Game Atelier Marie: The Alchemist of Salburg akan mendapat versi remake daripada Koei Tecmo pada Julai ini. Kami berpeluang untuk mencuba preview untuk versi baharu itu. Dalam preview tersebut, kami hanya dapat melihat tahun pertama dalam game, jadi mungkin ada beberapa ciri yang kami tidak dapat terokai sepenuhnya. Tanpa membuang masa, jom kami ceritakan lebih lanjut mengenai preview Atelier Marie Remake.
Penceritaan & grafik
Di Royal Academy of Magic, Marie gagal dalam percubaannya untuk belajar alchemy. Sehinggalah suatu hari, dia diberikan satu atelier oleh profesornya sebagai sebahagian daripada peperiksaan tamat pengajian khas. Untuk menamatkan pengajiannya, Marie mesti melengkapkan item yang akan menarik perhatian profesornya.
Tetapi pertama sekali, Marie perlu berusaha meningkatkan kebolehan alchemy, mengumpul bahan dan mendapatkan wang untuk mengupah pengembara dan beli resipi dan perkakas. Ditambah pula dengan synthesis, pertempuran dan quest yang perlu dihadapi, ternyata Marie mempunyai banyak perkara untuk dilakukan sebelum peperiksaannya bermula!
Untuk pengetahuan anda, Atelier Marie merupakan game pertama dalam siri dan siri ini akan menyambut ulang tahun ke-25 pada 2023. Untuk remake game, ia hadir dengan reka bentuk watak yang baru, ilustrasi acara dan penuh dengan animasi 2D yang mempersembahkan ekspresi dan pergerakan watak-watak.
Sebagai tambahan, anda boleh mengawal model chibi 3D secara bebas pada peta. Ianya berbeza dengan game asal, di mana anda hanya boleh memilih, manakala scene pula berubah apabila musim berubah. Jadi perubahan baru ini membuatkan pengalaman bermain semakin mendalam.
Rupa baharu Salburg
Terdapat peta utama game serta bandar di mana Marie tinggal. Pelbagai kemudahan yang boleh dijumpai di sini, antaranya:
- Weapon House – Sebuah kedai yang mempunyai pelbagai jenis senjata dan alat pertahanan. Pastikan anda mempunyai kelengkapan baik sebelum mula pertempuran!
- Atelier – Bengkel yang dipinjamkan kepada Marie oleh Academy. Di sinilah tempat anda kraf item, lakukan homework dan sebagainya.
- Castle – Tempat di mana King tinggal. Akan ada peluang untuk anda dibenarkan masuk ke dalamnya.
- Sky Tavern – Sebuah restoran di mana pengembara berkumpul. Kalau anda mencari maklumat dan quest, bolehlah singgah di sini.
- Academy – Tempat Marie belajar. Anda boleh membeli buku atau prop yang diperlukan untuk alchemist.
- World Map – Keluar mengembara dan mengumpul bahan.
- Hall of Memories – Tempat untuk anda letak memori atau gambar yang anda telah ambil.
Quest diterima daripada Sky Tavern, dan kebanyakan quest adalah untuk mengumpul bahan atau membuat prop. Biasanya anda akan melihat apa yang diperlukan untuk misi dari misi, tetapi jika terdapat simbol tanda tanya, saya cadangkan untuk tidak mendapatkan misi tersebut. Kerana setiap tugas akan dihadkan pada tarikh, sudah tentu, jika anda boleh menyelesaikan tarikh dalam had, anda akan mendapat ganjaran dan reputasi. Sebaliknya, jika anda melebihi tarikh akhir maka akan ditolak, jadi sebelum mengambil tugas untuk merancang sama ada anda boleh menyelesaikan.
Untuk remake ini, sambil mengekalkan kesederhanaan dan fleksibiliti versi asal, tutorial dan navigasi ciri game telah diperluas dan dipertingkatkan. Permulaan game akan ada tutorial dan mengajar anda langkah demi langkah bagaimana untuk meneroka, alchemy, pertempuran dan sebagainya. Selanjutnya, game itu menambah “Professor Ingrid assignment”. Walaupun ia membenarkan anda menyelesaikan masalah, ia juga boleh membimbing anda cara bermain game.
Academy membolehkan anda untuk membeli buku, bahan dan prop. Salah satu yang paling penting ialah buku, kerana ini adalah untuk memberitahu anda bahan yang diperlukan untuk membuat kraf, tetapi harga buku ini tidak murah, jadi apabila anda pergi meneroka, kumpulkan yang lebih mahal atau buat prop boleh dijual dengan harga bahan yang tinggi.
Weapon house ialah lokasi di mana anda boleh membeli senjata dan perisai, selain mendapatkan peralatan anda sendiri, peralatan pengembara lain juga memerlukan bantuan anda untuk membeli untuk mereka. Atelier ialah tempat untuk anda berehat, tetapi juga pemain untuk menyesuaikan tempat itu. Anda boleh membeli prop untuk menghias dan menyusun semula di sini. Untuk istana, saya telah disekat oleh NPC. Pada masa ini saya tidak tahu apa yang ada di dalam Castle, saya rasa mungkin perlu mencetuskan beberapa plot supaya saya boleh masuk ke dalamnya.
Pengurusan masa
Elemen yang paling penting ialah hari. Sebarang tindakan yang anda ambil akan mengambil masa, contohnya, lokasi yang anda keluar untuk meneroka akan mempunyai hari yang berbeza untuk dicapai bergantung pada jarak, Dan anda akan menghadapi pelbagai acara di sepanjang jalan, antaranya pertempuran, mini-game dan sebagainya. Malah setiap kali pengumpulan bahan akan mengambil masa sehari.
Di samping itu, apabila anda ingin memulihkan hp dan mana, ia akan mengikut bilangan hari anda berehat, jadi cuba elakkan pertarungan. Mekanisme ini akan membolehkan anda lebih berhati-hati terhadap sebarang tindakan yang anda lakukan, kerana anda bukan sahaja perlu meluangkan masa untuk melakukan quest dan juga perlu menyelesaikan misi utama dalam tempoh 5 tahun! Kalau anda ingin mudahkan perkara ini, terdapat mode unlimited, di mana boleh bermain Atelier Marie dengan pace tersendiri serta santai.
Eksplorasi
Perkara yang paling penting tentang penerokaan adalah untuk mengumpul bahan, apabila pemain memasuki peta dunia, anda boleh melihat bahan apa yang terkandung dalam peta. Sebaik sahaja anda melangkah masuk, bahan yang boleh dikumpul akan berkelip, jika ia adalah bahan quest, terdapat juga tanda.
Terdapat juga akan menyediakan peta yang akan menandakan lokasi bahan dan musuh, dan anda boleh meletakkan tindanan peta skrin, supaya anda boleh mengumpul bahan yang bersembunyi di sudut. Backpack mempunyai kapasiti tertentu dan setiap koleksi hanya tahan sehari. Jadi baik kumpulkan bahan yang anda inginkan sahaja.
Anda boleh bebas berjalan-jalan dan meneroka dalam game. Tetapi jika anda tidak mahu meneroka secara manual, anda boleh menukar untuk meneroka secara automatik, tetapi setiap kali akan mengambil masa sehari, jadi jika anda ingin memilih bahan tertentu, kami cadangkan mencarinya secara manual akan menjadi lebih cekap. Sistem ini bukan sahaja akan mengumpul bahan, tetapi dari semasa ke semasa akan menghadapi musuh. Mekanisme ini sebenarnya adalah game asal, pasukan produksi juga akan mengekalkannya.
Penerokaan peta akan membuatkan anda bertemu dengan pelbagai raksasa, jadi kalau anda menyentuh mereka, anda akan terus masuk ke dalam pertarungan. Ia menggunakan sistem turn-based dan bilangan musuh adalah rawak. Dalam pertempuran, pemain boleh memilih untuk menyerang biasa, bertahan, menggunakan prop atau serangan khas.
Jika anda tidak berasa ingin melawan, atau fikir anda tidak boleh mengalahkan mereka, anda boleh memilih untuk melarikan diri, tetapi tidak setiap masa akan berjaya. Jika musuh dikalahkan, pasukan anda akan memperoleh sejumlah pengalaman serta material. Kalau anda mati, anda akan dihantar pulang dan bahan yang dikutip akan hilang. Ia juga akan membazirkan hari anda kerana anda perlukan beberapa hari untuk sembuh.
Kalau anda ingin mengurangkan kecederaan semasa mengembara, kami syorkan mengupah pengembara untuk membantu anda dalam quest anda, sehingga dua orang. Setiap pengembara mempunyai kemahiran serta tahap yang berbeza, dan semakin tinggi tahap yang anda perlukan untuk membayar yuran yang lebih tinggi, jadi anda boleh memilih pengembara berdasarkan kesukaran lokasi sebelum anda meneroka. Jika anda tidak mahu meneruskan pengambilan pekerja, anda perlu pergi berjumpa semula dengan pengembara sebelum meminta untuk meninggalkan parti.
Setiap watak boleh naik level, jadi jika anda ingin meningkatkan satu tahap pengembara, anda perlu sentiasa membawanya ke pengembaraan! Kandungan tambahan yang ditambahkan oleh game ini, jika watak utama berkomunikasi antara satu sama lain, akan meningkatkan relationship, dan acara khas akan muncul.
Kraf
Setiap kraf memerlukan bahan yang dikira mengikut bahagian yang ditetapkan. Jika anda hanya menggunakan separuh daripada bahan, bahan itu dikira sebagai kegunaan lengkap. Jadi jika anda tidak mahu membazir bahan, semasa membuat prop sila pastikan semua bahan digunakan sepenuhnya. Perlawanan akhir adalah untuk menghasilkan apa yang akan graduate, yang akan menunggu sehingga pemain mengalaminya sendiri!
Selain itu, cara menggunakan wang yang diperoleh juga sangat penting, pemain boleh membeli pelbagai resipi dan lebih banyak peralatan alkimia di sekolah, jadi pada akhirnya adalah untuk menghabiskan baldi pertama mereka dalam pembelian aksesori baru, membeli yang baru peralatan, atau membelanjakan wang untuk mengupah rakan kongsi yang lebih maju untuk pengembaraan juga merupakan perkara utama yang perlu dipertimbangkan.
Selain itu, cara penggunaan wang juga sangat penting, pemain boleh membeli pelbagai resipi dan lebih banyak peralatan alchemy di sekolah, jadi pada akhirnya adalah untuk menghabiskan wang dalam pembelian aksesori baru, membeli peralatan, atau membelanjakan wang untuk mengupah rakan yang lebih maju untuk pengembaraan juga merupakan perkara utama yang perlu dipertimbangkan.
Bahan alchemy dalam game ini boleh tahan terperinci juga. Terdapat banyak jenis bahan yang boleh dikumpul, termasuk pelbagai air yang berbeza, drop raksasa atau bahan terkumpul, malah beberapa bahan memerlukan syarat khusus untuk mendapatkannya, seperti golden carp, epal masak, bahan bermusim yang berbeza, dan lain-lain. Melalui bahan yang berbeza ini juga boleh membuat pelbagai produk alchemy yang berbeza, untuk produk ini untuk digunakan dalam quest.
Kesimpulan
Game ini menambah banyak elemen baharu yang mengejutkan, bukan sahaja untuk pemain lama, tetapi juga untuk pemain baharu yang bermain siri ini buat kali pertama. Ia banyak membantu pemain untuk terus menikmati dunia game yang penuh dengan keseronokan! Disebabkan elemen tertumpu pada pengurusan sumber, sistem game juga akan dipermudahkan sebaik mungkin, untuk pemain fokus pada cara mendapatkan bahan serta uruskan masa malah pemain baharu dapat mulakan game dengan lebih mudah.
@gamersantaimy
Discussion about this post