Ketika Freedom Wars pertama kali dilancarkan di PlayStation Vita pada tahun 2014, ia berjaya memikat hati para pemain dengan gabungan unik naratif distopia, aksi pertempuran pantas, dan gameplay co-op. Kini, dengan pelancaran Freedom Wars Remastered, peminat setia mahupun pemain baru berpeluang merasai semula pengalaman klasik ini dalam kualiti yang lebih baik.
Dibangunkan oleh Dimps bersama kerjasama Bandai Namco, adakah versi remastered ini mampu merealisasikan visi asalnya sambil memperbaiki kelemahan dari versi lama? Atau adakah ia masih terbelenggu oleh kekurangan? Jom kita teroka dan lihat jawapannya.
Gameplay Umum Melibatkan Memburu Raksasa Sebagai Banduan
Apa yang menjadikan Freedom Wars begitu unik berbanding game lain dalam genre yang sama ialah konsep utamanya: perjuangan untuk mendapatkan kembali kebebasan. Konsep ini jelas digambarkan dalam tajuk, dan elemen gameplay yang diterapkan berjaya mencipta pengalaman yang tidak mudah dilupakan.
Dalam Freedom Wars Remastered, anda memainkan watak seorang lelaki atau wanita muda yang dijatuhi hukuman penjara selama 1 juta tahun. Untuk mengurangkan hukuman tersebut dan akhirnya memperoleh kebebasan, anda perlu menyumbang kepada Panopticon.
Dengan seperti ekstrem, tetapi konsep ini selaras dengan naratif, yang menceritakan tentang bumi yang hampir musnah akibat kemunculan bangsa raksasa bernama “Abductor.”
Ancaman ini memaksa manusia melarikan diri ke bawah tanah dan membina pelbagai Panopticon sebagai pengganti negara, yang menguasai sepenuhnya populasi.
Disebabkan sumber yang terhad dan populasi melampau, kelahiran seorang bayi dianggap sebagai jenayah. Setiap bayi yang dilahirkan perlu menanggung beban hukuman penjara bertahun-tahun sejak kecil. Dunia dalam game ini kejam, tetapi ia juga dianggap perlu demi kelangsungan hidup manusia.
Mujurlah, kebebasan masih boleh dicapai, dan setiap banduan perlu memberikan sumbangan terbaik mereka kepada Panopticon. Tugas-tugas penting yang perlu dilaksanakan termasuk misi pemburuan, di mana anda perlu berhadapan dengan makhluk Abductor.
Sebelum terjun ke aspek gameplay, anda akan menghabiskan banyak masa di Panopticon, yang berfungsi sebagai pangkalan utama dan juga penjara anda.
Di sini, anda boleh menjelajah kompleks yang luas, berinteraksi dengan banduan lain yang akan menjadi rakan seperjuangan, serta menyelesaikan beberapa misi khas yang berlaku dalam Panopticon. Namun, kerana ia sebuah penjara, kebebasan sangat terhad pada permulaan permainan.
Malah, berlari selama beberapa saat pun boleh menambah hukuman anda, dan watak anda tidak dibenarkan tidur dengan selesa. Elemen-elemen ini memberikan pengalaman yang lebih realistik, membuatkan anda benar-benar merasa seperti seorang banduan yang tidak memiliki hak untuk hidup dengan selesa.
Konsep unik ini diterjemahkan dengan baik ke dalam elemen gameplay yang paling menarik—pemburuan raksasa gergasi. Anda boleh membina kru dengan peranan khas masing-masing.
Setiap ahli kru, termasuk watak utama anda, akan ditemani oleh Accessory, iaitu android peribadi yang juga bertindak sebagai pemerhati sepanjang hukuman dijalankan. Dari segi senjata, terdapat pelbagai pilihan senjata jarak dekat dan jauh yang boleh disesuaikan.
Namun, yang menjadikan gameplay Freedom Wars begitu istimewa ialah sistem alat khas berupa duri atau cambuk cangkuk (thorns). Cambuk ini hadir dalam beberapa jenis dengan fungsi utama yang boleh disesuaikan dengan peranan watak anda, seperti penyembuhan jika anda bertindak sebagai Support atau pelindung jika anda seorang Tank.
Fungsi utama cambuk ini ialah untuk menahan pergerakan musuh atau mengawal jarak mereka. Cara penggunaannya mengingatkan saya kepada omni-directional gear dari Attack on Titan, tetapi dengan fungsi yang lebih pelbagai dan fleksibel.
Terdapat juga tindakan khas yang membuatkan pertempuran terasa lebih epik, seperti memaut pada raksasa untuk memotong bahagian tubuh mereka bagi melemahkan pertahanan mereka. Raksasa dalam game ini dinamakan “Abductor” kerana kebiasaan mereka menculik makhluk hidup atau objek, termasuk Accessory anda.
Oleh itu, ada situasi di mana anda perlu memastikan keselamatan Accessory kerana jika mereka diculik, anda perlu menjalankan misi tambahan untuk menyelamatkan mereka.
Dengan menyelesaikan pelbagai misi ini, ranking anda akan meningkat secara perlahan, dan hukuman penjara yang asalnya 1 juta tahun akan semakin berkurangan. Jadi, apa yang menanti anda apabila hukuman mencapai 0? Itu adalah sesuatu yang anda perlu terokai sendiri.
Tetapi sistem seperti ini sangat menarik untuk memastikan pemain terus bermotivasi walaupun selepas tamat kempen utama. Selain itu, bahagian paling menyeronokkan dalam Freedom Wars ialah mod online multiplayer yang kaya dengan kandungan.
Walaupun ia adalah game memburu raksasa, anda juga boleh bertarung dalam mod PVP melawan pemain lain, menambah keseronokan yang berbeza.
Baik dan Buruk
Walaupun konsep game yang menarik dan menyeronokkan, ada beberapa kelemahan yang terbawa dari versi original. Salah satu yang agak mengecewakan ialah kualiti jalan cerita. Walaupun world-building sangat solid, cerita yang disampaikan terasa lemah dan kurang meninggalkan impak, kecuali pada beberapa momen tertentu.
Potensi untuk mengembangkan cerita ini sebenarnya besar, dan diharapkan dapat direalisasikan sekiranya Dimps membangunkan sekuel baharu di masa depan, lebih-lebih lagi kerana mereka kini memegang hak penuh terhadap IP ini.
Bagi mereka yang belum pernah mencuba game original, Freedom Wars mungkin terasa ketinggalan zaman, terutamanya dari segi kawalan yang agak kaku. Satu lagi kelemahan yang nyata ialah kekurangan variasi dalam misi dan jenis Abductor yang perlu dilawan.
Unsur repetitif boleh dirasai pada peringkat awal game, dan bergantung pada sejauh mana anda menikmati elemen aksi, ia mungkin sukar untuk mengekalkan minat sehingga ke bahagian end game.
Di samping itu, lonjakan kesukaran yang ketara pada beberapa bahagian tertentu memerlukan anda memberi perhatian lebih kepada loadout dan kemahiran. Bagi mereka yang kurang mahir menyesuaikan diri, mungkin akan perlu bergantung kepada bantuan pemain lain dalam mod online untuk mengatasi cabaran yang lebih sukar.
Apa Yang Baru Dalam Remastered?
Syukurlah, beberapa kelemahan yang disebut sebelum ini telah berjaya dikurangkan dalam versi remaster ini, terutamanya dari aspek gameplay. Pergerakan watak kini lebih pantas dan responsif, disertakan pula dengan keupayaan “command cancel” menggunakan thorns serta penyesuaian kawalan yang lebih fleksibel melalui button mapping.
Walaupun sistem ini bukanlah kelemahan utama dalam versi original, pembangun memahami kekecewaan pemain terhadap sistem crafting dan upgrade senjata.
Oleh itu, mereka telah melakukan penambahbaikan besar, termasuk memberikan pilihan untuk membuang modul daripada senjata secara bebas serta memperkenalkan sistem Module Synthesis untuk menaik taraf modul tertentu.
Saya belum sempat mencuba mod online, tetapi versi remaster ini menampilkan beberapa ciri baharu seperti mod casual dan pilihan untuk menyesuaikan beberapa peraturan khas dalam setiap pertarungan.
Selain itu, tahap kesukaran baharu, “Deadly Sinner,” turut ditambahkan, yang bukan sahaja mempengaruhi gameplay tetapi juga kesan sebagai banduan, di mana hukuman penjara boleh meningkat lebih drastik daripada biasa.
Dari segi customization, game ini menyertakan pelbagai aksesori yang sebelum ini hanya tersedia di versi original, kini dimasukkan tanpa kos tambahan kerana ia menjadi sebahagian daripada pakej remaster.
Sudah tentu, sebuah remaster tidak lengkap tanpa penambahbaikan visual, dan untuk Freedom Wars Remastered, peningkatan yang diberikan terasa cukup memuaskan. Saya masih ingat pengalaman bermain di PlayStation Vita ketika game ini menjadi antara yang terbaik dari segi visual untuk konsol tersebut.
Namun, jika dibandingkan semula, perbezaan kini cukup ketara, terutama dari aspek resolusi, kualiti tekstur, dan framerate. Versi remaster ini telah memperbaiki semua aspek tersebut, memberikan pengalaman visual yang hampir sama memukau seperti kali pertama saya bermain dahulu.
Sokongan untuk 60 FPS pula menjadikan pertempuran terasa jauh lebih lancar dan menyeronokkan.
Pendapat
Selepas lebih daripada satu dekad sejak pelancaran Freedom Wars original, pengalaman dapat menikmati game ini semula dalam versi remaster dengan kualiti terbaik dan pelbagai kemas kini baharu adalah satu pengalaman yang mengujakan dan sedikit nostalgia.
Walaupun ada keraguan sama ada game ini masih mampu memberikan pengalaman yang sama menarik seperti dahulu, ia ternyata masih sangat menyeronokkan. Hingga kini, saya tidak teragak-agak untuk menganggap Freedom Wars sebagai salah satu game memburu raksasa yang paling unik.
Sayangnya, terdapat beberapa kekurangan yang tidak dapat diatasi sepenuhnya dalam versi remaster, melainkan pembangun meneroka francais ini lebih jauh melalui sebuah sekuel.
Namun, jika anda peminat game memburu dan sedang mencari sesuatu yang segar dalam genre, Freedom Wars Remastered pastinya satu cadangan yang patut dipertimbangkan.
Jika berminat, game ini akan tersedia di PS5, PS4, Nintendo Switch, dan PC (Steam) pada 10 Januari. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi.
@gamersantaimy
The Review
Freedom Wars Remastered
Selepas lebih daripada satu dekad sejak pelancaran Freedom Wars original, pengalaman dapat menikmati game ini semula dalam versi remaster dengan kualiti terbaik dan pelbagai kemas kini baharu adalah satu pengalaman yang mengujakan dan sedikit nostalgia. Walaupun ada keraguan sama ada game ini masih mampu memberikan pengalaman yang sama menarik seperti dahulu, ia ternyata masih sangat menyeronokkan. Hingga kini, saya tidak teragak-agak untuk menganggap Freedom Wars sebagai salah satu game memburu raksasa yang paling unik.
PROS
- World-building yang sangat unik berbanding game lain dalam genrenya
- Gameplay keseluruhannya masih sangat menyeronokkan
- Banyak kandungan untuk dinikmati dengan replayability yang tinggi
- Pembaikan penting termasuk peningkatan grafik, prestasi, gameplay, hingga ciri-ciri baharu
CONS
- Premis yang menarik tetapi malangnya dibentangkan dengan jalan cerita yang lemah
- Mudah terasa berulang, sama ada dari variasi misi mahupun kekurangan jenis Abductor untuk dilawan
Discussion about this post