Bakal keluar di Switch, PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, FIFA 23 telah mengeluarkan gameplay “deep dive” rasmi, yang mendedahkan pelbagai upgrade di dalam game. Seperti yang korang semua tahu, game sukan biasanya tidak membuat banyak perubahan, tetapi FIFA 23 telah membuat beberapa upgrade besar berkaitan gameplay yang saya pasti akan memberi kesan kepada cara game ini dimainkan pada masa depan.
Upgrade ini khusus kepada bahagian menggelecek, joki, pecutan dan sepakan, yang sepatutnya dapat meningkatkan fleksibiliti pemain apabila mereka bermain di atas padang. Berikut adalah butiran rasmi bagi perubahan gameplay FIFA 23 menurut EA:
Technical Dribbling
Dalam FIFA 23, EA memperkenalkan Technical Dribbling, sistem menggelecek serba baharu yang menggabungkan sistem Active Touch untuk mengira laluan pemain ke bola dengan lebih bijak. Technical Dribbling ialah gaya menggelecek ‘default’ baharu menggunakan Left Analog Stick, dan mana-mana pemain boleh melakukannya, walaupun kualiti menggelecek masih bergantung pada atribut Dribbling mereka.
ML-Jockey
ML-Jockey akan memberikan kawalan yang lebih ketat dan peningkatan lebih responsif apabila berhadapan dengan penyerang semasa Jockey (L2 untuk PlayStation || LT untuk Xbox) atau Sprint Jockey (L2+R2 || LT+RT).
EA reka ML-Jockey dengan dua matlamat besar iaitu mengembangkan penggunaan ‘Machine Learning Algorithm’ untuk menjadi ciri yang dikawal sepenuhnya oleh pemain dan menyediakan teknik bertentangan untuk Technical Dribbling, supaya memberikan pemain lebih banyak pilihan dan kawalan tambahan semasa bertahan.
AcceleRATE
AcceleRATE adalah ciri baru kepada sistem pergerakan pemain, yang membahagikan pemain kepada arketaip unik. Ini membolehkan mereka mempamerkan personaliti semasa berlari dengan matlamat untuk meningkatkan daya maju pemain berbeza dalam FIFA 23.
Ciri ini diilhamkan oleh pemain bola sepak daripada kehidupan sebenar, di mana pemain dengan kelajuan lebih kurang sama tetap boleh bergerak dengan sangat berbeza merentasi padang. Buat masa ini, tiga jenis pecutan berada di dalam game iaitu:
- Controlled – kebanyakan pemain dalam FIFA 23 akan jatuh ke kategori Controlled kerana mereka memecut secara seragam dalam cara terkawal.
- Explosive – ini adalah pemain pendek dan tangkas yang dapat melepas pihak lawan dengan pantas dalam jarak yang dekat. Pemain jenis ini lebih cepat untuk pecut tetapi kadar kelajuan semakin lama akan semakin perlahan.
- Lengthy – lebih tinggi dan lebih kuat, pemain ini memerlukan lebih banyak masa untuk laju, tetapi mampu mengejar sesiapa sahaja malah mengatasi mereka, dengan syarat mempunyai jarak yang cukup. Pemain jenis ini bermula dengan lebih perlahan tetapi akan menjadi semakin laju dalam jarak yang lebih jauh.
Power Shots
Power Shots ialah jenis sepakan berasaskan kemahiran yang menambahkan kuasa dan ketepatan pada sepakan tetapi memerlukan lebih banyak masa dan ketepatan untuk melaksanakan. Memandangkan Power Shots tidak sama seperti Assisted Shots, ia sangat bergantung pada ketepatan pemain untuk berjaya.
Selain daripada perkara di atas, EA sebenarnya menambah lebih banyak pembaharuan di FIFA 23 yang korang boleh baca di sini.
Untuk segala maklumat kami tentang FIFA 23, sila tekan pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post