Unknown 9: Awakening mengajak pemain menyelami dunia penuh misteri, menggabungkan elemen supernatural dengan perjalanan peribadi tentang penemuan diri.
Dibangunkan oleh Reflector Entertainment dan diterbitkan oleh Bandai Namco Entertainment, game ini merupakan sebahagian daripada dunia transmedia yang lebih besar—meliputi buku, podcast, dan lain-lain—yang membentuk naratif yang saling berkait.
Naratif utamanya mengisahkan Haroona, seorang gadis muda dari Kolkata, yang mendapati dirinya memiliki keupayaan untuk mengakses dimensi tersembunyi yang dipanggil The Fold.
Tetapi adakah game ini mampu memenuhi potensi premisnya yang tinggi? Dalam reviu ini, kami akan meneliti penceritaan, mekanik gameplay, dan pembinaan dunianya untuk menilai sama ada Unknown 9: Awakening berjaya menjadi tambahan bermakna dalam genre aksi-pengembaraan.
Kisah Perjalanan Haroona
Memahami tentang alam semesta Unknown 9 amat penting, kerana naratifnya berpusat pada usaha kumpulan Queastor di seluruh dunia untuk mencari Unknown 9. Kumpulan ini terdiri daripada individu hidup abadi yang memiliki pengetahuan luar biasa—sama ada kunci untuk menyelamatkan atau menghancurkan manusia.
Mereka telah membimbing manusia sepanjang zaman menerusi dimensi bernama The Fold, yang memberikan mereka akses kepada kuasa istimewa.
Kuasa seperti ini sememangnya sangat berpengaruh, sehingga dua kumpulan besar muncul untuk merebut kawalan demi kepentingan masing-masing. Di satu sisi adalah The Leap Year Society, yang mahu mengumpulkan pengetahuan Unknown 9 untuk membawa manusia ke era kegemilangan baharu.
Di sisi lain, ada The Ascendants, yang bercita-cita memanfaatkan pengetahuan ini untuk meraih kuasa mutlak dan mengubah takdir manusia.
Cerita bermula dengan Haroona, seorang gadis dengan hubungan unik dengan The Fold. Walaupun memerlukan masa untuk menguasai kuasa tersebut, matlamat utamanya adalah membalas dendam terhadap kematian mentornya di tangan Vincent Lichter.
Namun, perjalanan Haroona tidak berhenti di situ—dia juga terlibat dalam konflik antara kumpulan besar yang bersaing untuk menguasai The Fold.
Walaupun premis cerita ini memiliki daya tarikan, terutama dari aspek pembinaan dunia yang rapi dan pemilihan India sebagai latar belakang yang jarang ditemui, jalan ceritanya terasa klise dan mudah dijangka.
Lebih menarik jika naratifnya menawarkan kejutan besar atau mengambil pendekatan berani, tetapi semuanya berjalan dengan cara yang terlalu biasa.
Masalah ini diperburuk lagi dengan interaksi watak yang terasa hambar, ditambah dengan ekspresi watak yang kaku dalam babak sinematik. Walaupun usaha membawa Anya Chalotra untuk memberi nyawa kepada watak utama, ia masih belum cukup untuk menjadikan Haroona sebagai watak yang benar-benar dapat dihubungkan oleh pemain.
Ini mengecewakan, kerana game ini sebenarnya memiliki pembinaan dunia yang hebat. Misalnya, “Quastor’s Journal” yang tersedia dalam menu utama memberikan peluang kepada pemain untuk menyelami lebih lanjut dunia permainan dalam cara yang menarik dan menyeronokkan.
Visual Kurang Memberangsangkan Walaupun UE5
Beralih kepada aspek persembahan, ia meninggalkan kesan yang agak biasa-biasa, terutama jika kita mengambil kira bahawa game ini menggunakan Unreal Engine 5. Grafiknya seolah-olah mengingatkan kita kepada era PS3, walaupun ada beberapa kesan visual yang kelihatan baik di bahagian tertentu—sesuatu yang dijangka daripada enjin yang digunakan.
Walau bagaimanapun, gabungan elemen ini terasa tidak seimbang, jadi jangan terlalu berharap jika anda mencari pengalaman aksi-pengembaraan dengan visual yang memukau. Lebih mengecewakan, tiada Performance Mode disediakan untuk versi konsol, dan ciri itu masih belum ditambah semasa ulasan ini dibuat.
Namun, kredit harus diberikan kepada pembangun kerana menyediakan beberapa ciri kebolehcapaian yang berguna. Salah satunya ialah Color Blind Mode, yang menawarkan beberapa pilihan jenis dan keupayaan untuk melaras intensiti.
Selain itu, ada mod Auto Command untuk mempermudah aksi tertentu, terutamanya bagi pemain yang mungkin menghadapi cabaran dengan input yang kompleks atau masa tindak balas yang perlahan.
Walaupun nampak seperti tambahan kecil, saya menghargai bagaimana game ini memberikan penjelasan tentang pelarasan visual tertentu dan fungsi sebenarnya. Perincian seperti ini menunjukkan bahawa pembangun mengambil kira pengalaman pemain secara serius.
Eksplorasi Terasa Biasa-Biasa Saja
Eksplorasi adalah elemen penting dalam game ini, tetapi sayangnya, ia kurang dimanfaatkan. Sebagai sebuah game yang memiliki alam semesta yang sudah sedia kukuh, saya mengharapkan sesuatu yang lebih mengagumkan. Sebaliknya, reka bentuk peringkatnya terasa hambar, termasuk dari sudut estetika.
Mereka cuba meniru elemen daripada game lain dalam genre ini dengan memperkenalkan bahagian loading tersembunyi dan platforming asas, tetapi kawalannya terasa kurang responsif, dan susunan elemen dalam peringkatnya tidak cukup menarik untuk menjadikan eksplorasi menyeronokkan.
Dalam perjalanan, anda boleh mengumpul Skill Point yang digunakan untuk membuka abiliti baharu dalam Skill Tree. Ada beberapa kategori seperti Umbric Abilities, Stealth, dan Combat. Malangnya, bahagian ini tidak menawarkan sesuatu yang luar biasa kerana jika anda pernah bermain game serupa, konsepnya sudah terlalu biasa.
Lebih mengecewakan, pelaksanaannya dalam game ini kurang kemas dan tidak begitu mengesankan jika dibandingkan dengan tajuk lain dalam genre yang sama.
Pertempuran – Elemen Paling Menarik
Bahagian aksi dalam game ini juga menghadapi masalah yang sama seperti aspek lain—walaupun ia mungkin menjadi komponen terbaik, ia hanya benar-benar menyerlah apabila berfungsi dengan baik. Ini kerana skema kawalan dan pengalaman keseluruhan semasa bermain tidak terasa lancar atau memuaskan.
Walaupun begitu, game ini menawarkan gameplay loop yang mudah, dengan fokus pada active stealth, pertempuran, dan “stepping” yang kelihatan seperti gabungan dari beberapa game popular dalam genre ini.
Pemain boleh memilih untuk bermain secara defensif atau lebih agresif dengan pelbagai skil yang tersedia. Ini termasuk kebolehan utiliti yang berguna seperti mengesan musuh, menyamar, atau memulihkan tenaga. Selain serangan fizikal, Haroona turut dilengkapi kuasa “umbric” hasil hubungannya yang kuat dengan The Fold.
Salah satu kuasa uniknya ialah “Stepping”, kebolehan khas yang membolehkan dia berpindah ke posisi musuh dan merasuk mereka.
Melalui kebolehan ini, pemain boleh melancarkan serangan berturut-turut pada musuh berhampiran sambil menggunakan Stepping untuk mencipta pelbagai kombo. Gabungan antara kebolehan fizikal dan sihir memberikan ruang untuk pemain meneroka pelbagai strategi, menjadikan setiap pertemuan lebih menarik dan tidak membosankan.
Lebih menarik lagi, kuasa Stepping boleh dipertingkatkan, di mana setiap serangan yang berjaya akan meningkatkan kekuatan serangan seterusnya.
Setiap kali anda menggunakan kuasa umbric, tenaga dari bar Am” Power” akan digunakan. Bar ini boleh diisi semula semasa bertempur dengan aktif, melakukan takedown, atau dengan membuka Am Canisters yang tersebar di kawasan eksplorasi. Bar ini juga boleh digunakan untuk memulihkan HP Haroona, yang ditunjukkan dengan bar oren di sebelahnya.
Selain itu, ada bar hijau berbentuk bulat yang dikenali sebagai “Stepping Token”, yang khusus untuk kebolehan Stepping. Walaupun ia kelihatan rumit pada mulanya, ia sebenarnya mudah difahami apabila pemain mula terbiasa dengan sistem pertempuran.
Sayangnya, walaupun sistem kawalan dan pertempuran mempunyai potensi, ia tidak cukup seimbang. Semakin jauh pemain maju dalam game, semakin terhad pilihan strategi dalam pertemuan tertentu. Ini menyebabkan kurangnya kebebasan untuk bereksperimen dengan gaya permainan yang berbeza.
Walaupun sistem ini berfungsi dalam sesetengah keadaan, ia bukanlah pendekatan terbaik untuk memastikan pengalaman gameplay yang menyeronokkan dan fleksibel.
Pendapat
Walaupun hadir dengan beberapa idea menarik dan pembinaan dunia yang cukup baik, Unknown 9: Awakening malangnya terasa “biasa-biasa” dan kurang menyerlah. Kekurangan ini boleh dirasai dalam hampir setiap aspek, termasuk jalan ceritanya, yang jelas menjadi tumpuan utama pembangun.
Dalam genre yang sudah dipenuhi dengan game lain yang lebih cemerlang dan unik, game ini gagal memberikan kesan yang mendalam kepada kami. Bahagian gameplay turut menghadapi masalah serupa: kawalannya terasa kaku, kurang seimbang, dan tidak cukup menyeronokkan untuk dinikmati.
Pada pandangan saya, game ini sebenarnya mempunyai potensi untuk menjadi tambahan hebat dalam genre aksi-pengembaraan, tetapi ia memerlukan pemahaman yang lebih baik tentang reka bentuk, nilai produksi yang lebih tinggi, dan sokongan daripada pasukan yang lebih berpengalaman.
Namun begitu, memandangkan ini adalah projek besar pertama oleh Reflector Entertainment, ia wajar dianggap sebagai titik permulaan. Diharapkan pembangun dapat belajar daripada pengalaman ini dan mengambil maklum semua maklum balas untuk memperbaiki game mereka, terutama jika Unknown 9 bercita-cita untuk berkembang sebagai francais game di masa hadapan.
Bagi mereka yang berminat, Unknown 9: Awakening boleh didapati di PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, dan PC (Steam). Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
The Review
Unknown 9: Awakening
Walaupun hadir dengan beberapa idea menarik dan pembinaan dunia yang cukup baik, Unknown 9: Awakening malangnya terasa "biasa-biasa" dan kurang menyerlah. Kekurangan ini boleh dirasai dalam hampir setiap aspek, termasuk jalan ceritanya, yang jelas menjadi tumpuan utama pembangun. Dalam genre yang sudah dipenuhi dengan game lain yang lebih cemerlang dan unik, game ini gagal memberikan kesan yang mendalam kepada kami. Bahagian gameplay turut menghadapi masalah serupa: kawalannya terasa kaku, kurang seimbang, dan tidak cukup menyeronokkan untuk dinikmati.
PROS
- World-building menarik dengan potensi besar untuk diterokai
- Beberapa idea gameplay yang unik, terutamanya sistem kuasa
CONS
- Kisah yang biasa-biasa dengan lakonan kaku
- Visual mengecewakan untuk tajuk yang menggunakan Unreal Engine 5
- Kawalan dan sistem pertempuran terasa kaku
- Kurang keseimbangan untuk gaya gameplay yang pelbagai
- Tiada Performance Mode untuk konsol
Discussion about this post