Diablo IV: Vessel of Hatred adalah expansion terbaru Diablo IV yang akan dilancarkan pada 8 Oktober 2024, dan memperkenalkan kelas baharu bernama Spiritborn, serta rantau hutan rimba baharu yang dikenali sebagai Nahantu.
Dengan jangkaan tinggi, para pemain tidak sabar untuk mengetahui lebih lanjut tentang ciri-ciri baru, jalan cerita, dan mekanik permainan Diablo IV: Vessel of Hatred. Kebetulan, Blizzard mengadakan sesi AMA (Ask Me Anything) baru-baru ini yang memberikan beberapa pandangan menarik daripada pasukan pembangunan.
Mari kita lihat jawapan mereka.
Kelas baharu Spiritborn dicirikan oleh kelincahannya. Adakah ia berkongsi sebarang persamaan dengan Monk dari Diablo III?
Brent Gibson (Game Director): Kelincahan adalah salah satu perkara yang kami fokuskan. Kami mahu mencipta kelas di mana seni bela diri menjadi bahagian penting dalam gaya permainannya, jadi ia sangat masuk akal.
Tentang Monk, kami mempunyai pemahaman yang kukuh tentang jenis mekanik yang berfungsi dengan baik dalam game ini dan ada inspirasi daripada beberapa kelas yang boleh dilihat dalam Spiritborn, tetapi gabungannya sangat unik kepada kelas itu sendiri dan berbeza dengan kelas-kelas sebelum ini.
Vessel of Hatred menambah sistem Runewords. Namun, tidak seperti Diablo II, runes tidak boleh digunakan untuk mencipta gear baru atau mengubah gaya permainan secara drastik. Apakah pertimbangan reka bentuk di sebalik sistem Runewords dalam expansion ini berbanding Diablo II?
Colin Finer (Lead Live Game Designer): Kami mempunyai banyak sistem dalam Diablo IV yang mengubah gaya permainan. Oleh itu, kami meluangkan banyak masa untuk membincangkan peranan apa yang sepatutnya dimainkan oleh Runewords dalam ekosistem ini.
Akhirnya, kami diinspirasikan oleh Runewords dari Diablo II seperti Enigma—khususnya kebolehan untuk mencuri sihir kelas lain. Apa yang kami cuba elakkan adalah mencipta situasi di mana item Runeword sentiasa menjadi yang terbaik.
Kami tidak mahu pemain terpaksa melepaskan Tempest Roar atau Fists of Fate yang sempurna untuk menggunakan jenis item baru ini. Kami rasa itu akan mengehadkan variasi build dan kreativiti. Kami mahukan runes sebagai pelengkap kepada build anda.
Dalam masa yang sama, kami telah menyediakan pilihan crafting baru yang membolehkan pemain menghasilkan Mythic Uniques dengan set rune, yang kami fikir akan memberikan pengalaman mencipta item yang sangat berkuasa dan juga merasakan kemajuan sedikit demi sedikit dengan setiap rune yang ditemui.
Kami kini menghadapi situasi di mana watak terpaksa dihapuskan untuk memberi ruang kepada watak Seasonal. Adakah terdapat rancangan untuk memperkenalkan fungsi Rebirth, supaya kami dapat mengekalkan statistik gameplay (jam dimainkan, berapa kali di-Rebirth, dll.) antara musim?
Rex Dickson (Lead Game Designer): Kami telah menambah dua slot watak tambahan seiring dengan pelancaran expansion ini. Kami mendengar maklum balas daripada komuniti tentang keinginan untuk Rebirth dan ia sedang dipertimbangkan serta diberi keutamaan bersama permintaan utama lain.
Ada sebarang pendapat tentang ciri Armory yang membolehkan kami menukar antara Boss dan Speedrun dengan mudah?
Working on it!
— Rod Fergusson (@RodFergusson) August 26, 2024
Brent Gibson (Game Director): Sudah tentu! Armory adalah salah satu keutamaan utama kami ketika ini. Game ini mempunyai beberapa perkara baru yang mempengaruhi build anda dalam Vessel of Hatred dan lebih banyak perkara akan ditambah seiring game berterusan.
Ini bermakna apabila kami memperkenalkan sesuatu seperti Armory, ia mesti menjadi sistem yang boleh berkembang bersama kami. Jadi, ini lebih kepada soalan bila sistem Armory akan diperkenalkan, bukan jika.
Apakah pandangan anda tentang menambah efek pada Runes individu (seperti Diablo II) apabila mereka disambungkan, jadi ada alternatif lain selain Gem dan Runeword?
Colin Finer (Lead Live Game Designer): Seperti semua ciri baru, kami akan ubah dan menambah kepada sistem Runewords dari masa ke masa. Kami rasa menambah affix pada rune individu adalah idea yang menarik dan merujuk kembali kepada Diablo II.
Matlamat kami dengan Runewords dalam Diablo IV adalah untuk menggalakkan eksperimen ketika anda mencari kombinasi terbaik untuk build anda dengan rune yang ditemui. Jika kami dapati affix tambahan membantu matlamat ini, kami terbuka untuk menambahnya.
Adakah kemungkinan kami akan melihat kandungan Dark Citadel yang boleh dimainkan secara solo, mungkin dengan rakan AI atau Mercenary yang menggantikan ahli pasukan lain?
Rex Dickson (Lead Game Designer): Malangnya, membuat versi solo untuk Dark Citadel memerlukan reka bentuk semula yang besar, menjadikannya sangat berbeza daripada apa yang kami rancang.
Mencipta rakan AI yang sesuai untuk semua mekanik khusus dalam Dark Citadel adalah idea menarik tetapi akan memerlukan pelaburan besar dari segi mencipta komponen khusus yang tidak digunakan di tempat lain dalam game.
Kisah Vessel of Hatred sangat gelap dan suram. Terdapat banyak baris yang memprovokasi pemikiran, jadi aspek apa yang anda beri perhatian khusus semasa peringkat pembangunan?
Rex Dickson (Lead Game Designer): Salah satu elemen penting dalam siri Diablo adalah nada gelap. Ini adalah bahagian kritikal dalam proses kami untuk memastikan konsistensi nada di setiap entri francais. Ini meresap ke dalam visual serta naratif dan reka bentuk quest.
Pengarah permainan kami menetapkan beberapa tema utama yang mereka ingin wujudkan dan pasukan berkumpul untuk menentukan cara terbaik untuk mencapainya. Ini amat mencabar memandangkan palet warna yang lebih hangat dalam expansion ini. Kami sangat bangga dengan hasilnya.
Mengapa anda memutuskan untuk mengakhiri kisah dengan cara ini?
Brent Gibson (Game Director): Kami tahu bahawa kami ingin cerita Mephisto diceritakan melalui beberapa keluaran. Ia menarik untuk membina watak seperti nya dalam jangka masa yang lebih lama.
Banyak kali dalam game, anda terburu-buru dalam pembangunan watak kerana anda mempunyai waktu yang terhad untuk menceritakan kisah anda. Hal yang menarik tentang live game adalah kami boleh membina cerita melalui beberapa expansion, menjadikan watak kami lebih kaya dan bermakna.
Ini hanyalah bab seterusnya dalam kisah itu.
Adakah anda percaya orang mungkin kecewa dengan pengakhiran dan quest selepas pertarungan serigala?
Brent Gibson (Game Director): Sebuah kisah yang baik tidak seharusnya tergesa-gesa ke kesimpulannya. Buildup adalah menarik dan penting. Beberapa fiksyen kegemaran saya meninggalkan anda dalam keadaan tegang sementara mereka membina ketegangan menuju kesimpulan yang epik.
Ini adalah apa yang kami cari untuk bina semasa mendedahkan nasib Mephisto.
Apakah rancangan anda untuk meneruskan kisah ini? Adakah kita akan melihat finale dalam DLC lain, sebagai sebahagian daripada musim atau dalam game utama Diablo seterusnya?
Brent Gibson (Game Director): Kami mempunyai rancangan besar untuk meneruskan kisah ini ke hadapan. Salah satu perkara yang saya nantikan adalah bagaimana kepulangan Mephisto memberi impak kepada Sanctuary secara keseluruhan.
Menjelang keluaran akan datang, kami ingin melihat kesinambungan dari musim ke musim. Anda sudah melihat ini dengan Realmwalker yang menyebarkan kebencian dan korupsi dalam musim enam.
Ini adalah beberapa perkara yang boleh anda jangkakan dan ia menunjukkan kepada anda bahawa penyebaran pengaruh Mephisto jauh melebihi hanya Nahantu.
Adakah akan ada versi Uber bagi pertarungan Mephisto seperti Lilith?
Colin Finer (Lead Live Game Designer): Kami tidak akan mempunyai pertarungan Uber Mephisto yang tersedia untuk pelancaran Vessel of Hatred. Namun, kami kini sedang melihat semua Tormented Boss dan bagaimana kami boleh meluaskan senarai itu.
Harbinger Mephisto adalah pertarungan hebat yang kami mahu lihat kembali dan ia berada di atas senarai kami.
Kegelapan yang datang adalah pengalaman yang dahsyat (terperangkap, menggunakan lampu, mekanik kegelapan, dll). Bagaimana semuanya berjaya digabungkan?
Rex Dickson (Lead Game Designer): Pada awalnya, ada sedikit ketakutan bahawa melakukan format labirin gelap untuk kubu Diablo tidak menyeronokkan. Terdapat banyak iterasi untuk mendapatkan gabungan UX yang “cukup” tanpa terlalu memanjakan.
Selain itu, kami memerlukan banyak masa untuk menentukan bagaimana untuk menyelaraskan mekanik. Ini pasti merupakan perubahan yang besar bagi kami dari segi gameplay. Semua ini terhasil melalui banyak ujian dan sesi maklum balas tetapi kami berpuas hati dengan hasilnya.
Pemain kini boleh melabur sehingga 5 skill point dalam Ultimate Skill. Bolehkah pemain mengharapkan build yang fokus pada Ultimate Skill menjadi lebih berdaya? Selain itu, jika terdapat sebarang Runeword atau Mercenary yang dapat menyokong Ultimate Skill, sila perkenalkan mereka.
Colin Finer (Lead Live Game Designer): Kami benar-benar ingin Ultimate menjadi lebih berdaya dan ini hanyalah salah satu langkah yang kami ambil untuk menjadikannya demikian.
Kami mempunyai Rune Ritual, Zan, yang dicetuskan ketika menggunakan Ultimate dan Rune of Invocation, Zec, yang mengurangkan masa cooldown kemahiran Ultimate anda. Selain itu, ada satu Aspect yang apabila digunakan pada Ultimate mencetuskan Mercenary anda, membolehkan anda memanfaatkan kuasa itu dua kali.
Adakah ada rancangan untuk meningkatkan kadar drop melalui Salvaging atau mengurangkan item yang diperlukan untuk upgrade potion dan gear?
Colin Finer (Lead Live Game Designer): Pelancaran Vessel of Hatred akan mempunyai perubahan tuning dan keseimbangan yang luas, terutamanya mengenai ekonomi sumber crafting.
Keadaan tuning akhir memerlukan salvage yang jauh lebih sedikit untuk pengubahsuaian item serta peningkatan besar kepada sumber salvage dari perkara seperti Boss, Whisper Cache dan Infernal Hordes.
Oh! Dan, satu perubahan yang kami buat berdasarkan maklum balas pemain dari PTR adalah semua item bukan legendary akan di-salvage secara automatik bermula dalam Torment, jadi anda akan mendapat lebih banyak di sana.
Bagi pemain level tinggi yang sudah mempunyai akses kepada kandungan endgame, adakah update besar ini pada sistem Mercenary masih memberikan manfaat yang berharga?
Rex Dickson (Lead Game Designer): Ya, kami sedar bahawa pemain endgame level tinggi kebanyakannya berminat dalam kandungan yang mempercepatkan dan/atau memberikan manfaat kepada kemajuan mereka. Cara terbaik untuk memanfaatkan Mercenary adalah dengan menyelaraskan mereka dengan build anda untuk menjadikan mereka lebih kuat.
Diablo IV: Vessel of Hatred akan dilancarkan di seluruh dunia pada 8 Oktober 2024, dan boleh didapati di pelbagai platform, termasuk Windows PC melalui Battle.net dan Steam, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, dan Xbox Game Pass. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post