Dijadualkan pelancarannya pada 10 Disember 2020 ini, setelah sekian lama menantikannya, akhirnya kami berpeluang mencuba sendiri permainan Cyberpunk 2077 dari CD Projekt Red ini! Yes! Punyalah bahagia kami dapat sahaja terima game AAA ni! Tetapi review ini bukan lah review penuh, tidak seronok pula kalau kami bagi review penuh kepada anda kerana permainan ini masih belum dilancarkan secara rasmi betul tak?
Cyberpunk 2077 dikembangkan menggunakan REDengine 4 oleh pasukan sekitar 500, melebihi jumlah yang bekerja pada permainan studio sebelumnya The Witcher 3: Wild Hunt (2015). CD Projekt melancarkan divisi baru di Wrocław, Poland, dan bekerjasama dengan Digital Scapes, Nvidia, QLOC, dan Jali Research untuk membantu produksi. Pencipta Cyberpunk Mike Pondsmith adalah seorang perunding, dan pelakon Keanu Reeves mempunyai peranan utama. Skor asal dipimpin oleh Marcin Przybyłowicz, yang menampilkan sumbangan beberapa artis berlesen.
Cyberpunk 2077 dimainkan dalam perspektif orang pertama sebagai V, tentera upahan yang suaranya, wajah, gaya rambut, jenis badan dan modifikasi, latar belakang, dan pakaian dapat disesuaikan. Kategori statistik — Badan, Kecerdasan, Refleks, Teknikal dan Kool— dipengaruhi oleh kelas watak yang diandaikan oleh pemain, iaitu NetRunner (penggodaman), Techie (mesin), dan Solo (pertempuran). V mesti merujuk “ripperdoc” untuk menaik taraf dan membeli implan perisian siber; pasaran gelap menawarkan kemampuan kelas ketenteraan.
Jarang peralatan yang ditunjukkan ditunjukkan oleh sistem peringkat berwarna. V boleh berlindung, membidik, berlari, melompat, melompat dua kali, dan meluncur. Serangan jarak dekat dapat dilakukan dengan senjata tempur jarak dekat. Terdapat tiga jenis senjata jarak jauh, semuanya dapat disesuaikan dan dimodifikasi — Power (standard), Tech (yang menembusi dinding dan musuh), dan Smart (dengan peluru homing). Senjata jarak jauh dilengkapi untuk menembak peluru ke arah sasaran dan melambatkannya pada waktu peluru. Empat jenis kerosakan dapat ditimbulkan dan ditentang — Fizikal, Termal, EMP dan Kimia. Penggunaan senjata meningkatkan ketepatan dan kelajuan memuat semula, yang ditunjukkan dalam animasi watak. Pembaiki senjata dan pembaikan senjata. Permainan ini dapat diselesaikan tanpa membunuh sesiapa, dengan pilihan yang tidak mematikan untuk senjata dan perisian siber.
Pandangan Dunia
Nama pun dari pembangun permainan yang sama seperti The Witcher, jadi gaya RPG dunia Cyberpunk 2077 ini sedikit lebih kurang sama dengan permainan tersebut. Konsep pula dari permainan papan cyberpunk. Tidak semua pilihan dialog akan mengubah arah jalan cerita, tetapi berlainan pula dengan aksi tindakan kerana ia akan berlaku.
Kegagalan misi tidak akan memulakan semula dari titik checkpoint, hanya pemain yang mati perlu melakukannya. Selain itu, setiap tugas akan mempunyai reaksi berantai terhadap kisah permainan.
Pilihan kita perjalanan kita
Dalam Cyberpunk 2077, kami boleh memilih sama ada menggunakan watak V lelaki ataupun perempuan. Pemilihan ini termasuk rupa dan tempat lahir. Kesemua ini sememangnya memberi impak kepada perjalanan permainan. Kami juga dapat memilih “pekerjaan” kita seperti penggodam, engineer, atau pembunuh dari menambah “skill point“.
Selain itu, kami dapat menentukan kaedah pemain yang diambil ketika menerobos setiap tahap dalam penyesuaian. Kami perlu menaikkan pengalaman serta level watak dari menyelesaikan pelbagai misi dan akan mendapat skill point. Kemudian, kami juga dapat meningkatkan atribut seperti badan, refleks, kemampuan teknikal, kecerdasan dan perwatakan.
Dari segi senjata pula, tiada sebarang sekatan tahap pada peralatan. Senjata mempunyai perbezaan “rarity“, semua senjata dan peralatan dapat diupgrade, pemain hanya perlu mendapatkan bahan untuk melakukan pekara tersebut. Bahan boleh didapati melalui pembongkaran senjata yang anda dapatkan, beli atau ambil dari misi yang diselesaikan.
Untuk memadankan tema “Cyberpunk”, sistem kemahiran dan peralatan digabungkan dengan elemen cyberpunk juga. Pada awal permainan, hanya satu kemahiran khas yang diberikan, iaitu melambatkan musuh ketika menangkis tepat pada waktunya. Pada masa yang sama, kita tidak tahu berapa banyak peluru yang ada di pistolnya. Kemudian, ketika Dr. Victor menanamkan prostesis lanjutan yang dibuat oleh Kiroshi, kulit logam di telapak tangan kanan V memungkinkannya untuk melihat baki senjata itu dan matanya dapat menganalisis data sasaran. Setelah menjatuhkan musuh, anda boleh menyambungkan kabel data badan anda secara langsung ke bahagian belakang otak musuh untuk menghantar data.
Kota Night City yang indah tetapi~
Dunia terbuka kota metropolitan Night City, California, terdiri daripada enam wilayah — Pusat Bandar korporat City Center, Watson yang didiami pendatang, Westbrook yang mewah, Heywood di pinggir bandar, Pacifica yang dipenuhi geng dan industri Santo Domingo.
Sebenarnya agak banyak lagi bug di dalam akses awal ini. Walaupun mempunyai bug, ia tidak akan mempengaruhi keindahan bandar yang terperinci dan skala yang menakjubkan. Walaupun tidak dapat memasuki bangunan atau berjalan kaki, tetapi masih banyak perkara yang dapat memberi anda penerokaan, seperti kawasan yang berbeza mempunyai reka bentuk visual yang berbeza, Fast-travel (dunia terbuka), mendapat ketelitian dalam pemerhatian perincian di peta seperti gerai makanan Jepun – roti, mi, sushi dan macam-macam lagi lah! NPC tinggal di setiap ruangan di sekitar V, Mereka mempunyai kisah, kehidupan dan rahsia mereka sendiri, serta banyak misi sampingan pasti tersembunyi di dalamnya.
Aksi dan Kombat adakah mendebarkan?
Kombat mungkin salah satu kelemahannya dalam permainan ini. Contohnya jika pemain yang mahu mempunyai maklum balas penggambaran aksi yang sama seperti Call of Duty, akan kecewa. Maklum balas tembakan tidak berapa jelas, walaupun kerosakan ditunjukkan di atas kepala musuh.
Di samping musuh mempunyai hp yang tinggi, jangan harap ada senario untuk satu tembakan satu kematian terus, ya sehingga perlu menggunakan satu mag peluru hanya untuk membunuh satu musuh! Kadang-kadang kami terasa menggunakan senjata melee lebih berguna untuk tewaskan musuh tu.
Pemain sebagai V dapat scan musuh terutama pada kelemahan mautnya. Cara ini lebih sesuai untuk pertempuran menyelinap dengan bersembunyi, berjongkok dan pergi ke belakang musuh untuk membunuhnya. Selain itu, dalam permainan ini terdapat Quickhacks dimana anda boleh hack atau godam CCTV untuk ketahui penggerakan musuh, mengalihkan perhatian musuh, juga boleh musnahkan bom yang dimiliki musuh untuk mematikannya terus.
Antara senjata yang ada seperti Pistol, rifles, shotguns, melee, stealth, siluman, dan kekuatan, semuanya ditentukan oleh pemain. Tetapi kami merasakan sebahagian besar misi anda boleh menggunakan wang untuk diselesaikan.
Setiap misi agak penting
Oleh kerana ini adalah sebuah permainan dunia terbuka, bimbingan tugas untuk misi adalah sangat penting. Kami rasa aspek ini dirancang dengan baik oleh pemaju. Oleh kerana tidak setiap tugas akan ditandai secara langsung pada salah satu NPC, beberapa tugas perlu menjelajahi jarak tersebut untuk mencari petunjuk penting.
Kisahnya diceritakan dengan baik, plot kecil itu mungkin akan dilupakan, tetapi kami sangat teruja untuk mengetahui bagaimana plot utama berkembang. Misi sampingan biasanya juga sangat menarik. Walaupun terdapat banyak tugas menarik dalam permainan, tetapi UI dan susunannya agak tidak kemas.
Susah untuk mengetahui tugas yang akan anda selesaikan selanjutnya, kerana tidak ada petunjuk yang menunjukkan bahawa tugas itu akan memberi penghargaan kepada pengalaman, wang, barang ataupun hanyalah reputasi jalanan sahaja. Tanda misi tersebut hanya menunjukjan “medium“, “high“, “very high“. Pemain yang menyelesaikan pekerjaan dalam permainan akan meningkatkan Street Cred mereka, yang akan membolehkan pemain mempunyai prestij yang lebih tinggi, mendapat lebih banyak peluang pekerjaan. Pada masa yang sama, pemain juga perlu sentiasa membuat pilihan untuk menjaga hubungan inter peribadi.
Perjalanan anda tidak akan membosankan
Mengikuti genre dan tema utama permainan iaitu Cyberpunk, revolusi dunia yang akan datang, kami merasakan pemain akan mengalami semua lagu bergenre seperti rock dalam industri dan revolusi di mana saja termasuk pergi ke shop atau kereta. Ah ya! Ada juga lagu Johnny Silverhand yang dimainkan oleh Keanu Reeves!
Dari segi transportasi pula, terdapat pelbagai kenderaan pengangkutan seperti motosikal dan kereta sports dalam permainan. Pemain akan mempunyai garaj dan boleh menyimpan pelbagai motosikal dan kereta di dalamnya. Pemain dapat mendengar muzik yang berbeza setiap kali semasa memandu, sebab tu lah cakap anda tidak akan terasa bosan di situ.
Akan ada papan pemuka kelajuan paparan holografik di sebelah kiri cermin depan dan kenderaan mempunyai sistem pengesanan status yang dapat mencerminkan status kenderaan secara masa nyata. Pemain boleh bertukar secara bebas antara perspektif orang pertama atau ketiga semasa memandu.
Maka pendapat kami~
Semua jenis reka bentuk peta membuat pemain merasa seolah-olah Hidup di dunia ini, anda dapat melihat cat semburan dan reka bentuk bangunan yang menarik dalam pelbagai pemandangan yang sangat menarik. Muzik dalam permainan juga sangat bagus. Ini membawa emosi yang berbeza kepada kami antara peralihan plot yang berbeza. Atau photomode je kalau dah bosan sangat tu!
Kami juga sangat menyukai bahawa ia memberi kita kebebasan yang tinggi dalam peranan. Dengan reka bentuk watak kebebasan yang tinggi ini, anda juga dapat menyesuaikan kaedah penyelesaian misi yang berbeza kerana kemahiran anda berbeza.
Masih terdapat terlalu banyak bug, Ini merangkumi terjemahan watak, tindikan dan gambar yang rosak yang tidak mempengaruhi pengalaman permainan. Walaupun banyak senjata disediakan untuk pemain gunakan, diharapkan pemain juga dapat memiliki pengalaman yang baik. Walau bagaimanapun, tarikan balik dan maklum balas yang disasarkan perlu diperkukuhkan. Senjata juga memberi kerosakan yang rendah, itu akan membuat orang lebih cenderung menggunakan senjata jarak dekat atau cara lain untuk melepasi tahap.
Baiklah sampai disini perkongsian kami kali ini, buat masa ini Night City sememangnya cantik dan sekeliling sangat penuh ketelitian. Cara permilihan gameplay yang berbeza juga menarik perhatian agar permainan ini tidak menjadi bosan. Jadi pada anda yang ingin mendapatkan Cyberpunk 2077, anda boleh pra-pembelian di GOG.com untuk PC kerana hasil tersebut akan 100% ke saluran pendapatan CD Projekt Red. Selain itu anda juga boleh membeli Cyberpunk 2077 di PC via Steam juga Epic Game Store, atau di PlayStation 4, Stadia, Xbox One juga dapat dimainkan di PlayStation 5, Xbox Series X/S. Harganya pula RM219.00 untuk PC, RM265.00 untuk konsol. Nantikan Cyberpunk 2077 akan datang 10 Disember ini dan review selanjutnya dari kami kemudian ok!
@gamersantaimy
Discussion about this post