Baru dikeluarkan pada awal bulan ini, Hearthstone telah memperkenalkan expansion baru Murder at Castle Nathria buat para pemain. Sempena itu, kami berpeluang menemu ramah pasukan di sebalik expansion itu melalui e-mel.
Secara lebih khusus, kita bertanya Cora Georgiou selaku pereka utama dan Edward Goodwin sebagai pereka bersama tentang expansion ini di mana mereka mendedahkan lebih banyak fakta tentang proses pembangunan, falsafah reka bentuk dan kandungan yang pemain boleh jangkakan.
Permulaan sebuah expansion
Apakah konsep di sebalik expansion ini?
Georgiou: Saya rasa ia menyeronokkan untuk membuat expansion tentang misteri pembunuhan di Hearthstone, kerana walaupun bahan sumbernya gelap dan menyeramkan, misteri pembunuhan sering dipersembahkan dalam cara yang bodoh dan komedi. Transformasi yang gelap dan menyeramkan kepada pelik dan aneh ini merupakan sesuatu yang sangat “Hearthstone” untuk dilakukan, dan saya rasa kami berjaya melakukannya dari segi seni, skrip suara dan rasa.
Apakah idea di sebalik kad jenis Location?
Georgiou: Kami telah mengubah Location selama beberapa tahun. Kami menguji dengan minion Champion (Barrens) – yang kemudiannya dinamakan Mercenaries – yang mempunyai kebolehan boleh diaktifkan, tetapi akhirnya tidak kekal. Kami mencuba lagi dengan Objective (Voyage to the Sunken City), yang turut ditampilkan dalam Fractured in Alterac Valley.
Dari awal, kami tahu kami akan komited untuk menjadikan Location sebagai jenis kad baharu, dan inilah hasilnya lebih setahun kemudian! Ideanya ialah untuk mereka bentuk alat yang konsisten untuk digunakan dek yang pemain boleh bergantung pada masa yang sesuai kerana mereka tidak boleh dimusnahkan dengan mudah. Kami juga ingin mewakili latar belakang dan persekitaran yang berbeza dalam Hearthstone, kerana itu adalah sesuatu yang kami gemari sejak Quest dalam Journey to Un’Goro.
Betapa mencabarnya untuk meletakkan kata kunci “Infuse” ke dalam gameplay?
Georgiou: Meletakkan “Infuse” tidak sukar, tetapi memutuskan perkara yang akan dilakukannya itu yang sukar. Selama berbulan-bulan, kami menguji versi Infuse yang boleh mengubah “mana” kepada anima, dengan membelanjakan anima untuk bonus effect. Ia menarik tetapi tidak begitu konsisten, dan tidak berasa berbeza daripada sistem “mana” biasa. Versi Infuse hari ini adalah bertema, memberi insentif kepada pertempuran kecil yang penting kepada kami tahun ini dan menyeronokkan untuk dimainkan!
Memandangkan ini adalah expansion pertama yang berkaitan terus dengan kandungan Shadowlands, bagaimanakah pengalaman bekerja dengan pasukan World of Warcraft?
Georgiou: Kami sangat bertuah untuk memiliki bantuan mereka sebagai sumber! Mampu menjalankan set oleh mereka sekali-sekala untuk mendapatkan pendapat tentang watak, mekanik atau cerita adalah sangat membantu. Ia sebenarnya adalah idea pasukan WoW untuk menjadikan Artificer Xy’mox sebagai suspek Demon Hunter, jadi terima kasih kepada mereka untuk itu!
Berikutan pendedahan, peminat nampaknya sangat menyukai keyword “Infuse”. Apakah falsafah reka bentuk di sebaliknya?
Georgiou: Salah satu matlamat menyeluruh kami untuk tahun ini adalah untuk memberi insentif gameplay berasaskan papan dan pertempuran minion. “Infuse” bertujuan untuk menggalakkan dek yang ingin memainkan papan minion yang luas untuk mendapat manfaat daripada kesan “Infuse” pada kad seperti Sire Denathrius dan Imp King Rafaam.
Ia adalah bonus kami dapat menangkap hala tuju untuk permainan serta cerita serta tema Revendreth dan semua Shadowlands.
“Prince Renathal” dan “Murloc Holmes” memberikan gambaran bahawa pasukan pembangun menjadi lebih “ekstrem” dalam reka bentuk kad. Adakah ini pendekatan baharu atau hanya sesuatu yang sejajar dengan tema expansion?
Georgiou: Hearthstone dan kami sebagai pereka permainan terus berkembang dari semasa ke semasa. Kami telah menetapkan garis dasar yang menarik untuk reka bentuk kad dan expansion yang kami rasa selesa “melanggar peraturan yang ditetapkan” mengandaikan gameplay memerlukannya, mengambil risiko yang sesuai jika ini bermakna pemain kami akan berseronok.
Apakah bahagian yang paling mencabar dalam expansion ini?
Georgiou: Mencari pelaksanaan yang betul untuk Lokasi dan Infuse. Kami menghabiskan beberapa bulan untuk mengulang pelbagai reka bentuk untuk kedua-dua mekanik. Reka bentuk terakhir adalah sangat berbeza dari tempat kami bermula. Akhirnya, mempunyai masa yang mencukupi untuk mengulang dan playtest membawa kami kepada produk akhir dengan gabungan tema, permainan dan kejelasan yang baik yang kami sangat berpuas hati.
Bolehkah anda berkongsi sebarang fakta menarik tentang cara pasukan mereka bentuk expansion baharu ini?
Georgiou: Saya akan berkongsi satu fakta tentang Detektif kegemaran semua orang, Murloc Holmes!
Murloc Holmes akan mengocok Clues ke dalam dek anda. Apabila mengeluarkan Clue, dia akan menggantikan dek anda dengan 10 kad suspek dan memberi petunjuk kepada siapa pembunuh dalam permainan itu. Anda perlu mengumpul bukti dan menuduh suspek sebagai pembunuh. Jika betul, anda akan mendapat ganjaran yang hebat, tetapi kami pun tidak tahu apakah ganjaran itu…
Jika anda tahu cara Murloc Holmes berfungsi, dia sangat seronok untuk bermain. Jika tidak, ia merupakan kad paling mengelirukan pernah kami buat dalam Hearthstone. Akhirnya, ia terlalu aneh dan mengelirukan, tetapi menyeronokkan.
Sembang gameplay
Bagaimanakah Location akan mempengaruhi gameplay dan strategi?
Georgiou: Ia direka untuk menjadi alat konsisten yang pemain boleh bergantung pada masa yang sesuai kerana ia sukar untuk dimusnahkan. Kami mahu pemain komited untuk mempunyai mana dari awal bagi memainkannya kerana mereka tahu ia sedia dan menunggu untuk digunakan. Kami juga mahu mereka berhati-hati menggunakan kebolehan aktif mereka kerana mereka akan bertenang.
Kami rasa terdapat banyak ruang untuk berkembang dan membangunkan Location pada tahun-tahun akan datang, jadi kami teruja untuk melihat rupa lokasi tersebut pada masa hadapan.
Kad “Prince Renathal” boleh melumpuhkan beberapa kad Archetype. Apakah rancangan untuk menyelesaikan masalah jika dia memberi impak terlalu besar kepada game?
Goodwin: Kesannya pada game memang adalah sengaja! Walaupun kami tidak mahu setiap dek bertambah lebih baik dengan memasukkan Renathal, kami mahu memberi pemain peluang untuk mengikut serta dalam perlawanan yang tahan lebih lama. Kami akan terus memantau prestasi dek PRince Renathal berbanding dek yang lain, tetapi pada masa ini kami gembira dengan cara pemain menggunakan dia.
“Infuse” datang bersama minion, tetapi dari segi ciri spell, nampaknya tiada perbezaan dengan “Upgradable“. Apakah perbezaan antara keyword ini?
Georgiou: “Infuse” pada asasnya diterjemahkan kepada “ Upgrades in hand after X friendly minions die” (Upgrade dalam tangan selepas X friendly minion mati). Ia adalah versi upgrading dengan set syarat tertentu yang dilakukan dengan cara bertema. Idea untuk upgrade kad dari semasa ke semasa telah wujud dalam Hearthstone selama bertahun-tahun dalam pelbagai bentuk (Spellstone, Galakrond, Corrupt, dll), tetapi semuanya berbeza dan unik untuk expansion mereka sendiri.
Beberapa pemain bimbang tentang Evolve Shaman menjadi archetype utama untuk Shaman semula. Apakah yang anda boleh ceritakan tentang falsafah reka bentuk Shaman?
Georgiou: Seperti mana-mana kelas, kami ingin menyediakan dek baharu dan menarik untuk menggunakan Shaman daripada expansion ke expansion sama ada arketaip baharu atau meninjau semula yang lama. Evolve Shaman ialah dek perbalahan mengikut sejarah, jadi kami tahu kami perlu berhati-hati untuk menjadikannya kuat, tetapi tidak terlalu kuat. Saya fikir kerana meta keseluruhan di sekitar Evolve Shaman sangat berbeza daripada lelaran sebelumnya, kami berjaya mendarat di ruang yang baik.
Walau bagaimanapun, ia tidak menyeronokkan apabila satu arketaip menyesakkan orang lain, jadi kami sentiasa memerhatikan Baroness Vashj dan Kolam Mucknya.
Penutup
Adakah kad Location hanya dilancarkan dalam expansion ini, atau adakah kita boleh menjangkakan lebih banyak kad Location bakal disertakan dalam expansion akan datang juga?
Goodwin: Kami akan membuat lebih banyak lagi dalam expansion akan datang. Location adalah tempat semua cerita berlaku dan menceritakan sebahagian kisah hebat expansion yang sukar ditangkap dalam jenis kad lain. Location membolehkan kami memasukkan landmark dan struktur ikonik ini dari seluruh alam semesta Warcraft sambil masih menyeronokkan untuk dimainkan.
Pemain berseronok meneka siapa yang membunuh Sire Denathrius. Adakah anda mempunyai sebarang petunjuk yang boleh anda kongsikan dengan kami?
Georgiou: Saya hanya akan mengatakan bahawa banyak cerita misteri yang hebat mempunyai pengakhiran yang mengejutkan. Kami fikir ia boleh menjadi menyeronokkan untuk mempunyai beberapa pengakhiran, tetapi akhirnya, kami memutuskan hanya satu sahaja sudah cukup. Saya fikir sesetengah orang mungkin boleh menjangkanya, manakala yang lain akan terkejut.
Sekurang-kurangnya, dia boleh hidup di sini.
Apakah yang anda ingin katakan kepada pemain yang kembali yang melihat expansion Hearthstone: Murder at Castle Nathria yang sangat menyeronokkan ini?
Georgiou: Untuk mana-mana pemain yang bermain permainan ini: Saya harap anda menikmati masa anda di tavern! Pada penghujung hari, kami membuat permainan yang sepatutnya memberi khidmat kepada pemain kami, dan ia sepatutnya menyeronokkan.
Selepas mengambil masa jauh daripada live service game, ia boleh menjadi sangat menakutkan untuk kembali, jadi kami berharap dek percuma yang kami mula berikan dapat memudahkan proses itu. Kami mempunyai banyak mod permainan untuk orang yang ingin mengalami Hearthstone, dan saya harap satu – atau banyak! – kena dengan anda.
Murder at Castle Nathria, secara ringkasnya, betul-betul salah satu expansion paling berperisa di Hearthstone. Seperti yang dikatakan oleh Cora, pasukan itu telah cuba memasukkan banyak unsur misteri pembunuhan klasik dan menerapkannya pada pelakon yang sama berperisa dalam Shadowlands.
Terima kasih kepada Cora Georgiou dan Edward Goodwin kerana meluangkan masa menjawab soalan, dan semoga kita berjumpa di set mini seterusnya!
Bagi mereka yang berminat, Hearthstone: Murder at Castle Nathria kini tersedia di PC, Mac dan mudah alih (Android dan iOS). Anda boleh layari laman web rasmi mereka di sini untuk mendapatkan maklumat lanjut.
@gamersantaimy
Discussion about this post