Memandangkan game Strategy Simulation RPG terbaru Grand Cross: Age of Titans akan dikeluarkan tidak lama lagi, kami telah berpeluang untuk menemu bual bersama orang-orang hebat dari Netmarble F&C iaitu Woo Won Seo (CEO of Netmarble F&C) dan Min Suk Kang (PD of Netmarble F&C).
Tanpa melengahkan masa lagi, jom kita terus ke temu bual bersama mereka berdua.
Dengan tajuk Strategy Simulation RPG, anda biasanya melihat batalion unit dan unit Special Hero yang lebih kuat daripada unit purata, tetapi GRAND CROSS: AGE OF TITANS melangkah lebih jauh dengan pengenalan Titans. Bolehkah anda bercakap lebih lanjut tentang mekanik ini?
Kang: Titans adalah unit khas unik yang boleh mengubah perjalanan perang dengan statistik pertempuran unggul mereka. Sama seperti Hero, mereka dibahagikan dengan “rarity”, dengan Legendary menjadi Titan yang semua pemain kami ingin miliki.
Sama seperti “Troop Type”, Titan mempunyai pasukan mereka sendiri. Pemain akan mendapati bahawa sesetengah Titan lebih berguna di barisan hadapan yang bertempur dalam pertempuran jarak dekat di sebelah infantri dan pasukan berkuda, manakala yang lain boleh menghasilkan damage dari jauh sebagai unit jarak jauh, sama seperti pemanah.
Secara keseluruhan, terdapat tujuh Titan yang dikeluarkan pada masa ini, lima daripadanya boleh dimiliki oleh pemain secara individu, manakala dua Titan yang lain akan dapat membantu Alliance mengalahkan musuh mereka dalam pertempuran sengit.
“Highlight” game kami, Legendary Titan Athleon, amat penting dalam melaksanakan strategi Alliance yang berkesan. Dengan kemahiran aktifnya yang membolehkan dia teleport ke lokasi sasaran dan memberikan damage yang besar kepada pihak musuh.
Memandangkan kekerapan game mobile hanya adaptasi dari sesebuah IP yang sedia ada, nampaknya Netmarble sedang mengambil sedikit perubahan pada GRAND CROSS: AGE OF TITANS. Apakah yang boleh anda beritahu kami tentang minat Netmarble untuk mengeluarkan lebih banyak IP original?
Seo: Netmarble F&C telah membangunkan IP original sendiri, GRAND CROSS, untuk masa yang lama. IP yang kukuh, seperti Marvel atau Star Wars, menguasai pasaran global melalui sinergi kejayaan pelbagai game, filem, komik dan media lain dalam “alam semesta”nya.
Menyaksikan evolusi pelbagai media ini dan kejayaan game kami The Seven Deadly Sins: GRAND CROSS, kami menyedari bahawa kami juga boleh mencipta sinergi sedemikian dengan mencipta “alam semesta” kami sendiri. Kami menetapkan matlamat untuk membangunkan IP original kami dan bermula pada Februari 2022 dengan menubuhkan studio yang mengkhusus dalam penciptaan webtoon dan novel web.
Menggunakan media yang berbeza adalah selaras dengan konsep GRAND CROSS, yang merujuk kepada fenomena di mana dimensi bertindih dan bergabung antara satu sama lain. Konsep ini membolehkan watak daripada latar belakang yang berbeza muncul dalam pelbagai jenis kandungan, media dan platform, yang bermaksud bahawa pada masa hadapan watak GRAND CROSS: AGE OF TITANS juga akan muncul dalam projek dan media lain, seperti webtoon, novel web dan game lain, dan sebaliknya.
The Titans dalam game ini kelihatan hebat! Adakah mereka direka bentuk supaya ia kelihatan bagus sebagai “merchandise”, katakan kit model?
Kang: Ini soalan yang menarik. Malah, saya seorang peminat robot yang besar. Memandangkan pasukan developer kami menyasarkan untuk membuat game yang boleh dinikmati oleh pengguna serta kami sendiri, nampaknya pilihan peribadi kami secara semula jadi ditunjukkan dalam reka bentuk game, dan kami dapat mencurahkan lebih banyak kasih sayang dan semangat ke dalam proses developement.
Terima kasih kepada itu, terdapat ramai pemain yang menikmati Titans, kandungan teras game kami. Bagi barangan seperti “Merchandise”, kami pasti akan mempertimbangkannya jika pemain kami menunjukkan minat terhadap kandungan tersebut.
Lagipun, seperti yang kami nyatakan sebelum ini, kami sedang berusaha untuk mengembangkan alam semesta GRAND CROSS melalui pendekatan transmedia, dan “merchandise” boleh menjadi sebahagian daripadanya. Siapa tahu, mungkin sesetengah Titan akan memulakan pengembaraan mereka sendiri?
GRAND CROSS: AGE OF TITANS menawarkan pertempuran berskala besar yang mengagumkan dengan menampilkan banyak unit pada skrin, lebih daripada Strategy Simulation RPG Mobile yang lain. Adakah anda hanya mengusahakan tajuk ini sekarang kerana teknologi telah mengejar?
Kang: Ia merupakan percubaan baharu bagi kami untuk menggabungkan elemen unik seperti grafik anime dan kandungan webtoon sambil memanfaatkan keseronokan game strategy yang asli. Jadi kami agak bimbang tentang respons pemain. Kami menggunakan lebih banyak elemen RTS tradisional untuk membolehkan pemain bergerak di sekitar medan perang dengan bebas dan memimpin pasukan mereka sendiri.
Kami juga menambah banyak fungsi yang sering digunakan dalam game strategi lain, termasuk penetapan pasukan yang disesuaikan. Penggunaan kemahiran dunia seperti teleport dan caj akan membolehkan pemain mengatasi rupa bumi, seperti sungai, atau menghampiri musuh tanpa diduga untuk membalikkan arus pertempuran.
Selain kawalan masa nyata dan aspek MMO yang serupa dengan game RTS biasa, GRAND CROSS: AGE OF TITANS juga mempunyai kelebihan gameplay yang lebih mudah didekati dan menarik. Kami cuba menggandakan keseronokan taktik strategik dengan menggunakan keseimbangan yang sesuai pada jenis pasukan khas, seperti Titans yang kuat dan unit udara, kemahiran Liege dan mengukuhkan autonomi pemain dalam mengawal pasukan mereka di dunia.
Kemasukan segmen gaya Webtoon dalam cerita dengan lakonan suara adalah ciri yang sangat menyegarkan untuk dilaksanakan dalam permainan. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut tentang cara ciri ini wujud?
Kang: Kami telah menggunakan kekuatan genre webtoon secara aktif dalam GRAND CROSS: AGE OF TITANS. Kami telah cuba memastikan bahawa cutscene webtoon tidak mengganggu asas gameplay asas tetapi melengkapkannya. Untuk mencapai matlamat ini, kami telah menguji semua kandungan berkaitan webtoon secara berterusan bersama-sama dengan game yang disertakan, dan membuat pelarasan sewajarnya.
Melalui lelaran ini, kami dapat meluahkan pelbagai emosi antara watak dalam cutscenes, serta memadankan pelbagai peristiwa untuk menggambarkan kemajuan cerita. Selain itu, kesan animasi yang kaya dan lakonan suara membantu peminat kami menyelami cerita. Kami telah menerima banyak maklum balas yang sangat positif tentang kualiti seni dan lakonan, jadi nampaknya kami berjaya melakukan keadilan terhadap kandungan ini.
Nampaknya genre Strategy Simulation RPG sangat popular pada masa kini terutamanya dalam pasaran Mobile Game. Adakah GRAND CROSS: AGE OF TITANS dibangunkan dengan pemikiran itu?
Seo: Syarikat kami, Netmarble F&C, membangunkan dan telah beroperasi secara global dengan beberapa tajuk mobile, termasuk ‘The Seven Sins: GRAND CROSS’ dan ‘Iron Throne’. Pasukan seni, bunyi dan pembangunan kami mengambil bahagian dalam pembangunan game ini, dan kami memutuskan untuk mencipta game strategy yang semua orang boleh nikmati berdasarkan pengetahuan yang telah kami kumpulkan.
Ramai developer kami telah bermain game strategi sendiri, dan kami sentiasa merasakan bahawa terdapat halangan dalam genre ini, kerana ramai pemain berpendapat bahawa ia adalah sukar untuk dimainkan dan oleh itu, mereka teragak-agak untuk bermula.
Game ini lahir daripada perbincangan panjang kami tentang cara menyampaikan daya tarikan game strategi yang sama menariknya dengan RPG. Kami telah cuba menjadikan game ini menarik kepada pelbagai pemain dengan menggabungkan keseronokan game strategi dengan grafik anime, alam semesta webtoon yang mengasyikkan dan menambahkan elemen SNG, RPG dan CCG.
Strategi untuk mengembangkan asas pemain permainan strategi ini telah membawa kepada penciptaan game yang sesuai untuk semua jenis pemain. Jika anda menikmati MMORTS, anda akan dapat menikmati game kami, kerana ia melibatkan pembinaan strategi langkah demi langkah, dan jika anda seorang pemain yang menyukai genre subkultur, anda akan berseronok mengumpul hero.
Sebaliknya, jika anda menikmati webtoon, anda boleh membuka kunci pelbagai kandungan untuk melihat lebih banyak cerita, dan jika anda seorang pemain yang suka bersosial, anda boleh bermain bersama-sama dengan Alliance.
GRAND CROSS: AGE OF TITANS menyasarkan pemain global. MMORTS sudah tepu pada masa ini, dan kami fikir adalah perlu untuk menarik generasi baharu ke pangkalan pemain sedia ada, yang kini berusia 30-an dan 40-an dan cuba memenuhi citarasa mereka dan mencerminkan perubahan dalam pasaran.
Kami cuba menarik minat pelbagai pemain dengan memperkenalkan gaya grafik anime baharu dalam pasaran game strategi di mana naga dan zombi mendominasi trend. Kami berharap untuk menonjol dan menarik pemain bukan strategi dengan cerita webtoon kami yang mengasyikkan dan menjadikan genre strategi lebih mudah diakses oleh khalayak yang lebih luas.
Tema utama mencampurkan elemen fantasi dengan elemen futuristik dengan Titans ialah pilihan reka bentuk yang menarik untuk GRAND CROSS: AGE OF TITANS, adakah ini sentiasa menjadi tiang reka bentuk teras untuk IP ini, atau adakah ia sesuatu yang anda lakukan semasa pembangunan sudah bermula?
Kang: Kisah dalam game kami bermula dengan watak utama, pelajar sekolah menengah Eugene dan Mio, dipanggil dari dunia nyata ke dunia lain oleh Destina, Puteri Skyna. Skyna, dahulunya sebuah kerajaan yang berkembang maju, telah diceroboh oleh kuasa Chaos. Doa Destina menyentuh Star Fragment dan menembak ke langit, menyebabkan fenomena yang dipanggil GRAND CROSS di mana retakan muncul di langit mewujudkan pautan ke dimensi lain.
Kisah ini bukan sahaja berakhir dalam game kami, pelbagai watak daripada webtoon, novel web dan media lain dalam GRAND CROSS IP akan melawat Skyna melalui fenomena GRAND CROSS untuk membantu pemain kami mengatasi fenomena GRAND CROSS. Kami telah membangunkan cerita menarik di mana dua dunia bertembung, dibayangkan melalui webtoon yang dilukis dalam gaya anime.
Terdapat beberapa kebimbangan mengenai dua watak utama dari dunia nyata mencari tempat mereka di Skyna. Untuk menunjukkan tetapan berbeza yang dimiliki oleh setiap watak, kami menghasilkan reka bentuk aksesori, gaya rambut dan pakaian semasa – semua ini menunjukkan ciri individu hero dalam game kami. Dalam kes Titans, reka bentuk mereka adalah gabungan sempurna antara rupa robot dan senjata zaman pertengahan, jubah dan perisai.
Pelaksanaan terrain dengan unit khusus adalah sesuatu yang jarang dilihat dalam game seperti ini, apakah proses reka bentuk untuk memasukkan mekanik?
Kang: Walaupun kami telah membuat liputan mengenai Titans sebelum ini, jenis unit khas yang lain belum lagi disebut. GRAND CROSS: AGE OF TITANS dunia terdiri daripada pelbagai terrain, termasuk bukit, gunung dan sungai. Walaupun biasanya ciri ini mempunyai peranan estetik untuk menjadikan peta dunia kelihatan cantik, kami melaksanakan unit udara untuk dapat menggunakan terrain sebagai elemen strategi dan memperkaya pengalaman pemain kami.
Unit udara boleh menyerang tentera musuh dengan melintasi tembok tinggi dan medan yang sukar. Sebaliknya, tentera jarak jauh kami, yang boleh menembak pada ketinggian berbeza dari jauh, mempunyai pengaruh yang boleh membantu menahan bahaya unit udara menghampiri kem anda.
Dengan cara ini, pemain bukan sahaja bebas bergerak mengelilingi peta dunia menggunakan unit udara, tetapi juga menjalankan strategi taktikal peringkat tinggi menggunakan leverage pasukan untuk membawa kemenangan kepada diri dan Alliance mereka.
Dengan soalan terakhir telah pun dijawab oleh Min Suk Kang, maka berakhir sudah temu bual kami bersama Woo Won Seo selaku CEO Netmarble F&C dan Min Suk Kang, PD of Netmarble F&C mengenai Grand Cross: Age of Titans.
Grand Cross: Age of Titans akan dilancarkan pada bulan Ogos ini di PC dan juga Mobile melalui Google Play Store dan Apps Store.
Untuk mendapatkan temu bual kami yang lain, sila klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post