Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven adalah sebuah remake daripada game RPG klasik Romancing SaGa 2, yang asalnya dilancarkan pada tahun 1993 oleh Square (sekarang dikenali sebagai Square Enix) untuk Super Famicom.
Bakal dilancarkan esok, remake 3D Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven berusaha untuk menghormati RPG klasik sambil memberikan sentuhan moden. Dengan peningkatan besar dalam aspek sistem pertempuran, grafik yang diperbaharui, dan peningkatan dari segi mekanik strategi, adakah ia dapat memuaskan hati para peminat?
Diberi peluang oleh Bandai Namco Entertainment, kami telah mencuba game ini lebih awal untuk melihat sejauh mana Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven telah berkembang. Reviu ini akan menilai persembahan visual, sistem pertempuran, naratif, watak, dan keseimbangan tahap kesukaran.
Visual Gabungan antara Klasik dan Moden
Perubahan yang paling ketara dari gaya seni piksel 2D asal ialah estetika 3D baharu, dengan enjin moden serta reka bentuk dan potret watak yang diperbaharui. Watak chibi kini berubah menjadi model yang lebih realistik dengan perincian lebih halus. Walaupun dengan naik taraf ini, remake ini masih mengekalkan daya tarikan asal. Peminat lama pasti akan menghargai wajah-wajah yang dikenali, menjadikan elemen nostalgia begitu kuat.
Dari segi persekitaran, dungeon dan bandar yang diperbaharui kini mempunyai lebih banyak variasi ketinggian dan reka bentuk berlapis, memberikan dunia rasa tiga dimensi yang lebih hidup. Peta dungeon baharu membantu pemain menavigasi lebih mudah dan mengurangkan kekeliruan. Namun, model watak masih terasa sedikit kasar jika dibandingkan dengan game AAA lain yang berkualiti tinggi.
Animasi wajah terutamanya kelihatan kaku, menjadikan aksi suara yang cemerlang kadang-kala terasa tidak selari dengan visual. Walaupun grafik telah bertambah baik, ia masih belum mencapai tahap pengalaman visual bertaraf tinggi.
Pertempuran Turn-Based dengan Sentuhan Baru
Versi asal Romancing SaGa 2 menonjol daripada RPG turn-based lain dengan mekanik unik seperti formasi, senjata dual-wield, dan sistem “glimmer” untuk mempelajari skil. Dalam remake ini, semua ciri utama tersebut dikekalkan, tetapi dengan penambahan elemen moden yang menyegarkan pengalaman pemain.
Perubahan terbesar ialah peralihan daripada sistem pertempuran turn-based sepenuhnya kepada sistem semi-real-time. Aksi masih ditentukan oleh kelajuan watak, tetapi arahan diberikan secara giliran, berbanding menentukan semua tindakan sekaligus.
Perubahan ini, yang mengingatkan kepada sistem Honkai: Star Rail, menambah fleksibiliti dan kedalaman strategi dalam pertempuran. Selain itu, terdapat action sequence tracker yang membolehkan pemain melihat urutan tindakan watak untuk perancangan yang lebih teratur semasa pertempuran.
Sistem Weakness yang dipertingkatkan juga menjadi penambahbaikan yang ketara. Setelah kelemahan musuh ditemui, ia kekal terlihat dalam pertarungan seterusnya, memudahkan pemain mengeksploitasi kelemahan itu.
Serangan terhadap kelemahan bukan sahaja meningkatkan damage tetapi juga mengisi Overdrive gauge, yang membolehkan pemain melancarkan kombo serangan yang kuat apabila penuh. Elemen ini menambah lapisan strategi baru dalam pertempuran tanpa mengorbankan ciri tradisionalnya.
Remake ini juga mengekalkan sistem encounter musuh dari versi asal, di mana pemain boleh memilih untuk bertempur atau mengelak musuh. Ciri baharu yang diperkenalkan ialah mekanik serangan hendap—serang musuh dari belakang untuk mendapatkan kelebihan, manakala ditangkap dari belakang akan mengganggu formasi pasukan, menambah cabaran dalam pertempuran.
Sentuhan ini menjadikan pertempuran lebih imersif dan memberikan variasi dalam pengalaman keseluruhan.
Naratif Tidak-Linear untuk Meninggalkan Legasi antara Generasi
Plot utama Romancing SaGa 2 masih berkisarkan tentang Seven Heroes dan dendam mereka. Remake ini setia pada cerita asal tetapi memperkenalkan cutscene dan aksi suara untuk menggantikan dialog berasaskan teks. Walaupun ada peminat lama mungkin merasakan kandungan baharu agak terhad, pemain baru pasti akan menikmati skala epik cerita dan emosi yang terkandung di dalamnya.
Naratif non-linear tetap menjadi ciri unik game ini. Pemain boleh meneroka peta dunia secara bebas dan menyusun objektif mengikut pilihan masing-masing, menjadikan pengalaman bermain lebih peribadi. Kebebasan ini menambah rasa organik kepada kebangkitan Avalon Empire, dan pelbagai pengakhiran memastikan setiap sesi permainan menawarkan perspektif berbeza.
Sistem Inheritance yang menjadi teras Romancing SaGa 2 turut dikekalkan. Pemain mengawal beberapa raja dalam generasi yang berbeza, di mana setiap pemerintah menyumbang kepada perkembangan empayar sebelum menyerahkan kuasa kepada pewaris.
Pemain boleh memilih penguasa baharu dengan abiliti yang berbeza, menjadikan setiap sesi permainan terasa segar. Sistem ini menggabungkan perkembangan watak individu dengan pembangunan negara, mewujudkan pengalaman gabungan RPG dan strategi yang unik.
Mengimbangi Cabaran dengan Bantuan Zaman Kini
Romancing SaGa 2 dikenali dengan tahap kesukaran yang mencabar, dan remake ini mengekalkan semangat tersebut, terutamanya dalam Hard Mode, di mana AI musuh lebih taktikal. Namun, game ini juga menawarkan Easy Mode dan Normal Mode untuk pemain baru, yang boleh diubah bila-bila masa. Fleksibiliti ini membolehkan pemain baru menikmati game tanpa merasa terbeban, sementara veteran masih boleh memilih pengalaman yang lebih mencabar.
Sistem tutorial yang direka dengan baik membantu pemain memahami mekanik kompleks game ini. Petua dalam game dan pendedahan mekanik secara beransur-ansur menjadikan keluk pembelajaran lebih lancar. Pada masa yang sama, kebebasan untuk menyesuaikan perkembangan watak menambah kebolehulangan dan memperdalam elemen strategik gameplay.
Pendapat
Secara keseluruhan, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven berjaya menggabungkan visual yang diperbaharui, gameplay yang dirombak, dan strategi lebih mendalam sambil mengekalkan elemen klasik yang menjadikannya disukai. Walaupun ada penambahbaikan ketara dalam visual, model watak yang kaku dan ekspresi wajah yang terhad mungkin mengurangkan keasyikan bagi sesetengah pemain.
Peminat lama mungkin merasakan cerita ini terlalu biasa, tetapi pemain baru akan mendapati ia sebagai sebuah RPG yang memuaskan. Game ini menghormati warisan asalnya melalui mekanik seperti sistem Inheritance dan naratif non-linear, sementara elemen pertempuran real-time dan strategi menjadikannya sesuai untuk penonton masa kini. Walaupun terdapat beberapa kekurangan, game ini tetap menawarkan pengalaman yang menyeronokkan dan seimbang, terutamanya bagi peminat RPG klasik.
Bagi mereka yang berminat, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven akan dilancarkan untuk PlayStation 5, PlayStation 4, Switch, dan PC melalui Steam pada 24 Oktober. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
The Review
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven
Secara keseluruhan, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven berjaya menggabungkan visual yang diperbaharui, gameplay yang dirombak, dan strategi lebih mendalam sambil mengekalkan elemen klasik yang menjadikannya disukai. Walaupun ada penambahbaikan ketara dalam visual, model watak yang kaku dan ekspresi wajah yang terhad mungkin mengurangkan keasyikan bagi sesetengah pemain.
PROS
- Visual baharu dengan sentuhan nostalgia
- Sistem pertempuran yang dioptimumkan untuk gamer moden
- Naratif tidak linear bantu memberi perspektif kepada kisah keseluruhan
- Sistem Inheritance antara generasi merupakan satu keunikan
- Tahap kesukaran yang fleksibel
- Tutorial yang menyeluruh melengkapi semua aspek
CONS
- Visual dan reka bentuk watak yang masih kasar (dan mungkin masih kuno)
- Kekurangan inovasi untuk pemain yang dahagakan sesuatu yang baru
Discussion about this post