Sebagai salah satu francais Atlus yang paling lama, Shin Megami Tensei mempunyai reputasi tinggi terutamanya di kalangan pemain RPG tegar yang masih menghargai game strategi yang mencabar. Dalam era di mana banyak game semakin memanjakan pemain dengan lebih banyak accessibility, terutamanya dalam aspek difficulty, Atlus masih memastikan bahawa Shin Megami Tensei mengekalkan salah satu daya tarikan terkuatnya, sesuatu yang mereka masih wujud dalam Shin Megami Tensei V: Vengeance.
Mereka kini sedang bersiap sedia untuk keluaran Shin Megami Tensei V versi definitif. Dengan begitu banyak perubahan yang dibawa kepadanya, pastinya ada beberapa pemain yang bimbang sama ada Vengeance akan menjadi game yang lebih mudah. Lebih daripada itu, ada banyak perkara yang kami ingin tahu, termasuk keseluruhan kandungan yang ditawarkan dan sejauh mana kandungan tersebut memaksimumkan pengalaman.
Sebahagian daripada rasa ingin tahu kami akhirnya terjawab, kerana beberapa minggu yang lalu SEGA cukup baik hati menjemput rakan-rakan kami terus ke ibu pejabat mereka di Tokyo, Jepun untuk mencuba Shin Megami Tensei V: Vengeance. Kami diberi lebih daripada 6 jam masa bermain, termasuk bahagian awal game untuk mencuba laluan baharu bagi melihat perbezaan dengan game original.
Itu adalah masa yang cukup lama untuk sesi hands-on dan walaupun masih banyak yang perlu dilihat, sekurang-kurangnya kami mendapat tanggapan awal yang dimahukan.
Canon of Vengeance
Perbezaan terbesar serta tarikan utama Shin Megami Tensei V: Vengeance pastinya adalah Canon of Vengeance. Secara am, anda diberi pilihan untuk memilih dua laluan berbeza pada permulaan game yang akan menentukan arah jalan cerita utama bagi keseluruhan game.
Lebih khusus lagi, watak anda akan bertemu dengan seorang gadis misteri yang dapat dibebaskan daripada nasibnya apabila pemain menghulurkan bantuan kepadanya (Canon of Vengeance) atau mengabaikan pilihan ini sepenuhnya yang membawa anda ke Canon of Creation, iaitu laluan yang sama di game original.
Pemain lama yang merancang pasti tidak akan menghadapi masalah kerana mereka sudah melihat kesimpulan Canon of Creation, tetapi bagaimana pula dengan pemain baru? Ini pasti akan menjadi pengalaman pertama anda dengan Shin Megami Tensei V.
Kami tidak mahu membuat sebarang andaian tentang jalan cerita mana yang canon, tetapi kami harus mengaku bahawa Canon of Vengeance mempunyai plot yang lebih menarik.
Melalui jalan cerita ini, anda akan dibawa ke kisah dengan fokus pada tema “dendam” yang turut membawa beberapa watak original menarik seperti Yoko Hiromine sebagai rakan baharu, dan kumpulan antagonis – Qadištu yang terdiri daripada empat wanita demon yang diketuai oleh Lilith.
Setiap watak meninggalkan impak yang cukup kuat pada sesi gameplay kami; dari pertemuan pertama dengan Yoko sebagai pasangan baru yang diselubungi misteri, sehinggalah berhadapan dengan Qadištu, terutamanya Na’amah, yang kami rasa berpotensi untuk menjadi kegemaran peminat apabila game dilancarkan.
Malah watak lama pun mendapat perhatian besar, seperti rakan sekolah anda yang boleh menyertai sebagai ahli parti.
Mungkin ada sifat berat sebelah kerana kami telah menamatkan game original dahulu, jadi Canon of Vengeance secara natural berasa lebih seronok, tetapi perbandingan tidak terhad kepada cerita dan watak yang lebih menarik, kerana Canon of Vengeance juga memberikan akses kepada transformasi baharu Nahobino yang kami tidak boleh ceritakan terlalu banyak dalam previu ini.
Ada kemungkinan terdapat banyak kejutan lain, tetapi jika anda pemain baharu Shin Megami Tensei V, mana-mana jalan cerita masih akan memberikan pengalaman yang memuaskan.
Sudah tentu, Atlus juga telah memaksimumkan potensi cerita Canon of Creation. Di sini, pemain akan diberikan akses kepada pelbagai side quest baharu, mekanik baharu dan perubahan besar lain kepada gameplay dan ciri Quality of Life yang menjadikan Shin Megami Tensei V: Vengeance lebih seronok untuk dimainkan.
Da’at Serba Baharu
Kebanyakan pengembaraan dalam game ini akan berlaku di Da’at, dunia alternatif ke Tokyo yang didiami oleh demon. Sekilas pandang, pemandangan Da’at tidak berubah secara drastik, sehingga kami menyedari pelbagai tambahan menarik seperti Magatsu Rail untuk sampai ke kawasan yang jauh dengan cepat, dan juga berfungsi untuk membuka jalan shortcut.
Navigasi juga menjadi lebih mudah dengan ciri “sky view” yang membolehkan anda melihat kawasan sekitar dari udara. Ini mungkin tidak begitu berguna memandangkan game ini sudah mempunyai peta mini, tetapi ada kalanya anda akan meneroka kawasan lebih sibuk yang memerlukan pandangan lebih jelas demi memudahkan navigasi.
Anda juga akan diberikan akses ke wilayah “Shinjuku” baharu, yang mempunyai sejumlah cabaran tersendiri untuk diterokai, terutamanya jenis demon berbeza yang mendiami sesuatu kawasan atau wilayah. Satu contoh besar ialah Mad Gasser, di mana demon ini sering muncul secara tiba-tiba dalam kumpulan yang membentuk formasi berbaris untuk menghalang laluan anda dan menyerang dengan semburan gas mereka.
Mereka adalah musuh yang agak mencabar untuk dihadapi, dan taktik serangan hendap mereka tidak pernah gagal untuk memerangkap anda melainkan anda telah menghafal tempat mereka akan keluar di peta.
Kehadiran demon baharu dalam game menyumbang kepada pemandangan baharu Da’at seperti Dormarth, Gremlin, Halphas, Karasu Tengu, Unicorn, Tzitzimitl, Fenrir, dan banyak lagi. Seperti biasa, demon ini bukan sahaja akan menjadi musuh tetapi juga rakan baharu untuk direkrut ke dalam parti anda.
Keupayaan setiap demon juga dimaksimumkan melalui Innate Skill, iaitu sejenis skil pasif dengan pelbagai efek berbeza termasuk memberi buff atau pelbagai bonus lain bergantung pada situasi. Ini membuatkan Innate Skill meningkatkan lagi potensi yang boleh dicapai dengan kombinasi pasukan tertentu, jadi tidak kira betapa lemahnya demon dalam parti anda, sentiasa ada potensi untuk ia menjadi lebih kuat.
Lebih lagi, terdapat juga Demon Haunts yang berfungsi sebagai ruang untuk anda dan demon berkumpul, di mana anda juga boleh berinteraksi dengan mereka dan juga mendapatkan item daripada mereka atau cara bonus untuk meningkatkan level.
Ini pastinya salah satu tambahan kegemaran kami di mana ia berfungsi sebagai cara untuk berehat dari semua pertempuran yang memenatkan, dan terdapat ciri untuk menggunakan kamera bagi melihat semua demon dengan lebih dekat.
Cabaran Yang Diberi
Berbalik kepada soalan yang ramai peminat ingin tahu tentang tahap kesukaran, kami boleh mengesahkan bahawa Shin Megami Tensei V: Vengeance masih adalah game yang mencabar. Berdasarkan pengalaman dalam sesi previu ini, kami masih kalah dengan beberapa pertarungan seperti Hydra, bos besar pertama yang boleh menjadi agak kejam untuk berlawan tanpa persediaan yang sewajarnya.
Dalam Vengeance, pertempuran bos melawan Hydra masih sama sukar, terutamanya dengan HP yang tinggi dan serangan berturut-turut dengan damage besar. Anda mesti sekurang-kurangnya mempunyai parti dengan level tinggi, termasuk yang boleh melancarkan serangan mengikut kelemahannya secara konsisten selama 8 pusingan berturut-turut atau menggunakan Magatsuhi Omagatoki: Critical untuk menukar setiap serangan sebagai “critical hit”.
Pendek cerita, kami masih bergelut dan jika anda tidak fokus pada grinding atau tidak menyediakan parti yang cukup bagus, Hydra boleh menjadi musuh yang sukar untuk ditewaskan walaupun pada tahap kesukaran Casual, begitu juga dengan banyak musuh lain selepas itu.
Tidak lama selepas mengalahkan demon itu, Canon of Vengeance juga memaksa anda berhadapan dengan salah seorang ahli Qadištu yang, walaupun tidak begitu susah, mempunyai fasa di mana anda boleh dibunuh dengan serangan berturut-turut yang boleh mencuri giliran tambahan dan hanya boleh dihentikan dengan strategi yang betul.
Jadi walaupun banyak perubahan telah dibawa ke dalam game, termasuk menambah ciri dan aspek QoL lain, Atlus lebih memikirkan tentang menjadikan pengalaman lebih selesa tanpa mempengaruhi tahap kesukaran secara langsung.
Pendapat Setakat Ini
Tempoh enam hingga tujuh jam kami memainkan kisah baharu dalam Shin Megami Tensei V: Vengeance, pengalaman ini masih sangat memuaskan dalam banyak aspek. Malah bahagian yang tidak kami tonjolkan sepenuhnya seperti kualiti visual dan prestasi juga merupakan satu kelebihan, kerana ia tidak lagi eksklusif untuk Nintendo Switch, dan dibawa ke platform lain yang mampu menyokong visual lebih tinggi. Akhirnya, hajat peminat telah dimakbulkan.
Walaupun ada banyak yang masih ingin kami terokai apabila game ini diekeluarkan sepenuhnya, secara keseluruhan kami dapat melihat bahawa pembangun benar-benar serius mengambil maklum balas peminat untuk menjadikan Shin Megami Tensei V: Vengeance sebagai versi terbaik yang boleh dimainkan.
Malah, keputusan untuk mengekalkan Canon of Creation sebagai salah satu jalan cerita, turut memaksimumkan lagi aspek replayability, terutamanya untuk pendatang baru yang merasakan mereka mendapat dua game dalam satu.
Shin Megami Tensei V: Vengeance akan dikeluarkan untuk PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One, Switch dan PC melalui Steam dan Microsoft Store pada 14 Jun.
@gamersantaimy
Discussion about this post