Melalui sesi Q&A bersama Hermen Hulst, CEO SIE Studio Business Group dan Hideaki Nishino, CEO SIE Platform Business Group, mereka mendedahkan bahawa Sony merancang untuk menyakinkan pemain PC supaya beralih ke konsol PlayStation melalui strategi pemasaran terkini.
Hermen Hulst, soon to be co-CEO of Sony’s PlayStation business, addresses day 1 PC releases. Live service games will come day and date on PS5 and PC, but single player narrative games on PC are designed to then entice PC owners to play sequels on a PlayStation console pic.twitter.com/uAO0stlBS6
— Tom Warren (@tomwarren) May 29, 2024
Berita ini asalnya dilaporkan oleh Tom Warren (editor senior di The Verge), yang memuat naik klip Hulst sedang menjelaskan strateginya.
Menurut GamerBraves, Hermen Hulst (sebagai CEO baharu) memberi penjelasan tentang game yang dikeluarkan di PC pada hari pertama. Secara am, game yang berunsur live-service (memerlukan internet) akan dikeluarkan sekaligus pada PC dan PlayStation 5 (PS5). Sebaliknya, game naratif single player yang dikeluarkan di PC direka untuk menarik pemain PC supaya memainkan sekuel pada konsol PlayStation.
Bak kata Hulst:
“Kami mempunyai dua pendekatan di sini. Di hal live service, kami mengeluarkan judul kami secara sekaligus, hari dan tarikh [sama[ pada PlayStation 5 dan PC. Tetapi dengan judul tentpole kami, game naratif single-player kami, seperti yang anda lihat pada pembentangan – tulang belakang yang disampaikan oleh PlayStation Studios sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan sejarah kami, kami mengambil pendekatan yang lebih strategik dan memperkenalkan francais hebat kami kepada penonton baharu.”
“Kami sedang mencari khalayak baharu yang berpotensi akan sangat berminat untuk memainkan sekuel di platform PlayStation. Kami mempunyai harapan yang tinggi bahawa kami sebenarnya dapat membawa pemain baharu ke dalam PlayStation secara am, tetapi ke platform PlayStation secara khusus.”
Itu tidak bermaksud game single-player PlayStation tidak akan dikeluarkan di PC, cuma ia akan dikeluarkan di PS dahulu, lalu diikuti oleh PC pada tarikh kemudian.
Masih di topik yang sama, Hideaki Nishino menambah bahawa PlayStation melihat platform sebagai peluang untuk pertumbuhan dan bukannya “kanibalisme”. Sebagai contoh, beliau bercakap tentang keluaran Ghost of Tsushima baru-baru ini di PC:
“Pengalaman network yang terhad pada masa lalu kini telah dikembangkan kepada PC daripada konsol. Nilai konsol akan terus kekal dan misi kami adalah untuk terus menggilapnya dari PC ke konsol.”
Maka, itulah yang dibincangkan oleh PlayStation tentang pemasaran game mereka di platform PC. Apa pendapat anda?
@gamersantaimy
Discussion about this post