Dalam podcast “The Brave Room Episode 38”. pihak Gamer Braves telah menjemput Stefan Baier (salah satu CEO Streamline Media Group) dan Sameer Pitalwalla (wakil Epic Games) untuk membincangkan perihal tentang industri pembangunan permainan video termasuk masa depan dan sokongan yang ditawarkan untuk pemaju indie. Jika anda berminat tentang topik ini, sila teruskan membaca.
Berikut adalah transkrip dari temu ramah yang diedit untuk pemahaman pembaca:
Jenis sokongan yang ditawarkan kepada pemaju baru?
Sameer: “Kita bercakap dari segi mendapatkan akses ke peralatan. Anda sudah tahu tentang Unreal Engine dan fakta yang ia percuma sangat membantu. Fakta kedua ialah melihat ekosistem bagi perkhidmatan dalam talian. Anda pada dasarnya mempunyai rangka asas yang boleh menjalankan permainan seperti Fortnite termasuk matchmaking dan lobi custom. Semua yang anda mahukan diberikan secara percuma dan disambungkan dengan SDK.”
“Kemudian kita ada Metahuman Creator, Quixel Megascans, SketchUp dan Unreal Engine Marketplace. Keupayaan untuk menghasilkan permainan video mudah jauh lebih cepat. Kami juga hadir dengan Epic MegaGrants, di mana ramai yang memiliki banyak idea telah sertai dan mendapatkan geran untuk mencipta judul AA berkualiti tinggi.”
“Saya rasa anda memerlukan tiga kriteria: akses kepada bakat, akses ke modal, dan akses ke ilmu pengetahuan.”
Kami mempunyai serangai syarikat permainan video yang hebat untuk berhubung; akses ke modal yang kami berikan melalui geran dan; akses ke ilmu pengetahuan yang merupakan jurang terbesar setakat ini kerana editor dan enjin tidak selalu mudah untuk digunakan terutamanya oleh pasukan kecil. Tetapi itulah sebabnya kami memberi mereka latihan percuma di seluruh wilayah ini (Asia Tenggara).”
“Itu adalah tiga tempat yang biasanya orang mengalami masalah dan kami berusaha mencari jalan untuk mengurangkan halangan di ketiga-tiganya sama ada dengan menawarkan secara percuma sekiranya menerima MegaGrants untuk memberi insentif supaya mereka melangkah ke hadapan.”
Stefan: “Pada masa kini saya rasa peralatan jauh lebih canggih tetapi untuk mencarinya lebih sukar kerana terdapat lebih banyak peralatan di luar sana. Alat ini canggih tetapi anda masih perlu menyambung semuanya manakala untuk mendapatkan dev kit boleh menjadi pengalaman yang agak mengecewakan bagi pemaju.
“Mereka memandang rendah kepada tempoh masa yang diperlukan untuk mendapatkan satu. Untuk menghantarnya ke Asia Tenggara kadangkala sukar, di mana anda perlu membuat sesuatu untuk mendapatkan unit-unit tersebut di sini seperti Xbox dan PlayStation. Jadi dalam erti mencipta permainan video, sebenarnya ada banyak lagi hal lain yang berkait.”
“Ia benar-benar bergantung pada apa yang diinginkan oleh pembangun jika mereka ingin memasukkan idea yang hebat ke dalam sebuah prototaip. Adakah mereka ingin memberi kepada penerbit atau adakah mereka mahu menerbitkan sendiri, itu pun adalah komitmen yang berbeza juga.”
“Oleh itu, ada lebih banyak pilihan untuk memperolehi kejayaan dan kerana itu, terdapat banyak lagi jalan yang harus anda perhatikan dan lihat bagaimana cara-cara untuk sampai di situ.”
Itu antara topik yang dibincangkan oleh Stefan Baier dan Sameer Pitalwalla sebagai wakil untuk Streamline Studios dan Epic Games tentang masa depan industri dan sokongan untuk pemaju indie. Bagi liputan penuh, anda boleh menonton video yang saya sediakan di bawah. Bagi studio indie yang baru bermula, saya harap cadangan dan idea di atas dapat membantu anda dalam proses pembangunan permainan video.
@gamersantaimy
Discussion about this post