Francais Monster Hunter telah wujud sekian lama sejak kemunculannya yang pertama pada tahun 2004 di PlayStation 2. Sejak itu, francais ini telah merangkumi lima generasi yang terdiri dari pelbagai permainan untuk pelbagai pelantar seperti PSP, 3DS, PlayStation 4, PC dan kini kembali ke Nintendo Switch. Sebagai permainan terbaru dalam francais, saya menerima peluang untuk membuat review Monster Hunter Rise dan mendapati, ia sebenarnya sangat mudah untuk diakses oleh pemain baru dan pada masa yang sama, masih boleh menarik minat pemain lama.
Sangat berbeza dengan permainan sebelum dalam siri, ia dilengkapi dengan banyak fitur canggih seperti yang kita lihat di Monster Hunter: World, dan lebih banyak peningkatan menarik yang saya akan jelaskan di bawah. Tanpa melengahkan masa lagi, jom kita selami review Monster Hunter Rise ini!
Gameplay asas & raksasa yang lebih bervariasi
Dengan lebih dari 30 raksasa dalam senarai (seperti Monster Hunter: World semasa pelancaran asli) Monster Hunter Rise ingin mengubah formula lama dengan menambah sejumlah ciri penting yang benar-benar mengubah cara kita bermain. Kita akan memilih salah satu dari 14 jenis senjata berbeza dan menggunakannya untuk memburu raksasa semasa mengembara di dunia yang luas. Setiap raksasa direka sebagai bos, yang bermaksud mereka dilengkapi dengan serangan, kekuatan, dan kelemahan yang berbeza antara satu sama lain.
Kita tidak akan menghadapi jenis raksasa yang sama dan sebaliknya, akan bertemu dengan variasi raksasa yang unik seperti Magnamalo, Zinogre, Nargacuga, dan banyak lagi. Itu adalah antara raksasa yang kamu akan kalahkan. Apa yang saya nak sampaikan ialah setiap pertarungan terasa unik, dan jauh lebih berbeza. Bukan itu sahaja, senjata yang dihasilkan oleh raksasa tersebut juga sangat berbeza untuk melambangkan identiti mereka dengan lebih jelas.
Selain itu, kita tidak perlu lagi mencari raksasa, dan boleh memulakan pengembaraan dengan mengetahui di mana lokasi setiap raksasa di peta. Spesies yang belum ditemui akan muncul dalam tanda tanya, tetapi kita akan selalu dapat tahu di mana mereka berada. Sebuah ikon juga akan muncul di peta untuk memberitahu anda jika raksasa hampir mati, supaya pemain boleh memilih untuk membiarkannya rehat atau memerangkapnya.
Memanfaatkan mekanik Wirebug, Silkbind & Wyvern Riding
Wirebug adalah alat serbaguna yang membolehkan kita melakukan serangan tambahan dengan menelan satu atau dua “caj” dari meter Wirebug di bahagian bawah skrin. Dengan Wirebug, kita lebih mudah bergerak ketika dalam pertempuran, yang bermaksud kebolehan untuk berlari ke atas tembok, melompat ke atas bukit dan mengelakkan serangan ketika di udara. Wirebug memperbaiki satu isu di Clutchclaw, iaitu memberikan mobiliti tanpa membenarkan kita tersangkut pada raksasa tersebut. Untuk senjata yang perlahan -contoh, Greatsword, Gunlance, Lance), ini membantu kita bergerak dan mengurangkan masa ketika menyerang.
Bagi Silkbind pula, ia adalah abiliti khas yang mampu memberi pelbagai kesan. Serangan Silkbind akan menggunakan satu hingga dua caj dari meter Wirebug, jadi gunakannya dengan berhati-hati. Dengan menggunakan Silkbind (atau serangan udara) kita juga boleh meningkatkan “mounting meter” raksasa, lantas membolehkan kita menunggang raksasa tersebut untuk mengawalnya.
Ini adalah sistem Wyvern Riding, di mana kita mengawal dan menggunakan raksasa tersebut untuk menyerang raksasa lain serta menghentam mereka ke dinding. Pada masa yang sama, jika kita melakukan kerosakan yang cukup besar pada musuh, ia juga akan membuka “Mounting Finisher“, di mana raksasa yang kita tunggang akan melakukan satu lagi serangan besar sebelum melarikan diri. Mari kita teruskan ke bahagian senjata.
Senarai jenis senjata & sistem Switch Skills
Setiap senjata mempunyai gaya pertempurannya yang tersendiri, di mana masing-masing mempunyai kelebihan, kelemahan, kombo dan mekanik yang unik. Tidak kisah lah apa gaya permainan kamu, Monster Hunter Rise akan cuba menyesuaikan diri mengikut pilihan pemain. Setiap senjata adalah hampir seimbang dan tidak ada yang terlalu kuat. Malah, kita juga dapat menggunakan sistem gyro di Switch untuk lebih mudah menggunakan senjata jarak jauh.
Berikut adalah senarai setiap jenis senjata:
- Greatsword
- Dulu dikenali sebagai senjata perlahan yang fokus pada “charge attack”, Greatsword kini menjadi senjata yang sangat mudah alih berkat kemampuannya untuk “charge attack” di udara pada bila-bila masa semasa menggunakan Wirebug. Ia mempunyai fitur Tackle, yang membolehkan kita untuk menahan cas walaupun diserang.
- Longsword
- Longsword menggunakan serangan biasa untuk meningkat Spirit Meter bagi melakukan serangan besar. Penambahan serangan Silkbind pula memberikan gaya permainan yang lebih agresif.
- Hammer
- Hammer adalah satu lagi senjata perlahan, dan juga salah satu dari dua senjata yang mampu melakukan Impact Damage. Mobiliti tambahan di Wirebug sangat bagus kerana kita bergerak sangat perlahan dengan Hammer.
- Dual Blade
- Sebagai senjata pantas yang memerlukan kita untuk pandai mengelak, Dual Blade adalah pilihan yang bagus untuk pemain yang ingin bergerak dengan pantas.
- Sword & Shield
- Senjata yang sangat serba boleh, dan membolehkan kita menggunakan barang walaupun memegang senjata.
- Lance
- Senjata defensif yang bergantung pada serangan balas dan boleh menyerang semasa bertahan. Juga boleh buat serangan meluru ke depan, dan melakukan hayunan yang kuat. Ia mempunyai serangan Silkbind yang membolehkan kita melompat tanpa menyimpan senjata agar dekat dengan raksasa.
- Gunlance
- Seperti “lance”, tetapi mempunyai meriam kuat yang mengabaikan kelemahan raksasa untuk membenarkan kita menyerang dari mana-mana sahaja. Wirebug membolehkan kita melakukan salvo lebih kerap kerana dapat melakukan “slam attack” dengan lebih mudah, dan mempunyai Wyrmstake. Silkbind memberikan senjata lebih banyak perisai, dan membolehkan kita menyerap serangan dari raksasa tanpa mengacau serangan kita.
- Hunting Horn
- Secara keseluruhan, salah satu senjata terbaik di Rise. Ia memiliki mekanik yang sama – setiap butang adalah serangan yang memainkan sejenis nota muzik, dan jika kita berjaya bermain kombinasi tertentu, ia akan memberi pemain (dan rakan-rakan di sekeliling) sejenis buff tertentu.
- Bow
- Tidak pantas seperti senjata jarak jauh lain, tetapi dapat mengecas serangan untuk “damage” yang lebih besar.
- Light Bowgun
- Light Bowgun adalah salah satu senjata jarak jauh yang terbaik jika anda suka menyerang sambil bergerak dengan pantas. Dengan Wirebug, mobiliti kita akan bertambah lebih baik kerana pemain akan selalu berada di tempat yang strategik.
- Heavy Bowgun
- Lebih perlahan tetapi dengan jenis peluru yang lebih kuat daripada Light Bowgun, Heavy Bowgun mempunyai mod khusus di mana ia dapat berubah menjadi Chaingun atau Sniper Rifle.
- Charge Blade
- Senjata yang boleh berubah antara Sword & Shield dan sebuah kapak gergasi, senjata ini sangat teknikal.
- Switchaxe
- Switchaxe bertukar antara kapak yang kuat dan Greatsword yang pantas. Salah satu serangan Silkbind-nya akan meningkatkan kadar regen Switch Gauge (membolehkan ia berubah kepada pedang) manakala satu lagi membolehkan kita melakukan 3 kombo yang kuat.
Switch Skill adalah abiliti baru untuk setiap senjata, dimana kita dapat membuka tiga slot untuk meletakkan abiliti baru, berdasarkan kemajuan dalam permainan dan tahap “rarity” bagi senjata tersebut. Ia adalah tambahan yang sangat bagus untuk permainan, kerana memberikan pelbagai gaya permainan untuk setiap senjata.
Dalam permainan lama, kebanyakan gaya permainan agak serupa (kerana setiap orang mempunyai akses ke gaya pertempuran yang sama). Tetapi dalam Monster Hunter Rise, kita dapat membina sejenis kemahiran berdasarkan satu Switch Skill tertentu, dan fokus sahaja padanya. Itu bermaksud bahawa semua orang mungkin akan menggunakan senjata yang sama, tetapi gaya pertempuran kita mungkin sangat berbeza.
Sistem “customization” untuk senjata & perisai
Kalau kita cakap tentang sistem customization, sudah tentu saya akan bermula dengan bahagian senjata. “Weapon crafting” hampir serupa dengan Monster Hunter World, dan menggunakan “tree system“. Kita bermula dengan senjata “asas”, dan ketika menaik tarafnya, kamu dapat memilih aliran mana untuk fokus lalu mengubah senjata tersebut berasaskan raksasa pilihan. Kamu juga boleh membuang peningkatan yang dibuat sekiranya berubah fikiran.
Untuk bahagian perisai pula, ia berbeza dengan Monster Hunter World, yang setiap set baju perisai mempunyai dua varian (Alpha dan Beta). Sebaliknya Rise hanya memiliki satu set baju perisai. Nasib baiklah ia mengekalkan sistem kemahiran perisai. Setiap bahagian perisai boleh memberikan mata pada satu kemahiran, di mana setiap mata boleh meningkatkan kesan pada kemahiran itu. Sebagai contoh, Attack Up akan meningkatkan serangan untuk setiap mata yang telah kita labur.
Seterusnya, kita boleh membuat deco dengan mendapatkan bahagian raksasa tertentu. Ini tidak dapat dibuka sehingga “High Rank” dan kita perlukan baju perisai yang mempunyai slot (deco level 2 hanya boleh dimuatkan kepada baju perisai dengan minimum slot level 2, dan seumpanya). Untuk mencerminkan sedikit personaliti pemain, baju perisai boleh diwarnakan semula, hingga dua kawasan berbeza untuk setiap bahagian perisai. Ini hanya dapat dibuka selepas mendapat “High Rank“.
Jelajah dunia yang luas bersama rakan Palamute
Satu perkara lagi yang saya suka tentang permainan ini adalah betapa seronok dan mudahnya untuk kita menjelajah dan meneroka persekitaran sekeliling. Geometri persekitaran memang sangat luas dan sangat terperinci serta penuh dengan kehidupan flora fauna, rahsia dan misi untuk dilakukan. Jika kamu tidak sibuk memburu raksasa, pemain boleh pergi memancing, mencari rahsia-rahsia yang tersorok, atau hanya menikmati pemandangan keseluruhan.
Untuk memudahkan perjalanan, kita ada Palamute – seekor anjing yang boleh ditunggang – untuk merentasi apa-apa persekitaran, dan dilengkapi dengan perisai/senjata. Supaya kebebasan pemain tidak dikekangkan, kita dapat mengawal Palamute sepenuhnya dan boleh melakukan hampir setiap aksi yang biasanya kita lakukan, termasuk mengasah senjata, mencari bahan-bahan di sekeliling, dan mengumpulkan sumber semasa memburu.
Dalam mod single-player, kita dapat membawa Palamute dan Palico, tetapi Palico tidak dapat ditunggang dan mempunyai senarai abiliti yang berbeza. Dalam mod multiplayer, kamu dapat memilih antara Palico dan Palamute. Walau bagaimanapun, Palamute menawarkan lebih banyak kelebihan, jadi ia lebih seronok untuk membawa teman anjing ini bersama saya semasa mengembara dunia Monster Hunter Rise yang luas!
Sedikit nasihat kepada pemain baru! Kamu mungkin ingin mengumpulkan Spirit bird, yang dapat meningkatkan statistik termasuk HP maksimum, stamina maksimum atau memberi buff sementara seperti Attack Up atau Defense Up. Spiribird mudah untuk dicari dan adalah cara yang baik untuk mempelajari jalan yang paling optimum melalui peta.
Satu lagi perkara yang membezakannya dengan permainan Monster Hunter lama, adalah kita tidak lagi memerlukan Hot Drink atau Cold Drink ketika memasuki persekitaran tertentu. Ini membolehkan kita untuk melakukan lebih banyak perkara kerana tidak perlu bimbang lagi tentang kesihatan atau stamina yang menurun secara beransur-ansur disebabkan oleh persekitaran. Walau bagaimanapun, persekitaran sejuk akan memberi kesan pada Wirebug, dan mampu meningkatkan tempoh cooldown-nya. Seperkara lagi, mengumpul barang kini tidak memakan masa yang lama, kerana kita hanya perlu “mengumpul” sekali untuk mengumpulkan semua barang di setiap titik sumber.
Jenis-jenis misi, aspek multiplayer & Rampage Quest
Di Kamura Village (Main Hub), kita mendapat akses ke pelbagai misi, yang dipecahkan kepada Village Quest, Hub Quest, dan Rampage Quest. Village Quest adalah misi yang mendorong jalan cerita “utama”, dan terdiri dari satu hingga enam bintang yang menilai tahap kesukaran setiap misi (seperti MH World, Village Quest hanya boleh dibuat secara solo). Misi multiplayer pula dibahagikan di “Gathering Hub“, dan merupakan tempat untuk misi peringkat tinggi. Ia boleh dicuba setelah kita mencapai Hunter Rank yang sesuai, yang dapat ditingkatkan dengan melakukan “Hub Quest“.
Semasa membuat Hub Quest, kita boleh meminta pemburu lain menyertai parti melalui lobi yang disediakan di Kamura Village, atau melalui fitur “join request” yang boleh dibuka kepada semua pemburu. Pemain boleh menyertai salah satu misi ini hanya dengan mencari nama misi tersebut ketika berada di Gathering Hub.
Hub Quest juga banyak berubah jika dibandingkan dengan judul yang lebih lama kerana tahap kesukaran setiap misi bukan hanya bergantung pada jenis pemburuan malah dipengaruhi pada jumlah pemain yang ada di dalam parti. Semakin banyak pemburu yang ada, semakin sukarlah misi. Nasib baiklah, penyesuaian kesukaran ini bersifat dinamik dan boleh berubah dengan cepat, jadi jika anda memulakan pemburuan dengan tiga orang dan seseorang tiba-tiba keluar, misi akan menjadi lebih mudah untuk pemain.
Sebelum ini, misi mempunyai syarat minimum untuk mod multiplayer. Sebagai contoh, jika rakan saya memilih misi 5 bintang dan saya hanya boleh melakukan misi 1 bintang, maka saya tidak dapat menyertainya. Namun sekarang, selagi pemain dan rakan-rakan berada di tahap yang sama (dibahagikan kepada Low Rank dan High Rank), kita boleh melakukan apa-apa jenis misi bersama. Ini adalah penambahan yang sangat-sangat bagus kerana dapat membantu pemain baru, memandangkan beberapa sumber hanya dapat ditemui di misi kemudian.
Perlu diingatkan juga bahawa Monster Hunter Rise tidak mempunyai sokongan untuk voice chat, walaupun dengan aplikasi Switch Online. Ini bermaksud bahawa pemain tidak ada cara untuk berkomunikasi melalui suara dengan pemain lain. Kita cuma ada fungsi chat yang agak tipikal semasa di lobi, di mana pemain boleh menghantar pelekat dan mesej. Sekiranya komunikasi adalah aspek yang penting dalam permainan multiplayer kamu, maka pemain harus berkoordinasi dengan parti menggunakan aplikasi pihak ketiga seperti Discord dan sebagainya.
Sekarang, biar saya jelaskan tentang Rampage Quest pula, yang terasa seperti kombinasi antara Arena Quest dengan gameplay “tower-defence“. Segerombolan raksasa akan datang menyerang secara berperingkat, dengan raksasa yang besar sebagai musuh terakhir. Semasa bermain, kita boleh menyeru NPC yang kuat dan meningkatkan senjata ballista ke meriam bagi melancarkan serangan pada segerombolan raksasa ini.
Matlamat kita dalam Rampage Quest adalah untuk melindungi gerbang sebaik mungkin. Di hujung setiap kawasan (mod ini berlangsung dalam tempat tertutup dengan beberapa kawasan untuk dijaga), gerbang ini akan menghalang jalan masuk ke kawasan seterusnya. Apabila raksasa menyerang, daya ketahanannya akan berkurangan. Sekiranya gerbang dimusnahkan, kita akan kalah.
Khususnya untuk mod multiplayer, Rampage Quest memang menarik, dan rasanya sama menyeronokkan seperti misi biasa. Ia boleh menjadi agak huru-hara apabila empat pemain meletakkan menara di beberapa lokasi strategik sambil melawan raksasa semasa fasa “counter-signal“, di mana pemain akan melakukan “damage” tambahan. Kita bahkan boleh “meningkatkan” senjata di tukang besi untuk menambahkan abiliti istimewa hanya di Rampage sahaja.
Seterusnya, versi “Apex” untuk beberapa raksasa boleh dijumpai semasa bermain. Raksasa “Apex” mempunyai beberapa abiliti tambahan, HP yang lebih banyak dan boleh menjatuhkan sumber berbeza yang lebih bernilai.
Prestasi yang cemerlang & lancar tanpa apa-apa masalah besar
Dari segi prestai, saya mendapati permainan berjalan dengan sangat lancar tanpa mengalami apa-apa penurunan “FPS (frames-per-second)” semasa bermain. Dalam mod multiplayer, ternyata ini sepatutnya menjadi isu di mana framerate akan mula menurun. Namun, saya tidak pernah mempunyai FPS yang terlalu rendah sehingga mengacau permainan saya, selepas melakukan lebih dari berpuluh-puluh misi multiplayer.
Memandangkan grafik Monster Hunter Rise pun sangat cantik, saya sangat kagum ia boleh kekal stabil semasa adegan beraksi. Ditambah lagi dengan “load time” yang pantas, saya tidak perlu menunggu lama untuk bergerak dari satu kawasan ke kawasan lain yang sepatutnya mengambil masa beberapa minit seperti permainan Monster Hunter lama.
Sedangkan kat Nintendo Switch dah selesa dan lancar untuk bermain, apatah lagi bila ia keluar untuk PC pada tahun depan. Dengan segala perkakasan PC yang canggih sekarang seperti GPU RTX 30 Series, saya yakin prestasi dan grafiknya akan bertambah lebih baik!
Pendapat
Monster Hunter Rise adalah penambahbaikan yang sangat besar dari World, dan memperkenalkan semula semua ciri-ciri yang dirindukan sambil meningkatkan segala aspek ikonik. Dengan mekanik baru, raksasa yang lebih bervariasi dan suasana persekitaran yang cantik, permainan ini membuka jalan untuk fasa baru dalam dunia permainan.
Sistem Wirebug, Switch Skill, rakan Palamute dan raksasa yang direka dengan teliti pula cukup mengubahkan gameplay untuk membuat permainan ini terasa “segar” bagi pemburu yang sebelum ini menghabiskan beribu-ribu jam dalam judul lama. Segala sistem di atas yang saya terangkan mungkin akan menakutkan pendatang baru, tetapi dengan yakin, saya boleh beritahu bahawa ini adalah permainan yang ideal untuk kamu bermula jika ingin serius mendalami siri francais.
Bersama dengan pengalaman multiplayer yang seronok, segala misi termasuk Rampage Quest sangat seronok untuk kita cuba. Memang bagus untuk kawan-kawan yang suka bermain bersama! Jika ada yang risau tentang masalah prestasi, memandangkan permainan Monster Hunter di pelantar mudah alih selalu mempunyai masalah dengan prestasi (contohnya Monster Hunter Generations), ia berjalan dengan sangat lancar di Switch. Setelah menamatkan permainan dan menghabiskan masa yang agak lama, saya jamin bahawa Monster Hunter Rise adalah salah satu entri terkuat dalam francais setakat ini, dan satu lagi klasik mantap untuk Nintendo Switch.
Itu sahaja untuk review Monster Hunter Rise ini! Jika ada yang berminat, jangan lupa untuk dapatkan game ini secara eksklusif di Nintendo Switch. Untuk segala liputan kami tentang permainan, sila tekan pautan ini. Jangan lupa untuk nantikan ulasan saya yang seterusnya. Sehingga kita berjumpa lagi, selamat ber-gaming!
@gamersantaimy
The Review
Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise adalah penambahbaikan yang sangat besar dari World, dan memperkenalkan semula semua ciri-ciri yang dirindukan sambil meningkatkan segala aspek ikonik. Dengan mekanik baru, raksasa yang lebih bervariasi dan suasana persekitaran yang cantik, Monster Hunter Rise membuka jalan untuk fasa baru dalam dunia permainan.
Discussion about this post