Kami berpeluang menemubual Jun Shimoda, seorang Senior Gaming Solution Architect dari Microsoft Worldwide Gaming Vertical Team, semasa acara LEVEL UP KL. Dengan pengalaman luas dalam industri permainan video, termasuk di Epic Games dan AWS, Shimoda-san berkongsi pandangan berharga mengenai peranan semasa dan masa depan AI dalam dunia gaming.
AI dalam Pembangunan Game: Inovasi dan Perlindungan IP
Salah satu topik utama yang dibincangkan adalah integrasi AI dalam pembangunan dan operasi game. Shimoda-san menekankan bahawa walaupun ramai pembangun berminat untuk memanfaatkan potensi AI, terdapat kebimbangan terhadap AI generatif, terutamanya mengenai isu hak cipta.
“Banyak pembangun game berminat menggunakan AI untuk pembangunan dan operasi game. Namun, beberapa syarikat gaming bimbang tentang risiko AI generatif, terutamanya berkaitan dengan isu hak cipta,” jelas Shimoda-san.
“Itulah sebabnya kami bekerjasama rapat dengan mereka untuk memastikan IP dan keselamatan mereka dilindungi, dengan menggunakan penyelesaian Azure untuk melindungi aset mereka.”
![](https://cdn.gamersantai.com/2024/12/Jun-Shimoda_xbox.jpg)
Untuk menangani kebimbangan ini, Microsoft bekerjasama dengan syarikat gaming untuk melaksanakan penyelesaian AI yang disesuaikan bagi melindungi harta intelek. Shimoda-san mengetengahkan pendekatan menarik, terutamanya untuk tajuk bertema fantasi:
“Kadang-kadang, kami memperkenalkan model bahasa kecil, yang mempunyai kecerdasan terhad berbanding dengan model bahasa besar. Model bahasa besar mempunyai pangkalan pengetahuan yang luas dari internet, tetapi tidak semua pembangun game mahukannya.
Sebagai contoh, dalam game fantasi dengan latar dunia zaman pertengahan, pembangun ingin mengekalkan keaslian dunia mereka. Mereka tidak mahu watak NPC secara tiba-tiba merujuk kepada topik dunia nyata. Jadi, dalam kes seperti itu, kami menggunakan model bahasa kecil yang sesuai dengan suasana fantasi tersebut, memastikan ia selaras dengan naratif permainan.”
Kawalan Kualiti dan Lokalisasi Berasaskan AI
Wawancara tersebut juga menyentuh tentang penggunaan AI dalam debugging dan kawalan kualiti permainan. Shimoda-san mendedahkan bahawa beberapa syarikat QA kini menggunakan sistem AI maju untuk mencipta agen AI yang mampu bermain game dan mengenal pasti isu seperti masalah pengesanan perlanggaran.
![](https://cdn.gamersantai.com/2024/12/Jun-Shimoda_ai-brain.jpg)
“Beberapa syarikat QA menggunakan model bahasa besar, seperti OpenAI, atau sistem AI maju lain untuk mencipta agen AI yang boleh bermain game dan mengenal pasti isu seperti masalah pengesanan perlanggaran,” kata Shimoda-san.
“Dahulu, syarikat QA akan mengupah penguji manusia untuk secara manual mengenal pasti kesalahan perlanggaran, yang mahal. Kini, mereka membangunkan agen AI yang boleh mengesan masalah ini secara automatik, sekaligus mengurangkan kos dengan ketara.”
Dalam bidang lokalisasi, AI sedang mencapai kemajuan yang besar. Shimoda-san menjelaskan:
“Bidang lain ialah LQA (Localization Quality Assurance), di mana syarikat menggunakan AI untuk menterjemahkan senario game ke dalam pelbagai bahasa.
Walaupun kualiti terjemahan AI belum sempurna, ia mempercepatkan proses, membolehkan pembangun menghasilkan draf dengan cepat yang kemudian boleh dikemaskan oleh penterjemah manusia.”
![](https://cdn.gamersantai.com/2024/12/Jun-Shimoda_Remote-Play-Key-Art.jpg)
Beliau juga menekankan penggunaan AI dalam pemprosesan imej: “AI juga digunakan untuk menguruskan imej, seperti OCR (Optical Character Recognition), untuk mengesan teks dalam imej. Sebagai contoh, beberapa game mempunyai banyak teks pada skrin, dan kadang-kadang terdapat kesilapan.
AI dengan keupayaan OCR boleh dengan cepat mencari dan membetulkan kesilapan ini.”
Menangani Kebimbangan Hak Cipta dalam Pelaksanaan AI
Apabila ditanya tentang kebimbangan meluas mengenai isu hak cipta dalam penggunaan AI, Shimoda-san mengakui pendekatan berhati-hati yang diambil oleh banyak syarikat:
“Banyak syarikat bimbang mengenainya. Eksekutif dan peguam mereka mencadangkan penggunaan AI hanya untuk kegunaan dalaman dan tidak menggunakan AI generatif untuk tujuan pengeluaran. Tetapi kami sedang berbincang dengan mereka untuk menggunakan model bahasa kecil bersama IP mereka.
Sebagai contoh, Microsoft mempunyai banyak gambar Minecraft, dan model bahasa kecil dengan gambar Minecraft mereka sendiri boleh menghasilkan kandungan seperti Minecraft menggunakan data mereka sahaja—itu selamat. Itulah penyelesaian untuk IP tersebut.”
![](https://cdn.gamersantai.com/2024/12/Jun-Shimoda_Minecraft.jpg)
Masa Depan AI dalam Gaming
Melihat ke masa depan, Jun Shimoda-san percaya bahawa AI akan memainkan peranan yang semakin penting dalam industri gaming. Beliau berkongsi visinya untuk tahun-tahun akan datang:
“Beberapa syarikat game RPG mahu menggunakan AI untuk perbualan dengan NPC. Beberapa syarikat telah pun mula menggunakannya. Dan dalam masa terdekat, banyak syarikat akan menggunakan AI untuk ciri dalam game dengan model bahasa kecil bagi mengurangkan risiko.”
![](https://cdn.gamersantai.com/2024/12/Jun-Shimoda_xbox-controller.jpg)
Beliau turut menyentuh tentang potensi AI dalam penciptaan kandungan:
“Microsoft dan syarikat lain sedang mencuba untuk menghasilkan model 3D dengan AI. Tetapi para artis selalu memberitahu kami bahawa kualitinya belum mencapai jangkaan mereka. Namun, pada masa hadapan, kita boleh mencipta AI generatif untuk kualiti tahap pengeluaran.
Saya rasa ia akan berlaku dalam tempoh lima tahun. Dalam lima tahun, kita boleh mencapainya.”
Sepanjang wawancara, Shimoda-san memberikan pandangan tentang potensi AI dalam gaming, sambil mengakui kemungkinan yang menarik dan cabaran yang perlu ditangani.
@gamersantaimy
Discussion about this post