Sebagai peminat tegar RPG sejak lama, kami teruja untuk mencuba Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, remake kepada game klasik yang memikat ramai pemain sejak kali pertama dikeluarkan pada tahun 1993.
Dikenali dengan sistem gameplay yang unik dan pertempuran mencabar, kami ingin tahu bagaimana remake ini mempertingkatkan elemen-elemen tersebut untuk generasi baru.
Di Tokyo Game Show 2024, kami berpeluang meluangkan masa sekitar dua jam bermain Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, melalui dua save file berbeza. Pengalaman ini memberikan saya gambaran lebih dekat mengenai mekanik gameplay yang membezakan game ini.
Walaupun tidak boleh berkongsi terlalu banyak tentang cerita, gameplay itu sendiri penuh dengan kedalaman strategi, ciri-ciri unik, dan momen-momen yang sukar dilupakan.
Saya bermain save file pertama lebih kurang 1 hingga 2 jam dalam senario Goblin Invasion. Kita bermain sebagai Gerard, dari permulaan Goblin Invasion hingga ke Kzinssie’s Mansion.Save file kedua adalah di Sunken Ship, yang lebih tertumpu pada mode pertempuran selama 20 hingga 30 minit, di mana anda akan bertemu Subier dari Seven Heroes di dalam kapal yang tenggelam.
Perkara pertama yang kami perasan dalam remake adalah betapa pentingnya pembentukan parti. Anda boleh membina parti yang terdiri daripada lima watak, termasuk protagonis utama, Gerard, dan kemudian menyusun mereka dalam formasi yang berbeza.
Formasi ini adalah kunci kepada cara pasukan mengendalikan pertempuran, menentukan strategi serangan dan pertahanan anda.
Sekilas pandang, game ini kelihatan seperti RPG turn-based tradisional, tetapi sebenarnya ia lebih tepat digambarkan sebagai sistem Conditional Turn-Based Battle. Apa yang membezakannya ialah anda boleh mengganggu musuh semasa pertarungan berdasarkan Act List, dan bos akan menunjukkan serangan mereka lebih awal, memberi anda masa untuk bersedia.
Ini menambah lapisan strategi yang dinamik berbanding sistem turn-based biasa. Walaupun sesetengah pemain mungkin merasa pelik kerana anda perlu memilih musuh dahulu sebelum memilih skil, ia adalah mekanik yang akan lebih mudah difahami apabila anda sudah terbiasa bermain.
Satu ciri unik dalam Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven adalah sistem Glimmering, di mana watak-watak belajar skil baru. Tidak seperti RPG tradisional di mana skil dibuka melalui peningkatan level, watak dalam Romancing SaGa 2 membuka abiliti mereka melalui pertempuran.
Semasa bertarung, ada peluang untuk watak membuka skil baru, yang ditunjukkan dengan logo mentol lampu bercahaya. Semakin terang mentol lampu itu, semakin tinggi peluang untuk mempelajari teknik yang kuat berdasarkan senjata yang mereka gunakan.
Yang menarik, sistem ini bersifat rawak. Kami bermain senario Goblin Invasion dua kali dan mendapati bahawa skil yang berbeza dibuka setiap kali, yang membawa kepada pengalaman yang pelbagai. Kadang-kadang, anda mungkin membuka skil yang kuat pada awal permainan, yang akan mengubah pendekatan untuk pertempuran seterusnya.
Dalam save file kedua, yang berlaku di Sunken Ship, saya berhadapan dengan musuh yang lebih kuat dan cabaran yang lebih kompleks. Pada tahap ini, watak-watak saya kini lebih kuat dan dilengkapi peralatan bagus, tetapi itu pun tidak cukup. Ternyata, mengetahui kelemahan musuh masih sangat penting.
Setiap musuh mempunyai kelemahan khusus, sama ada kepada jenis senjata atau serangan elemen. Semasa pertama kali berhadapan dengan musuh, ia tentang “trial and error”—menguji skil dan elemen berbeza untuk menentukan kelemahan mereka.
Strategi menjadi lebih rumit dengan skil yang mempunyai dua elemen, yang memudahkan untuk mencari dan mengeksploitasi kelemahan musuh.
Sistem Overdrive menambah lagi aspek strategi dalam game. Mekanik ini membolehkan anda menggabungkan skil dua atau tiga watak untuk menghasilkan serangan kombo yang hebat.
Walaupun kombo ini boleh memberikan damage yang besar, ia akan menyebabkan watak-watak tersebut dikeluarkan daripada Act List untuk pusingan seterusnya, memaksa anda berfikir dengan teliti tentang bila masa yang tepat untuk menggunakannya. Menyusun Overdrive dengan tepat boleh mengubah keadaan pertempuran, terutamanya semasa menghadapi bos yang sukar.
Pengalaman saya dengan Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven meninggalkan kesan mendalam terhadap mekaniknya yang unik. Game ini memerlukan pemain untuk merancang setiap langkah dengan teliti, baik semasa pertempuran mahupun di luar pertempuran.
Mengurus skil watak, bereksperimen dengan formasi, dan mempelajari kelemahan musuh adalah elemen penting yang mencipta pengalaman taktikal yang tulen.
Selain gameplay, Romancing SaGa 2 juga menyerlah dari segi visual dan audio. Reka bentuk watak-wataknya cukup cantik, dan runut bunyinya sangat sesuai dan berkesan, melengkapi suasana unik permainan. Gabungan visual yang terperinci dan muzik yang memikat menambah kepada keseluruhan pengalaman.
Bagi mereka yang berminat, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven akan dilancarkan untuk PlayStation 5, PlayStation 4, Switch, dan PC melalui Steam pada 24 Oktober. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post