Halo korang, nampaknya, demam God of War makin menjadi-jadi. Biasalah, game yang dalam bertapak dalam industri gaming kan, dan ramai pulak fan base dia, jadi, memang akan ramai la menunggu game ni nak keluar. So, sementara hype masih ada, aku amek kesempatan untuk membuat satu artikel perbandingan antara God of War yang akan keluar nanti, dengn God of War III. Untuk kali ini, aku akan sentuh combat style, cara Kratos membuka chest, baling musuh, dan jugak boss finisher. Jom, ikut aku dalam entri pada hari sabtu ni.
Combat Style
Aspek pertama yang aku nak sentuh adalah cara Kratos berlawan, dari padangan aku, Kratos masa God of War 3, combo dia sangat lah bergantung pada weapon yang dipegang, dan setiap weapon ada kelebihan masing-masing. Kira macam, korang tak boleh nak pakai ‘ Chaos Blade ‘ all the time, ada certain monster or bosses yang lemah dengan weapon type yang lain. Finisher dan QTE (Quick Time Event) juga hanya boleh dilakukan kepada monster-monster yang tertentu. Tapi, dalam God of War kali ni pulak, korang boleh guna finisher, bila korang da penuhkan bar bawah nyawa monster tersebut. Dia kira macam bar untuk stun, dan setiap enemy berbeza finisher dia. Selain dari pada itu, untuk God of War kali ini, parry, block dan dodge mechanics sangat la penting. Dah macam siri game Dark Souls, cuma nasib baik takde stamina je.
Dan kali ini, korang da tak boleh nak hack-and-slash all the way macam dulu. Kesabaran dan juga strategi merupakan satu kunci yang penting untuk korang menang bile berhadapan dengan musuh. Memandangkan Kratos boleh baling kapak dia, dan korang boleh arahkan Atreus sebagai bait, jadi, korang kene berfikir secara pantas.
Animation
Animation dan movement juga berubah dengan banyak dalam God of War kali ni. Kalau kita imbas kembali, masa zaman God of War III, movement yang kurang firm. Selain dari pada tu, antara perkara yang paling ketara yang aku nampak, bile Kratos bukak chest. Dari God of War Ascension, sampai la God of War III, sama je. Tapi, kali ini, boleh nampak perubahan, dari segi cara Kratos membuka chest, dan ada beberapa chest hanya boleh dibuka bile korang selesaikan teka teki.
Selain dari itu, cara Kratos baling musuh dia, kalau dulu, sama je kan, tapi, sekarang, boleh nampak pergerakan yang firm, lebih smooth, dan macam biasa, hanya beberapa musuh je yang korang boleh baling. Bagi aku, perbaharuan dalam animation dan movement untuk kali ini, memang sangat diperinci kan oleh Santa Monica Studio.
Boss Fight
Terakhir sekali, perkara paling best aku nak sentuhm tapi dia familiar dengan kupasan aku tentang combat style Kratos, cuma, kali ini lebih tertumpu kepada Boss. Okay, so, kalau zaman God of War dulu, health bar untuk boss, tak tunjuk, kecuali masa lawan Ares tak silap aku, lain dari tu, takde, apa kerja korang? pukul, sampai lah keluar QTE, betul tak? Itu pon, belum tentu lagi bila boss tu nak mati, kadang-kadang QTE tu keluar sekadar nak tunjuk Epic Scene ataupon tukar scene.
Ianya agak depresi bagi aku, sebab lama, contoh macam Zeus fight dalam God of War III, punya lama. Kadang, gagahkan diri sebab nak main QTE dia je. QTE ni bagus, dia bagaikan mini game dan juga scene transition nak bagi nampak fight tu menarik.
Selain dari pada itu, apa yang aku perasan, dulu, God of War, bila lawan boss, korang hentam je, slash je la selagi jari korang tak penat, tapi, untuk God of War kali ini, berlainan, macam-macam cara korang boleh buat untuk kalahkan boss. Dan pattern serangan boss jugak berubah mengikut nyawa. Oh, lupa nak cakap, kali ni, health bar untuk boss dah ada. Untuk mengalahkan boss, korang kena tahu dimana weakpoint, perhatikan pattern serangan dia, dan gunakan mechanic dodge, block and parry sebaik mungkin.
Jadi, untuk hari ini, tu je yang aku nak sentuh, dan ini berdasarkan pengalaman aku bermain game siri God of War, lain orang, lain pendapat, dan kalau korang suka artikel ni, share, dan komen, aku akan cuba buat bahagian yang ke dua pulak, atau, korang tentukan, apa lagi comparison yang korang nak tengok, sebelum God of War yang baru ni keluar. Aku tinggalkan video untuk korang tengok perbezaan itu sendiri.
@gamersantaimy
Discussion about this post