Mengekalkan formula yang terbukti berjaya adalah strategi penting bagi kebanyakan pemaju, terutamanya mereka yang ingin mengukir nama mereka dalam industri gaming global. The Bearded Ladies adalah salah satu daripadanya, di mana mereka mencapai kejayaan besar melalui game Mutant Year Zero: Road to Eden yang dibangunkan sebagai strategi RPG ala XCOM dengan campuran beberapa elemen lain seperti fokus kepada penerokaan. Berkat konsep yang tepat pada sasaran, mereka kini telah menyediakan game serupa bertajuk Miasma Chronicles.
Menjelang pelancarannya pada minggu ini, kami diberi akses awal untuk bermain game itu beberapa hari lebih awal. Versi yang kami dapat adalah khusus untuk PC, jadi terdapat sedikit penjelasan tentang bahagian pengoptimuman dan beberapa masalah teknikal yang saya harapkan ramai pemain tidak akan alami.
Ayuh kita pergi ke bahagian review!
Jalan Cerita
Masih membawa latar bertema pasca-apokaliptik, Miasma Chronicles memfokuskan pada kisah seorang pemuda bernama Elvis dalam misi mencari ibunya – Bha Mahdi di sebalik wabak Miasma yang melanda seluruh Amerika.
Miasma adalah wabak besar yang terus berkembang, bahkan sehingga kesannya membuat katak bermutasi menjadi raksasa yang dahagakan darah. Misi yang perlu dia laksanakan bukanlah mudah, tetapi nasib baiklah Elvis ditemani oleh robotnya Diggs yang tidak gentar dan sentiasa optimistik. Tidak lama selepas itu, dia juga akan ditemani oleh seorang gadis yang juga seorang marksman handal bernama Jade.
Kewujudan dua watak support ini sememangnya amat penting sebagai penggerak cerita, kerana Elvis merupakan watak yang tidak mampu menggalas segala tanggungjawab bermula daripada mencari ibunya sehinggalah melindungi kampung halamannya seorang diri.
Lebih-lebih lagi, ini berkait rapat dengan aspek pertempuran yang akan kita bincangkan dalam bahagian seterusnya. Dari perspektif jalan cerita, game itu menyediakan latar belakang yang menarik untuk dunia dan wataknya, termasuk penduduk tempatan yang boleh anda temui di bandar perlombongan Sedentary dan sekitarnya. Di sini, ada penekanan kuat pada penerokaan untuk mengenali lebih lanjut tentang beberapa watak sampingan, atau anda juga boleh mencari rekod peristiwa yang telah berlaku.
Malangnya, dari segi penerokaan, saya mendapati game itu sangat hambar kecuali apabila anda melawat kawasan hub besar yang diduduki manusia seperti Sedentary. Selain itu, game itu sendiri tidak menyediakan Mini Map jadi meneroka di beberapa kawasan boleh berasa mengelirukan pada permulaan game, tetapi untuk bahagian ini mereka telah menyediakan ciri radar dan waypoint yang agak jelas dan mudah faham.
Ini hal yang agak unik sebenarnya, kerana tidak banyak game strategi seperti yang membolehkan anda meneroka dunia secara real time, walaupun ketika beralih ke bahagian pertempuran.
Sumber yang boleh diperolehi sangat terhad, jadi setiap item dan duit yang diperoleh boleh menjadi sangat penting dalam menyumbang kepada progress anda. Saya sebenarnya sangat suka pendekatan ini, kerana terdapat banyak game yang memberikan terlalu banyak barang tidak guna yang akhirnya terkumpul dalam inventori.
Cuma saya perlu akui bahawa Miasma Chronicles masih membawa banyak ciri dari Mutant Year Zero. Ini juga boleh dirasai dari tahap kesukaran yang bergantung pada banyak faktor, termasuk jumlah barang yang anda bawa dalam pertempuran.
Pertarungan
Seperti Mutant Year Zero, bahagian pertempuran Miasma Chronicles masih direka bentuk dengan sistem berasaskan giliran (turn-based) yang serupa dan boleh diubah suai dengan pantas oleh peminat. Disokong oleh parti yang sangat terhad, anda perlu lebih berhati-hati setiap kali anda memasuki pertempuran.
Di sinilah stealth memainkan peranan yang besar, di mana anda boleh menetapkan posisi untuk setiap watak dengan berselerak merentasi medan perang selagi ia tidak dapat dikesan oleh musuh. “Flanking” ialah cara terbaik untuk mendapatkan bonus damage dan accuracy tertinggi. Jadi anda harus sentiasa cuba meletakkan watak anda di sebelah, di belakang atau di permukaan yang lebih tinggi daripada musuh.
Setiap pusingan memberikan 2 Action Point yang boleh digunakan untuk pelbagai arahan seperti “moving, shooting, reloading” atau menggunakan item. Selepas bermain untuk sekejap, saya mendapati bahawa setiap AP adalah peluang yang berharga dan satu kesilapan boleh merampas peluang anda untuk menang.
Sebagai contoh, Jade ialah watak Sniper yang hanya boleh menembak sekali sebelum dia “reaload”, jadi anda perlu menentukan kedudukan paling selamat untuk dia melakukan tindakan itu. Hal ini kerana dia memerlukan AP tambahan untuk menukar kedudukan yang mungkin mengambil dua pusingan berbanding watak lain.
Atas sebab ini, saya kebanyakannya bergantung pada Jade sebagai assassin kerana senjatanya dilengkapi dengan Silencer yang boleh mengalahkan musuh yang lemah satu per satu sebelum pertempuran utama berlangsung.
Bagaimana pula apabila terdapat pertempuran hadapan yang tidak dapat dielakkan dan ia berada pada peta yang lebih sempit? Pada saat inilah Jade menjadi watak yang lebih lemah, jadi tumpuan saya beralih kepada Elvis dan Diggs. Kedua-dua beradik ini sebenarnya hampir sama pada mulanya sehingga anda mendapat akses kepada lebih banyak skill unik mereka.
Elvis, watak utama, dilengkapi dengan sarung tangan canggih yang boleh menyerap kuasa Miasma. Bunyinya cool, tetapi kuasanya adalah mengikut situasi dan bukannya sesuatu yang boleh anda gunakan sebagai senjata dalam situasi yang terdesak. Contoh paling mudah ialah bagaimana anda boleh meletupkan musuh dengan puting beliung yang besar ke tempat tertentu dan menghasilkan kesan Knockback yang hanya boleh menyakiti musuh selagi terdapat letupan atau perangkap lain sebagai sasaran utama.
Bagi Diggs, dia tidak istimewa selain mempunyai beberapa skill yang boleh membantu dalam menguatkan pertahanan, seperti melindungi Elvis daripada serangan maut. Memahami gaya pertarungan dan potensi skill setiap watak adalah sangat penting, kerana walaupun sedikit peningkatan kepada salah satu daripada mereka boleh memberi anda kelebihan besar dalam pertempuran yang sukar.
Jika anda ingin membiasakan diri dengan corak permainan, maka anda perlu bersedia untuk melalui proses “try and error” yang panjang malah boleh terjejas dengan melaraskan masa cooldown skill. Inilah sebabnya saya masih melihat Miasma Chronicles sebagai game strategi tegar seperti Mutant Year Zero, tetapi cara mereka mengendalikannya masih membawa kepada pengalaman permainan yang mengecewakan.
Isu utama saya ialah bagaimana game ini memberikan kelebihan berat sebelah kepada musuh. Ini bukan sahaja daripada bilangan pejuang, tetapi juga komposisi pasukan, kedudukan mereka pada peta, dan pertahanan tebal serta serangan kuat mereka. Selain itu, ketepatan menembak anda akan lemah dan jarang mengenai musuh melainkan anda flank, dan walaupun anda cukup berani, flank biasanya meletakkan watak anda dalam kedudukan yang lebih terdedah untuk serangan balas.
Perkara yang sama tidak boleh dikatakan untuk musuh, kerana mereka sekali lagi diberi kelebihan ketepatan pukulan yang lebih baik walaupun dalam kedudukan yang sukar dicapai. Bukan itu sahaja, tetapi terdapat juga faktor sumber yang terhad, jadi anda perlu mempertimbangkan keadaan lebih lanjut sebelum menggunakan item sokongan.
Perlu diingat bahawa saya bermain game dalam kesukaran Normal, dan dari level 5 dan seterusnya sudah ada beberapa senario pertempuran dengan kesukaran yang semakin kejam. Ramai pemain telah mengalami perkara ini sejak Mutant Year Zero, jadi saya rasa developer sengaja mereka bentuk game dengan pendekatan ini.
Tidak ada yang salah dengan itu dan saya pasti ada beberapa pemain tegar yang menggemari cabaran, tetapi ia juga boleh dilihat sebagai isu pengimbangan yang memerlukan perhatian tambahan untuk mengekalkan konsistensi yang baik antara cabaran dan keseronokan.
Pengubahsuaian & Kandungan Simpangan
Penyesuaian dalam game ini agak mudah dan tidak memerlukan banyak masa untuk pemain berikan watak-watak build terbaik. Antara benda yang boleh disesuaikan ialah senjata, attachment, Skill Deck dan macam-macam lagi. Semua disusun dengan kemas dan tidak begitu kompleks malah efek daripada setiap upgrade juga menarik.
Untuk kandungan sampingan, pemain akan menemui pelbagai Side Quest yang akan memberikan ganjaran yang menarik malah sesuai untuk dilakukan jika anda ingin rehat daripada main quest. Bukan setakat itu sahaja, anda boleh grind resource yang diperlukan melalui kandungan sampingan ini.
Kami juga ingin menyentuh sedikit mengenai kulaiti port game di PC. Daripada segi pengoptimuman tidak ada banyak masalah, kami boleh bermain dengan tetapan Ultra 100p dengam FPS yang stabil. Cuma ada beberapa detik sahaja yang kami sedar ada sedikit stutter dan frame rate jatuh. Ada juga satu bug yang kami temui, di mana audio dalam game hilang dan hanya kembali apabila berulang alik ke menu utama. Pernah juga game ini crash sekali, nasib baik progress kami tidak hilang begitu banyak.
Kesimpulan
Mengikut tema dan format dariapda Mutant Year Zero nampaknya satu keputusan yang wajar daripada The Bearded Ladies, tetapi ia juga membawa beberapa keluhan yang sama di Miasma Chronicles. Penerokaan dalam game boleh dihasilkan untuk jadi lebih menarik dan terdapat beberapa isu teknikal lain. Tetapi yang betul-betul mengganggu keseronokan kami bermain ialah balancing dan reka bentuk combat scenario.
Bukan sahaja cabaran game ini brutal walaupun dengan kesusahan tahap normal, ia juga mendorong kepada stealth yang tidak begitu disukai oleh segelintir pemain lain. Walaupun begitu, ia bukanlah game yang begitu teruk. Kalau anda menyukai Mutant Year Zero dan inginkan pengalaman yang sama, kami syorkan untuk anda mainkan Miasma Chronicles.
Miasma Chronicle kini boleh didapatkan di PlayStation 5, Xbox Series X|S dan PC melalui Steam & Epic Games Store.
Untuk mendapatkan lebih banyak review mengenai game, filem dan teknologi sila klik di sini.
@gamersantaimy
The Review
Miasma Chronicles
PROS
- Reka bentuk dunia yang lebih menarik
- Sistem upgrade dan penyesuaian yang mudah
- Gameplay yang agak seronok
CONS
- Penerokaan yang biasa-biasa sahaja
- Balancing untuk tahap kesusahan
- Beberapa adegan pertempuran yang terlalu berat sebelah
- Beberapa isu teknikal
Discussion about this post