Masyarakat sering menggambarkan masalah kesihatan mental seperti berlawan dengan iblis di dalam otak tetapi di Sea of Solitude, frasa itu menjadi nyata. Permainan video ini, dari studio Jo-Mei Games di Jerman dan diterbit oleh EA’s Original, adalah pengembaraan ringkas tetapi mengusik jiwa di mana pemain mengembara dalam minda seorang wanita muda bernama Kay. Ia adalah dunia yang beralih antara pemandangan laut indah dan dunia yang gelap, sambil Kay cuba untuk memahami peristiwa-peristiwa trauma dalam hidupnya. Dunia itu sendiri dibentuk oleh pengalaman hidupnya, dan cabaran sebenar permainan datang dari menonton bagaimana jalan ceritanya terbentang.
Jalan Cerita yang Melibatkan Jiwa
Sea of Solitude bermula dengan Kay dalam dunia kota tenggelam yang gelap. Serta-merta pemain melihat cahaya di hujung, dan apabila pemain mencapainya, ia terus mencerahkan dunia. Ia bukan hanya membiarkan anda melihat apa yang ada di sekeliling – ia sebenarnya mengubah level itu sendiri, meningkatkan atau menurunkan paras air agar kawasan baru dibuka untuk diterokai.
Sistem Permainan yang Memberi Fokus kepada Ketepatan
Permainan ini menumpukan kepada Kay mencari mencari bola bercahaya untuk membuka memori Kay. Kay boleh berlari dan melompat, dan dia juga mempunyai bot kayu kecil untuk menavigasi lautan yang luas di sekelilingnya. Gameplay adalah campuran platforming, stealth, dan environmental puzzle-solving. Pada awal permainan, pemain akan cuba menavigasi persekitaran sambil mengelakkan raksasa ikan yang seram, dan kemudian pemain perlu menyelinap melalui bangunan yang dipenuhi dengan kanak-kanak hantu. Kay juga mempunyai keupayaan untuk menembak suar ke langit, menunjukkan dia ke mana harus beliau pergi.
Ia tidak begitu mencabar, tetapi semuanya direka dengan baik. Saya tidak pernah sesat atau keliru semasa bermain Sea of Solitude. Apa yang membuat permainan video ini berfungsi dengan baik adalah cara ia menggunakan formula yang mudah faham untuk menceritakan kisahnya. Pemain akan alami flashback dalam kehidupan Kay seperti ibu bapanya bergaduh, atau adiknya menginginkan perhatian ketika meneroka, serta fikiran dirinya sendiri.
Perwakilan Diri di dalam Dunia Maya
Tetapi ciri yang paling menarik adalah bagaimana pengalaman hidupnya menjadi dunia sebenar di sekeliling pemain. Ia tidak selalu indah, tetapi melihat pelbagai trauma dan isu-isu sebenar muncul dalam cara nyata, memberi impak yang besar. Terdapat satu adegan di mana Kay berasa sangat sunyi, dan pemain harus meraba-raba dalam gelap untuk mencari apa yang harus dilakukan seterusnya. Pada satu lagi masa lain, Kay mengingati ibubapanya bergaduh, dan berubah menjadi dua raksasa gergasi yang bertarung sesama sendiri. Kay sendiri muncul dalam bentuk raksasa, menunjukkan apa yang dia benar-benar rasa tentang dirinya. Saya tidak mahu spoiler terlalu banyak, tetapi reka bentuk permainan memang cemerlang, dan berjaya mewujudkan identiti visual unik untuk pelbagai trauma.
Kesimpulan
Sea of Solitude menceritakan kisah peribadi yang menyakitkan , tetapi ia juga sangat mudah difahami. Latar belakang fantasi memudahkan untuk pemain mendalami, sama seperti sistem permainan yang kemas. Pengalaman cerita ini pulak, amat sukar; dan mungkin isu atau topik yang dekat di hati untuk beberapa pemain. Sea of Solitude ialah permainan video cantik tetapi gelap dan tragis — dan jika pemain membayangkan diri sendiri di dalam game, perasaan itu hanya akan berlipat ganda.
@gamersantaimy
The Review
Sea of Solitude
Ini adalah game isitmewa dengan banyak usaha dan topik yang menarik. Game ini mempunyai beberapa kekurangan tetapi pastinya bernilai untuk bermain.
PROS
- Jalan cerita unik dan mengusik jiwa.
- Konsep baru mudah dalami.
CONS
- Gameplay mengulang.
- Lakonan suara yang kurang mantap.
Discussion about this post