Mortal Kombat 1 keluar pada bulan September, dan baru sekarang kami nak keluarkan review untuk Mortal Kombat 1. Mortal Kombat sentiasa menjadi francais fighting game yang istimewa berbanding game yang sezaman dengannya. Walaupun tidak pernah menjadi game yang paling teknikal berbanding Street Fighter atau Tekken, Mortal Kombat sentiasa menyerlah dengan fighter dan tradisinya yang unik.
Ia kekal sebagai francais yang menumpukan pada mitologinya, ceritanya dan barisan fighter yang pelbagai dan menarik. Itulah sebahagian daripada sebab francais itu kekal popular untuk peminat lama dan baru, sama ada mereka bermula pada era Midway atau era NetherRealm. Walau bagaimanapun, selepas 30 tahun, NetherRealm menghapuskan realiti itu dengan Mortal Kombat 1, reboot yang bertujuan untuk memberi studio lebih banyak kebebasan ke atas watak dan progress cerita. Dengan rupa baru ini, adakah Mortal Kombat 1 satu permulaan baharu atau adakah ia ditakdirkan untuk mengulangi kesilapan pendahulunya?
Cerita
Mortal Kombat 1 mengikuti peristiwa Mortal Kombat 11: Aftermath. Fire God Liu Kang telah mencipta semula masa dan memulakan era baru. Dalam garis masa baharu ini, dia telah meraih rally terdahulu ke posisi yang lebih selesa dan melemahkan musuh seperti Shao dan Shang Tsung. Pada malam sebelum kejohanan dengan Outworld, entiti misteri membuat huru-hara dengan menguatkan beberapa bekas penjahat. Dengan era baharunya dalam bahaya, Liu Kang mesti mengumpulkan pasukan baru yang terdiri daripada watak terkenal untuk membendung pakatan maut ini.
Walaupun cerita Mortal Kombat 1 dilabelkan sebagai reboot, banyak dinamik biasa muncul dengan cepat, dengan sedikit kelainan. Contohnya, keangkuhan Johnny Cage masih menyebabkan dia bergaduh dengan ally, peristiwa ini berlaku dengan Kenshi dan bukannya Jax. Sub-Zero dan Scorpion kini adik-beradik dan bukannya musuh, Mileena dan Kitana adalah adik beradik sebenar, Tanya bukan lagi pengkhianat, dan sebagainya. Masih ada lagi kejohanan, cuma ia bukan satu kejohanan di mana nasib alam bergantung pada pemenangnya. Ia adalah latar belakang yang lazim ramai pemain tahu, tapi kualiti lakonan dan naratif yang baik membantu meningkatkan lakonan watak dan situasi yang mereka alami.
Ceritanya juga menimbulkan rasa menarik kepada kami kerana ia memgambil peristiwa yang sudah berlaku sambil cuba mencipta laluan baharu. Watak-watak seperti Bi-Han, Reptilia, Ashrah dan Baraka, diberi peluang di sini untuk menonjolkan diri walaupun ia mengorbankan watak lain. Walaupun beberapa watak terdahulu masih lagi ada dalam cerita ini, ia juga memaksa orang-orang seperti Rain, General Shao, Havik, Reiko dan banyak lagi untuk muncul dalam entri ini. Sebahagian besar daripada ini adalah kerana sistem Chapter yang menghukum watak tertentu. Walaupun NetherRealm telah cuba untuk memperbaiki dan mengembangkan sistem Chapter dalam game sebelumnya, mereka tidak melakukan apa-apa dalam Mortal Kombat 1. Ia kembali kepada satu watak setiap bab yang menceritakan apa yang berlaku.
Gameplay
Game ini membuang banyak benda daripada Mortal Kombat X dan 11 dalam game masing-masing. Tiada lagi variasi, tiada lagi split meter bar, tiada lagi meter burning mid-combo, tiada Krushing Blows dan tiada lagi armor untuk Fatal Blow atau breakaway, antara ciri lain. Berkenaan kelajuan, ia berada di antara X dan 11, memberikan kelajuan yang mencukupi untuk tidak membenarkan pemain zoner mengawal meta tetapi tidak begitu pantas untuk pemain rusher.
Mortal Kombat 1 memperkenalkan beberapa mekanik baru. Antaranya Kameo Fighters, yang memberikan bantuan kepada pemain semasa pertarungan dengan cara yang serupa dengan tag assist dalam mode Towers of Time dalam Mortal Kombat 11 (2019). Watak-watak berasingan daripada senarai utama, dan dipilih sebelum setiap perlawanan. Terdapat dua jenis bantuan yang disediakan oleh setiap Kameo Fighter: Summon, yang boleh dilakukan semasa pemain kekal di satu tempat, dan Ambush, yang boleh dilakukan tanpa mengira apa yang pemain lakukan. Mereka juga boleh dipanggil untuk melakukan Fatality dan Brutality sendiri. Selain itu, Kameo Fighter yang dipilih juga mempengaruhi tahap HP pemain dalam perlawanan.
Fatal Blows kembali dengan fungsi yang berbeza. Pergerakan istimewa ini masih boleh dilakukan apabila HP pemain turun di bawah 30%, namun dalam game ini, ia dilakukan sebagai gerakan ofensif kolaboratif antara pemain dan Kameo Fighter, dengan masing-masing memberikan serangan seiring. Selain itu, serangan paling dahsyat yang dilakukan semasa Fatal Blow menampilkan efek x-ray. Sistem kombo Air Kombat juga kembali dalam entri ini.
Bercakap tentang playable fighter, Mortal Kombat 1 menawarkan senarai kecil (22). Namun, ia juga merupakan senarai yang paling variasi sejak Mortal Kombat 2011, dengan gabungan watak klasik dan unik. Walaupun game dilancarkan dengan banyak fighter ikonik, ia juga menghidupkan semula francais dengan fighter kegemaran lama dari era 3D. Li Mei, Tanya, Havik, Kenshi, Reiko, Ashrah dan Nitara semuanya kembali. Malangnya tiada fighter baharu yang diperkenalkan. Roster juga tidak lengkap, di mana Shang Tsung, seorang fighter dengan bab boleh dimainkan sendiri dalam cerita, dipotong daripada senarai untuk menjadi bonus pre-order tetapi dia boleh dibeli kemudian.
Di luar mod cerita, ada mode tower tradisional, online dan mode Invasions bermusim baharu. Gabungan Towers of Time dan Krypt daripada Mortal Kombat 11, Invasions merupakan mode utama yang memastikan pemain masih bermain walaupun sudah tamat ceritanya. Pemain ditugaskan untuk bergerak di sekeliling papan sambil menyelesaikan pelbagai cabaran pada setiap ruang yang mereka pindahkan, memperoleh ganjaran seperti skin, mata wang dalam game atau seni konsep untuk menyelesaikan cabaran. Ia okay untuk seketika, tetapi pergerakan perlahan, pertarungan rasa berulang (terhad oleh senarai kecil) dan kekurangan personaliti dalam mode menjadikan Invasions sebagai mode terlemah Mortal Kombat.
Sistem progression juga agak mengecewakan. Kalau dahulu, skin baharu dan item lain yang boleh customize boleh dibuka dengan meneroka Krypt, mengalahkan Tower atau menyelesaikan cabaran, tetapi kini semuanya terikat dengan sistem progression. Sama ada meningkatkan level watak, menghabiskan Invasions atau membeli memakai wang sebenar, semua kosmetik dan juga Fatality setiap watak dikaitkan dengan grinding, dan ia adalah satu kelemahan. Masalahnya ialah ia mengambil masa berjam-jam untuk naikkan level satu watak.
Grafik
Mortal Kombat 1 menandakan peralihan NetherRealm yang telah lama ditunggu-tunggu daripada Unreal Engine 3 kepada Unreal 4, dan ia terserlah. Game ini kelihatan dan berfungsi dengan baik pada platform gen semasa, dengan perhatian yang kuat terhadap perincian pada kedua-dua watak dan persekitarannya. Stage nampak hebar dengan teknik pencahayaan yang mengagumkan dan kerja-kerja tekstur yang membuatkannya muncul dan menjadi hidup. Sementara itu, perhatian tambahan kepada rambut, pakaian dan animasi wajah watak memberi persembahan yang sangat baik daripada pelakon. Malah kerja-kerja animasi, yang agak menyakitkan, telah menyaksikan peningkatan yang ketara, walaupun beberapa watak seperti Jeneral Shao masih kelihatan agak kaku dalam aksi. Untuk tajuk pertama pada platform generasi seterusnya menggunakan enjin yang dikemas kini, NetherRealm Studios telah menyampaikan game yang cantik.
Pendapat
Mortal Kombat 1 diangkat sebagai permulaan era baru untuk Mortal Kombat, di mana NetherRealm Studios mempunyai kebebasan sepenuhnya untuk mencipta alam semesta yang mereka inginkan. Dalam beberapa cara, studio itu telah berjaya kembali kepada asas dan menyampaikan persembahan terbaik Mortal Kombat, tetapi ada juga kelemahan lain daripada mereka. Mode cerita mendebarkan dan banyak membantu untuk mewujudkan watak yang sebelum ini dilupakan atau tidak pernah mendapat peluang untuk bersinar. Walau bagaimanapun, sebahagian besar daripadanya dibuang untuk pengakhiran yang menggembirakan lagi tidak masuk akal yang meletakkan semula Mortal Kombat 1 sebagai sekuel kepada Mortal Kombat 11 dan bukannya satu permulaan yang bersih.
Game ini membentangkan senarai yang dipenuhi dengan watak klasik dan yang telah lama dilupakan peminat selama bertahun-tahun, namun ada beberapa watak yang dijual sebagai DLC. Walaupun begitu, Mortal Kombat 1 masih lagi menyeronokkan untuk dinikmati oleh pemain lama dan baru.
Untuk mendapatkan berita lain mengenai Mortal Kombat daripada kami, boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
The Review
Mortal Kombat 1
PROS
- Combat yang diolah semula dengan baik
- Kameos sangat menyeronokkan
- Ding Dong the Krypt sudah mati
CONS
- Agak leceh untuk membuka setiap watak dalam roster
Discussion about this post