Square Enix akan mengeluarkan entri kedua untuk siri Octopath Traveler II tidak lama lagi. Berita baiknya, kami berpeluang untuk mencuba game ini lebih awal. Nak tahu best atau tidak entri terbaru ini, teruskan membaca!
Plot Penceritaan
Octopath Traveler II menggunakan sistem sama yang melibatkan lapan watak utama. Setiap watak mempunyai jalan cerita tersendiri, beberapa daripadanya mudah sahaja sebab agak “straightforward”, tetapi ada juga beberapa watak yang mempunyai cerita yang rumit kerana mereka mempunyai banyak route.
Kami telah memilih Hikari untuk mulakan pengembaraan dalam sekuel ini. Dia mempunyai jalan cerita yang agak gelap, di mana dia seorang putera muda daripada sebuah puak yang pentingkan peperangan dan kuasa. Bapa serta abangnya terus melancarkan perang dan takluk sebanyak mungkin kawasan. Disebabkan cita-cita besar puaknya, mereka telah terlibat dengan banyak masalah dan dibenci oleh banyak negara.
Selepas itu kita mendapat timeskip, di mana bapanya sedang nazak dan mesti melantik raja baru. Pada mulanya, bapanya ingin melantik Hikari kerana dia mempunyai visi yang lebih aman. Bagaimanapun, abangnya mahu memusnahkan rancangan tersebut sebelum ia berlaku dan membunuh bapanya sendiri dan memusnahkan bandar itu. Matlamat pengembaraan Hikari adalah untuk mencari rakan untuk membalas dendam kepada abangnya dan membawa keamanan.
Tidak semua watak mempunyai jalan cerita yang gelap dan suram. Agnea, seorang penari, mempunyai kisah yang lebih menyentuh hati. Dia mahu menjadi bintang seperti ibunya dengan mengumpul wang sedikit demi sedikit untuk meneroka bahagian dunia yang berbeza. Walaupun dia kekok dan baik hati, ayahnya menentangnya kerana masa lalu ibunya, tetapi mereka akhirnya berbaik semula.
Satu perkara yang agak menarik tentang plot dalam Octopath Traveler II ialah mekanik Crossed Path yang baharu. Ia akan memberikan kita cerita baru kalau kita berjaya mendapatkan kombinasi watak yang betul.
Barisan watak
Seperti versi pertama, kami rasa Square Enix telah melakukan kerja yang bagus dalam menghasilkan watak-watak unik dalam Octopath Traveler dan membuatkan kita sebagai pemain ingin mengalami setiap pengembaraan yang ada.
Agnea boleh “summon” NPC yang telah dia jemput semasa penerokaan. Setiap NPC di sini mempunyai kebolehan tersendiri. Contohnya, ada beberapa yang mempunyai kebolehan buff yang meningkatkan ATK, DEF atau melakukan Heal. Tetapi, jika anda gagal memikat NPC, reputasi anda akan menjadi buruk. Semakin NPC, semakin kecil peratusan untuk mendapatkannya. Hikari mempunyai keupayaan untuk menetapkan pergaduhan dengan NPC tertentu untuk mendapatkan “Learning Skill” yang juga boleh digunakan dalam pertempuran. Lebih kuat NPC anda melawan, lebih baik kemahiran yang dia ada, ini juga akan memberi ganjaran kepada anda XP.
Pada pendapat saya, watak seperti Hikari agak OP untuk pertempuran. Sebab utamanya ialah dia boleh menggunakan lebih banyak kemahiran, serta lebih banyak XP yang diperoleh melalui pertempuran dengan NPC
di sini menjadi terlalu OP dalam pertempuran. Sebab utama adalah kerana dia boleh menggunakan lebih banyak skill, serta lebih banyak XP yang diperoleh melalui pertempuran dengan NPC. Jadi, jika kita bermain Hikari untuk permulaan game, ia seperti satu keputusan yang bagus.
Sistem baru -Day & Night
Salah satu perubahan yang paling ketara dalam Octopath Traveler II ialah kehadiran ciri “Day and Night”, di mana sistem ini bukan “real time”, pemain boleh menukarnya sesuka hati melalui butang toggle (menggunakan R2 pada DualSense). Jam boleh digunakan mengikut pelbagai keperluan khusus. Seperti yang kami nyatakan, setiap watak masih sama seperti siri sebelumnya di mana mereka mempunyai Action Path sendiri, tetapi untuk siri terbaru ini, Action Path mereka dibahagikan kepada Day dan Night.
Sebagai contoh, Agnea pada siang hari dia boleh menggunakan Charms untuk menarik NPC untuk menyertainya yang boleh digunakan dalam pertempuran. Tetapi pada waktu malam, dia boleh mendapatkan item tertentu yang dimiliki oleh NPC. Keadaan item itu sendiri dipengaruhi oleh level Agnea. Jika level Agnea tinggi, maka item yang lebih berprestij boleh diperolehi.
Hikari yang pada siang hari mempunyai Action Path untuk menjemput NPC duel, pada waktu malam dia mempunyai Action Path untuk “bribe” NPC untuk mendapatkan maklumat penting seperti barang rahsia atau bilik berkunci tertentu. Ini boleh menjadikannya sangat berguna untuk penerokaan.
Bukan sahaja kebolehan setiap watak berbeza bergantung pada waktu siang atau malam, sesetengah NPC juga hanya muncul pada waktu tertentu. Jadi mungkin anda boleh pening mencari NPC tertentu. Nasihat kami, tumpukan perhatian pada masa siang ataupun malam. Mekanik ini juga mempengaruhi raksasa yang anda hadapi semasa penerokaan. Musuh yang dihadapi pada waktu malam lebih kuat sedikit berbanding waktu siang. Disebabkan ini, ganjaran XP serta wang yang diperolehi akan menjadi lebih tinggi. Ia sangat sesuai kalau anda ingin grind dan kuatkan watak anda.
Pada pendapat kami, mekanik ini menjadikan game lebih kompleks dan pelbagai dari segi gameplay. Untuk pilih ahli parti sahaja penting untuk memberikan kelebihan kepada kombat serta penerokaan.
Gameplay & Pertempuran
Apabila bercakap tentang penerokaan, kita bukan sahaja berjalan di darat, tetapi juga di sungai atau lautan. Untuk bergerak di atas air, watak anda secara automatik akan menggunakan bot yang tersedia. Tidak perlu fikir untuk beli kapal itu dan sebagainya.
Namun, untuk bergerak dari satu pulau ke pulau lain, kita masih perlu menggunakan ciri pengangkutan berbayar yang terdapat di pelabuhan. Pengangkutan bot hanya digunakan apabila anda mula-mula berpindah ke pulau tertentu, kerana masa selebihnya selepas itu anda boleh menggunakan “fast travel”.
Walaupun begitu, Octopath Traveler II masih menggunakan sistem “random encounters” dalam penerokaan dan masih tiada pilihan untuk menutup sistem ini. Kami sebenarnya tidak suka sangat dengan sistem ini. Walaupun ia semakin berkurangan apabila hampir dengan endgame, kami rasa lebih baik jika kita diberi pilihan untuk hidup atau tutupkan ciri ini.
Bercakap tentang pertempuran, sebenarnya tidak ada perbezaan pun jika dibandingkan dengan game pertama. Satu-satunya perkara baharu ialah mekanik “Latent Power” yang ada pada setiap watak. Contohnya, Latent Power Partitio boleh memaksimumkan BP (Boost Point) yang dimilikinya dengan serta-merta. Itu sangat berguna kerana dia mempunyai keupayaan untuk memindahkan BP kepada watak lain.
Grafik, Muzik & Persembahan
Kualiti grafik HD-2D dalam Octopath Traveler sangat baik dan ia diteruskan dalam siri kedua, malah terdapat pelbagai penambahbaikan yang begitu ketara. Contohnya, beberapa tempat seperti bandar kelihatan lebih hidup dengan efek cahaya serta particle, menjadikan sprite lebih cantik dan kelihatan cool. Sistem Day dan Night juga mempunyai muzik latar tersendiri. Pada siang anda akan mendengar muzik yang lebih ceria manakala malam pula kedengaran lebih aman, itu pun mengikut tempat yang anda berada.
Keseluruhan muzik memang sangat sedap! Yasunori Nishiki sekali lagi melakukan kerja yang hebat dalam siri kedua ini. Setiap lagu terasa sangat sesuai untuk setiap adegan yang muncul di skrin. Penerokaan, pertempuran, cerita, semuanya ditemani dengan muzik yang membuatkan kami untuk teruskan game.
Memandangkan kami mainkan game ini pada PS5, kami tidak menjumpai langsung masalah pada prestasi game. Semuanya berjalan dengan lancar dengan visual yang lebih tajam serta waktu loading yang sekejap semasa fast travel mahupun berjumpa musuh.
Kesimpulan
Senang cerita, kami memang berpuas hati dengan Octopath Traveler II. Kehadiran sistem Day and Night memberikan variasi kepada gameplay, menjadikannya lebih kompleks kepada penerokaan mahupun pertempuran. Mekanik Latent Power juga membuatkan kombat lebih menyeronokkan. Walaupun ia tidak mempunyai perbezaan yang ketara daripada game terdahulu, ia masih memberikan satu pengalaman yang bagus kepada kami.
Octopath Traveler II akan hadir ke PS5, PS4, Nintendo Switch dan PC melalui Steam pada 24 Februari 2023.
@gamersantaimy
The Review
Octopath Traveler II
PROS
- Tambahan mekanik baru seperti "Day and Night" dan "Latent Power"
- Soundtrack yang hebat
- Pelbagai cerita untuk dialami
CONS
- Perlu banyak grind untuk kekalkan semua level watak
- Random Encounter yang terlalu banyak
Discussion about this post