Dalam sebuah temu bual eksklusif, XD—pasukan di sebalik RPG popular Sword of Convallaria—baru-baru ini berkongsi pandangan mereka tentang kejayaan dan penerimaan game tersebut, falsafah mereka semasa membayangkan reka bentuk game ini dan rancangan pada masa depan.
Voyagers,
Thanks to your support, #SwordofConvallaria has hit 5M downloads! 🎉
Join our [5M Downloads Milestone] event starting soon to claim your well-deserved rewards! 🤩
⏰Event Schedule: 8/9 0:00 – 8/18 23:59 (UTC-4)
Stay tuned! pic.twitter.com/SOmNLsfqne— Sword of Convallaria (@SwordofConva) August 8, 2024
Hanya seminggu selepas pelancaran, Sword of Convallaria “mencapai 5 juta muat turun di seluruh dunia, yang merupakan pencapaian luar biasa sebagai game baharu,” menurut studio.
Mereka menekankan kepentingan melibatkan pemain, dengan menyatakan bahawa “pemain sedang terlibat secara aktif dengan game, berkongsi pengalaman dan cadangan mereka, yang didengari dan diuruskan oleh pasukan pembangunan.”
Salah satu ciri unik tentang game ini ialah pengakhirannya yang pelbagai, terutamanya dalam jalan cerita Spiral of Destinies. Studio, dengan sengaja, menghasilkan pengakhiran tanpa kesimpulan “canon”, kerana mahu “meninggalkan plot yang terbuka dan ditentukan oleh pemain.”
Walau bagaimanapun, pembangun memerhatikan bahawa “pemain lebih tertarik kepada pengakhiran tertentu, di mana kesimpulan ‘Salvation’ merupakan paling digemari” kerana “tahap emosi dan naratifnya yang kompleks.”
Rancangan Global, Aspek Monetization dan Masa Depan
Mengenai versi global, XD menyatakan bahawa mereka “akan melaraskan kandungan versi global, bukan hanya mengikut rentak di rantau lain, untuk menyediakan pengalaman kandungan yang lebih sesuai untuk pemain antarabangsa mengikut tabiat gaming mereka.”
Studio juga menjelaskan ketiadaan suara bahasa Inggeris, dengan menjelaskan “mereka membuat keputusan untuk mengekalkan identiti budaya dan seni asal game itu.”
Apabila membincangkan tentang ‘class system’, pasukan memberikan info penting tentang dinamik antara Watchers dan Destroyers. Mereka menjelaskan bahawa reka bentuk ini “mencipta kitaran kecil dan besar.”
Kitaran kecil ialah interaksi antara [Breaker], [Defender], dan [Seeker], dan kitaran yang lebih besar termasuk interaksi antara [Destroyer] dan [Watcher].” Pendekatan ini, kata mereka, “mencabar pemain untuk berfikir lebih kritikal tentang taktik mereka dan menyesuaikan diri dengan senario pertempuran yang berbeza.”
XD turut menyatakan “pemain boleh mempengaruhi hasil pertempuran melalui strategi pre-battle dan in-battle yang baik,” serta “pemain boleh mendapatkan semua watak, peralatan dan pengumpulan dan sumber dalam game sepenuhnya secara percuma.”
Mereka cipta game ini dalam bentuk agar membolehkan pemain membuat kemajuan yang jauh tanpa membelanjakan wang.
Melihat ke hadapan, Sword of Convallaria akan “mengeluarkan lebih banyak cerita sampingan untuk dinikmati semua orang pada masa hadapan,” yang menunjukkan komitmen mereka untuk mengembangkan kisah naratif permainan berdasarkan maklum balas pemain.
Jika berminat, game ini free-to-play dan boleh dimuat turun di mobile melalui Android dan iOS, serta PC melalui Steam atau laman web rasmi!
@gamersantaimy
Discussion about this post