Kali terakhir Mike Morhaime mengasaskan syarikat permainan video, ia berjaya dengan baik. Itu berlaku pada tahun 1991, ketika dia dan dua rakan kolej memulakan sebuah studio kecil yang dikenali sebagai Blizzard Entertainment. Morhaime mengendalikan Blizzard selama hampir tiga dekad kerana syarikat itu menjana berbilion dolar, menggembirakan berjuta-juta orang dan menjadi salah satu penyedia keseronokan yang paling popular dan berjaya di dunia.
“Beberapa perkara yang sangat sukar ketika pertama kali akan menjadi lebih mudah kali ini,” kata Morhaime, 52, dengan pernyataan biasa. “Kami tidak bermula tanpa wang. Kita tidak perlu menulis semua alat sendiri. Terdapat banyak teknologi yang cukup masuk akal untuk kita memanfaatkannya. Dan iklim perniagaan jauh lebih mesra untuk permulaan pembangunan permainan. Oleh itu Mungkin 10 peratus, anda tahu, menakutkan.”
Dua tahun selepas meletak jawatan sebagai CEO di Blizzard, syarikat permainan yang ditubuhkannya pada tahun 1991, Mike Morhaime kembali dengan usaha seterusnya. Ia dinamakan Dreamhaven dan ia adalah gabungan penerbit dan pembangun, dengan “tujuan bersama untuk memperkasakan pencipta, membantu menghidupkan idea mereka dan membuat pengalaman permainan asli yang memupuk hubungan yang bermakna antara pemain.”
“Saya gembira dapat bekerjasama dengan orang-orang berbakat seperti itu yang sangat mementingkan permainan dan komuniti mereka. Saya selalu mempercayai kehebatan permainan untuk menyatukan orang tanpa mengira latar belakang atau batas. Dengan Dreamhaven, kami berharap dapat mencipta dan berkongsi pengalaman baru dengan pemain di mana sahaja. “
Sebagai sebahagian daripada pengumuman, Dreamhaven juga mendedahkan dua studio dalaman pertama: Moonshot Games dan Secret Door. Moonshot diketuai oleh tiga orang veteran Blizzard, termasuk bekas ketua Hearthstone, Jason Chayes, pengarah StarCraft II, Dustin Browder, dan pengarah kreatif Hearthstone, Ben Thompson.
“Walaupun hari-hari awal, ketika kita memikirkan tentang Moonshot, kita membayangkan sebuah studio yang meraikan rasa ingin tahu dan keberanian,” kata Chayes dalam satu kenyataan. “Kami bercita-cita untuk berani dalam pendekatan kami, dan kami berpendapat cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan mewujudkan budaya yang berpusat pada kepercayaan.”
Sementara itu, Secret Door, diketuai oleh pasukan bekas pemaju Blizzard, termasuk Chris Sigaty (pengeluar eksekutif di Hearthstone), Alan Dabiri (pengarah teknikal pada Warcraft III dan StarCraft II), dan Eric Dodds (pereka di World of Warcraft dan Starcraft). Buat masa sekarang masih tidak ada projek yang diumumkan untuk kedua-dua studio tersebut.
Morhaime meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Blizzard pada tahun 2018, walaupun dia tetap memegang peranan sebagai perunding hingga tahun lalu. Dalam wawancara dengan The Washington Post, dia mengatakan bahawa salah satu tujuan syarikat baru adalah membina persekitaran yang tertumpu kepada pencipta – sesuatu yang mungkin menjadi cabaran di bawah Activision, yang menjadi syarikat induk Blizzard pada tahun 2008.
“Kami telah belajar banyak hal tentang apa yang berlaku dalam mewujudkan persekitaran yang membolehkan pencipta melakukan kerja terbaik mereka dan kami berjaya melakukannya selama bertahun-tahun di Blizzard,” kata Morhaime kepada Post. “Kami sampai di persimpangan jalan di mana kami menilai semula apa yang ingin kami lakukan dengan sisa hidup kami.”
Sumber: Dreamhaven
@gamersantaimy
Discussion about this post