Dalam dunia yang kaya dengan sejarah dan pertempuran epik, Dynasty Warriors: Origins menjanjikan untuk membawa pemain dalam pengembaraan melalui kisah legenda Three Kingdoms.
Kami berpeluang berbual dengan Tomohiko Sho, Produser dan Presiden Omega Force Division, untuk menyelami lebih mendalam mengenai pembangunan game terbaru dalam siri Dynasty Warriors ini. Sho berkongsi pandangannya tentang penciptaan watak original, pandangan baru mengenai sistem pertarungan, serta sebab di sebalik beberapa keputusan reka bentuk penting.
Menghidupkan Three Kingdoms Melalui “Hero Tanpa Nama”
Buat pertama kali dalam sejarah Dynasty Warriors, pemain akan mengalami cerita dari perspektif watak tetap, iaitu “Unnamed Hero”. Keputusan ini bukanlah sesuatu yang dibuat secara mudah, kerana siri Dynasty Warriors terkenal dengan senarai wataknya yang luas serta pilihan untuk menyesuaikan watak.
Sho menjelaskan bahawa matlamat utama di sebalik penciptaan Unnamed Hero adalah untuk memudahkan akses kepada kisah kompleks Three Kingdoms, terutamanya kepada pemain yang mungkin tidak begitu tahu tentang latar belakang sejarahnya yang rumit.
“Romance of the Three Kingdoms adalah naratif yang sangat besar, dengan banyak watak dan plot yang sangat terperinci,” kata Sho. “Dengan memperkenalkan cerita melalui Unnamed Hero, kami memberikan titik permulaan yang lebih mudah kepada pemain untuk masuk ke dalam dunia ini, membolehkan mereka mempelajari sejarah yang luas secara beransur-ansur.”
Pasukan pembangunan juga menyertakan plot original untuk menawarkan sesuatu yang baru kepada peminat lama.
Tidak seperti game terdahulu, Dynasty Warriors: Origins tidak membenarkan penciptaan watak. Keputusan untuk fokus pada protagonis tetap, jelas Sho, adalah sengaja.
“Walaupun dia dipanggil Unnamed Hero, dia sebenarnya mempunyai latar belakang cerita yang lengkap. Penampilan dan reka bentuk tetapnya membantu menyampaikan kekayaan naratif ini.”
Sama seperti entri sebelumnya, Dynasty Warriors: Origins menawarkan pemain peluang untuk meneroka senario “What If” yang menyimpang dari peristiwa sejarah. Bergantung pada pilihan yang dibuat oleh pemain, terutamanya berkaitan dengan puak yang mereka pilih, cerita boleh menghala ke pelbagai arah yang berbeza.
Sho memberi jaminan kepada pemain bahawa mereka tidak perlu mengulangi keseluruhan game untuk mengalami laluan alternatif ini.
“Kami telah menyertakan save point yang membolehkan pemain kembali ke saat keputusan besar, menjadikannya lebih mudah untuk meneroka pelbagai kesudahan tanpa perlu memulakan dari awal.”
Interaksi Dinamik dengan Tokoh Sejarah
Dalam Dynasty Warriors: Origins, pemain akan memulakan perjalanan mereka dengan berinteraksi dengan wira ikonik dari Three Kingdoms sebagai watak bebas. Apabila cerita berkembang, pemain akan diberi pilihan untuk menyertai salah satu daripada tiga puak: Cao Cao, Liu Bei, atau Sun Quan.
Pilihan ini bukan sahaja membentuk jalan cerita, tetapi juga memberikan perspektif unik mengenai dinamik politik dan strategi peperangan pada masa itu.
Sho menyatakan bahawa elemen pilihan ini mewakili inovasi besar dalam game, membolehkan pemain benar-benar menyelami puak yang paling mereka berhubung.
“Naratif bercabang ini memberi kebebasan untuk meneroka jalan cerita yang berbeza dan mengalami era itu dari pelbagai perspektif.”
Selain itu, walaupun pemain akan mengawal Unnamed Hero untuk kebanyakan masa, akan ada peluang untuk mengambil alih jeneral sejarah semasa pertempuran tertentu.
“Pemain akan dapat mengawal tokoh ikonik seperti Cao Cao, Liu Bei, dan Sun Quan dalam keadaan tertentu, dengan sejumlah sembilan watak sejarah yang boleh dimainkan di seluruh puak,” dedah Sho.
Inti Sistem Pertarungan Baru dan Pengembaraan dalam Peta yang Tersusun
Salah satu perubahan paling ketara dalam Dynasty Warriors: Origins adalah sistem pertarungan yang diperbaharui. Dalam trailer sebelum ini, peminat menyedari bahawa protagonis melakukan gerakan defensif baharu seperti menahan serangan dan menangkis, menandakan pendekatan yang lebih taktikal.
Sho mengesahkan ini, menjelaskan bahawa pasukan pembangunan bertujuan untuk mencapai keseimbangan yang lebih baik antara serangan dan pertahanan dalam entri kali ini.
“Game Dynasty Warriors yang lebih awal, terutamanya antara game pertama hingga kelima, menekankan gerakan defensif dengan signifikan,” kata Sho. “Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, siri ini lebih digambarkan sebagai pengalaman ‘hack-and-slash’. Dengan Dynasty Warriors: Origins, kami ingin kembali kepada intipati apa yang menjadikan game awal menarik. Ia bukan hanya tentang menewaskan musuh secara besar-besaran; ia juga tentang keseronokan mengatasi cabaran pertempuran yang mencabar dengan strategi.”
Walaupun ramai peminat mungkin tertanya-tanya sama ada Dynasty Warriors: Origins akan menggunakan format open-world yang semakin popular dalam game aksi, Sho menjelaskan bahawa game ini bukan open-world sepenuhnya.
Sebaliknya, pemain akan bergerak merentasi peta benua besar, terlibat dalam pertempuran di titik-titik penting yang mencetuskan senario pertempuran lebih terhad.
“Fokus game masih pada pertempuran, dengan kira-kira 70% hingga 80% pengalaman tertumpu kepada pertempuran,” kata Sho. “Selebihnya dikhaskan untuk penerokaan, pembangunan watak, dan berinteraksi dengan NPC.”
Keseimbangan ini memastikan pemain dapat menikmati kedua-dua aksi strategik dan cerita yang lebih luas ketika mereka meneruskan pengembaraan.
Penampilan Baru untuk Watak Klasik
Peminat lama juga akan melihat perubahan ketara dalam penampilan Zhang Jiao, salah satu tokoh penting dalam Yellow Turban Rebellion.
Sho menjelaskan bahawa transformasi ini diperlukan untuk diselaraskan dengan naratif permainan yang diperpanjangkan, yang merangkumi tempoh dari sebelum Yellow Turban Rebellion hingga Battle of Red Cliffs.
“Zhang Jiao memainkan peranan penting dalam pemberontakan itu, dan penglibatannya kini diberi lebih mendalam. Kami merombak penampilannya untuk lebih mencerminkan kepentingannya yang semakin meningkat dan perubahan dalam cerita ketika pemain bergerak melalui pelbagai fasa permainan,” kata Sho.
Pesanan untuk Pemain Asia Tenggara
Di penghujung perbualan, Sho mempunyai mesej istimewa untuk peminat di Asia Tenggara.
“Kisah Three Kingdoms bukan hanya untuk peminat sejarah—ia untuk semua orang. Sama ada anda tahu dengan sejarah atau baru mengenalinya, kami percaya anda akan menemui sesuatu yang menyeronokkan dalam game ini. Kami mengalu-alukan semua pemain untuk merasai sendiri pengalaman ini.”
Dynasty Warriors: Origins akan dilancarkan pada 17 Januari 2025 untuk PlayStation 5, Xbox Series, dan PC melalui Steam. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post