September ini, Tales of Arise menanti ramai peminat! Dan sekali lagi Bandai Namco Entertainment memberi kami peluang untuk mencuba permainan ini sekali lagi. Ya, jika anda masih tidak tahu, ini adalah preview kedua untuk Tales of Arise di mana mereka memberi kami akses untuk memainkan keseluruhan introduksi permainan. Cukup lama (kira-kira 3 – 4 jam) dan lebih tertumpu kepada cerita dan bukannya permainan, tetapi ada beberapa perkara baru untuk dibincangkan sekurang-kurangnya.
Penceritaan
Permainan berlangsung antara dunia fantasi abad pertengahan Dahna dan dunia Rena yang lebih maju. Walaupun menjadi dua bahagian secara keseluruhan, Rena yang mengambil alih kekuatan ketenteraan dan teknologi memutuskan untuk menguasai Dahna di mana mereka berjaya. Mereka berjaya mengekalkan momentum ini selama 300 tahun dan membahagi Dahna kepada lima wilayah utama, di mana setiap wilayah diperintah oleh Tuhan yang memegang kendali berbagai elemen Master Core. Master Core pada dasarnya adalah sumber kuasa dan kuasa tuan, kunci terbesar mereka untuk memenangi Peraduan Mahkota dan menjadi pemimpin tertinggi mutlak (atau apa yang disebut permainan ini sebagai Sovereign) kedua dunia.
Tetapi walaupun lebih maju dari segi teknologi, mereka hanya dapat memperoleh tenaga astral dari tenaga hidup Dahnans di mana mereka menjenamakan sebagai hamba untuk terus memperkuat Master Core. Apabila semua harapan sudah lama hilang, permainan ini memperkenalkan kita kepada watak utama yang merupakan pemuda bernama Alphen. Dia adalah salah seorang hamba di Calaglia, wilayah yang diperintah oleh salah satu dari lima tuan yang bernama Balseph. Tetapi tidak seperti budak lain, dia menderita dengan amnesia yang teruk dan sama sekali tidak dapat merasakan sakit fizikal. Menunggu saat yang tepat untuk membebaskan diri, dia kemudian bertemu dengan seorang wanita misteri bernama Shionne dan Crimson Crows, sebuah kumpulan perlawanan yang diketuai oleh Zephyr.
Kami kemudian mengetahui bahawa Shionne berasal dari Rena dan dia ingin menjatuhkan kelima-lima Lords. Dia sampai mencuri Fire Master Core dari Balseph, yang sebenarnya memegang senjata yang sangat kuat akhirnya hanya dapat digunakan oleh Alphen. Ini kerana senjata itu adalah pedang berapi yang boleh merosakkan tangan pembawa, tetapi tidak ada masalah bagi Alphen kerana dia tidak dapat merasakan sebarang kesakitan. Anomali wataknya juga menjadikannya satu-satu yang dapat menyentuh Shionne, kerana dia juga memegang sumpahan kuat yang dapat menimbulkan rasa sakit pada siapa saja yang cuba menyentuhnya. Setelah bergabung bersama Crimson Crows, Alphen dan Shionne kemudian berjaya menyusup ke istana Balseph dan mengalahkannya dalam pertempuran untuk membebaskan Calaglia.
Pratonton hampir berakhir di sana dan anda dapat meneka bahawa ini hanya permulaan perjalanan keras Alphen dan Shionne untuk membebaskan Dahna. Satu perkara yang saya sukai dari kisah ini adalah bagaimana mereka berjaya menjadikan dinamik sempurna antara dua watak utama, di mana mereka menjadi duo yang tidak dapat dipisahkan yang saling memerlukan. Terdapat juga banyak potensi untuk melihat perkembangan mereka, kerana ada banyak rahsia yang dapat ditemukan di antara keduanya. Bagi Alphen, dia menderita amnesia dan sebenarnya dia orang yang sangat penting, kerana dia sememangnya tahu bagaimana bertarung dan tidak mempunyai “Inti”, yang merupakan objek yang dimiliki oleh setiap budak Dahnan untuk mengumpulkan tenaga hidup mereka. Mengenai Shionne, juga menarik untuk melihat bagaimana seseorang dari Rena akan pergi sejauh menjatuhkan Five Lords dan bahkan menanggung sumpahan misteri.
Watak
Ini pada dasarnya adalah watak utama bahagian intro permainan:
- Alphen – Watak utama kami, mangsa Dahnan bertopeng yang menderita amnesia dan tidak dapat merasakan kesakitan dan bahkan tidak pasti namanya pada awalnya. Yang dia tahu hanyalah kemarahan yang dia rasakan terhadap penindasan Renan.
- Shionne – Wanita Renan misteri yang ingin menjatuhkan kelima-lima Lord. Dia juga mengalami sumpahan kuat yang dapat menimbulkan rasa sakit kepada siapa saja yang mencuba menyentuhnya.
- Zephyr – Pemimpin kumpulan penentang Calaglian bernama Crimson Crows. Dia adalah tonggak emosi kumpulan, dan pejuang yang terbukti berperang mampu menahan dirinya melawan tentera Renan.
- Balseph – The lord of Calaglia. Dia mengejar Shionne, yang telah mencuri teras utamanya. Pemimpin yang kejam yang selalu mahu digelar “Wild Beast“.
Gameplay pertarungan
Anda boleh merujuk sebahagian besar gameplay sebelum ini dari preview terakhir. Tetapi izinkan saya menyegarkannya lagi dengan penjelasan yang lebih pendek dalam preview Tales of Arise kali ini. Sistem pertempuran di Tales of Arise hampir sama dengan entri permainan Tales sebelumnya, tetapi sudah tentu ada beberapa perkara baru yang menjadikannya lebih jelas. Cara anda terlibat dalam pertempuran serupa dengan RPG berdasarkan giliran, di mana anda perlu mendekati musuh sebelum dipindahkan ke medan perang kecil untuk bertempur. Tetapi perbezaannya adalah Tales of Arise adalah aksi RPG di mana anda dapat melakukan serangan dasar, kombo, dan keterampilan. Ia juga lebih strategik kerana anda tidak dapat menghantar skil spam dan sebenarnya perlu mengisi Arte Gauge (AG) secara berterusan dengan mencampurkannya dengan serangan asas. Anda boleh mengawal satu watak dalam pertempuran, sementara yang lain dapat bertindak sebagai sokongan dengan memberikan penyembuhan arte atau menyokong anda ketika menggunakan Boost Attack dan Boost Strike.
Boost Attack adalah perintah di mana anda boleh memanggil sekutu setiap saat untuk melakukan serangan unik mereka, tetapi hanya jika Boost Gauge (BG) penuh. Sementara Boost Strike adalah serangan membunuh satu kali yang dilakukan bersama dengan sekutu lain dan kelihatan lebih sinematik. Untuk tindakan khusus ini, anda hanya dapat melakukan Boost Strike ketika musuh akan mati dan anda melihat perkataan “STRIKE” muncul. Terdapat juga jenis Boost Strike khas ketika bertarung dengan bos yang kuat, di mana anda boleh mencetuskannya ketika ada pembukaan untuk melakukan serangan balas. Untuk pertarungan bos Balseph ada dua momen yang boleh anda cetuskan dan kedua-duanya disajikan dalam cutscene pertarungan pertengahan yang keren (serupa dengan yang ada di Final Fantasy VII Remake).
Barang Consumable juga merupakan barang yang perlu anda miliki setiap saat, terutama sebelum melawan musuh yang kuat. Beberapa perkara yang boleh anda gunakan adalah Apple Gel untuk memulihkan kesihatan, Life Bottle untuk menghidupkan semula watak, dan juga Orange Gel untuk memulihkan Cure Points (CP). CP dalam permainan ini hampir sama dengan Mana yang anda perlukan untuk melakukan kemahiran berdasarkan sihir, seperti seni penyembuhan yang sangat membantu untuk menjaga watak anda tetap hidup.
Saya juga perlu menyebutkan bahawa setiap watak mempunyai keistimewaan mereka dalam pertempuran yang menjadikan setiap dari mereka merasa lebih unik ketika datang ke gaya bertarung. Bagi Alphen, dia dapat mengorbankan HP untuk menggunakan Flaming Edge menangani serangan pedang yang kuat dan luas. Sementara Shionne dapat menggunakan gaya bertarung yang membuatnya tidak dapat diramalkan, kerana dia dapat melemparkan bom dan menembak amunisi khusus dalam sesi cepat untuk mencetuskan ledakan yang lebih kuat dan elemen yang berbeza. Saya dapat merasakan bahawa permainan ini lebih fokus daripada aksi sebelumnya, tetapi pada masa yang sama ia masih mendapat semua elemen dari permainan Tales lama. Peminat lama akan terbiasa dalam beberapa saat, sementara pendatang baru juga dapat menghargai permainannya agak lama. Sayang sekali saya bermain permainan dari akses streaming, kerana terdapat delay yang sangat ketara yang membuat pergerakan terasa lesu, berat, dan juga sukar untuk melakukan aksi yang memerlukan masa yang tepat. Tetapi permainan penuh pasti akan terasa 100% lebih lancar.
Dunia yang penuh pengembaraan dan penerokaan
Ketika menjelajah, permainan ini tidak berbeza dengan kebanyakan JRPG. Anda mengunjungi bandar atau penempatan dengan beberapa tempat menarik, kemudahan seperti fasiliti untuk berehat atau blacksmith untuk membeli dan menjual senjata. Ini permainan linier, tetapi peta terasa lebih terbuka dan anda bahkan dapat melakukan lebih banyak aksi seperti melompat dan berenang. Musuh terasa kurang agresif untuk terlibat melainkan anda menghadapinya, barang yang boleh anda pilih tidak dibatasi oleh bahan habis pakai atau peralatan lagi, tetapi juga bahan untuk membuat dan memasak. Anda boleh melakukan perjalanan pantas pada bila-bila masa yang sangat membantu, kerana melakukan backtrack boleh menyakitkan.
Dalam preview Tales of Arise ini, Penjelajahan terasa lebih menarik kerana mereka benar-benar menjadikan dunia lebih meriah dan mempunyai skala yang lebih realistik. Terdapat juga bahagian peta yang tidak dapat anda akses kecuali menggunakan watak Action Map, misalnya seperti bagaimana Alphen dapat menyerap api besar yang menghalangi dengan menggunakan Flaming Edge (ini memakan CP sehingga perlu sentiasa diingat).
Sistem Skill & Party
Seperti yang saya sebutkan, setiap watak mempunyai kemahiran pertempuran mereka sendiri yang boleh anda sebut sebagai “Artes“. Ini dibahagikan antara Ground Attack dan Aerial Attack, di mana anda boleh memberikan tiga kemahiran untuk masing-masing. Anda belajar seni hanya dengan menaikkan taraf dan meningkatkan kemampuan anda dari Skill Panel. Oleh itu, ketika naik level, watak anda akan memperoleh Skill Point (SP) yang kemudian dapat digunakan untuk membuka seni dan kemahiran. Terdapat juga lingkaran besar ini di menu Skill Panel di mana masing-masing mengandungi lima slot, ini disebut “Titles” dan pada dasarnya hanya berfungsi sebagai kategori. Terdapat juga menu Strategi untuk menentukan bagaimana pesta anda beroperasi dalam pertempuran. Sama ada membuat mereka bertarung dengan lebih agresif, jangan sekali-kali menggunakan barang, simpan lebih banyak CP, atau fokus pada penyembuhan, pilihannya adalah milik anda.
Misi Sampingan
Ini adalah aktiviti pencarian sampingan yang boleh anda cetuskan dengan bercakap dengan NPC tertentu dengan ikon huruf. Menghapus sub-pencarian akan memberi anda ganjaran dan anda boleh menerima seberapa banyak yang anda mahukan. Anda juga boleh memeriksa setiap objektif dari Rekod Aktiviti untuk menjadikan hidup lebih mudah. Ganjaran yang anda dapat dari pencarian ini ialah Gald, SP, titles, item dan banyak lagi. Mendapatkan bekalan sebenarnya agak sukar, jadi melakukan pencarian ini pasti berbaloi. Sejauh ini pencariannya juga cukup bagus dan bukan hanya beberapa pencarian yang malas, kerana anda bahkan dapat memperoleh sedikit cerita tambahan yang kadang-kadang terasa seperti bahagian dari pencarian utama.
Kem dan Memasak!
Selain itu dalam preview Tales of Arise ini, kami turut dapat melihat bahagian perkhemahan dan memasak. Anda boleh berehat di khemah yang berfungsi sebagai pangkalan mudah alih anda. Beristirahat di perkhemahan tersebut akan memulihkan HP dan CP parti anda. Semasa berehat, anda boleh melakukan pelbagai perkara seperti memasak dan menonton sandiwara yang pernah anda tonton sebelumnya. Menyentuh lebih banyak tentang memasak, pada dasarnya anda boleh memasak makanan yang dapat memberikan kesan sementara selepas dimakan. Bergantung pada watak yang anda tetapkan untuk memasak makanan, sejauh mana kesannya dan tempohnya juga akan berbeza.
Skits
Kadang-kadang, watak akan terlibat dalam sembang pilihan yang disebut “skits” memberikan wawasan kepada mereka dan status cerita terkini. Ini sangat mudah terlepas pandang, kerana penunjuk butang untuk mencetuskannya kecil dan isyarat suara kadang-kadang mungkin masih tidak membuatkan anda sedar. Skit dalam permainan ini disajikan dalam percakapan gaya buku komik, di mana watak-wataknya dalam bentuk 3D dan masih dapat bergerak seperti di cutscene. Ianya p, tapi pada masa yang sama mereka kelihatan hebat. Pada mulanya saya cukup kecewa kerana sandiwara dalam permainan Tales selalu ada dalam karya seni 2D seperti di anime dan Arise tidak menggunakannya lagi, tetapi pendekatan gaya 3D baru sebenarnya tidak begitu buruk (masih jauh lebih baik daripada di Scarlet Nexus). Setelah dilihat, scene-scene tersebut dapat ditonton semula kemudian.
DEMO Tersedia 18 Ogos ini!
Dengan pendedahan Tales of Arise Preview ini, BANDAI NAMCO Entertainment Asia dengan sukacitanya mengumumkan bahawa versi percubaan percuma Tales of Arise akan tersedia pada 18 Ogos 2021. Pemain akan mendapat pengalaman awal untuk menyertai permainan ini kerana Tales of Arise dijadualkan untuk dilancarkan pada 9 September 2021 .
Versi percubaan percuma akan tersedia untuk PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X | S dan Xbox One. Pemain boleh menantikan kandungan seperti tutorial pertempuran, dan juga beberapa ciri permainan ikonik Tales of Arise yang terbaik seperti perkhemahan, memasak, dan skits.
Versi percubaan dipenuhi dengan kandungan menggembirakan di mana pemain dapat memperoleh pengalaman langsung dalam segala hal, dari sub-pencarian hingga memerangi musuh kuat “Gigant”!
Gameplay Preview kedua
Jadi apa pendapat anda dalam Preview kedua Tales of Arise ini? Pra-pesanan untuk Tales of Arise telah pun dibuka dan ianya akan dilancarkan secara rasmi pada 9 September 2021! Jangan lupa baca semua mengenai kemas kini permainan ini di sini! Hingga berjumpa lagi geng!
@gamersantaimy
Discussion about this post