suara TV.
PS5 akan menawarkan pecutan perkakasan untuk pengesanan ray masa nyata dan akan menyokong permainan dalam resolusi 4K sehingga 120 bingkai sesaat. Dan konsol akan sepenuhnya serasi dengan permainan PS4, walaupun Sony belum memberikan butiran tentang bagaimana ia akan berfungsi. Cerny juga mengatakan bahawa Sony menjangkakan PS5 akan dapat menjalankan “hampir semua” daripada 100 permainan PS4 paling popular apabila konsol dilancarkan kelak. Dan pengguna boleh menyambung USB ke PS5 dan menjalankan permainan PS4 daripadanya.
Jom lihat perbandingan spesifikasi penuh diantara PlayStation 4 dan Playtation 5;
PlayStation 5 | PlayStation 4 | |
---|---|---|
CPU | 8x Zen 2 Cores pada 3.5GHz (kekerapan pembolehubah) | 8x Jaguar Cores pada 1.6GHz |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CU pada 2.23GHz (frekuensi berubah-ubah) | 1.84 TFLOPs, 18 CU pada 800MHz |
GPU Architecture | Kustom RDNA 2 | Kustom GCN |
Memori / Interface | 16GB GDDR6/256-bit | 8GB GDDR5/256-bit |
Bandwidth Memori | 448GB/s | 176GB/s |
Storan Dalaman | Kustom 825GB SSD | 500GB HDD |
IO Throughput | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) | Approx 50-100MB/s (bergantung kepada lokasi data pada HDD) |
Keluasan Storan | NVMe SSD Slot | HDD dalaman yang boleh diganti |
Storage Luaran | Sokongan HDD USB | Sokongan HDD USB |
Pemacu optik | 4K UHD Blu-ray Drive | Blu-ray Drive |
Sony merancang untuk melancarkan PS5 pada musim cuti 2020, iaitu pelepasan yang sama diberikan oleh Microsoft untuk Xbox Series X. Anda juga boleh lihat segala spesifikasi penuh persembahan ini di Eurogamer.
@gamersantaimy
Discussion about this post