Game terbaru Capcom, Monster Hunter Wilds, membawa ciri-ciri baru yang menarik, menggabungkan keseronokan klasik memburu raksasa dengan mekanik serta inovasi gameplay yang segar. Daripada kembalinya ciri yang digemari seperti slinger shots kepada penambahan baru seperti Focus Mode, Wilds kelihatan sebagai game yang wajib dicuba oleh peminat siri ini.
Sesi pertama kami di Tokyo Game Show 2024 memberikan peluang untuk merasai kedua-dua Story Mode dan Free Mode, dan berikut adalah perkara yang menonjol sepanjang pengalaman hands-on pertama kami.
Dimensi Baru dalam Pemburuan
Salah satu perubahan paling ketara dalam Monster Hunter Wilds ialah Hunter anda kini boleh bercakap. Buat pertama kali dalam siri ini, watak anda mempunyai suara semasa cutscene, menambah dimensi baru kepada penceritaan. Teman Palico anda juga bercakap dalam bahasa manusia, walaupun terdapat pilihan untuk mengembalikan mereka kepada ucapan “meow” klasik jika anda lebih suka.
Ciri menonjol dalam mode ini ialah Focus Mode yang baru. Dengan mekanik ini, game mengesan titik lemah raksasa, membolehkan anda mensasarkan bahagian tertentu untuk memberikan lebih banyak damage. Apabila serangan anda mengenai titik lemah, raksasa akan ‘stun’ buat sementara waktu, memberikan kelebihan strategik semasa pertarungan.
Sesi Story Mode berlangsung sekitar 45 minit, dengan misi yang penuh aksi. Salah satu misi melibatkan adegan mengejar raksasa Balahara, diikuti dengan perburuan raksasa sukar ditemui, Chatacabra, di mana kami terpaksa menggunakan sistem ‘wound’ dan Focus Mode untuk terus hidup. Menariknya, sebelum memulakan setiap misi, game tidak hanya membenarkan anda memilih senjata, tetapi juga mengajukan beberapa soalan untuk membantu membimbing pilihan senjata anda — satu ciri yang tidak dijangka tetapi bagus.
Kembalinya Mekanik Klasik dengan Sentuhan Baharu
Bagi pemain yang biasa dengan Monster Hunter World, Monster Hunter Wilds akan terasa seperti kembali kepada reka bentuk game tersebut, berbanding Rise atau Sunbreak. Persekitaran, pergerakan, dan pertempuran semuanya membawa rasa berat dan mendalam yang akan dikenali oleh peminat World.
Mekanisme slinger juga kembali, membolehkan pemain melengkapkan dan menggunakan item persekitaran seperti flashbang dan batu semasa bertempur. Anda juga boleh menggunakan slinger untuk mengumpul item semasa menunggang raksasa, membuat anda terus terlibat walaupun dalam pergerakan.
Salah satu penambahan paling menarik ialah keupayaan untuk memanggil sekutu AI semasa misi. Dengan menggunakan SOS flare, tiga pemburu AI akan datang membantu anda, menyembuhkan, menyerang, dan malah memasang perangkap untuk membantu mengalahkan raksasa. Ciri ini menyediakan sokongan yang baik untuk pemain yang lebih suka bermain secara solo tetapi masih mahukan bantuan pasukan semasa pertempuran sengit.
Customization dan Strategi
Dari segi mekanik senjata, Monster Hunter Wilds menawarkan beberapa ciri baru yang menarik. Contohnya, Gunlance kini mempunyai dua cas Wyvern Fire, yang boleh dicetuskan dengan kombinasi butang tertentu (R2 + Triangle + O). Anda juga boleh menekan L2 untuk memasuki mod di mana anda boleh mengunci bahagian tertentu raksasa untuk serangan drill yang dahsyat.
Lebih menarik lagi, anda kini boleh menetapkan senjata utama dan sekunder, dengan pilihan untuk membawa dua senjata jenis yang sama tetapi dengan sifat elemen yang berbeza. Tahap customization ini membuka strategi baru bagi pemain untuk bereksperimen semasa memburu, membolehkan build yang lebih disesuaikan bergantung kepada raksasa yang anda hadapi.
Sistem Wound dan Break yang baru juga menambah strategi pertempuran tambahan. Bahagian raksasa tidak akan rosak serta-merta; sebaliknya, anda perlu “wound” (mencederakan) bahagian tersebut sebelum ia boleh dipecahkan. Perubahan ini memaksa pemain merancang serangan dengan lebih teliti, mewujudkan pendekatan yang lebih berstrategi dan berhati-hati dalam setiap pemburuan.
Monster Hunter Wilds akan dilancarkan untuk PlayStation 5, Xbox Series X|S, dan PC melalui Steam pada 28 Februari 2025. Jika berminat, anda boleh pre-order di SINI!
@gamersantaimy
Discussion about this post