SEDAP! A Culinary Adventure ialah game adventure masak-masak yang diilhamkan oleh kepelbagaian rasa dan budaya Asia Tenggara, dibangunkan oleh studio indie dari Singapura, kopiforge. Berlatarbelakangkan dunia fantasi yang diinspirasi dari Asia Tenggara, game ini mengikuti dua tukang masak muda yang bercita-cita tinggi, Som dan Gon, dalam pengembaraan mereka untuk mendedahkan rahsia kulinari purba.
Pemain boleh menyahut cabaran ini secara solo atau dalam mod two-player co-op. Walaupun ia mempunyai persamaan dengan Overcooked daripada segi kekecohan dapur, SEDAP! lebih menonjol dengan menggabungkan elemen penerokaan dan pemburuan dalam gameplay, mencipta pengalaman yang lebih dinamik.
Masak-Masak
Versi demo SEDAP! memberikan pengembaraan penuh melalui tujuh peringkat, membolehkan pemain merasai keseluruhan proses dari mengumpul bahan hingga menyiapkan hidangan. Game bermula dengan tutorial yang mengajar pemain asas-asas mengendalikan bahan, memotong, mengisar, dan memasak. Setiap peringkat mempunyai had masa dan sistem pesanan, dengan matlamat untuk mencapai penilaian tiga bintang.
Pesanan muncul di sudut kiri atas skrin dengan bar kemajuan yang dibahagikan kepada dua segmen: sian dan oren. Mencapai warna sian adalah penting untuk mendapatkan penilaian tiga bintang, namun ia memerlukan ketepatan masa untuk menyiapkan setiap hidangan dan mencapai markah tinggi.
Dalam mod single-player, mekanik pertukaran watak membolehkan pemain bertukar antara Som dan Gon, dan game secara bijak memilih watak aktif berdasarkan tugas semasa untuk memudahkan objektif dan meningkatkan aliran gameplay.
Untuk menampung aspek penerokaan cooperative, SEDAP! menampilkan sistem split-screen yang diaktifkan apabila Som dan Gon bergerak terlalu jauh, dan ia akan menyesuaikan secara dinamik berdasarkan posisi mereka. Walaupun susunan ini membantu mengekalkan pandangan, ia boleh membuat pemain berasa pening disebabkan oleh penyesuaian skrin yang berterusan, terutamanya semasa sesi bermain yang lama.
Berbeza Peranan
Dalam SEDAP! A Culinary Adventure, pemain boleh memilih antara dua watak yang berbeza—Chef Som dan Hunter Gon—masing-masing dengan kemahiran dan kekuatan unik. Som cemerlang dalam memasak, dengan kelebihan kelajuan yang memerlukan pemain untuk tepat mengenai segmen kuning pada bar kemajuan memasak. Namun, Som mempunyai nyawa yang rendah, menjadikannya sukar untuk melawan makhluk berbahaya di pulau itu.
Gon, sebaliknya, memiliki nyawa yang lebih tinggi dan kebolehan tempur yang kuat, menjadikannya lebih sesuai untuk memburu dan mempertahankan diri daripada makhluk pulau. Walaupun Gon lebih baik dalam pertarungan, kelajuan memasaknya lebih perlahan daripada Som, memerlukan lebih banyak klik untuk menyiapkan setiap hidangan.
Setakat ini, SEDAP! hanya menampilkan dua watak ini.
Memburu dan Eksplorasi
Tidak seperti Overcooked, SEDAP! bukan sekadar mengambil pesanan dan menyediakan hidangan. Ia memperkenalkan elemen penerokaan dan pemburuan, memperkayakan keseluruhan proses memasak. Pemain perlu menjelajah ke alam liar untuk mengumpul bahan daripada flora dan fauna unik di pulau itu. Sebagai contoh, bahan penting seperti ayam, nenas, dan halia hanya boleh diperoleh melalui pemburuan.
Namun, kadar “respawn” bahan ini kadang-kadang agak perlahan. Jika hidangan gagal, pemain sering kali perlu menunggu bahan tersebut kembali, menyebabkan masa terbazir dan pesanan yang tidak dipenuhi. Masalah ini ketara terutamanya apabila berurusan dengan Pineapple Turtle, yang bukan sahaja memerlukan beberapa pukulan untuk dikalahkan tetapi juga mampu menyerang balas.
Kepelbagaian Makanan Asia Tenggara
Sebagai game yang fokus pada makanan, SEDAP! menangkap rasa Asia Tenggara melalui pelbagai hidangan ikonik, termasuk Nasi Goreng Nenas, Pulut Mangga, Dan Bauk, dan Sambal Kangkung. Setiap hidangan mempunyai langkah penyediaan yang unik, memerlukan tindakan tepat dari memotong hingga memasak. Notifikasi berguna muncul di sudut kanan bawah skrin apabila makanan hampir siap, mengelakkan pemain daripada berasa terlalu terbeban.
Tidak seperti game lain dalam genre ini, SEDAP! menambah tahap strategi tambahan dengan meter ketahanan bahan. Jika bahan dibiarkan terlalu lama selepas disediakan, ia akan rosak, mengeluarkan asap hijau, dan mesti dibuang segera untuk mengelakkan gangguan pada pesanan. Mekanik ini menambah realisme, memerlukan pemain mengimbangkan masa dengan teliti dan mengurus bahan dengan cekap.
Pendapat
Walaupun hanya demo, SEDAP! A Culinary Adventure menunjukkan potensi game ini untuk mentakrifkan semula genre game memasak dengan menggabungkan penerokaan, pemburuan, dan elemen gameplay yang lebih pelbagai di luar kekecohan dapur.
SEDAP! menawarkan gabungan unik aksi dan cabaran kulinari, manakala latar belakangnya meraikan budaya Asia Tenggara, menambah keaslian dan daya tarikan pada pengalaman game ini, lagi-lagi bagi kami di Malaysia.
Namun, game ini tidak bebas dari beberapa kekurangan. Reka bentuk split-screen, walaupun menangani isu pandangan, boleh menjadi mengelirukan kerana ia sentiasa menyesuaikan diri dengan pergerakan watak, kadangkala menyebabkan pemain berasa pening.
Selain itu, kadar “respawn” bahan yang perlahan boleh menyebabkan masalah, terutamanya apabila pesanan tidak dipenuhi, menyebabkan masa rasa dibazirkan kerana pemain menunggu sumber untuk muncul semula. Musuh tertentu, seperti Pineapple Turtle, juga terasa terlalu mencabar, menambahkan aspek kesukaran yang tidak perlu pada pertempuran.
Tetapi bagi mereka yang berminat; dari 11 hingga 18 November 2024, pemain boleh mencuba SEDAP! semasa Steam Cooking Fest, di mana demo akan tersedia untuk tempoh masa terhad.
Pada masa ini, game hanya menyokong local co-op, tetapi pembangun merancang untuk menambah mod online multiplayer dalam kemas kini akan datang.
@gamersantaimy
Discussion about this post