Romancing SaGa 2 dianggap sebagai salah satu game popular bagi siri SaGa, terkenal dengan sistemnya yang unik, pertempuran yang mencabar, dan jalan cerita yang merentasi beberapa generasi. Pertama kali dikeluarkan pada tahun 1993, game ini membina legasi di Jepun yang selama bertahun-tahun kurang dikenali oleh pemain di Barat. Hingga ke tahun ini, barulah pemain antarabangsa dapat merasai pesonanya. Kini, dengan pelancaran Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, game ini kembali dalam bentuk remake penuh, untuk memikat hati pemain veteran serta generasi baharu.
Kami berjumpa bersama Shinichi Tatsuke, produser remake ini, untuk berbincang tentang cabaran menyeimbangkan antara versi original dengan inovasi gameplay moden.
Menyeimbangkan Nostalgia dan Aksesibiliti
Cabaran pertama yang dihadapi oleh pasukan pembangun ialah mencari keseimbangan antara menarik minat peminat tegar dan menjadikan game ini mesra kepada pemain baharu. Tatsuke mengakui bahawa Romancing SaGa 2 yang asal terkenal dengan kesukarannya, satu ciri yang menambah daya tarikannya. Namun, ada perbezaan jelas antara kesukaran yang menarik dan menjengkelkan.
“Apabila kami mula membangunkan remake ini, kami mengenal pasti dua jenis kesukaran,” jelas Tatsuke. “Satu adalah mencabar dengan cara yang baik—pertempuran yang sukar tetapi mendorong pemain untuk berfikir secara strategik. Yang lain pula tidak mesra pengguna, selalunya disebabkan kekurangan penjelasan dalam mekanik game. Sebagai contoh, kelemahan musuh wujud dalam versi asal, tetapi tidak jelas kepada pemain. Mereka perlu bergantung pada percubaan dan kesilapan atau merujuk sumber luar seperti panduan.”
Untuk mengatasi masalah ini, pasukan membuat data penting seperti kelemahan musuh dan mekanik Glimmer lebih jelas dan intuitif. Perubahan ini meningkatkan pengalaman pemain tanpa mengurangkan cabaran semulajadi. Bagi pemain baharu, pilihan tahap kesukaran diperkenalkan supaya pertempuran tidak terasa terlalu menghukum.
“Kami ingin mengekalkan intipati pertempuran asal, tetapi juga menjadikannya lebih mesra untuk peminat RPG masa kini,” kata Tatsuke. “Pilihan tahap kesukaran membolehkan kami memenuhi keperluan kedua-dua pemain berpengalaman dan mereka yang kurang kenal dengan genre ini.”
Menghidupkan Semula Sistem Inheritance
Salah satu ciri yang membezakan Romancing SaGa 2 ialah sistem Inheritance, yang membolehkan pemain mengawal beberapa protagonis sepanjang beberapa generasi. Bukannya menumpukan pada perjalanan satu watak sahaja, game ini mengikuti kebangkitan dan kejatuhan pelbagai watak ketika mereka bertarung melawan Seven Heroes—kumpulan antagonis yang begitu kuat sehingga tiada seorang pun pahlawan dapat melawan mereka sendirian.
“Sistem Inheritance adalah apa yang menjadikan Romancing SaGa 2 unik, walaupun mengikut piawaian hari ini,” Tatsuke merenung. “Kisahnya tidak mengikuti satu wira, tetapi turun-temurun. Anda mula dengan Leon, kemudian beralih kepada anaknya Gerard, dan kisah ini diteruskan setiap kali watak baharu muncul untuk menentang Seven Heroes.”
Rasa kesinambungan ini menambah dimensi epik yang meluas kepada naratif permainan, yang melangkaui watak individu. Tatsuke dan pasukannya merasakan pentingnya mengekalkan mekanik teras ini, sambil memastikan ia relevan kepada pemain baharu.
“Kami tidak mahu mengambil semua dari versi asal begitu sahaja,” tambahnya. “Kami memodenkan sistem pertumbuhan dan mekanik pertempuran, memastikan ia terasa segar, sambil tetap mengekalkan sistem Inheritance. Jika kami menyampaikan versi yang sama, tiada sebab untuk membuat remake.”
Majukan Cerita Berdasarkan Pilihan Pemain
Satu lagi aspek penting Romancing SaGa 2 ialah Sistem Freeform Scenario, yang membolehkan pemain memilih urutan mereka menghadapi Seven Heroes. Walaupun matlamat akhir—menewaskan Seven Heroes—tetap sama untuk semua pemain, perjalanan boleh berbeza dengan ketara.
“Pemain bebas memilih wira mana yang mereka mahu tewaskan dahulu dan kawasan mana dalam Empayar yang mereka mahu kembangkan. Ini mencipta rasa pilihan peribadi dan penemuan, walaupun hasilnya akhirnya sama,” kata Tatsuke.
Apabila ditanya sama ada Sistem Freeform Scenario akan membawa kepada pelbagai pengakhiran atau melibatkan elemen percintaan, Tatsuke menjelaskan bahawa ini bukanlah kesnya.
“Tidak akan ada ciri percintaan atau pelbagai pengakhiran dalam game ini. Semua pemain akan mengikuti pengakhiran yang sama, iaitu menewaskan Seven Heroes.”
Memperkenalkan Mekanik Baharu Tanpa Membebankan Pemain
Dengan Romancing SaGa 2 yang sudah dipenuhi dengan sistem yang kompleks—dari Inheritance hingga ke Freeform Scenario dan mekanik pertempuran Glimmer—cabaran utama ialah memastikan pemain baharu tidak dibebani dengan terlalu banyak mekanik yang unik. Pasukan merancang sistem tutorial remake untuk memperkenalkan mekanik secara perlahan, supaya pemain tidak dibanjiri dengan maklumat terlalu cepat.
“Dalam versi asal, tiada tutorial, dan itu adalah sebahagian daripada cabarannya,” kenang Tatsuke. “Pemain terpaksa memikirkan semuanya sendiri. Untuk remake ini, kami memastikan setiap mekanik diperkenalkan secara beransur-ansur. Anda bermula dengan kumpulan kecil yang terdiri daripada dua watak, bukannya pasukan penuh yang terdiri daripada lima watak, jadi pemain dapat merasai pertempuran tanpa terbeban.”
Tempo ini membolehkan pemain menyerap maklumat baharu mengikut kelajuan mereka sendiri, menjadikan game lebih mudah diakses.
Pasukan juga menyederhanakan beberapa mekanik, seperti sistem weakness, yang sukar difahami dalam versi asal. Kini, kelemahan dikategorikan dengan jelas mengikut jenis senjata—sama ada greatsword, kapak, atau belantan.
“Kami memecahkan kelemahan mengikut kategori jenis senjata sebenar, menjadikannya lebih mudah untuk pemain mengenal pasti dan mengeksploitasi kelemahan musuh,” jelas Tatsuke. Perubahan ini memastikan pemain dapat dengan cepat memahami senjata mana yang efektif melawan musuh, menjadikan pengalaman pertempuran lebih lancar dan kurang mengecewakan. Ini adalah peningkatan kualiti hidup yang halus tetapi berkesan untuk memodenkan game tanpa mengorbankan lapisan strategi.
Mengubah 2D Menjadi 3D
Salah satu perubahan yang paling ketara dalam Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven ialah peralihan dari grafik 2D kepada 3D. Walaupun mengagumkan secara visual, perubahan ini membawa cabarannya sendiri.
“Dalam game 2D, pemain mengisi kekosongan secara mental,” jelas Tatsuke. “Tetapi apabila anda beralih ke 3D, anda perlu menambah lebih banyak elemen visual, lebih banyak persembahan, dan lebih banyak dialog untuk mengisi kekosongan itu. Itu sukar untuk seimbangkan. Sebagai contoh, dalam game asal, watak pixel berkomunikasi melalui gelembung pemikiran. Tetapi dalam 3D, pendekatan itu tidak berfungsi dengan baik. Kami terpaksa memikirkan semula cara kami menangani cutscene dan dialog supaya tidak terasa berlarutan.”
Peningkatan 3D juga membawa kepada perubahan dalam cara pertempuran dimainkan. Dalam versi asal, pemain memilih aksi watak tetapi anggota parti lain berdiri diam. Dalam remake ini, watak mengambil tindakan segera, menjadikan pertempuran terasa lebih dinamik dan imersif.
Tatsuke juga memperkenalkan mekanik pertempuran baharu dalam Revenge of the Seven, salah satunya membolehkan pemain menyasarkan bahagian badan tertentu bos Seven Heroes semasa pertempuran. Ciri ini menambah lapisan strategi baharu kepada perlawanan bos, di mana perancangan teliti dan ketepatan menjadi kunci.
Menarik Pemain Baharu
Apabila ditanya apakah ciri yang akan menarik minat pemain baharu, Tatsuke menunjukkan keunikan sistem Inheritance dan mekanik Glimmer sebagai ciri menonjol. Sistem Glimmer, di mana watak belajar teknik baharu secara rawak semasa pertempuran.
“Dalam kebanyakan RPG, anda membuka abiliti melalui skill tree atau skill board, tetapi dalam Romancing SaGa 2, ia berbeza,” jelas Tatsuke. “Sistem Glimmer membolehkan pemain memperoleh abiliti baharu semasa bertarung, yang terasa lebih organik dan memuaskan.”
Tambahan baharu lain kepada sistem pertempuran ialah ciri United Attack, di mana beberapa watak menggabungkan serangan mereka untuk menghasilkan serangan yang kuat. Ciri ini, bersama dengan pengenalan sistem Glimmer menggalakkan pemain menukar anggota parti mereka, memberi variasi dan kedalaman kepada permainan.
Akhirnya, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven lebih daripada sekadar remake—ia adalah bayangan moden untuk RPG klasik. Dengan menggabungkan elemen unik daripada original dengan mekanik yang bijak pada gameplay, grafik, dan tutorial, Tatsuke dan pasukannya telah mencipta game yang menghormati masa lalu sambil menjemput pemain baharu untuk merasai dunianya.
Bagi mereka yang berminat, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven akan dilancarkan untuk PlayStation 5, PlayStation 4, Switch, dan PC melalui Steam pada 24 Oktober. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post