343 Industries, studio di sebalik francais ikonik Halo, secara rasmi menjenamakan semula dirinya sebagai Halo Studios, menandakan permulaan babak baharu yang penuh cita-cita untuk siri kegemaran ramai ini. Langkah ini bukan sekadar perubahan nama. Bersama penjenamaan semula ini, studio telah mengumumkan bahawa semua projek Halo masa depan akan dibangunkan menggunakan Unreal Engine 5, termasuk beberapa game Halo baharu yang sedang dalam pembangunan.
Mengulas mengenai evolusi ini, ketua Halo Studios, Pierre Hintze, berkongsi mengenai era yang berbeza dalam francais Halo. “Jika anda benar-benar meneliti Halo, terdapat dua bab yang sangat berbeza: Bab 1 adalah Bungie, dan Bab 2 adalah 343 Industries. Sekarang, kita memasuki Bab 3,” kata Hintze. Menurutnya, fasa baharu ini digerakkan oleh peminat yang dahagakan lebih banyak kandungan daripada francais ini. Dia menekankan bahawa studio bukan sahaja mahu meningkatkan kecekapan pembangunan tetapi juga mengubah cara bagaimana game Halo dihasilkan.
Ini merupakan peralihan besar daripada Slipspace Engine, yang sebelum ini digunakan dalam game Halo dan memerlukan sumber daya yang besar untuk penyelenggaraan. Dengan beralih kepada Unreal Engine 5, studio ini dapat memfokuskan kepada memperluaskan dunia Halo dengan cara yang lebih inovatif.
Unreal Engine 5 membuka pelbagai peluang baharu untuk Halo Studios. Ketua Pegawai Operasi, Elizabeth van Wyck, menjelaskan bahawa kaedah pembangunan permainan Halo terdahulu tidak lagi sesuai dengan visi jangka panjang studio. Dengan mengadaptasi Unreal, pasukan boleh fokus sepenuhnya kepada menghasilkan game berkualiti tinggi tanpa perlu risau tentang membangunkan alat dan enjin yang menyokongnya.
Pengarah seni studio, Chris Matthews, juga menekankan cabaran bekerja dengan Slipspace Engine yang sudah berusia hampir 25 tahun. Matthews menyatakan bahawa walaupun Slipspace berkhidmat dengan baik untuk Halo, Unreal Engine 5 menawarkan alat seperti Nanite dan Lumen, yang membolehkan penciptaan dunia grafik yang lebih hebat dan lebih banyak interaksi.
Untuk memperkenalkan apa yang bakal terjadi, Halo Studios memperkenalkan “Project Foundry,” satu inisiatif yang meneroka potensi game Halo dalam Unreal Engine 5. Walaupun ia bukan game atau demo teknologi, Foundry berfungsi sebagai pameran konsep dan alat latihan untuk studio menguji dan membina lebih lanjut.
“Segala yang telah kami buat adalah berdasarkan piawaian yang kami perlukan untuk masa depan game kami,” kata Matthews, sambil menambah bahawa banyak kandungan yang dibangunkan untuk Project Foundry mungkin akan disertakan dalam game Halo masa depan.
Walaupun perincian mengenai game Halo baharu masih dirahsiakan, Halo Studios menjelaskan bahawa game Halo baharu tidak akan dikeluarkan dalam masa terdekat. Halo Infinite akan terus disokong melalui Slipspace Engine dengan kemas kini yang merangkumi lebih banyak kandungan mode Operation dan Forge.
Hintze juga menekankan bahawa studio ingin menghindari pengumuman besar yang terlalu awal dan sebaliknya lebih fokus kepada memberikan maklumat apabila tiba masanya. “Kami patut bercakap tentang sesuatu apabila kami sudah bersedia untuk bercakap, dan pada skala yang besar,” katanya.
@gamersantaimy
Discussion about this post