Dibangunkan oleh Two Point Studios, Two Point Museum meneruskan tradisi gameplay simulasi pengurusan unik siri ini, mengekalkan gaya yang dikenali dalam Two Point Hospital dan Two Point Campus.
Dalam game terbaru ini, anda akan mengambil peranan sebagai kurator muzium, merancang pameran, menghantar pasukan ekspedisi, mengurus kakitangan dan kemudahan, serta mencipta muzium yang penuh kejutan dan keseronokan.
Sebagai kurator, anda perlu merancang susun atur muzium, memilih laluan pengunjung, dan membina pasukan ekspedisi profesional untuk meneroka artifak unik dari lokasi misteri. Penemuan ini bukan sahaja memperkaya koleksi muzium tetapi juga menarik perhatian pengunjung dengan cerita-cerita menarik.
Namun, memenuhi jangkaan tinggi mereka bukanlah tugas mudah. Dari menjaga keselamatan artifak hingga memastikan kepuasan kakitangan—dan mengurus kanak-kanak yang nakal menyentuh fosil dinosaur—setiap hari di muzium penuh dengan cabaran.
Berikut adalah previu kami untuk Two Point Museum.
Tema Muzium
Peta Two Point County dibahagikan kepada pelbagai muzium bertema, seperti “muzium prasejarah” yang mempamerkan fosil dinosaur, “muzium kehidupan laut” yang memaparkan keajaiban lautan, dan “muzium supernatural” yang menyimpan artifak misteri.
Pemain juga boleh menghantar ekspedisi ke pelbagai tema ini, mencipta pengalaman menarik seperti bekerjasama dengan pakar marin untuk menemui artifak supernatural.
Berbeza dengan sistem tiga bintang tradisional, Two Point Museum membolehkan pemain kembali ke muzium yang sudah diselesaikan untuk memperbaiki dan mengembangkan koleksi mereka.
Ciri ini meningkatkan daya tarik game, memastikan setiap kunjungan ke muzium yang sama tetap segar dan memuaskan—serupa dengan pengembangan kursus dan kemudahan dalam Two Point Campus.
Artifak dan Cabaran Ekspedisi
Kini, setiap hiasan mempunyai kawasan “efek tersendiri”, yang hanya mempengaruhi pameran dalam jaraknya. Beberapa hiasan boleh memberi kesan kepada satu pameran, dan satu hiasan juga boleh menyokong beberapa pameran sekaligus. Meletakkan hiasan tertentu berhampiran pameran boleh memberikan bonus daya tarikan.
Anda boleh menggabungkan dua pameran berdekatan dan menghiasnya dengan item seperti pokok tiruan atau gading plastik, atau memilih untuk mempamerkan setiap satu secara berasingan dengan hiasan yang lebih minimal.
Artifak dalam game ini tidak dibeli, tetapi ditemui melalui ekspedisi oleh pasukan penjelajah ke lokasi global yang berbeza. Penemuan seperti fosil ambar hingga rangka dinosaur lengkap menambah elemen kejutan yang menarik. Namun, ekspedisi dilakukan secara rawak, jadi anda tidak akan tahu apa yang bakal ditemui seterusnya.
Malangnya, maklumat artifak yang ditemui tidak disertakan dengan penanda lokasi, yang mungkin menyukarkan pemain yang ingin mendapatkan versi berkualiti tinggi atau melengkapkan koleksi rangka penuh. Menambah ciri seperti “lokasi penemuan” atau jalan pintas untuk terus ke ekspedisi melalui menu artifak dapat menjadikan pengalaman ini lebih mudah dan lancar.
Eksplorasi juga datang dengan risikonya. Penjelajah mungkin mengalami kecederaan, kehilangan semangat, atau dalam situasi tertentu, memilih untuk berhenti. Bagi memastikan semangat kekal tinggi dan prestasi terbaik, pemain boleh melengkapkan pasukan dengan peralatan khas atau menaikkan gaji mereka.
Walaupun eksplorasi adalah salah satu elemen utama dalam game, peralihan antara wilayah menjadi semakin rumit apabila peta berkembang. Pada fasa akhir, pertukaran wilayah yang kerap boleh terasa memakan masa. Memperkenalkan “tab interface” dapat memudahkan peralihan wilayah dan memberikan peningkatan besar dalam pengalaman.
Selain itu, game ini turut menyediakan buku pelekat untuk memantau pameran yang belum dikumpulkan, menjadikan koleksi terasa lebih tersusun dan mudah diurus.
Pengurusan Ekonomi dan Operasi Muzium
Sistem penilaian hiasan yang baru menambah elemen strategi, namun bagi pemain baru, panduan tutorial yang lebih jelas mungkin diperlukan untuk memudahkan mereka memulakan game.
Sebagai contoh, semasa cuba menyiapkan pameran Frozen Caveman, saya sering menerima notifikasi bahawa pengunjung tidak dapat mendekati pameran tersebut, tetapi game tidak menjelaskan cara mengatasinya. Selepas beberapa percubaan, saya sedar pameran itu perlu dikelilingi dengan pagar.
Dengan adanya sistem petunjuk yang mudah, proses ini boleh menjadi lebih lancar dan tidak membebankan pemain baru. Selain itu, kebebasan dalam mereka bentuk bilik muzium sangat memuaskan, tetapi penambahan ciri seperti cadangan susun atur atau laluan pengunjung yang lebih efisien dapat meningkatkan pengalaman pemain.
Dari segi ekonomi, game ini menawarkan pelbagai pilihan pengurusan seperti melaraskan harga tiket dan kedai cenderamata, membolehkan pemain menyesuaikan operasi muzium mereka.
Kejayaan muzium juga bergantung kepada pengurusan kakitangan, di mana pemain boleh melaraskan gaji untuk meningkatkan kepuasan dan produktiviti pekerja. Walaupun begitu, menetapkan gaji terlalu tinggi boleh membebankan kewangan muzium, jadi perancangan bajet yang teliti adalah penting.
Kedai cenderamata merupakan elemen penting dalam muzium, dan pemain boleh menetapkan harga barang-barang di kedai tersebut. Namun, sistem semasa memerlukan pemain untuk mengubah harga setiap kedai secara individu, yang boleh menjadi tugas membosankan apabila muzium mempunyai banyak kedai.
Menambah ciri pelarasan harga secara global dalam menu kewangan akan memudahkan pemain untuk mengemas kini harga di semua kedai sekaligus. Penambahbaikan ini bukan sahaja menjadikan operasi lebih efisien tetapi juga membolehkan pemain fokus kepada reka bentuk dan pengurusan muzium mereka dengan lebih berkesan.
Humor dan Suasana Santai
Two Point Museum mengekalkan humor ikonik dan suasana santai yang menjadi identiti siri ini, sambil menambahkan elemen reka bentuk peribadi dan eksplorasi berterusan. Visual dan muziknya seiring dengan game terdahulu, memberikan pengalaman yang lucu tetapi menenangkan.
Dari animasi pekerja yang mencuit hati hingga jenaka yang bijak, setiap sesi permainan terasa santai dan menyeronokkan—jenis game yang mudah membuatkan anda leka selama berjam-jam.
Pendapat
Secara keseluruhan, Two Point Museum terus menyerlahkan daya tarikan dan humor siri ini, sambil memperkenalkan mekanik baharu seperti ekspedisi, reka bentuk yang lebih fleksibel, dan pelbagai tema menarik.
Walaupun versi previu masih memerlukan beberapa penambahbaikan, potensinya sangat jelas—ini adalah game yang pasti sukar untuk dihentikan setelah anda mula bermain.
Bagi peminat genre simulasi, Two Point Museum akan tersedia secara digital di Xbox Series X|S, PC melalui Steam dan PlayStation 5 pada 5 Mac 2025. Versi fizikal PS5 pula akan dikeluarkan awal sehari pada 4 Mac, manakala sesiapa yang pra-pesan Digital Explorer Edition akan menerima akses awal 5 hari bermula 28 Februari.
Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post