Hari ini Epic Games melancarkan Unreal Engine 4.25, dengan sokongan platform generasi seterusnya yang membolehkan pembangun membina dan menghantar permainan untuk Sony PlayStation 5 dan Microsoft Xbox Series X menggunakan Unreal Engine. Sokongan ini memantapkan Unreal Engine sebagai asas yang kuat untuk pembangun permainan dengan skalabiliti di seluruh platform, termasuk mudah alih, konsol dan PC. Sebagai tambahan, sistem kesan visual Unreal Engine Niagara, yang diuji dalam pertempuran permainan di Fortnite, kini beralih dari Beta ke produksi siap dalam rilis ini.
Ciri utama dalam Unreal Engine 4.25 merangkumi:
-
Sokongan Platform Konsol Next-Gen:
- Unreal Engine 4.25 memberikan sokongan awal untuk Sony PlayStation 5 dan Microsoft Xbox Series X sebagai platform kelas pertama dan sepanjang tahun ini mereka akan mengemas kini cawangan 4.25-Plus dengan pengoptimuman, perbaikan, serta keperluan pensijilan untuk menyokong pembangun yang dilancarkan pada konsol generasi akan datang. Ciri-ciri merangkumi fungsi khusus platform, seperti kemajuan audio baru, sokongan awal untuk subsistem dalam talian dan sokongan awal untuk keperluan pensijilan TRC dan XR.
-
Profil yang Dipertingkatkan:
- Pertama kali diperkenalkan di UE 4.23, Unreal Insights adalah aplikasi profil mandiri yang berintegrasi dengan Unreal Engine untuk mengumpulkan, menganalisis dan menvisualisasikan data jejak mesin. Kini dengan keluaran UE 4.25, Unreal Insights menawarkan peningkatan UI dan memperkenalkan Networking Insights untuk membantu pembangun mengoptimumkan, menganalisis, dan debug network traffic sambil merujuk silang terhadap jenis data lain. Di samping itu, Unreal Editor kini mempunyai plugin Animation Insight baru yang membolehkan animator memvisualisasikan keadaan permainan dan tingkah laku animasi langsung semasa bekerja di Unreal Editor , untuk lebih mudah mendiagnosis masalah dan mengoptimumkan prestasi.
-
Niagara VFX Kini Siap Pengeluaran:
- Diuji pertempuran di Fortnite, sistem kesan visual Niagara Unreal Engine kini siap untuk pengeluaran. Pada UE 4.25, Niagara hadir dengan UI baru yang digilap, peningkatan prestasi dan kestabilan yang signifikan, serta pelbagai ciri baru termasuk antara muka data bentuk gelombang audio, komunikasi partikel ke partikel dan hash spasial. Niagara membenarkan pengguna membuat kesan partikel skala besar dan kompleks, seperti kawanan dan rantaian, serta partikel tersebut bertindak balas terhadap muzik atau sumber audio lain, semuanya dalam masa nyata.
-
Kemajuan Chaos:
- Sistem fizik dan pemusnahan Chaos Unreal Engine, yang kini aktif digunakan pada musim penghantaran Fortnite, termasuk kemajuan besar dalam UE 4.25. Kekacauan kini menyokong kehancuran, dinamik mesh statik dengan perlanggaran, kain, rambut, kawalan rangka badan yang kaku untuk item seperti ekor kuda dan pertanyaan pemandangan. Sebagai sistem fizik asli, kod Chaos mudah diperluas dan dioptimumkan khusus untuk Unreal Engine untuk prestasi masa nyata yang paling kuat.
-
Penambahbaikan Model Shading:
- Keluaran UE 4.25 menambah model shading Transparency Thin yang berasaskan fizikal baru dan harta input bahan Anisotropy baru, serta penambahbaikan pada model shading Clear Coat. Model bayangan Transparansi Tipis memberikan sokongan asli untuk bahan lut warna berwarna dengan sifat tepat fizikal, sehingga pengguna dapat dengan mudah mensimulasikan bahan seperti tingkap kereta berwarna dalam satu pas. Sokongan Anisotropi baru membolehkan simulasi bahan kompleks seperti meta yang disikat dan bahan lain yang telah “sanded”. Model bayangan Clear Coat, yang digunakan untuk mensimulasikan cat kereta berlapis, kini memberikan tingkah laku yang lebih tepat secara fizikal sebagai tindak balas terhadap lampu arah, spot, dan point cahaya.
-
Ciri Ray Tracing Kini Siap Pengeluaran:
- Ciri ray tracing Unreal Engine siap untuk pengeluaran pada pelepasan 4.25, bersama dengan beberapa penambahan dan penambahbaikan termasuk: sokongan tambahan untuk Niagara Mesh Emitter pada CPU dan GPU, sokongan tambahan untuk model bayangan Anisotropy baru, peningkatan ketara pada bayangan Clear Coat model ketika digunakan bersama dengan fitur ray tracing dan menambahkan sokongan bahan Clear Coat BRDF ke Path Tracer ketika membuat perbandingan kebenaran dasar.
-
Keluaran Media-Output Berkualiti Tinggi:
- UE 4.25 menambah saluran paip baru yang menyokong rendering filem dan gambar berkualiti tinggi dengan anti-aliasing dan motion blur, serta rendering tiled untuk output resolusi sangat tinggi. Ini membolehkan pencipta menghasilkan media berkualiti tinggi dengan cekap untuk digunakan dalam sinematik, bahan pemasaran, hiburan linier dan gambar beresolusi tinggi yang bertujuan untuk dicetak, semuanya langsung dari Unreal Engine tanpa pemprosesan pasca. Pelbagai tugas render boleh diatur dalam barisan dan diberikan tanpa campur tangan pengguna.
-
Audio yang mendalam dan realistik:
- Pada UE 4.25, Unreal Audio Engine kini memberikan sokongan untuk pemprosesan reverb konvolusi dan rendering medan suara, yang akhirnya memberikan audio yang lebih mendalam dan menyerupai pendengar. Pereka boleh menggunakan ciri-ciri baru ini untuk meningkatkan projek mereka dengan menggunakan medan suara terperinci atau reka bentuk yang menyelubungi bulat pendengar mereka, dan sampel impuls reverb yang mensimulasikan ruang akustik kehidupan sebenar.
-
Sokongan Cloud LiDAR Point:
- UE 4.25 menambah sokongan Unreal Engine asli untuk mengimport, memvisualisasikan, menyunting, dan berinteraksi dengan clouds point yang diperoleh dari peranti pengimbasan laser, sehingga memberikan konteks yang tepat untuk elemen yang baru dirancang. UE 4.25 juga menambahkan sokongan untuk bekerja dengan segmen awan berbilang titik sambil tetap mengekalkan prestasi bingkai, pilihan untuk menghapus titik tersembunyi, dan pelbagai peningkatan lain. Kemas kini ini membolehkan pakar visualisasi reka bentuk, pengeluar, pereka set, pembangun, dan banyak lagi untuk mengumpulkan dan menggunakan set data besar yang diambil dari dunia nyata.
-
Sokongan HoloLens 2 yang ditingkatkan:
- Keluaran UE 4.25 menawarkan sokongan siap produksi untuk HoloLens 2 Microsoft, dan memperkenalkan sokongan awal untuk Azure Spatial Anchors. Pengguna juga akan melihat peningkatan prestasi, sokongan baru untuk penangkapan realiti campuran dari pandangan kamera orang ketiga, dan kemampuan untuk membolehkan penempatan semula HoloLens dari aplikasi Unreal Engine yang dikemas melalui baris perintah.
Anda juga boleh terus ke laman web rasmi Unreal Engine untuk keseluruhan ciri terbarunya.
@gamersantaimy
Discussion about this post