Yu-Gi-Oh! Duel Links sebuah permainan percuma berkonsepkan permainan kad koleksi digital yang dibangunkan oleh Konami. Menariknya permainan ini ianya bukan hanya boleh dimainkan dalam satu platform permainan, sebaliknya terdapat tiga pilihan iaitu PC via Steam, iOS dan Android! Pertama kali hadir di Jepun pada tahun 2016, kemudian dilancarkan secara global pada tahun 2017, siapa sangka tahun ini merupakan ulangtahun ketiga permainan kad digital yang percuma ini!
Baru-baru ini kami berkesempatan untuk menemu-ramah salah seorang orang kuat dari Konami, Kenichi Kataoka yang merupakan seorang producer di Konami untuk permainan ini. Jadi dalam kesempatan ini, kami bertanyakan beberapa soalan mengenai pengembangan terbaru permainan ini secara dalam talian kepada Konami. Jadi jom lihat sendiri soalan dan jawapan yang dikongsikan Kenichi Kataoka!
GS: Bagi menyambut ulangtahun Yu-Gi-Oh! Duel Links (YGO) yang ke-3, kita dapat melihat bahawa Konami telah melancarkan watak YGO 5D’s dan card pack.. Adakah anda mempunyai rancangan untuk melepaskan watak eksklusif / permainan sahaja, dengan cerita dan kad yang berkaitan?
Kenichi: Masih banyak kandungan yang belum diterokai dalam dunia karya asli dan animasi, saya tidak mempunyai rancangan untuk kad atau cerita eksklusif permainan.
GS: Sebagai pembangun permainan, bagaimana anda memutuskan jadual pelepasan untuk YGO Duel Links?
Kenichi: Kami menganalisis data dari pelayan untuk mengenal pasti tingkah laku dan pilihan para duel untuk meninjau peristiwa dan kempen dalam permainan yang sesuai dan menerapkannya dalam jangka masa yang sepatutnya. Sudah semestinya, kami juga memeriksa pendapat analog seperti maklum balas SNS, bersama dengan menganalisis data sebenar dari tingkah laku dan pilihan para duelis majoriti secara senyap.
GS: Oleh kerana permainan boleh berakhir dengan cepat apabila pemain mempunyai kesemua kad, bagaimana anda mengimbangkannya? || Kemungkinan permainan berakhir walaupun pada giliran pertama apabila pemain memiliki semua kad, jadi bagaimana anda berhasrat untuk mengimbangi / mengubahnya?
Kenichi: Oleh kerana melukis adalah faktor rawak yang wujud di Yu-Gi-Oh! OCG, pemain tidak boleh menang dengan peluang 100%, tetapi pemain boleh membina dek untuk memaksimumkannya. Pemain boleh membina dek untuk menang pada giliran pertama dan mungkin jika anda bernasib baik, tetapi beberapa kelemahan mungkin akan menyertainya. Kami cuba menyesuaikan diri agar keseimbangan sentiasa diimbangi. Walau bagaimanapun, kami selalu menganalisis data di server dan jika kami menemukan cara bermain yang sangat merugikan dari kebanyakan, kami akan menyemak peraturan had dan menyesuaikan kemahiran untuk mengimbangkannya.
GS: Permainan ini dirancang sebagai versi YGO TCG yang lebih mudah dengan jumlah hanya 3 slot untuk kad monster, kad spell dan lain-lain. Bagaimana / mengapa anda memutuskan jumlah slot ini?
Kenichi: Ini untuk memudahkan bermain di telefon pintar. Tidak seperti bermain dengan kad sebenar, pemain tidak dapat melihat lawan anda yang bermain secara dalam talian, giliran lawan mengambil terlalu banyak masa dapat disalah anggap sebagai permainan freeze dan risiko terputus dari talian meningkat ketika duel semakin lama, jadi kami mahukan duel untuk diselesaikan dalam masa yang singkat.
GS: Terdapat kad dari anime yang belum dicetak seperti “Negative Energy Generator” yang dapat meningkatkan serangan monster berelemen gelap sebanyak 3 kali. Adakah terdapat rancangan untuk mengeluarkan kad-kad tersebut untuk DLC?
Kenichi: Kami selalu mempertimbangkan projek baru secara aktif, jadi harap anda menantikannya.
GS: Adakah para pembangunan telah memutuskan senarai kad yang dilarang setelah mendengar maklum balas pemain?
Kenichi: keputusan berdasarkan bukan hanya pada maklum balas pemain, tetapi juga hasil analisis data sebenar.
GS: Dengan permainan sekarang di ulang tahun ketiga, apa peristiwa “milestone” lain yang anda ingin dicapaikan?
Kenichi: Masih banyak yang akan datang, tetapi saya mahu menyimpannya untuk kempen yang akan datang. Jadi saya belum dapat mendedahkan kepada anda. (sambil ketawa)
GS: Banyak pembangun permainan termasuk keserasian AR dengan tajuknya. Adakah Duel Links akan mengikutinya?
Kenichi: Sama ada ia akan dimasukkan di Duel Links itu masih tidak dapat dipastikan, tetapi kami selalu meneliti teknologi canggih seperti itu.
GS: Akan ada perubahan UI untuk permainan ini?
Kenichi: Kami sentiasa menghargai suara pemain kami. Ini belum diputuskan buat masa ini, tetapi kami akan memberitahu anda mengenai SNS rasmi dalam permainan apabila tersedia.
GS: Mengenai meta permainan, banyak pemain mengadu bahawa dek menjadi “outdated” dengan sangat cepat (dalam jangka waktu 2 bulan) dan menyukarkan mereka untuk terus mengemas kini meta. Apa pendapat anda tentang memperlahankan kemas kini kad?
Kenichi: Jadual yang ditentukan bukan hanya berdasarkan pendapat analog tetapi juga analisis data sebenar.
GS: Sistem Rank Duel terasa sangat ditujukan kepada lebih ramai pemain tegar dengan dek meta. Mungkinkah sistem akan memberi ranking untuk pemain yang lebih kasual?
Kenichi: Kami memeriksanya sambil merujuk kepada analisis data dan pendapat pengguna.
GS: Apa yang anda buat dengan kad / dek lama (dulu meta)? Adakah anda akan menangkis mereka atau memperkenalkannya semula ke dalam “rotation” agar dapat dimainkan?
Kenichi: Kedengarannya seperti “Special Duel”. Ini juga sedang dipertimbangkan.
GS: YGO Duel Links di Steam pada masa ini tidak mempunyai suara rasmi Jepun . Bilakah ini tersedia untuk Steam? Sekiranya tidak ada rancangan untuk mengemas kini versi Steam dengan suara rasmi Jepun, mengapa demikian?
Kenichi: Pada masa ini, kami tidak mempunyai rancangan untuk menambahkan suara Jepun ke STEAM. Sekiranya suara Jepun lebih disukai, kami mengesyorkan bermain di peranti iOS atau Android. Kedua-duanya percuma untuk dimuat turun.
GS: Adakah mungkin YGO Duel Links menggunakan peraturan OCG yang asal?
Konami: “Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution” telah hadir untuk Nintendo Switch, PlayStation 4, Steam dan Xbox One. Sekiranya pemain berminat dengan Full Duel, cubalah permainan ini!
GS: YGO TCG didefinisikan sebagai TCG tegar, yang menjadikannya lebih sukar bagi pemain baru masuk. Duel Links dengan formatnya yang dipermudah telah memudahkan para pemula ini. Apa yang anda rancangkan untuk mendorong lebih ramai pemain menyertai komuniti (dari TCG asal?)
Kenichi: Sekiranya anda baru mengenali Yu-Gi-Oh! OCG, anda boleh pergi ke OTS (Official Tournament Store) di seluruh Asia untuk mengambil bahagian dalam kelas pengajaran agar kakitangan dapat mengajar anda cara bermain. Sila pergi dan mencubanya. Sebagai tambahan, kami merancang untuk mengadakan acara tempatan agar pengguna baru dapat menikmati duel, jadi sila periksa maklumat terkini mengenai SNS rasmi Yu-Gi-Oh Asia.
Jadi sampai disitu temuramah kami bersama Kenichi Kataoka dari Konami. Bagaimana sambutan ulangtahun ke-3 Yu-Gi-Oh! Duel Links anda? Memuaskan atau tidak segala kemaskini terbaru dan bonus serta pelbagai lagi? Jangan lupa untuk muat turun game ini nanti okay!
@gamersantaimy
Discussion about this post