Sekiranya anda tidak tahu, siri anime Netflix baru DOTA: Dragon’s Blood berdasarkan permainan MOBA popular DOTA 2 akan memulakan tayangan rasmi hari ini! Dibahagikan secara musim, Book 1 (season 1) akan mempunyai lapan episod yang berdurasi hampir 30 minit. Sempena debut pertamanya hari ini, kami di GS menerima peluang untuk menemu ramah Ashley Edward Miller, yang berperanan sebagai pencipta dan pengeluar eksekutif DOTA: Dragon’s Blood! Memang banyak yang dikongsikan dan memang banyak yang saya pelajari. Tanpa melengahkan masa lagi, jom kita mendalami temu ramah ini.
GS: Mengapa awak pilih Selemene, dan bawa Dragon Knight, Terrorblade dan Carl (Invoker) ke dalam anime ini?
Miller: Banyak perkembangan visual untuk watak-watak ini sudah dimulakan ketika saya masuk untuk rancangan itu. Saya tetap mengikutinya kerana saya fikir ada kisah menarik untuk diceritakan. Bagi Selemene, saya sangat tertarik dengan cadangan bahawa ada dewa lain di sebelumnya dan saya tertanya apa sebenarnya yang berlaku dengannya. Segala yang lain-lain adalah tentang menghubungkan perkara-perkara ini.
GS: Berapa banyak yang awak tahu tentang Slacks dan video latar belakangnya? Bagaimanakah proses penyelidikan?
Miller: Saya menonton semua videonya dan telah mengenalnya sejak dua atau dua bulan lalu. Dia adalah watak yang hebat, dia suka permainannya dan selalu mempamerkan minatnya. Menonton Loregasm sangat membantu saya memahami bagaimana perkara-perkara di dunia DOTA berhubung, soalan apa yang telah dijawab dan di ruang mana untuk bereksperimen.
GS: Bagaimana rasanya bekerja dengan Valve selama 2 ½ tahun?
Miller: Valve telah menjadi rakan kreatif dan penyorak yang hebat melalui semua ini. Saya sangat seronok bekerja dengan mereka dan menghargai semua sokongan yang mereka berikan kepada saya.
GS: Apakah pandangan awak tentang komuniti, dan bagaimana awak terlibat di dalamnya?
Miller: Oleh kerana projek ini sangat rahsia, saya tidak mungkin dapat melibatkan diri dengan masyarakat sehinggalah baru-baru ini. Saya suka melihat betapa semangatnya mereka dan bakat seni di luar sana sungguh luar biasa. Saya sentiasa mencari fanart sekarang dan suka membanggakan artis itu di media sosial.
GS: Pernah tak pertimbangkan untuk rancangan aksi langsung? Apakah proses pemikiran semasa memilih animasi dan bukannya aksi langsung?
Miller: Setahu saya, rancangannya sentiasa untuk animasi. Saya tidak pasti sama ada sebuah DOTA aksi langsung adalah memuaskan. Untuk melakukannya dengan betul (rancangan aksi langsung) adalah sangat mahal.
GS: Apakah perbezaannya menulis untuk filem berbanding dengan siri episodik, dan aksi langsung vs animasi?
Miller: Filem sangat tertutup dan kebimbangan utama adalah struktur. Dengan televisyen, anda mempunyai lebih banyak ruang untuk bermain dan fokus pada watak dan emosi. Penonton tidak begitu peduli dengan apa yang berlaku berbanding kepada siapa ia berlaku. Dengan animasi, saya hanya perlu ingat bahawa ia sukar untuk melukis orang berjalan dan adegan orang ramai adalah mimpi ngeri, tetapi saya dapat membuka aksi dan melakukan perkara-perkara yang akan pasti pecahkan bajet rancangan aksi langsung.
GS: Berapa kerapkah awak mengikuti Dota secara umum seperti acara kompetitif, kemas kini
Miller: Saya memperhatikannya. Saya ingin tahu apa yang berlaku dengan peminat dan apa yang berlaku dalam permainan. Saya tidak mempunyai pandangan khusus mengenai kemas kini, pahlawan baru atau yang lain. Pengumuman Hoodwink pun sangat mengejutkan untuk saya seperti orang lain.
GS: Selepas anime Dragon’s Dogma pada tahun lepas, beberapa peminat kini bimbang tentang pilihan gaya seni untuk adaptasi permainan Netflix. Bagaimana awaal memilih penampilan visual untuk sebuah siri ketika bahan sumber biasanya dilihat dari pandangan atas ke bawah?
Miller: Saya tidak perlu bimbang tentang rancangan ini. Studio Mir adalah yang terbaik di dunia dalam apa yang mereka lakukan. Sekiranya mereka tidak dapat melakukannya dengan betul, tiada siapa yang dapat melakukannya dengan betul. Yang lain adalah tenang menyesuaikan kandungan supaya kita dapat menceritakan kisah dan memperlakukannya seperti drama dan bukannya permainan video.
GS: Katakan awak boleh mengusahakan anime Dota lain: kisah mana yang ingin anda terokai seterusnya?
Miller: Katakan jika kita berjaya dan dapat membuat lebih banyak episod, saya mempunyai rancangan yang sangat definitif. Saya tidak mahu meletakkan apa-apa harapan palsu sekiranya saya berubah fikiran!
GS: Apa bahagian kegemaran awak semasa mengusahakan projek ini?
Miller: Saya dapat bekerja dengan orang-orang yang paling berbakat dalam dunia … penulis, artis, pelakon, pemuzik yang luar biasa … macam mana saya tak bangun setiap hari untuk bahawa ini adalah tugas saya.
GS: Apakah yang berbeza apabila kita mengadaptasikan bahan buku komik (cth: X-Men, Marvel) ke permainan yang tidak mempunyai banyak sumber bahan tambahan?
Miller: Ia lebih mudah kerana saya mempunyai lebih banyak ruang untuk terokai dan cipta. Pada masa yang sama, ia lebih sukar kerana saya tidak mempunyai banyak bahan sumber. Bukannya, saya boleh buat DOTA: Days of Future Past. Ia banyak datang dari kepala saya atau muncul dari perkara yang disarankan dalam bahan tambahan yang (agak jarang dan kadang-kadang agak kabur atau maksud bertentangan).
GS: Saya tahu anime biasanya adalah kira-kira 30 minit, tetapi kerana 8 episod itu tersedia sekaligus, mengapa tidak mempunyai jangka masa yang lebih lama, atau lebih banyak episod?
Miller: Produksi. Memerlukan banyak kerja untuk membuat episod ini. Logistik – apa yang kita sebut sebagai pipeline – akan meletupkan fikiran anda.
GS: Dota cukup popular di negara-negara bukan berbahasa Inggeris, termasuk Asia Tenggara. Sejauh mana awak terlibat dalam sari kata, untuk memastikannya ia tepat dengan bahasa Inggeris?
Miller: Kami menghantar banyak bahan sokongan kepada pasukan localization Netflix untuk membantu mereka memahami pilihan untuk nama, dialog dan semua itu. Inilah yang dilakukan oleh orang-orang ini dan nampaknya ia berjalan lancar untuk mereka setakat ini, jadi saya dengan senang hati boleh mempercayai prosesnya.
GS: Sudah tentu awak memerlukan banyak NPC sokongan. Bagaimanakah awak mencipta watak tambahan ini tanpa terlalu mengurangkan nilai watak utama?
Miller: Setiap watak dalam rancangan mempunyai sebab untuk berada di sana. “Point of view” saya adalah Davion dan Mirana, dengan senarai watak sokongan yang hebat. Ia agak menggodakan untuk meletakkan watak dalam episod atau memberi adegan hanya untuk mereka, tetapi kita tidak mempunyai masa atau hartanah untuk itu. Anda harus berdisiplin. Sebenarnya, satu-satunya watak utama yang anda lihat untuk dua episod pertama adalah watak utama kami. Semua orang masuk mengikut keperluan dan hanya muncul apabila diperlukan.
Soalan SPOILER
GS: Terrorblade sangat kurang digunakan, terutama dengan fokus pada plot-plot lain. Mengapa tidak menjadikan Terrorblade lebih menonjol?
Miller: Terrorblade seperti Jaws. Semakin kurang anda melihatnya, semakin menakutkanlah dia. Pada masa yang sama, saya benci rancangan di mana penjahat itu muncul setiap episod dan dikalahkan. Ketika Terrorblade muncul, dia perlu memberi impak.
Bagaimana hubungan Mirana dan Dragon Knight berlaku?
Miller: Ini adalah dua orang “broken” yang bertemu antara satu sama lain pada waktu terburuk dalam hidup mereka dan membuktikan sesama sendiri berulang kali bahawa mereka boleh dipercayai. Saya rasa kedua-duanya saling melihat diri sendiri dalam perwatakan mereka dan saya rasa ada aspek lain tentang masing-masing yang mereka mahu jadi. Sekiranya itu bukan resipi cinta, saya tidak tahu apa lagi.
GS: Adakah Bram menggunakan skrol Town Portal? Mengapa ia memerlukan darah?
Miller: Kami memang memberi contoh untuk skrol Town Portal tetapi ideanya di sini adalah bahawa skrol itu adalah sihir yang dibuat di Dragon Hold dari sisa-sisa Void Dragon. Ia memerlukan darah dan ritual untuk berfungsi kerana saya ingin membuatnya sangat sukar untuk teleport dari satu tempat ke tempat lain atau untuk menyelesaikan masalah. Darah membantu menyampaikan idea bahawa sihir itu tidak mudah atau percuma… terutama ketika anda meminjamnya.
GS: Shopkeeper kelihatan agak mistik, walaupun dia hanya mempunyai peranan kecil. Bolehkah anda menghuraikan apa yang dia ‘wakili’?
Miller: Invoker mempunyai pengetahuan, Oracle melihat masa depan, Shopkeeper adalah penjelmaan karma dan dharma. Dia adalah apa yang anda buat kepada alam semesta dan apa yang anda akan terima, dan bagaimana anda berinteraksi dengannya, ia mendorong anda ke arah tujuan dan kebenaran yang lebih tinggi.
GS: Kami melihat Eldwurm lain, ketika Auroth (Winter Wyvern) sepatutnya menjadi yang terakhir setelah Slyrak ‘mati’. Sejauh mana sebenarnya kisah ini berlaku? Dalam alam semesta alternatif?
Miller: Kami berpendapat bahawa eldwurm lebih daripada sekadar makhluk. Saya secara khusus menjauhkan diri dari menjadikan Auroth sebagai salah satu kumpulan, walaupun dia sudah cukup tua untuk menjadi salah satu dari mereka. Saya harap kita berpeluang bertemu dengannya. Tentang tempoh waktu bila ia berlaku … anggapan saya adalah bahawa semua hero DOTA muncul di medan perang terakhir sekaligus, tetapi “Ancients” tidak semestinya mengehadkan diri kepada wira-wira yang sezaman; mereka dapat menjangkau masa dan bahkan di seluruh alam semesta untuk mencari wakil mereka.
GS: Mengapa memilih bentuk dragon humanoid, dan bukannya wurmling?
Miller: Bentuk hibrid adalah sesuatu yang disarankan oleh tradisi dan cara Davion disuarakan dan dicirikan dalam permainan. Saya fikir ia sangat bergaya dan hibrid itu cukup “memanusiakannya” sehingga kita sebagai penonton dapat memahaminya sebagai “raksasa” berbanding hanya mempunyai bentuk yang mengerikan.
Jika anda menonton dengan teliti, anda akan melihat Slyvion berevolusi setiap kali dia muncul. Dia mempunyai reka bentuk yang berbeza dalam episod 2, 4 atau 8. Sebenarnya pada episod 8 dia mempunyai sayap. Setiap kali, dia akan kurang kelihatan seperti Davion dan lebih kepada naga. Sekiranya kita mendapat lebih banyak episod, evolusi ini akan berterusan. Siapa tahu sejauh mana ia akan pergi? Saya mempunyai pemikiran yang sangat pasti.
Itu sahaja untuk temu ramah eksklusif kami bersama Ashley Edward Miller mengenai anime DOTA: Dragon’s Blood! Jangan lupa untuk tonton pada masa terluang, dan jika anda ingin membaca segala liputan lama tentang anime ini termasuk review spoiler kami, sila tekan pautan ini. Sehingga kita berjumpa lagi, selamat ber-gaming!
@gamersantaimy
Discussion about this post