Darkest Dungeon II ialah game video RPG roguelike yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Red Hook Studios sebagai sekuel kepada Darkest Dungeon. Ia dikeluarkan sebagai akses awal pada 2021. Akhirnya keluar daripada akses awal pada Mei 2023.
Anda akan bermain sebagai Protégé akan menunggang bersama-sama dengan 4 hero dalam stagecoach melalui dunia yang rosak dan mati untuk mencapai puncak, yang merupakan sumber kejahatan yang telah mengatasi dunia. Untuk tahu lebih lanjut mengenai game ini, teruskan baca ulasan kami!
Gameplay
Walaupun ia adalah sekuel, Darkest Dungeon II telah dihasilkan semula dan kelihatan berbeza daripada mekanik game pertama. Sudah tiada rumah dan kampung yang ditinggalkan, kini anda perlu mengembara ke seluruh dunia dengan menaiki kereta kuda. Anda akan menavigasi perjalanan anda dari nod ke nod merentasi setiap wilayah roguelike. Anda juga perlu memberi perhatian kepada kesihatan health anda dan bersedia untuk menghadapi raksasa yang menanti apabila anda sampai ke puncak. Jika anda gagal, anda mesti memulakan semula game dan menggunakan lilin yang anda kumpulkan, sumber untuk progression, untuk membuka hero dan penambahbaikan yang akan memudahkan percubaan anda yang seterusnya.
Sistem game roguelike menangani masalah yang dihadapi ramai orang dengan aspek menghukum umum game pertama sambil turut menyediakan pilihan yang penting dan memuaskan dalam kedua-dua run dan di antaranya. Tiada apa-apa dalam game asal yang kelihatan lebih mengecewakan daripada kehilangan semua watak anda. Setiap daripada mereka memerlukan sejumlah besar kerja, dan ia mengambil banyak masa untuk membina watak baru kembali ke tahap itu. Jadi anda perlu menikmati grinding fest dalam game ini.
Stagecoach yang membawa anda ke puncak juga mempunyai ketahanan perisai dan roda. Jadi, ya, ia bukanlah satu perjalanan yang mudah. Semasa bertempur di jalan, terdapat beberapa elemen lain seperti sistem kemajuan lilin, hubungan watak (sistem affinity) dan tekanan yang mempunyai faktor penting dalam menentukan kemenangan.
Sejauh mana parti anda bergaul antara satu sama lain akan didedahkan oleh sistem affinity baharu. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa semua pilihan anda yang kelihatan tidak penting mempunyai kuasa untuk membuat wira anda berlawanan satu sama lain dan mengurangkan kemahiran tertentu, keadaan mula menjadi tegang. Ia mungkin mengecewakan dan amat sukar untuk mengubah keseluruhan pendekatan anda. Berita baiknya ialah mekanik ini juga boleh menjadikan hero anda sebagai sekutu yang berguna dengan memperkenalkan serangan gabungan dan kejutan lain yang menakjubkan.
Darkest Dungeon II juga memperkenalkan Radiant Flame yang benar-benar memberikan pemain “bantuan”. Flame itu boleh dilengkapkan ke dalam slot Stagecoach. Dengan ini, ia dapat memberikan kepelbagaian buff semasa run. Anda boleh melihatnya sebagai “easy mode ON”, kerana ia akan menjadikan cabaran lebih mudah untuk ditangani. Walaupun gagal mungkin mengecewakan, buff yang diberikan daripada flame akan menjadi lebih kuat. Jadi ya, sangat bagus untuk pemula dari kemarahan berhenti game.
Sesi untuk setiap run mengambil banyak masa dari segi panjang dan jumlah usaha yang diperlukan untuk mengumpul candle untuk membuka trinket, upgrade, item dan hampir semua perkara lain yang akan menawarkan kelebihan kepada anda pada masa hadapan. Kami bermain selama 18+ jam hanya untuk cuba mencapai Summit.
Setiap run, anda akan terlibat dalam pertempuran dan bawa stagecoach anda melalui halangan. Anda juga boleh membiarkan stagecoach bergerak sendiri jika anda sama sekali tidak bersusah payah mendapatkan barang tersembunyi di semak-semak di jalan. Selain itu, anda mempunyai kebebasan untuk memilih laluan anda sendiri berdasarkan peta mini, kadangkala mengetahui apa yang perlu dijangkakan dan pada masa lain berada dalam kegelapan sepenuhnya.
Di samping mengatasi kesukaran, anda meluangkan masa anda untuk meningkatkan hero dengan mengumpul barang, menghilangkan elemen negatif di hospital, dan memperoleh kemahiran baharu daripada shrine of reflection semasa anda mengetahui tentang hero masa lalu. Setiap kisah asal hero terdiri daripada lima bab, dan setiap satu secara kekal memberikan mereka akses kepada keupayaan tempur baharu.
Sesetengah bab dengan bijak akan mencampurkan game pertempuran biasa untuk menceritakan kisah ringkas, menjadikan sistem pertempuran menjadi perdebatan atau prison break. Ia adalah gabungan game dan naratif yang mudah tetapi hebat. Selain itu, setiap wilayah mempunyai sarang bos unik yang mesti dikalahkan untuk mendapatkan trofi dan mendapat akses ke Summit pada penghujung run.
Terdapat perhentian rehat dan peluang pertukaran wang di rumah penginapan. Anda boleh menghabiskan mastery point anda untuk membeli trinket atau peralatan tempur, meningkatkan kemahiran watak anda dan membaiki kerosakan stagecoach. Tetapi ingatlah untuk berbelanja dengan bijak untuk apa sahaja yang paling menguntungkan kumpulan anda kerana sesetengah barangan hanya boleh digunakan di rumah penginapan, yang biasanya membantu dengan memberikan peminat buff yang akan bertahan sehingga region berikut.
Anda boleh menggunakan buff dan debuff kepada hero dan lawan anda dalam pertempuran yang mempunyai kesan dan tempoh yang dinyatakan dengan jelas terima kasih kepada sistem token baharu. Dengan meletakkan token pada sasaran serangan anda, sebagai contoh, serangan berikutnya akan memberikan sasaran itu 50% lebih banyak kerosakan. Bergantung pada kemahiran yang dilakukan selepas itu, sesetengah bakat juga meletakkan token gabungan, yang mempunyai kesan yang berbeza-beza.
Kesan knock-on boleh berlaku apabila salah seorang hero anda mati pada pertengahan run dan watak rawak perlu masuk, tetapi mereka tidak mempunyai kebolehan terbaik dan berjuang untuk menjadi fleksibel kedudukannya. Masih banyak hero yang belum kami sentuh dari segi kebolehan.
Jika anda kehilangan hero dalam ekspedisi terakhir anda, anda boleh mendapatkannya semula atau membuka hero baharu menggunakan Living City. Terdapat 12 jenis Hero yang anda boleh buka kunci bersama-sama dengan hero path, stat buff kekal, trinket khusus hero dan banyak lagi. Hero akan mempunyai lebih banyak peluang untuk bertahan jika anda melabur Candles of Hope di sepanjang trek Hero.
Peluang untuk menaik taraf watak dan stagecoach anda selepas tewas dalam Darkest Dungeon II membuatkan anda berasa berbaloi untuk meluangkan masa walaupun run ini boleh mengambil masa berjam-jam untuk sampai ke bos penamat.
Persembahan & Prestasi
Dengan imej 2D yang menakjubkan, Darkest Dungeon memberi kesan serta-merta. Kami mencuba game pertama sebelum memulakan DDII untuk mengetahui perbezaan antara game ini. Grafik 3D sangat bagus dan setiap animasi serangan masih diserlahkan oleh freeze-frame serta terdapat butiran kecil yang menjadikannya kelihatan cantik. Dalam estetik baru ini, reka bentuk musuh juga terserlah dan lebih menyeramkan pada mata kami.
Reka bentuk bunyi sangat bagus seperti dalam Darkest Dungeon pertama. Satu lagi kelebihan adalah Wayne June kembali untuk sekuel sebagai Narator untuk DDII. Tetapi kali ini bukan sebagai Ancestor, tetapi peranan yang dipanggil Akademic. Dia adalah kawan dan mentor semasa anda menemui dunia tersebut.
Mengenai prestasi, kami tidak menemui sebarang bug ataucrash. Stagecoach bergerak dengan sempurna apabila dikawal. Ia berjalan lancar menuju ke puncak.
Kesimpulan
Walaupun sesetengah pemain tidak menyukai perubahan dalam sekuel ini, kami rasa Darkest Dungeon II ialah game berasaskan giliran roguelite yang menarik. Griding memerlukan banyak masa dan boleh mengecewakan tetapi pada masa yang sama ia memberi ganjaran untuk usaha yang anda lakukan dalam setiap run. Jika anda seorang pemain oguelike yang tegar, kami syorkan anda untuk mainkan Darkest Dungeon II dan korbankan masa anda dalam perjalanan yang hebat ini.
@gamersantaimy
The Review
Darkest Dungeon II
PROS
- Reka bentuk dunia yang sesuai dengan tema dan reka bunyi mantap
- Mekanik roguelike yang baik, mengurangkan strest semasa bermain.
- Kisah hero yang menarik
CONS
- Ambil masa yang lama sangat untuk 1 run
Discussion about this post