Siri Life is Strange telah membentuk identiti sendiri dalam genre permainan video berasaskan naratif sejak kemunculannya. Dengan pelancaran Life is Strange: Double Exposure oleh Deck Nine Games dan diterbitkan oleh Square Enix, pemain sekali lagi dijemput memasuki dunia kompleks dan supernatural yang menggabungkan unsur luar biasa.
Dalam satu temu bual eksklusif, Game Director Jonathan Stauder dan Staff Writer Aysha Farah berkongsi pandangan mengenai perjalanan kreatif di sebalik game ini, evolusi visualnya, dan hala tuju masa depan siri ini.
Evolusi Kuasa
Siri Life is Strange sentiasa memukau pemain dengan wataknya yang kompleks dan keunikan supernatural. Stauder menerangkan perkembangan kuasa protagonis Max dalam Double Exposure, termasuk kuasa yang tidak berjaya melepas fasa konsep.
“Semasa pembangunan Double Exposure, beberapa aspek kuasa Max berkembang dengan ketara,” jelas Stauder. “Kami sering mengubah suai kuasanya untuk berfungsi dalam had bajet kami.” Dia menyentuh tentang idea menarik yang disebut “entanglement,” yang membolehkan Max menghubungkan dua objek merentasi garis masa.
“Sebagai contoh, jika Max mempunyai telefon bimbit yang dikunci dalam satu garis masa, dan garis masa lain menunjukkan orang itu sedang menggunakan telefon untuk menghantar mesej, Max boleh ‘menghubungkan’ telefon terkunci dengan yang aktif untuk membukanya dan melihat apa yang mereka lakukan,” katanya.
Akhirnya, “entanglement” digunakan dalam beberapa momen besar yang mendebarkan, kerana pasukan mendapati kuasa baharu Max, iaitu “shift” dan “pulse,” sudah cukup untuk menyokong pengalaman gameplay secara keseluruhan. Kuasa ini membentuk interaksi utama yang menjadikan Double Exposure mendebarkan.
Visual Baharu Dengan Fokus Pada Kualiti
Satu perubahan ketara dalam Double Exposure ialah persembahan visualnya. Jika game terdahulu seperti True Colors menampilkan gaya seni bercat dengan palet warna cerah, game terbaru ini menampilkan estetika yang lebih realistik dan kemas. Stauder mendedahkan bahawa perubahan ini adalah satu evolusi, dibantu oleh teknologi baharu.
“Perubahan terbesar didorong oleh penggunaan Unreal Engine 5, yang membolehkan kami membawa gaya seni ke tahap yang lebih tinggi,” katanya. Buat pertama kali dalam siri ini, pencahayaan 100% dihasilkan secara langsung dalam masa nyata, memberikan rasa keasyikan yang lebih mendalam.
“Walaupun kami berupaya mencipta pencahayaan yang lebih realistik, kami sentiasa berusaha mengekalkan semangat bercat seperti game sebelumnya,” jelas Stauder.
Dia menekankan bahawa walaupun tekstur dan watak kini antara realiti dan estetika, inti pati tetap setia kepada akar umbi siri ini. “Kami hanya berusaha mendorong dan mengembangkan penampilan setiap game,” tambahnya, mencerminkan komitmen untuk inovasi sambil mengekalkan daya tarikan yang disukai peminat.
Wajah Lama Tetapi Kisah Baharu
Sebagai entri keempat dan sekuel langsung kepada Life is Strange pertama, Double Exposure meneruskan kisah Max Caulfield. Ini menimbulkan persoalan tentang masa depan siri ini. Adakah ia akan terus meneroka kehidupan watak-watak yang dikenali, atau adakah protagonis baharu akan menjadi tumpuan?
Stauder berhati-hati supaya tidak mendedahkan terlalu banyak tetapi berkongsi sedikit info.
“Kami percaya siri ini akan sentiasa melibatkan penceritaan kisah peribadi, intim tentang protagonis yang tidak konvensional dan hidup mereka yang menjadi rumit oleh unsur supernatural,” katanya.
Fokus kepada inovasi kekal sebagai keutamaan, dengan harapan untuk mengintegrasikan ciri gameplay baharu yang mengekalkan pengalaman supaya segar dan menarik.
“Harapan saya ialah kami dapat terus mengejutkan pemain dengan setiap edisi seterusnya,” tambah Stauder, mengisyaratkan bahawa gabungan naratif dan gameplay interaktif akan terus menjadi teras siri ini.
Life is Strange: Double Exposure kini tersedia di PlayStation 5, Xbox Series dan PC melalui Steam dan Microsoft Store serta Switch. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post