Sama seperti sebelum ini, sekali lagi kami mendapat peluang untuk preview permainan dari Ubisoft iaitu Far Cry 6. Bukan setakat preview demo permainan ini sahaja kami rasa, sebaliknya baru-baru ini, kami turut berpeluang menemu ramah Lead Game Designer permainan ini iaitu David Grivel.
David Grivel adalah Lead Game Designer Far Cry 6 di Ubisoft Toronto. David telah berada di industri permainan video selama 15 tahun yang lalu. Dia adalah Pereka Permainan di Crytek untuk Crysis 2, kemudian bergabung dengan Ubisoft pada tahun 2011 sebagai Pereka Permainan di Ghost Recon: Future Soldier, Splinter Cell Blacklist, Assassin’s Creed Unity, dan merupakan Perancang Permainan Utama di Far Cry Primal.
Saya sangat selesa dengan keadaan sekarang. Lebih-lebih lagi gamescom, jadi itu menarik. Saya sangat gembira kerana kami berjaya menunjukkan treler cerita kami di sana. Permainan ini kelihatan hebat, dan saya tidak sabar menunggu pemain untuk mengalaminya pada 7 Oktober, yang hampir tiba.
Far Cry 6 adalah FPS di dunia terbuka yang membawa pemain ke tengah revolusi Guerrilla moden di Yara, sebuah syurga tropika yang membeku pada masa di bawah pemerintahan Presiden Antón Castillo (Giancarlo Esposito). Ketika dia berikrar untuk mengembalikan kaumnya ke bekas kemuliaan sambil memperindah puteranya Diego (Anthony Gonzalez) untuk mengikuti jejaknya, pemain akan merangkul watak Dani Rojas, seorang bekas pelajar sekolah tentera yang berubah menjadi pejuang Guerrilla dalam usaha mereka untuk menggulingkan kezaliman dan menyatukan bangsa itu.
Jadi dalam preview ini sudah tentu kami bermain sebaai Dani Rojas, bekas tentera yang tiba-tiba menjadi guerilla Libertad untuk melawan Anton Castillo setelah pasukannya membunuh kedua rakan anda. Dalam permainan ini semestinya kami jumpa banyak watak, dan kebanyakkannya mahu anda membantu membuat sesuatu tugas untuk mereka yang sememangnya menyusahkan hidup~
Terdapat Clara, bos Libertad, Juan, revolusioner yang mengajar anda mengenai Resolver dan tidak berhenti bercakap mengenai peraturan menjadi Guerilla, serta watak-watak lain dari puak lain seperti The Legends dan La Moral.
Gameplay dalam dunia terbuka
Permainan ini jauh lebih hebat dan nampak agak macam kartun sedikit daripada yang saya fikirkan. Pertarungan asas adalah sama seperti sebelum- menembak, menyelinap, membunuh. Tetapi sekarang anda mempunyai lebih banyak elemen RPG seperti setiap permainan Ubisoft yang lain.
Dari segi kombat, saya sangat menyukainya. Ia jauh lebih terbuka daripada yang saya jangkakan. Walaupun mereka memberi anda banyak pilihan untuk bermain secara agresif- perisai, airdash, permainan masih mengharapkan anda bermain dengan lebih berhati-hati, dengan bersembunyi dan sebagainya.
Jadi dalam gameplay kali ini mungkin kami agak menghabiskan banyak masa untuk bermain secara stealth, hanya kerana menghapus pergaduhan lebih mudah daripada mendengar keluhan saya akibat desakan dem tidak puas hati menyaksikan saya mati untuk kali ketiga dalam 10 minit.
Dalam gameplay yang dicuba juga, kami pelu mengumpul gear yang memberikan pemain statistik. Ini secara fizikal muncul pada watak anda seperti topeng, jam tangan, dan lain-lain. Semasa sesi saya, saya tidak pernah menjumpai barang baru kecuali semasa tutorial, nampaknya anda hanya akan dapat menyelesaikannya sebagai tugas sampingan.
Senjata Revolver
Sesuatu yang unik di dalam Far Cry 6 adalah selain senjata biasa, anda mempunyai Senjata Resolver, yang jauh lebih menyeronokkan. Ini dibuat dari barangan, dan mempunyai pelbagai kesan seperti crossbow , handcannon dengan pelindung atau flamethrower. Kesemua senjata ini agak kuat berbaning yang biasa, tetapi menurut demois mereka mempunyai pertukaran yang berbeza seperti mempunyai peluru yang jauh lebih rendah dan sukar didapati.
Resolver adalah falsafah kehidupan sebenar yang bermula di Cuba. Ini untuk anda buat apa sahaja yang anda dapat. Bagi kami, kami mula melihat apa jenis objek setiap hari yang dapat kita campurkan dan padankan untuk membuat beberapa senjata yang menarik, atau Supremos, jadi seperti pelancar CD adalah contoh sempurna dari campuran pelik. Bagaimanapun, mengapa tidak meletakkannya di pelancar di suatu tempat? Itulah falsafah yang dihadiri oleh pasukan untuk perkara seperti ini. Ia sangat menyeronokkan untuk membuat perkara-perkara ini dengan penuh kepastian.
Sudah tentu, anda juga boleh menggunakan barangan yang anda ambil untuk mengubah senjata anda. Anda boleh memiliki hingga 3 senjata api dan 1 sidearm, anda juga boleh menukar senjata di “work bench”. Untuk senapang biasa, peningkatan adalah semua jenis yang membosankan sepertiarmor piercing rounds, scopes, silencers yabg tersedia seperti permainan FPS lain.
Seperti yang dikongsikan oleh David, kegemarannya untuk senjata ini adalah Sniper Rifle dimana ia memberi impak letupan. Jadi jika ia dibuat oleh ekzon motor dan beberapa bahagian lain, apa yang berlaku apabila anda melepaskannya pada sesuatu dan beberap saat kemudaian benda tesebut akan meletup.
Sangat menyeronokkan untuk mengalaminya dalam permainan. Dan contoh lain ialah, mungkin, anda pernah mengalami ini dalam demo, yang disebut Zesusito, ini adalah senapang EMP. Ia menggembirakan kerana dalam permainan sebelumnya saya selalu teringin nak mencuri helikopter musuh dan perkara seperti itu. Tetapi tidak mungkin, kerana jika helikopter di udara maka anda harus menembak jatuh dan kemudian ia akan meletup.
EMP membolehkan anda menyahaktifkannya atau melumpuhkannya dan kemudian ia akan mendarat-atau menghancurkan tanah- tetapi masih boleh digunakan sehingga anda dapat mencurinya. Itu menawarkan dimensi baru untuk mencuri Helikopter, tetapi juga untuk kereta kebal yang merupakan tambahan baru untuk permainan, juga sangat menyeronokkan. Tangki dan pokok yang mudah patah – dengan cara kedua-duanya baru bagi jenama ini. Pokok yang mudah patah bagi saya, ini adalah perkara kecil, seperti yang bukan baru, tetapi bagi kami ia benar-benar menambahkan dimensi “sekarang anda boleh pergi ke luar jalan dan bersenang-senang dengannya dan tidak perlu bimbang tersangkut pada pokok di suatu tempat “. Oleh itu ditambah dengan tangki ditambah EMP, saya rasa itu adalah gabungan yang menyeronokkan.
Tetapi jika anda ingin bersenang-lenang dengan cara yang lebih berbeza, eksotik, maka kita mempunyai penyelesaian dengan Supremos, kita juga mempunyai alat, yang merupakan cara lain untuk menimbulkan kekacauan. Dengan alat kita tentu saja bermaksud, seperti molotov, bom tangan EMP, dan sebagainya.
Jadi jalan yang berbeza, untuk pemain yang berbeza.
Bagi saya, itu adalah kejayaan jika anda menyukai senjata Resolver dan anda tidak merasakan anda ingin berubah lagi, seperti yang hebat, mereka semestinya merupakan tambahan baru yang hebat untuk jenama.
Supremos
Far Cry 6 membawa mainan baru untuk pemain, mahukan anda merasa seperti “one guerilla army“. Supremos adalah beg galas yang menyediakan buff yang berbeza dan memberi watak anda jadi lebih baik. Setiap Supremos berbeza mempunyai kesan yang berbeza, tetapi yang pertama anda mendapat bahan letupan chuck menjadikan anda Transformer semasa anda meletupkan pintu gerbang dengan letupan.
Ya, itulah jenama Far Cry, ada aspek visual yang realistik tetapi ada juga yang kita namakan lapisan UTF berganda. Sama ada dalam bentuk urutan ubat atau perkara seperti itu- atau beberapa, dalam kes kami, ia juga mengambil bentuk beg galas yang menggila ini. Oleh itu, walaupun anda betul, Supremos bukan sebahagian daripada revolusi, ini adalah sebahagian daripada pendekatan Resolver kami untuk melihat jenis alat yang boleh digunakan pemain.
Setiap Supremos ini didasarkan pada gaya permainan Far Cry yang berbeza – anda mempunyai beberapa yang lebih mudah meletup, kemudian mempunyai beberapa yang seperti api, iaitu Furioso, yang juga ada dalam demo- yang mewujudkan lingkaran api di sekeliling anda.
Pada mulanya saya fikir itu akan menjadi kegemaran saya, tetapi kemudian dalam permainan, anda juga mendapat lebih banyak Supremos, termasuk jetpack dan memberi anda AIR DASH yang menakjubkan. Airdash juga melakukan kerosakan kebakaran, jadi berhati-hatilah bila anda mendapat sendiri Supremos ini. Tetapi sebenarnya kita tidak perlu terlalu risau untuk perkara itu, terdapat satu set peralatan yang dapat anda temukan di dunia atau beli di vendor, yang melindungi anda dari kebakaran. Sekiranya anda melengkapkan keseluruhan set, anda tidak perlu lagi risau tentang kebakaran. Contohnya sarung tangan, mereka memadamkan api secara automatik kepada anda ketika anda terbakar, dan selebihnya hanya mengurangkan jumlah api yang anda ambil secara drastik.
Jadi yang menarik tentang racun itu ialah racun + api = letupan. Kedengarannya kecil dengan sendirinya, tetapi apabila anda mencampurkannya dengan dunia Far Cry dan semua perkara lain yang berlaku, ia dapat menimbulkan beberapa saat yang gempak dan penuh kaos.
Jadi bagi kami, Supremos pada akhirnya, ia dibuat untuk menjadi sebahagian daripada kilang anekdot ini dan menyumbang kepada senjata pemain.
Tambah David lagi, falsafah yang sangat baik yang dicuba terapkan dalam banyak aspek permainan. Jadi racun dan api adalah contoh yang baik – jika anda melihat musuh dengan “poison thrower”, menggunakan api mungkin merupakan idea yang baik. Sekarang ini tidak bermakna anda perlu menukar jenis peluru setiap 3 saat – itu bukan mesejnya – anda masih boleh menggunakan peluru.
Tetapi kami cuba menggunakan rasa yang lebih unik ini, dan cuba mendorong pemain untuk merasakannya. Jadi pemain boleh menggunakannya, tetapi tentunya musuh juga dapat menggunakannya. Oleh itu, anda harus menyesuaikan diri dengan perkara-perkara ini, yang sangat menggembirakan.
Amigos
Seperti yang didedahkan pada pengenalan mendalam permainan ini pada Mei lalu, anda juga akan mempunyai teman haiwan yang disebut Amigos, yang boleh memberi kesan yang berbeza. Yang pertama anda dapat ialah Guapo, dia buaya yang memakai baju. Buaya yang makan tentera tanpa belas kasihan dengan pendekatan yang akan membantu anda menyingkirkan musuh dengan cepat dan cekap. Dia juga hebat ketika menavigasi musuh di dalam air. Secara terangan, Guapo akan tandakan musuh anda dengan Dpad dan terus berlari kepadanya dan memakannya.
Kemudian terdapat Chorizo. Chorizo adalah anjing yang berwajah comel dan akan membantu anda mengumpan musuh dengan mengalihkan perhatian mereka sambil cuba menjatuhkan mereka dari belakang. Sudah tentu Chorizo masih boleh membantu anda sekiranya teknik itu gagal. Tetapi sayangnya bukan semua misi yang membolehkan kita untuk menggunakan Amigos. Tetapi yang paling penting adalah, kita dapat membelai Amigos yang comel ini!
Utiliti yang berguna
Terdapat pelbagai alat yang selalu anda miliki untuk kemudahan, seperti grappling hook untuk memanjat struktur bangunan. Anda hanya dapat menggunakannya ketika permainan membolehkan anda, dan untuk penggunaan kedua – permainan memerlukananda belajar untuk bermain dengannya untuk berbagai teka-teki platforming.
Terdapat juga parasut dan wingsuit untuk jarak jauh dan tidak memakan kotoran akibat kerosakan jatuh. Kemudian anda juga mempunyai telefon pintar anda, yang dapat anda gunakan untuk menandai musuh dan mengkaji kelemahan mereka.
Jadi ini adalah permainan Ubisoft dan ini bermaksud dunia terbuka yang besar dengan banyak perkara yang perlu dilakukan. Terdapat kenderaan untuk dikumpulkan, kuda, pencarian sampingan, pencarian utama, memancing, memburu, dan lain-lain. Nasiblah permainan ini terdapat tempat perjalanan pantas, yang membolehkan anda pergi ke markas besar dan juga pusat pemeriksaan keselamatan yang anda jumpa.
Kesalahan besar saya adalah menambil mudah sedangkan peta itu besar – kadang-kadang anda akan mendapat objektif misi yang sangat jauh, dan jika anda mengemudi secara automatik ke sana, ia memerlukan masa yang cukup lama kerana watak anda bergerak dengan kelajuan normal dan bukannya hanya mengetuk pemecut. Ini seperti Watch Dogs, jadi lebih mudah untuk menggunakan perjalanan pantas dengan Fast Travel jika anda telah membuka kawasan peta tersebut.
Terdapat juga objektif sampingan yang akan anda lihat ketika anda melewati mereka, seperti menemui kemudahan yang boleh anda tangkap, dan lain-lain. Ada baiknya jika anda seorang pemain biasa dan mahukan yang terbaik dari permainan anda, tetapi juga terasa sibuk kadang-kadang kerana anda tidak boleh berjalan dalam garis lurus tanpa watak lain memberitahu anda tentang perkara lain yang perlu anda lakukan.
Saya tidak berinteraksi dengannya tetapi nampaknya ada bangunan asas, membuat saya benar-benar tertanya-tanya adakah permainan ini seeprti Assassiin’s Creed Valhalla.
Kenderaan yang memudahkan perjalanan
Sudah tentu, anda tidak hanya perlu hanya berjalan di seberang pulau. Terdapat banyak kenderaan yang boleh anda gunakan, seperti kuda, kereta, trak, pesawat dan helikopter. Saya tidak begitu gemar cara mengendalikan kenderaan, kerana kebanyakkanya, stereng terasa agak berat dan kerana anda memandu sendiri, penglihatan anda nampaknya sangat terhad.
Nasib, terdapat mod autopilot di mana kenderaan akan mengikuti jalan yang anda tandakan menuju objektif anda yang seterusnya. Malangnya beberapa misi mempunyai pelbagai objektif, dan tidak akan memberitahu anda objektif mana yang bakal dituju.
Menerbangkan helikopter juga boleh menjadi tertekan, kerana anda tidak dapat mendarat dengan betul hanya kerana anda tidak dapat melihat ke bawah. Saya agak berharap semuanya ada pada orang ketiga, tetapi apa yang boleh anda lakukan? Rempuh jela apa yang ada kan~
Setiap tahap dengan jalan cerita
Kami bermain beberapa tahap, beberapa misi pertama cerita permainan yang menunjukkan bagaimana Dani terlibat dengan Libertad. Anda juga diperkenalkan dengan ubat keajaiban Castillo – tembakau khas yang dikatakan dapat menyembuhkan barah. Oleh kerana dia menculik orang awam untuk mengusahakannya, sudah tentu salah satu misi anda adalah memusnahkan kemudahannya.
Demo juga membawa kami ke depan dalam kisah permainan, di mana anda berada di bahagian lain peta mencari “The Legends”, generasi revolusioner pertama yang membunuh ayah Castillo. Anda juga bertemu dengan La Moral, kumpulan revolusi lain. Kerana anda mengambil ubat untuk diberikan kepada Legends untuk mencuba dan mendorong mereka untuk menyokong Libertad, La Moral menghantar anda dalam usaha untuk menyelamatkan orang-orang mereka yang diculik di atas kapal untuk membuat tanda-tanda merata.
Anda mendapat banyak mainan pada masa itu sehingga sangat menyeronokkan, tetapi akhirnya pertempuran itu lebih masuk akal jika anda bermain lebih licik.
Masih ada pekara yang terpaksa dilepaskan
Jadi dalam perkongsian David, jika tidak kerana pandemik COVID, pasukan mereka pasti akan membuat lebih gempak dan banyak lagi pekara dalam permainan yang akan ditambah. Ini ibarat bukti kerja keras pasukan, kerana secara jujurnya sambung David lagi, “menyampaikan apa-apa tepat pada waktunya sangat mencabar dan saya akan mengatakan bahawa kami telah menambah beberapa perkara dari masa ke masa ketika kami melihat bahawa beberapa aspek permainan sangat menyeronokkan dan kami tidak memikirkan sesuatu.”
Seperti contoh, Chorizo, anjing comel yang ramai sukakan, sebenarnya ia bermula sebagai watak pendua. Ia bermula hanya sebagai anjing NPC, itu saja.
Suatu hari salah seorang seniman konsep kami mencipta seni konsep pertama Chorizo, dan hanya menghantarnya kepada pasukan sebagai semacam ‘hei, lihat ini’ anda tahu ianya agak santai kan?
Pada penghujung hari, semua orang begitu teruja dengan watak itu sehingga mereka memilikinya sebagai wallpaper mereka di skrin.
Dan itulah saat di mana pasukan ini seperti “ada sesuatu yang istimewa berlaku di sini, kita pasti melihat bagaimana kita dapat membuatnya sehingga pemain dapat menghabiskan lebih banyak masa dengan anjing kecil itu, dan di situlah idea untuk menjadikannya Amigo sebenar”.
Kesimpulannya
Saya sangat menyukai Far Cry 6 lebih dari yang saya jangkakanterutama pada senjata Resolver yang menambah keseronokan kepada kumpulan senjata realistik yang sebaliknya kini menjadi semakin membosankan.
Oleh itu, permainan Ubisoft ini masih banyak yang belum didedahkan dan berapa banyak yang anda nikmati bergantung sepenuhnya kepada anda. Sekiranya anda suka mengambil tempat pemeriksaan dan kubu kuat, memancing dan memburu dan lain-lain, anda pasti akan menyukai Far Cry 6- tetapi jika permainan Open World mudah membuatkan anda menjadi bosan, maka ia bukan untuk anda bersiap-siap seperti saya yang makin tidak sabar dengan permainan penuhnya.
Kami cuba menyokong gaya permainan utama, stealth dan pertarungan, ya tetapi semua gaya lain yang lebih menarik mungkin diminati oleh pemain. Dan kerana kebanyakan masa ini disokong pada gear, terdapat 5 kepingan gear yang dapat anda tukar. – anda boleh mencampurkan dan memadankan apa sahaja yang anda mahukan untuk senjata. Anda boleh memiliki sedikit stealth, sedikit roda gigi yang membantu anda bergerak, sedikit gear yang membantu anda dengan kenderaan, dll. Terserah kepada anda untuk mencari gaya permainan yang sesuai dengan anda.
Jadi sememangnya penyesuaian senjata Resolver, Supremos dan Amigos adalah sesuatu yang sangat dinantikan di dalam permainan ini nanti.
Lebih menarik yang bakal datang ke dunia Yara, kolaborasi terbaru di skrin kami meraikan semangat kepada pemain untuk kreativiti dan kecemerlangan teknologi dengan penggabungan jam tangan berjenama pertama francais Far Cry! Menampilkan faedah dan fungsi permainan, Khaki Field Titanium Automatic diberikan kepada pemain permainan setelah selesainya misi berbahaya. Jam tangan yang lasak dan berdaya tahan adalah alat yang boleh dipercayai dan tepat dalam pertempuran maya untuk kebebasan.
“Mengintegrasikan Hamilton Khaki Field Titanium Automatic sebagai gear dalam permainan khas tidak hanya kelihatan hebat, tetapi juga memberi anda kelebihan permainan dengan sentuhan Far Cry,” kata Pengarah Kandungan Permainan Ubisoft Omar Boual
“Setiap perincian kecil sangat penting ketika anda membuat dunia maya, sama ada reka bentuk untuk skrin besar atau permainan permainan peribadi anda,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Hamilton, Vivian Stauffer. “Kami selalu berada di canggih teknologi dan masuk akal untuk menerjemahkan pengalaman kami di Hollywood ke dunia permainan video. Khaki Field Titanium Automatic adalah jam tangan yang sempurna untuk dunia Far Cry® 6 yang berpetualang dan membawa lebih banyak lagi kenyataan dalam kisah revolusi permainan. “
Jadi jam tangan ini akan menjadi sangat terhad di Malaysia, Singapura dan Thailand. Anda boleh ke laman web rasmi Hamilton Watch untuk ketahui lebih lanjut mengenai kolaborasi dan ketersediaanya kelak.
Baiklah sampai di sini perkongsian dari preview pertama percubaan demo Far Cry 6 kami. Jangan lupa untuk baca perkongsian dari ulasan sesi temu ramah kami bersama pemaju untuk permainan ini ok! Far Cry 6 akan datang 7 Oktober ini di platform PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X, dan PC. Pre-order turut dibuka! Bersedialah menjadi Pejuang Guerilla!
@gamersantaimy
Discussion about this post