Sebelum kita bermula, mari saya jelaskan satu perkara dahulu, Persona 5 Strikers adalah sekuel langsung kepada Persona 5. Ini bukan jenis permainan aksi yang kita harapkan dari Omega Force dari studio Koei Tecmo di belakang siri Dynasty Warriors dan adaptasi ‘musou’ yang banyak dikeluarkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Strikers mempunyai lebih banyak persamaan dengan pendahulunya yang sememangnya JRPG daripada hack dan slashers yang mengelilinginya.
Setelah itu, Strikers adalah pengalaman Persona yang diperkemas. Dari segi struktur, ia memberi konsep masa lapang dan hubungan sosial – tetapi penyederhanaan formula Persona berfungsi dalam konteks cerita. Sesungguhnya, ini semua mengenai kembalinya Phantom Thieves – sekumpulan remaja yang menjalin ikatan yang tidak dapat dipecahkan antara satu sama lain di seluruh Persona 5. Geng ini kembali bersama beberapa bulan selepas peristiwa permainan sebelumnya, dengan janji untuk bersantai pada percutian musim panas di fikiran mereka
Sememangnya perkara tidak cukup dirancang, dan tidak lama sebelum Phantom Thieves mendapati diri mereka terjerat dalam konspirasi gila yang lain. Plot itu sendiri melibatkan sebilangan wajah segar, semuanya ditulis dengan baik dan dimasukkan ke dalam naratif dengan berhati-hati. Ini jalan cerita menarik lain yang anda ingin lihat hingga akhir, tetapi akhirnya, Strikers memainkannya dengan selamat. Terdapat peluang di sini untuk mencuba sesuatu yang baru atau pelik, tetapi dalam banyak cara – secara tematik, terutamanya – Penyerang berjalan di jalan yang sudah dilalui dengan baik oleh Persona 5.
Oleh itu, tidak perlu dikatakan bahawa jika anda belum bermain Persona 5, anda akan kehilangan banyak perkara yang membuat cerita Strikers berdetik. Tidak ada pengenalan watak yang panjang di sini; diandaikan bahawa pemain yang sudah biasa dengan Joker dan rakan-rakannya, serta eksploitasi masa lalu mereka.
Lebih-lebih lagi, Strikers berusaha keras untuk mengembangkan lagi pemainnya yang sudah mampat. Momen-momen pengembangan watak yang dipertimbangkan di sepanjang pengembaraan, dan sangat bagus untuk melihat keperibadian yang kuat ini menjadi lebih baik apabila perjalanan berjalan. Dan ia adalah perjalanan; Phantom Thieves dapat melakukan perjalanan ke seluruh Jepun kerana mereka mengesan lebih banyak gangguan di Metaverse mimpi buruk. Permainan ini mempunyai suasana perjalanan yang selesa yang sangat membantu membezakannya daripada pengulangan Persona 5 dari hari ke hari yang disengajakan.
Phantom Thieves bersatu semula
Kisah Persona 5 Strikers berlanjutan di mana kita pernah tinggalkan di Persona 5. Dunia kini menjadi tempat yang jauh lebih baik berkat Phantom Thieves. Hero kita berkumpul dalam perjumpaan dan membawa kita 6 bulan selepas kejadian sebelum ini serta Makoto dan Haru kini berada di universiti. Manakala Ann dan Ryuji masih bersekolah menengah. Perwatakan kita yang dikenali sebagai Joker mengunjungi Tokyo untuk bersatu semula dengan rakan-rakannya.
Terdapat persamaan dengan beberapa bab pertama dari Strikers, bagaimanapun, sebelum plotline yang menyeluruh benar-benar mulai masuk. Pergi ke bandar baru, selidiki kejadian ganjil, menakluki Metaverse dan ulangi semua semula. Struktur yang agak kaku ini dipecah oleh adegan dialog yang panjang dan acara sosial yang menyeronokkan di mana kumpulan itu mengunjungi tempat-tempat menarik tempatan, tetapi sekali lagi, ini adalah versi Persona yang lebih lancar dari sebelum ini sebenarnya.
Tentu saja, sepertinya rancangan asal mereka untuk percutian telah berubah menjadi usaha menyelamatkan Jepun sekali lagi dari kehancuran dan keputusasaan musuh yang tidak diketahui. MetaNav tidak lagi wujud kerana ia hilang ketika mereka telah mengalahkan bos terakhir di Persona 5. Namun, aplikasi baru bernama EMMA telah terkenal di dunia. Ia berfungsi sama seperti Siri atau Google Assistance la kononya. Orang telah mula menggunakannya untuk mencari tempat yang mereka cari atau memintanya untuk membeli barang dalam talian. Ini juga mempunyai fungsi untuk menambahkan rakan.
Tetapi apabila kata kunci untuk menambah rakan tiba-tiba membawa mereka ke tempat yang kelihatan serupa dengan Metaverse, keadaan telah berubah secara drastik. Dan di sinilah permainan bermula. Metaverse yang mereka ditarik mempunyai getaran yang berbeza. Bukan hanya dungeon yang sangat linear di mana jika anda menjumpai jalan keluar, ia akan membawa anda ke laluan lain. Kali ini, anda boleh pergi ke mana sahaja dengan bebas.
Pengembaraan bermula di Jail
Mereka memanggil tempat-tempat ini sekarang sebagai Jail dan bukannya Istana dan penguasa setiap Jail mereka akan memanggilnya sebagai Monarchs. Satu-satunya tujuan Monarch adalah untuk menangkap semua keinginan sesiapa sahaja yang menyertai Jail, memenjarakannya secara praktikal. Mana-mana orang yang keinginannya ditangkap tidak lagi berkelakuan normal di dunia nyata. Sebenarnya, mereka nampaknya berada di bawah pemerintahan Monarchs. Puppet yang akan melakukan apa sahaja yang diarahkan oleh Monarch.
Sudah tentu, Phantom Thieves kita tidak boleh menutup mata sehingga mereka meneruskan usaha untuk menghadapi setiap Monarch untuk mengubah cara mereka. Untuk sebab tertentu, menghadapi setiap Monarch dan membuat mereka mengubah cara mereka tidak akan menghancurkan Jail itu sendiri. Jadi mereka menyangka, ini berbeza dengan Istana yang mereka temui. Seperti pada awal misi, antagonis utama adalah Alice.
Setiap Jail, juga berisi ‘power sources‘ yang disimpan di dalam Birdcage. Power sources ini adalah kunci untuk membuka kawasan di mana Monarchs berada dan akhirnya di mana Keinginan orang-orang ditawan. Anda kemudian perlu bertarung dengan Jail Wardens supaya dapat mengumpulkan Power Sources.
Beraksi tanpa henti!
Bercakap mengenai pertempuran, pertempuran di Persona 5 Strikers sangat berbeza dengan apa yang dilakukan Persona 5. Pertempuran di sini kini berdasarkan tindakan aksi sepenuhnya. Untuk memulakan pertarungan dengan shadows, anda boleh menyelinap di belakang mereka dan serang atau hanya mengawasi mereka. Musuh juga boleh menyerang anda terlebih dahulu jika ternampak anda tetapi ini akan membuat pasukan anda berada dalam keadaan yang tidak tersedia. Anda memulakan setiap pertempuran dengan 4 ahli parti anda.
Semua ahli pasukan dapat dimainkan pada awal permainan tetapi anda juga akan bertemu ahli parti baru yang akan menjadi tambahan selamat datang kepada pasukan dinamik anda. Setiap ahli mempunyai kemahiran dan tindakan yang unik. Ini membawa kepada percampuran gaya permainan yang menjadikan permainan ini menyeronokkan dan huru-hara. Saya cuba memutarkannya dari semasa ke semasa supaya saya juga dapat menaikkan tahap watak lain. Seperti permainan sebelumnya, anda hanya dapat menaikkan taraf ahli parti jika mereka bersama anda dalam pertempuran.
Anda mesti membawa bermacam-macam ahli parti yang akan mempunyai “spells” atau “skills” yang sesuai untuk berlawan dengan musuh. Walaupun begitu, sukar untuk mengetahui jenis musuh yang akan anda hadapi kerana semuanya hanya bersifat rawak. Anda akhirnya dapat melawan musuh yang menyekat serangan fizikal tetapi lemah melawan sihir. Saya rasa ini terletak pada pengurusan SP kerana anda harus menjaga SP anda agar dapat menyerang musuh yang lemah terhadap magik.
Kerana Jail tidak akan hilang walaupun anda mengalahkan Monarch, anda boleh mengunjungi Jail jika anda ingin mendapatkan lebih banyak pengalaman untuk watak anda. Terdapat pencarian sampingan yang terbuka setelah anda mengalahkan Monarch di Istana dan ini akan membolehkan anda mengunjungi semula tempat dan melaksanakan permintaan tersebut.
Urutan pencarian yang akan membawa anda untuk mengalahkan Monarch nampaknya sama untuk setiap Jail yang anda hadapi. Ia dimulakan dengan penyiasatan, kemudian menyusup ke Jail , kemudian mengunjungi ruang rahsia yang memiliki “Lock Keepers” yang apabila dikalahkan akan membuka “Birdcage” yang menyimpan semua keinginan. Ini formula yang sama tetapi masih berbeza antara satu sama lain kerana apa yang dimaksudkan dengan setiap Jail.
Sediakan segalanya untuk aksi anda
Melintasi setiap Jail boleh menjadi sukar sekiranya anda tidak mempunyai peralatan atau barang. Malangnya, bagi Phantom Thieves, kedai-kedai mereka ditutup untuk musim panas sehingga mereka perlu mencari tempat lain untuk membelinya. Nasib baik, mereka kini dapat membeli barang dalam talian dan mendapatkannya dalam sekelip mata.
Atau jika anda tidak berada di dalam Jail, anda juga boleh membeli pelbagai barangan di mana sahaja yang anda boleh rujuk pada peta. Selain itu anda juga boleh memasak untuk kegunaan kelak dari barangan memasak itu untuk menaikkan HP anda semula. Senang cerita semua item yang anda dapatkan anda boleh sama ada menjual atau mendapatkan kesan khas untuk kenaikkan barangan anda sendiri. Tidak terlupa, ada juga armor, senjata dan pelbagai lagi untuk anda membeli.
Ciri lain yang dimiliki permainan ini ialah Bond. Semasa setiap cutscene, anda berpeluang untuk mengukuhkan ikatan anda dengan sekutu anda tetapi bukan lagi ikatan yang harus anda kukuhkan secara individu. Sebaliknya, anda mempunyai tahap Bond kolektif yang meningkat apabila anda melakukan perkara-perkara tertentu seperti mengucapkan kata-kata yang betul semasa cutscenes. Tetapi anda juga dapat meningkatkan ikatan anda dengan mengalahkan musuh yang kuat. Anda kemudian boleh menggunakan mata bond ini untuk mendapatkan perks yang akan membantu anda dalam permainan. Saya suka bagaimana mereka mempermudahkan mekanik bond untuk membantu anda lebih fokus pada permainan sebenar dan bukannya meluangkan masa untuk memikirkan siapa yang akan menghabiskan masa dengannya.
Futaba kali ini melakukan lebih banyak perkara daripada yang dilakukannya di Persona 5. Dia masih menavigasi dan menyokong pasukan dengan menyembuhkan mereka secara rawak atau memberi mereka buff rawak. Tetapi di kawasan tertentu di setiap Jail, ada kawasan pintu gerbang terkunci yang hanya dapat dibuka dengan cara hacking. Di situlah Futaba masuk dan hack kunci tersebut. Dalam permainan mini semacam ini, Anda ditugaskan untuk mempertahankan Futaba ketika dia hack kunci dan elakkan Futaba dari mati. Gelombang musuh akan datang kepada anda dan pemasa muncul menandakan ketika Futaba selesai hacking. Mengguna Futaba ibarat perisai dan aksesori terbaik akan memastikan bahawa anda semua selamat dari sebarang pertemuan.
Ciri lain yang saya suka dalam permainan ini ialah mekanik Dash. Objek tertentu di Jail akan membolehkan anda “lari” ke arahnya, yang pada dasarnya membiarkan anda bersembunyi dari musuh. “Contohnya ada mood anda malas layan musuh untuk berlawan, anda tekan je dash ke kawasan yang dituju, maka secara auto anda akan mengelak dari musuh menggangu anda”. Sebaik sahaja anda sampai ke objek, anda akan mendapat tindakan yang membolehkan anda menyerang musuh dari sana. Anda juga boleh menggunakan titik Dash ini untuk menyerang musuh. Penambahan ini menjadikan mereka Phantom Thieve yang jauh lebih tangkas dan jauh lebih mematikan.
All Out Attacks adalah mekanik permainan yang sedia ada; dan ia dicetuskan oleh perkara yang sama. Tetapi bukannya siluet, kita dapat melihat ketika mereka menyerang semua musuh di layar. Salah satu mekanik yang mereka bawa dari Persona 5 Royale adalah Showtime. Tetapi di sini, Showtimes sekarang bersifat individu dan bukannya Showtimes duo. Showtimes dicetuskan setelah anda mengumpulkan mata yang cukup untuk melepaskannya. Dan “pass baton” kepada pemain lain akan meningkatkan kadar Showtimes .
Pass Baton pada dasarnya memilih watak seterusnya yang anda mahu mainkan. (Tukar melalui butang anak panah kiri, atas, kanan). Tetapi ia mempunyai faedah lain daripada hanya meningkatkan kadar waktu Showtime dapat digunakan selanjutnya. Setiap pihak ahli anda kadang-kadang memanggil anda dan meminta untuk mengawalnya, Jika anda menyampaikannya kepada mereka pada waktu yang tepat, mereka akan melaksanakan kemahiran unik mereka dengan berkesan untuk merosakkan musuh.
Walau bagaimanapun, untuk sebahagian besar pertarungan adalah pertemuan musuh yang terhad, lebih seperti RPG klasik. Ini tidak akan terlalu buruk jika tidak membuat pertempuran Strikers terasa tidak tepat, kerana lebih menjurus kepada gerombolan musuh yang besar daripada memusatkan perhatian pada yang tertentu. Musuh-musuh juga dapat turun dengan mudah, sering merasa seperti mengusik pelik di mana anda jarang dapat melengkapkan kemahiran kombo anda melainkan jika ada gerombolan yang lebih besar.
Velvet Room kembali lagi dalam permainan ini. Hanya kali ini, Lavenza akan menjadi satu-satunya yang menanti anda di sana. Bagi mereka yang tidak tahu, Lavenza adalah gabungan dua Jail Wardens di Persona 5. Lavenza akan membantu anda dengan keperluan persona anda. Dia dapat membantu Persona Fusions, menaikkan Persona anda, atau Registering ke Compendium anda.
Bercakap tentang Leveling Persona anda, Persona dalam permainan ini naik level secara berbeza. Rakan sepasukan anda mempunyai Persona utama mereka sendiri yang meningkat dengan mereka ketika mereka naik level. Tetapi Persona Joker juga dapat naik level menggunakan Velvet Room. Ini sangat berguna apabila anda akhirnya tidak menggunakan semua Persona anda dalam pertempuran tetapi anda masih mahu meningkatkannya, sekiranya ada masanya anda akan menggunakannya.
Dan Selebihnya
Muzik Persona 5 Striker lebih hebat daripada sebelumnya. Jejak dari permainan sebelumnya dibawa kembali kerana faktor nostalgia itu. Tetapi mereka juga menambah trek baru dan revisi lagu lama agar sesuai dengan suasana permainan. Ini pasti sesuai dengan permainan yang penuh aksi daripada yang dilakukan pada pertempuran berdasarkan giliran.
Satu-satunya perkara yang saya dapati dalam permainan adalah kemampuan untuk mengunci musuh. Ini adalah satu perkara penting yang boleh menjadi perbezaan antara mengalahkan musuh atau dibanjiri oleh mereka. Tetapi dalam permainan di mana kekacauan adalah elemen utama, maka saya rasa ia tidak seburuk itu.
Persona 5 Strikers adalah permainan yang membolehkan anda bermain selama berjam-jam. Permainan yang memperluas mitos Persona 5 dan merupakan tambahan selamat datang bagi mereka yang menginginkan lebih banyak petualangan dengan Phantom Thieves. Sekiranya anda peminat permainan, anda tidak perlu ragu untuk mendapatkan permainan ini dan menikmatinya.
Pada yang nak tahu spesifikasi untuk PC boleh lihat dibawah;
KEPERLUAN SISTEM | ||
MINIMUM: | REKOMENDASI: | |
Memerlukan pemproses dan sistem operasi 64-bit | Memerlukan pemproses dan sistem operasi 64-bit | |
OS: | 8.1, 64bits | 10, 64bits |
Processor: | Intel Core i5-2300 / AMD FX-6350 | Intel Core i5-3470 / AMD FX-8350 |
Memory: | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
Graphics: | NVIDIA GeForce GTX 660 (2GB) / AMD Radeon HD 7870 (2GB) |
NVIDIA GeForce GTX 680 (2 GB) / AMD Radeon HD 7970 (3 GB)
|
DirectX: | Version 11 | Version 11 |
Storage: | 25 GB ruang diperlukan | 25 GB ruang diperlukan |
Persona 5 Strikers adalah ikutan hebat dari JRPG yang dicintai, mengukir identiti tersendiri dengan sistem pertempuran berasaskan aksi yang sangat baik. Ini memberikan alasan yang tepat untuk bergaul dengan Phantom Thieves untuk terakhir kalinya, dan melakukan pekerjaan yang hebat untuk membina watak dan tema yang sudah ada sebelumnya. Walaupun kami meragukan bahawa Strikers akan diingati di tempat yang paling menarik seperti Persona 5, permainan ini melampaui jangkaan untuk memberikan karya pendamping yang berkelas. Jadi semestinya siri yang mesti dibeli untuk peminat yang sedia ada, dan dpaatkannya di PC via Steam, PS4 dan Nintendo Switch!
@gamersantaimy
The Review
Persona 5 Strikers
Sebuah siri Persona yang sememangnya korang tidak patut lepaskan lagi-lagi anda memang peminat setia Joker!
PROS
- Aksi tanpa henti membuat RPG ini sentiasa teruja
- Cutsean dan audio yang menarik saampai dah hafal lagu!
- Penceritaan memang tip top serta tambahan yang menggagumkan
CONS
- Tiada abiliti yang dapat auto lock target kecuali jika menggunakan tembakan
- Bahagian drama atau dialog mungkin agak panjang, jadi skip je la kalau malas tengok
Discussion about this post