Filem baharu studio Ghibli, The Boy and The Heron telah mula ditayangkan pada 14 Disember yang lalu di pawagam-pawagam tempatan terpilih. Kami pasti ramai yang sudah menontonnya bersama keluarga mahupun rakan. Kami juga sudah menontonnya dan inilah review penuh kami untuknya!
Berlatarkan Jepun semasa Perang Dunia II, filem ini bermula dengan kematian tragis ibu Mahito Maki dalam perang. Bapanya memindahkan mereka ke kawasan luar bandar, di mana mereka memulakan hidup baru bersama isteri baharu bapanya, Natsuko. Apabila tiba di rumah baru mereka, Mahito menemui seekor bangau luar biasa yang bukan sahaja mengikutnya tetapi juga boleh bercakap. Kejadian ajaib ini menandakan perubahan ketara, membawa keluarga baharu itu menghadapi cabaran yang tidak dijangka, dengan bangau menjadi elemen utama dalam mengatasi halangan ini, membawa Mahito kepada pengembaraan yang hebat.
Permulaan filem ini menggambarkan tragedi kematian ibu Mahito dalam serbuan udara Amerika dengan begitu berkesan, menawarkan gambaran yang ringkas dan berkuasa. Walaupun tidak bergantung pada skala besar tipikal filem perang, adegan itu menyampaikan suasana perang yang kejam dan pedih melalui perspektif peribadi Mahito. Kehilangan ibu kandungnya menjadi latar belakang yang menyedihkan untuk pembangunan watak, menambah kedalaman pada watak Mahito.
Natsuko, ibu tiri baru yang sangat lain daripada stereotaip ibu tiri dalam media. Perpindahan ke luar bandar dan pembentukan keluarga baharu dengan Natsuko membolehkan penerokaan dinamik keluarga yang fleksibel. Natsuko, dihiasi dengan pakaian tradisional yang elegan, secara konsisten mempamerkan imej positif wanita tradisional dan baik hati dalam interaksinya dengan Mahito. Gambaran ini secara berkesan mencabar stereotaip negatif yang sering dikaitkan dengan ibu tiri dalam karya seni. Gambaran hubungan ibu dan anak adalah realistik dan beransur-ansur, memastikan penerimaan Mahito terhadap ibu baharunya adalah proses yang bernuansa dan boleh dipercayai.
Filem ini memperkenalkan pelbagai watak tersendiri dalam keluarga baharu, melangkaui Natsuko termasuklah tujuh penjaga warga emas. Nenek-nenek ini berbeza dengan stereotaip yang serius dan tegas terhadap orang tua, menggunakan gaya pelik seperti watak nakal. Ciri-ciri unik mereka, seperti hidung dan telinga yang besar, menambahkan sentuhan komedi serta bermain-main seperti merujuk kepada tujuh orang kerdil, menyuntik rasa seronok ke dalam barisan pelakon sokongan.
Bangau dan menara misteri menyumbang kepada gaya fantasi yang mempesonakan filem itu. Bangau, yang tinggal berhampiran rumah baharu, menjadi kunci penting kepada jalan cerita. Perkembangan watak bangau, daripada mempamerkan keindahan dan kehebatan burung yang besar telah mendorong filem itu ke alam fantasi. Elemen ini, walaupun sebelum pengembaraan bermula telah memberikan nilai hiburan kepada filem itu.
Elemen fantastik filem ini juga meliputi aspek seni bina, terutamanya struktur yang menjulang tinggi. Walaupun kelihatan seperti runtuhan usang, penerokaan menara oleh Mahito mencipta suasana yang luar biasa. Asal usul menara yang misteri, ditambah dengan versi naratif yang berbeza, menghubungkannya dengan legenda keluarga protagonis dan menambahkan sentuhan yang pada perjalanan tersebut.
Mahito memulakan pengembaraan ajaib untuk mencari ibunya yang tiba-tiba hilang. Penceritaan ini bukan sahaja menambah aspek pengembaraan tetapi juga berkait rapat dengan dimensi emosi hubungan ibu bapa-anak, secara halus menyemai kemesraan ke dalam jalan cerita utama. Interaksi antara Mahito dan bangau berkembang dengan kepelbagaian dalam babak mereka, di mana bangau bertindak sebagai pemandu, musuh, dan rakan kongsi, menjauhkan filem itu daripada menjadi monoton.
Suasana fantastik di alam ajaib ialah pesta visual, menawarkan perspektif berbeza yang memberikan keunikan tersendiri. Kehadiran laut yang luas menekankan skala besar alam baru, menjadikan visualnya menawan. Kewujudan makhluk fantasi juga penting dalam filem ini. Sesetengah makhluk mempunyai reka bentuk yang comel dan kecil, mengelakkan sebarang kesan negatif yang luar biasa walaupun terdapat banyak. Adegan yang melibatkan pembedahan ikan besar oleh Mahito memberikan keseimbangan pada jenakanya. Selain itu, filem ini menampilkan burung kakak tua yang kelihatan comel tetapi masih boleh menimbulkan bahaya yang besar.
Pengembaraan Mahito turut mengembangkan hubungannya dengan watak lain seperti Kiriko dan Himi. Walaupun Kiriko tidka mempunyai kebolehan peribadi yang hebat, personanya sendiri memberikan rasa selamat untuk Mahito dalam menghadapi perkara yang tidak diketahui. Sebaliknya, Himi mempunyai kebolehan ajaib dan dialah yang membimbing Mahito dalam mencerminkan unsur ajaib yang munasabah. Identiti sebenar keuda-dua watak itu bergema dengan dunia sebenar, dengan Honomi mewakili ibu kandung Mahito, menambah ketegangan emosi kepada hubungan mereka melangkaui persahabatan.
Apabila cerita itu menghampiri penamatnya, Mahito bukan sahaja berjaya mencari Natsuko, tetapi juga menempuh cabaran untuk membawanya kembali. Kita turut diperkenalkan pada antagonis dan situasi berbahaya yang memastikan klimaks cerita yang memuaskan.
Kesimpulan
Studio Ghibli betul-betul membuatkan kemunculan semula yang hebat dengan filem The Boy and The Heron. Filem itu telah menggabungkan pelbagai unsur fantasi dengna lancar serta menunjukkan hubungan baik antara ibu-anak. Ia juga berjaya mengimbangi daya tarikan visual dengan kedalaman emosi yang memberikan kesimpulan yang memuaskan. Gabungan luar biasa antara fantasi dan kemesraan emosi ini telah mengukuhkan filem ini sebagai salah satu permata dalam kerjaya Hayao Miyazaki dalam dunia animasi.
The Boy and The Heron kini tersedia di pawagam! Untuk membaca review kami yang lain, anda boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
The Review
The Boy and The Heron
PROS
- Reka bentuk watak yang baik
- Visual animasi yang memukau
- Jalan cerita yang menarik
CONS
- Jalan cerita yang boleh mengelirukan penonton
- Pacing cerita yang lambat
Discussion about this post