Sejak pelancaran Diablo IV, Blizzard terus menambah baik tajuk ini dengan pelbagai update yang meningkatkan pengalaman pemain. Dengan kehadiran Season 6 dan DLC Vessel of Hatred, game ini kini diperkaya dengan pelbagai penambahbaikan bagus.
Setiap musim membawa tema unik tersendiri, dan kali ini, pemain dapat menikmati kelas serta kawasan baharu, selain sistem gameplay yang telah diperbaharui secara menyeluruh.
DLC Vessel of Hatred meneruskan jalan cerita Diablo IV, kali ini berfokus pada usaha Neyrelle untuk memerangkap Lord of Hatred, Mephisto, dalam sebuah Soulstone. Namun, kuasa jahat yang bocor dari Soulstone itu mula menghantui Neyrelle, menguji protagonis kami.
Pemain perlu menghadapi tipu daya Mephisto sambil membantu Neyrelle mencari cara untuk mengurung Mephisto selama-lamanya. Seperti biasa, Blizzard berjaya menyajikan penceritaan sinematik yang berkualiti tinggi, termasuk pembukaan yang memberikan ringkasan cerita sebelumnya untuk memudahkan pemain memahami plot baharu.
Dalam reviu ini, kita akan melihat perbezaan pengalaman antara pemain yang memiliki Vessel of Hatred dan mereka yang tidak, khususnya dari segi bagaimana mekanik baharu Season 6 mengubah cara permainan. Jadi, adakah DLC ini benar-benar berbaloi untuk dibeli? Mari kita selidik.
Perbezaan Antara Game Asas dan DLC Vessel of Hatred
Siri Diablo sentiasa berpusat pada gameplay bermusim. Dengan pelancaran Vessel of Hatred, Season 6 memperkenalkan tema “Realmwalkers” dan item baharu yang dikenali sebagai “Seething Opals”.
Opal ini memberikan bonus EXP sebanyak 15% serta hadir dalam pelbagai bentuk yang menawarkan ganjaran seperti peralatan, Gold, bahan crafting, item untuk boss summoning, dan rune, selain buff selama 30 minit.
Namun, lebih daripada sekadar tema, Season 6 menonjolkan transformasi sistem. Berbanding versi awal, Diablo IV kini mengalami perubahan besar-besaran, termasuk pembaharuan pada sistem levelling, tahap kesukaran, dan sistem Paragon.
Kandungan Baru dalam Game Asas untuk Semua Pemain:
- Max Level Baharu: 60
- Sistem Kesukaran Baharu
- Max Level Baharu untuk Paragon : 300
- Perubahan pada Sistem Paragon
- Peningkatan Kualiti Item
- 2 Slot Watak Baharu
- Skil dan Pasif Baharu untuk Setiap Kelas
- Fungsi Party Finder Baharu
- Kandungan Bermusim Baharu
- Ganjaran Musim Baharu (Season Journey, Battle Pass, Reputation Board)
Eksklusif untuk Pemilik DLC Vessel of Hatred:
- Wilayah Nahantu – Termasuk Dungeon, Stronghold, Side Quests, Legion Event baharu, dan Nahantu Monster Families
- Kelas Spiritborn
- Kempen Vessel of Hatred
- Renown Wilayah Nahantu
- Runewords
- Dark Citadel
- Mercenaries
- Kurast Undercity
- Trading untuk item daripada Vessel of Hatred
Perubahan Sistem Secara Menyeluruh
Salah satu perubahan utama adalah penukaran sistem “World “Tiers kepada “Difficulties”, dengan penambahan tahap kesukaran daripada 4 kepada 8, sehingga Torment IV. Mekanisme untuk membuka tahap kesukaran juga telah diubah suai agar lebih mesra pengguna, mirip dengan sistem dalam Diablo III.
Kini, pemain hanya perlu menyelesaikan peringkat tertentu di Pit untuk membuka tahap Torment seterusnya. Tahap Torment yang lebih tinggi menawarkan peluang lebih tinggi untuk mendapatkan item Legendary dan Ancient. Berikut adalah syarat untuk membuka tahap Torment:
- Level 60: Membuka akses ke Pit dan Tier 1–20. Menyelesaikan Pit Tier 20 akan membuka Torment I.
- Pit Tier 35: Membuka Torment II.
- Pit Tier 50: Membuka Torment III.
- Pit Tier 65: Membuka Torment IV.
Sistem Level watak juga telah dirombak, di mana had asal 100 level kini digantikan dengan 60 base level dan 300 Paragon level. Pemain akan menerima tambahan 10 skill point dan 100 Paragon point, memberikan lebih kebebasan dalam membina watak.
Bahan “Masterworking” turut dipermudahkan daripada tiga jenis kepada satu sahaja, iaitu “Obducite”, yang kini boleh diperoleh di “Nightmare Dungeon” dan bukannya di Pit.
Dalam Nightmare Dungeon, semua jenis musuh—daripada raksasa biasa hingga elit—mempunyai peluang menjatuhkan Obducite, manakala ganjaran daripada “Infernal Hordes” masih mengandungi bahan ini. Selain itu, ia juga boleh diperoleh di Vessel of Hatred di “Kurast Undercity”.
Mekanisme untuk menaik taraf “Glyph” telah dipindahkan daripada Nightmare Dungeons ke Pit, dengan tahap maksimum glyph meningkat daripada 21 kepada 100. Glyph jenis rare yang mencapai level 45 kini boleh dinaik taraf menjadi Legendary, dengan faedah berikut:
- Radius Glyph meningkat daripada 4 kepada 5.
- Glyph mendapat satu affix tambahan.
Paragon Board juga telah dikemas kini. Setiap kelas kini mempunyai papan Paragon eksklusif baharu dengan Legendary Node unik dan beberapa Normal Node tambahan yang meningkatkan radius kesan glyph.
Rare Node telah dioptimumkan untuk kegunaan lebih praktikal. Kini, pemain hanya boleh menggunakan maksimum 5 papan Paragon, termasuk papan permulaan.
Untuk menggalakkan bermain secara berkumpulan, Blizzard memperkenalkan ciri “Party Finder”. Data menunjukkan 85% pemain lebih gemar bermain secara solo, tetapi ciri baharu ini memudahkan mereka mencari rakan untuk kandungan co-op.
Fungsi ini amat berguna untuk farming Boss Endgame, di mana pemain boleh berkongsi summoning item dan bergilir-gilir memanggil bos, sekali gus meningkatkan kecekapan farming.
Eksklusif untuk Vessel of Hatred
Selain jalan cerita, kelas, dan peta baharu, Vessel of Hatred memperkenalkan beberapa sistem baharu, termasuk Runes, Dark Citadel, Mercenaries, dan Kurast Undercity.
“Dark Citadel” adalah cabaran co-op yang memerlukan kerjasama pasukan untuk diselesaikan. Namun, ganjarannya dianggap kurang memuaskan dan mungkin tidak begitu menarik sebagai kandungan utama.
Kurast Undercity menggunakan mod survival dengan had masa, di mana pemain mesti mengalahkan raksasa untuk memperoleh Attunement dan mendapatkan ganjaran yang lebih baik.
Pada masa yang sama, pemain perlu membunuh Demon untuk memanjangkan pemasa dan akhirnya mengalahkan bos. Pemain boleh mengumpulkan “offering” di seluruh Sanctuary dan Kurast Undercity untuk menyesuaikan dan mengunci ganjaran, termasuk item Unique atau bahan boss summoning.
Sistem “Rune” menambah elemen strategi baharu, membolehkan pemain meningkatkan abiliti kelas lain melalui sumbangan rune. Setiap build hanya boleh menggunakan dua rune skill yang tidak boleh bertindih. Contohnya, kelas Spiritborn yang bergantung kepada “barriers” boleh memanfaatkan “Earthen Bulwark rune” daripada kelas Druid untuk mendapatkan perlindungan tambahan. Pemain boleh mengaktifkan efek rune dengan menggunakan sumber daya, memberikan lebih banyak variasi dalam gaya permainan.
Sistem “Mercenary” memberikan rakan seperjuangan kepada pemain solo, dengan empat jenis Mercenary yang menawarkan abiliti unik seperti support atau peningkatan damage.
Mercenary akan bertarung bersama pemain dan boleh muncul dalam mod co-op sebagai sokongan di barisan belakang. Skil mereka mempunyai waktu cooldown yang pendek, membolehkan mereka digunakan dengan kerap.
Pemain juga boleh membina hubungan dengan Mercenary, meningkatkan tahap bond sehingga maksimum 10, dengan ganjaran eksklusif yang akan dibuka pada setiap tahap. Apabila pemain berjaya menyelesaikan tugas tahap akhir, mereka akan memperoleh “Pale Marks” yang boleh ditukar dengan item rare di “Lair”.
Keseimbangan Kelas Baharu, Spiritborn, dan Kelas Lain
Spiritborn merupakan kelas baharu yang diperkenalkan dalam siri Diablo. Ia adalah watak jarak dekat yang menonjol dengan gaya bertarung lincah sambil menggunakan “glaive” atau “quarterstaff” sebagai senjata utama. Kelas ini membolehkan pemain memilih daripada empat “Spirit Guardian” yang berbeza, setiap satu memberikan keupayaan unik:
- Jaguar, yang meningkatkan damage melalui serangan berterusan.
- Gorilla, yang menawarkan crowd control dan daya tahan dengan “barriers”.
- Eagle, yang cemerlang dalam serangan jarak sederhana dengan pukulan elektrik.
- Centipede, yang memberikan damage beracun secara berterusan.
Build utama untuk Spiritborn termasuk “Quill Volley Eagle”, “Crushing Hand Gorilla”, “Touch of Death Centipede”, dan “Evade Eagle Spiritborn”. Antara semua, build Quill Volley Eagle dikenali dengan damage tinggi walaupun kekurangan mobiliti. Sebaliknya, build lain lebih fokus pada kelincahan, menawarkan pengalaman bermain yang lancar ketika melawan gerombolan demon dan raksasa.
Contohnya, untuk mencuba cabaran tahap 150 di Pit, build Quill Volley Eagle sering menjadi pilihan utama. Blizzard mungkin sengaja mahu menarik perhatian pemain kepada DLC baharu ini.
Pada awal Season 6, Spiritborn menjadi dominan dengan potensi damage yang sangat tinggi, membolehkan pemain dengan mudah mencapai Torment IV walaupun hanya menggunakan peralatan secara rawak.
Sebaliknya, seorang rakan saya yang memilih kelas Rogue, walaupun memiliki peralatan yang lebih baik, masih menghadapi kesukaran untuk konsisten menghabiskan Torment III. Ini menonjolkan jurang kekuatan antara kelas pada permulaan permainan.
Walau bagaimanapun, setiap kelas kini menerima satu skil baharu dan lima skil pasif tambahan. Secara peribadi, saya sangat tertarik dengan skil baharu Rogue, “Dance of Knives”, di mana wataknya berputar sambil menyerang.
Ia sangat sesuai untuk pemain seperti saya yang lebih gemar menekan satu butang untuk mengalahkan musuh! Mujurlah, update mid-season baru-baru ini bukan sahaja mengelakkan nerf pada Spiritborn, tetapi juga memperkuatkan kelas lain, menghasilkan keseimbangan kelas yang lebih baik secara keseluruhan.
Proses Loot Grinding Semasa
Sebaik sahaja log masuk, anda boleh bermula dengan memeriksa quest “The Tree of Whispers” pada peta. Jika anda sudah memiliki gear yang cukup baik dan mampu mengalahkan bos dengan mudah, perhatikan dua kawasan PvP di peta untuk melihat jika ada quest “Seething Abomination”.
Jika quest tersebut ada, dan bosnya boleh dikalahkan dalam masa kira-kira satu minit, teruskan untuk menyelesaikannya. Selepas mengalahkan mereka, kumpulkan “Seeds of Hatred” dan pergi ke kawasan berhampiran untuk membersihkannya. Proses ini mengambil masa lebih kurang 50 saat. Secara keseluruhan, anda boleh mendapatkan ganjaran sebanyak 8 “Whispers of the Dead” dengan cepat melalui langkah ini.
Selepas itu, teruskan ke Helltide untuk menyelesaikan quest “Whispers”. The Tree of Whispers akan memberikan anda banyak bahan dan Gold, yang merupakan sumber penting dalam game.
Selain itu, semasa berada di Helltide, kumpulkan sehingga 250 “Aberrant Cinders” dan gunakan ia untuk membuka “Tortured Gift of Mysteries”.
Untuk pemain yang ingin meningkatkan level dengan pantas, anda boleh grind EXP di kawasan Pit. Pilih peringkat antara 90–100 dan pastikan setiap pertarungan selesai dalam masa kurang daripada dua minit untuk kecekapan maksimum.
Sepanjang proses ini, gunakan potion seperti “Common Elixirs” (meningkatkan EXP sebanyak 8%) dan “Seasonal Seething Opals” (meningkatkan EXP sebanyak 15%). Kedua-dua potion ini boleh digabungkan untuk hasil yang lebih baik.
Jika anda memerlukan bahan masterworking seperti Obducite, kawasan terbaik untuk mencarinya adalah di Kurast Undercity. Namun, anda perlu menggunakan “Tribute of Refinement” untuk mendapatkannya.
Selain itu, Nightmare Dungeons juga merupakan pilihan baik, kerana raksasa biasa dan elit di situ mempunyai peluang tinggi untuk menjatuhkan Obducite. Anda boleh mengumpul banyak bahan dalam satu sesi.
Buat masa ini, tiada kawasan tertentu yang sangat baik untuk mendapatkan “Ancestral Legendary Gear”. Jika anda ingin mencuba mencari gear secara langsung, anda boleh pergi ke Infernal Hordes dan menggunakan 200 Aether untuk membuka Gear Chest.
Aether selebihnya boleh ditukar dengan bahan lain atau Gold. Walau bagaimanapun, setiap percubaan bergantung pada nasib, dan hasilnya mungkin berbeza-beza. Jika anda memilih untuk mencuba 10 gelombang, setiap sesi biasanya mengambil masa kira-kira 10 minit.
Akhir sekali, jika anda ingin mendapatkan “Unique Gear” atau “Mythic Unique Gear”, jual gear yang tidak diperlukan di kedai. Hasil jualan ini akan memberikan anda Gold yang mencukupi, menjadikannya cara yang pantas untuk mengumpul kekayaan sambil mencari gear terbaik.
Pendapat
Seperti yang dinyatakan sebelumnya, selepas beberapa musim penuh penyesuaian dan pembaikan, Diablo IV kini menjadi game yang mantap dan menyerlah dari segi asas gameplay. DLC Vessel of Hatred pula terasa seperti kemas kini besar yang memanfaatkan asas kukuh ini.
Saya benar-benar menikmati Season 6. Berbeza dengan musim-musim sebelumnya, di mana saya sering berhenti bermain sebelum update mid-season atau sebelum musim tamat, kali ini Blizzard perlahan-lahan membawa mekanik-mekanik yang berjaya dari siri Diablo terdahulu ke dalam Diablo IV, sambil menambah baik pengalaman tersebut.
Sebagai contoh, Armory—fitur yang sudah lama diminta oleh komuniti—akhirnya disahkan akan hadir pada Season 7. Ini bermakna pemain boleh menukar build hanya dengan satu klik, seperti yang dilakukan dalam Diablo III. Ini sangat memudahkan permainan kerana proses menyesuaikan builds secara manual bukan sahaja memakan masa, tetapi juga boleh menjadi membosankan.
Berbalik kepada persoalan utama: Patutkah anda membeli DLC “Vessel of Hatred”?
Jawapannya, jika dibandingkan dengan Diablo III, tanpa membeli DLC, game anda akan terasa seperti versi Diablo IV yang tidak lengkap. Oleh itu, bagi pemain yang sudah menikmati Diablo IV, saya sangat menyarankan mendapatkan DLC ini.
Anda tidak mahu terlepas kandungan penting seperti Runes, Mercenaries, dan banyak lagi yang meningkatkan pengalaman bermain. Namun, memandangkan kandungan eksklusif DLC buat masa ini masih agak terhad, lebih baik membelinya semasa jualan.
Kebetulan, sempena jualan Black Friday, DLC ini didiskaun sebanyak 25%, menjadikannya berharga RM145.50. Jika anda menunggu masa yang sesuai untuk membeli Diablo IV, kini anda boleh mendapatkan game asas dan DLC bersama-sama dengan diskaun 35%, hanya RM216.12.
Bagi pemain baharu, ini adalah masa terbaik untuk mencuba Diablo IV dan merasai pengalaman loot-grind aksi yang diperkemas. Game ini kini jauh lebih baik berbanding semasa pelancaran. Untuk pemain veteran pula, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk kembali bermain semasa atau selepas Season 7 untuk menikmati pengalaman Diablo IV yang telah diperbaharui.
Tambahan pula, terdapat ganjaran khas untuk pemain yang kembali (Returnee Reward), di mana anda boleh memilih satu watak dari Eternal Realm dan menerima:
- Dinaikkan ke Level 50
- Pilihan daripada 3 build kuat untuk kelas yang dipilih
- Set lengkap gear Legendary
- Skill Tree lengkap berdasarkan build yang dipilih
- Semua Altars of Lilith dibuka
- 1 juta Gold, 1000 Obol, 1 Scroll of Amnesia, dan bahan crafting
Pemain yang ingin kembali boleh menuju ke tavern di Kyovashad menggunakan watak pilihan mereka dan berinteraksi dengan Fated Reliquary di dalamnya untuk menuntut ganjaran.
Penting untuk diingat, jika watak anda di Eternal Realm sudah mencapai Level 50, anda tetap akan menerima item Legendary serta pilihan build yang sesuai dengan kelas watak tersebut. Selain itu, jika anda memiliki expansion Vessel of Hatred, lonjakan kuasa ini boleh digunakan untuk dua watak dalam Eternal Realm.
Diablo IV: Vessel of Hatred boleh didapati sekarang di pelbagai platform, termasuk Windows PC melalui Battle.net dan Steam, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, dan Xbox Game Pass. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
The Review
Diablo IV: Vessel of Hatred
Patutkah anda membeli DLC "Vessel of Hatred"? Jawapannya, jika dibandingkan dengan Diablo III, tanpa membeli DLC, game anda akan terasa seperti versi Diablo IV yang tidak lengkap. Oleh itu, bagi pemain yang sudah menikmati Diablo IV, saya sangat menyarankan mendapatkan DLC ini. Anda tidak mahu terlepas kandungan penting seperti Runes, Mercenaries, dan banyak lagi yang meningkatkan pengalaman bermain. Namun, memandangkan kandungan eksklusif DLC buat masa ini masih agak terhad, lebih baik membelinya semasa jualan.
PROS
- Kelas baharu menawarkan kekuatan luar biasa dengan pelbagai build yang sesuai untuk pelbagai gaya permainan
- Sistem Mercenar memperkenalkan elemen gameplay yang segar. Walaupun masih awal, ia memiliki potensi untuk ditambah baik di masa hadapan
- Sistem Rune membuka banyak peluang untuk mencuba buildbaharu dan mampu memperbaiki build yang sebelum ini mungkin kurang berkesan
- Kurast Undercity adalah pilihan farming yang ideal bagi pemain yang ingin memaksimumkan hasil mereka
- Peta baharu mempunyai kumpulan raksasa yang padat serta Helltides tersendiri, menjadikan pengalaman farming lebih menyeronokkan dan memuaskan
- Dengan update DLC, pengalaman game asas telah diperbaiki dengan ketara, memberikan lebih banyak kandungan endgame dan membuatkan game terasa lebih lengkap
CONS
- Kelas baharu terlalu kuat, menyebabkan kelas lain terasa ketinggalan meskipun dengan pelaburan masa yang sama untuk membina watak
- Naratif terasa seperti satu bab kecil dalam kisah yang lebih besar, dengan penulisan akhir yang tergesa-gesa dan perkembangan watak utama yang kurang mendalam
- Kandungan tambahan yang ditawarkan masih agak sedikit, menjadikannya lebih berbaloi untuk dibeli semasa jualan
Discussion about this post