Masih ingat Jun lalu kami ada kongsikan pandangan pertama kami untuk sebuah permainan dengan alunan lagu tanpa henti iaitu No Straight Roads? Jika anda masih lagi terlupa, No Straight Roads (NSR) adalah sebuah permainan daripada sebuah studio tempatan Malaysia iaitu Metronomik yang diketuai oleh Wan Hazmer yang juga pernah menjadi Lead Designer di Square Enix dalam pembangunan permainan Final Fantasy XV! Yay terima kasih Metronomik memberi kesempatan untuk kami review No Straight Roads!
Okay, ketika pandangan pertama kami, kami memang agak seronok dah bermain awal permainan NSR ini dan yang paling susah adalah Bos-bos didalam permainan yang tidak terkira lah berapa kali kematiannya. Tetapi, siapa sangka ada boss yang lebih sukar dari awal permainan. Nasib kami tak bersilat lah main NSR kali ini! Jadi, tanpa lengahkan lagi masa, jom usha ulasan review kami untuk No Straight Roads!
Penceritaan No Straight Roads
Kisahnya~
Permainan ini terjadi di metropolis fiksyen berteknologi tinggi iaitu Vinyl City, yang dinyatakan sebagai ibu kota muzik dunia. Bandar ini ditadbir dan dikendalikan oleh No Straight Roads (NSR), sebuah kerajaan EDM yang korup dan berwibawa serta ingin memonopoli industri muzik dengan mempromosikan EDM dan Artisnya yang menggunakan genre tersebut.
Vinyl City dipisahkan menjadi beberapa daerah dan setiap daerah dikendalikan oleh seorang artis NSR sebagai piagam dengan syarikat yang dimiliki oleh mereka seperti tempat untuk mengadakan konsert mereka dan mempunyai iklan di seluruh tempat. Setiap artis NSR memiliki Platinum Disc, dimana siapa yang memilikinya menjadi piagam daerah tertentu dan dapat menguasainya. Vinyl City mendapat tenaga elektrik dari sumber tenaga dikenali sebagai Qwasa yang dimiliki oleh NSR, diberi makan dengan muzik dan memberikan kuasa, tetapi hanya mereka yang cukup mahir dapat menghidupkannya. Setiap tahun, NSR menjalankan dan menganjurkan Lights Up Audition untuk mencari artis berbakat yang dapat mengisi Qwasa dan serap mereka ke dalam syarikat.
Pratagonis dan watak lain yang ada~
Protagonisnya adalah kumpulan rock indie Bunk Bed Junction yang terdiri daripada Mayday (disuarakan oleh Su Ling Chan), gitaris yang bertenaga, berdarah panas, dan Zuke (disuarakan oleh Steven Bones), pemain dram yang santai, berjuang untuk membawa kembali muzik rock dan bebaskan Vinyl City dari NSR dari watak antagonis utama, dengan merampas konsert artis mereka, mengalahkan mereka dan mengambil alih daerah mereka di bandar.
NSR dipimpin oleh CEO Tatiana (disuarakan oleh Priscilla Patrick) dan memiliki artis superstar berdaftar yang termasuk: DJ Subatomic Supernova (disuarakan oleh Mohamad “Paman” Ali Imran), DJ glob-spinning dengan motif ruang dan mempunyai ego besar, Sayu (disuarakan oleh Nikki Simmons), idola digital yang menggembirakan dan merupakan keperibadian duyung serta sangat percaya pada kekuatan cinta, Yinu (disuarakan oleh Damia Huda), seorang anak ajaib bermain piano, 1010 (semuanya disuarakan oleh Muhammad Zulhilmi) sebuah kumpulan budak robotik yang sangat diselaraskan, dan juga Eve (disuarakan oleh Joanna Bessey), seorang diva dan ilusi transformasi yang lembut.
Plot penceritaan~
Bunk Bed Junction mengambil bahagian dalam Lights Up Auditions tahunan untuk menjadi artis di bawah label dan membawa rock kembali ke relevan. Audision itu sendiri dinilai oleh Tatiana, CEO NS, dan superstar dari label rakaman ketika mereka menyaksikan persembahan Mayday dan Zuke untuk menentukan sama ada mereka layak. Setelah Bunk Bed Junction selesai dengan corus suara terakhir mereka, NSR memberhentikan mereka dan Tatiana memberitahu mereka bahawa usia rock sudah pun berakhir dan EDM yang kini memerintah Vinyl City. Mayday, tunjukkan kemarahannya, datang ke Tatiana sebelum dia dan Zuke diusir keluar.
Sepanjang perjalanan pulang, Mayday mula mengadu nasib NSR menolak persembahan mereka sementara Zuke membela mereka sehingga mereka menyaksikan sendiri siaran uji bakat. Rakaman menunjukkan prestasi mereka menggerakkan Qwasa hampir penuh, walaupun mereka ditolak. Tatiana kemudian mengumumkan bahawa rock dilarang dalam Lights Up Auditions di masa depan dan mencadangkan kepada warganegara untuk bermain EDM sebagai gantinya. Tiba-tiba, kuasa di Vinyl City padam dan dinyatakan bahawa tenaga sandaran hanya digunakan untuk golongan elit NSR. Mencapai titik tolak mereka, duo ini memutuskan untuk melawan amalan perniagaan korup kerajaan EDM dan memerintah di bandar, memulakan revolusi muzik mereka. Rencana pertama mereka untuk beraksi adalah mengakhiri konsert DJ Subatomic Supernova, DJ superstar NSR dan piagam daerah Cash Tech yang juga merupakan salah seorang juri pada audisi dan mengawasi pelancaran satelit label.
Setelah menewaskan DJ Subatomic Supernova, menguasai daerahnya dan mencabar pemerintahan Tatiana dan NSR ke atas Vinyl City, Bunk Bed Junction bertemu dengan peminat nombor 1 mereka, Kliff, yang menawarkan untuk memberi mereka intel dan bimbingan untuk menurunkan artis NSR lain di konsert mereka dan mengambil alih daerah mereka juga. Sasaran mereka seterusnya adalah Sayu, idola digital dan piagam daerah Akusaka, yang sebenarnya dibuat oleh kuartet remaja.
Kita ke Gameplay pula, susah sangat ke ni?
Gameplay
Di No Straight Roads, kami dapat memilih di antara Mayday atau Zuke, tetapi mereka boleh bertukar antara bila-bila masa dalam pemain tunggal. Permainan ini menggunakan sistem tempur berdasarkan irama, yang mana pemain dapat bergerak bebas dengan harus mengikuti rentaknya, tetapi masih harus mendengarkan muzik untuk berhati-hati dengan isyarat audio terutama dalam menyerang musuh, mengelak dan menyerang kembali. Terdapat nota muzik untuk dikumpulkan dan digunakan sebagai projektil. Permainan ini menggunakan sistem berasaskan kemahiran untuk meningkatkan kemampuan pemain dan meningkatkan ke tahap lebih jauh. Kedua-dua watak yang boleh dimainkan, Mayday dan Zuke menggunakan serangan berbeza kerana pengkhususan mereka yang berbeza, Mayday dapat mengayunkan gitarnya sebagai senjata fizikal. Kedua-duanya dapat memainkan muzik dalam jarak dekat untuk mendapatkan kawalan objek di dekatnya. Tujuannya adalah untuk merampas konsert artis NSR, mengalahkan mereka dan mengambil alih daerah mereka untuk terus maju.
Permainan dimainkan seperti gabungan aksi watak (contoh seperti Devil May Cry) dan Alunan lagu. Serangan cepat tetapi dengan pemulihan yang lama dan tidak dapat dibatalkan sebarang serangan. Ini bermaksud bahawa jika anda menyerang pada waktu yang salah anda akan dihukum kerana itu. Kami memang dapat menukar dengan bebas antara Zuke dan Mayday, tetapi ada cooldown setelah bertukar. Kami juga akan beralih ke watak yang dipilih untuk meneruskan serangan, bukannya menghantar watak lain ke tempat anda berada. Musuh semuanya bergerak mengikut rentak dan anda harus mengenali coraknya. Sekiranya Mayday atau Zuke mati, maknanya kami akan gagal dan harus memulakan semula peringkat.
Watak Mayday bergerak lambat sedikit tetapi memberi kesan serangan yang banyak kepada musuh. Manakala Zuke pula lebih pantas dan ada meter kombo untuk digunakan. Selepas menaik tarafnya di Skill Tree seperti yang kami kongsikan dalam review kami sebelum ini, menekan butang petak selepas meter kombonya penuh akan memberi Zuke sebuah serangan finisher yang gempak. Kedua-dua watak boleh menembak, contohnya seperti NieR: Automata di mana permainan mengunci watak-watak selebihnya untuk ditembak, maka anda hanya boleh menembak musuh di udara tetapi bukan didarat.
Objek interaktif dapat diubah untuk sekumpulan kesan-kesan. Dalam pertarungan boss, mereka biasanya menyerang bos untuk anda supaya anda dapat fokus untuk mengelakkan kerosakan besar. Permainan mempunyai sistem parry. Sangat memaafkan untuk parries yang lewat tetapi sangat ketat untuk parries awal. Hanya pergerakan ungu yang boleh di parry. Untuk menangkis, serang tepat sebelum peluru menyerang.
Kawalan~
Kali ini kami cuba lain dari yang lain sedikit, kami cuba mengawal dengan controller Switch. Jadi jika anda guna PC 100% kawalan pasti akan berbeza ye. Jadi untuk menembak akan menggunakan R1, menukar barang L1, tekan butang Petak lama untuk mengubah barang, Tigasegi untuk serang, Bulat untuk lompat, X untuk elak. L2/R2 slot untuk skil dan akhir sekali L2+R2 serangan Duet.
Xtra: Terdapat koleksi yang anda dapat dari menewaskan bos. Bos juga boleh dimainkan semula untuk peringkat yang lebih tinggi. Terdapat bos pilihan (DK West) yang memberikan serangan duet ketika anda mengalahkannya.
Sudah semestinya Skill sangat penting, jadi upgrade skil anda, untuk memberi kekuatan lebih hebat pada Mayday dan Zuke! Eh jangan lupa ye, menewaskan boss akan membuka skil baru untuk Mayday dan juga Zuke! Awesome kan?!
Perjalanan Tahap~
Tahap bermula dengan urutan platforming / musuh kecil yang mengajar anda mekanik untuk boss. Setelah menyelesaikan beberapa kawasan, anda akan sembuh sepenuhnya untuk memulakan pertarungan bos. Tidak terlupa, di beberapa kawasan anda juga perlu mengumpul Stickers untuk menguatkan senjata anda. Platforming juga berdasarkan irama, yang juga boleh menjadi kecewa.
Bos mempunyai pelbagai fasa. Mati dalam satu fasa membuat anda memulakan semula perjuangan. Walau bagaimanapun, anda boleh meneruskan dari mana anda mati tetapi peringkat penyelesaian anda akan dibatasi pada C. Anda boleh meneruskan seberapa banyak yang anda mahukan, ia masih akan dibatasi pada C.
Pertempuran dengan Boss?
Apa yang menyukarkan adalah hampir kerap untuk memulakan semula pertempuran dengan Boss, sebab memang payah weh! Pertarungan bos semuanya berbeza antara satu sama lain. Pertarungan memperkenalkan mekanik secara perlahan dan dapat dirasakan lama sebagai keputusan. Kegemaran kami ialah pertempuran dengan DK West 1 dan Subatomic Supernova.
Muzik tentu saja luar biasa. Soundtrack berubah menjadi lebih rock ketika pertarungan makin ke arah kesusahan.
Perasaan bermain Co-op pula~
Local Co-Op boleh dimainkan di PC. Pertarungan bos sangat menyeronokkan dengan dua pemain, tetapi permainan platform sangat mengerikan kerana kamera tidak akan memberi tumpuan kepada anda. Berpisah dengan rakan anda juga bermaksud anda akan jatuh. Anda boleh menghidupkan rakan yang jatuh tetapi memerlukan masa yang lama. DK West disyorkan bermain di Co-op kerana dalam pemain tunggal, anda harus mengawal kedua-dua kursor pada masa yang sama. Jadi dalam gabungan co-op, sememangnya lebih memudahkan pertempuran.
Jadi apa pula Kesimpulan kami bagi No Straight Roads~
Gaya Seni / Cerita / Watak
Sejujurnya, kami sangat kagum dengan gaya seni yang ditonjolkan kerana ianya memang menawan! Warna neon yang terang diserlahkan dengan bentuk yang berani memberikan keperibadian yang sangat hebat. Permainan dan plot ibarat tonton filem Pixar dan itu bermaksud kami suka liku-liku perjalanan cerita permainan ini.
Pada mulanya kami seperti kurang sukakan watak Mayday, tetapi makin lama menggunakannya, dia sememangnya sebuah watak yang sangat menyeronokkan. Mayday dan Zuke sememangnya mempunyai chemistry yang sangat kuat, hebat dan segala ciri permainan yang digunakan mereka sesuai dengan segala tindakan termasuk gaya suara dengan sangat baik.
Beberapa pelakon suara seperti Tatiana, West, DJ Sub sangat mengagumkan dalam pekerjaan mereka. Tidak ada pelakon suara yang buruk, tetapi kadang-kadang anda dapat mengetahui apabila ada skrip dan pelakon suara tidak begitu sesuai dipadankan. Jadi untuk ini kami memberikan 8/10 mata.
Tonasi
Semasa NSR pertama kali diumumkan, kami fikir kami tidak menyukai idea seperti menggunakan muzik untuk serangan dan sebagainya. Tetapi Metronomik memberikan banyak perhatian kepada dunia. Walaupun permainan ini dipasarkan sebagai dunia EDM vs Rock, ceritanya sebenarnya lebih banyak mengenai keperibadian vs gentrifikasi serta mengejar trend.
Kami rasa hakikat bahawa muziknya bagus juga dapat membantu, kerana tidak mencuba genre yang dilambangkan. Setiap lagu yang mereka gunakan sebenarnya adalah lagu yang sangat bagus untuk genre itu. Mayday dan Zuke tidak mahu menyingkirkan EDM, mereka hanya mahu dibenarkan memainkan muzik mereka walaupun berbeza. Perkara itu dibuat dengan jelas walaupun oleh bos pertama, kerana mereka tidak pernah mengatakan muziknya buruk, hanya orang yang membuatnya. Jadi sejujurnya, tidak kira lagu EDM ke Rock ke, kesemua lagu yang disediakan Metronomik barjaya menghiburkan kami dan kami berikan 8/10 sambil kaki mengikut irama lagu dalam permainan!
Kawalan~
Jangan masuk ke dalam permainan ini dengan mengharapkan aksi watak. Ini adalah mesin permainan irama dengan kemudi aksi chara, bukan sebaliknya. Setelah anda berhenti menekan butang seperti tindakan chara, permainan ini sangat menyeronokkan. Kadang kala pengesanan hit terasa sedikit pelik, kami tidak dapat mengetahui apakah ini sengaja untuk memaksa anda untuk mengikuti irama atau tidak. Jadi kami memberi mata 6/10 untuk kawalan, kerana ada kawalan yang agak pelik untuk dirasai.
Gameplay
Menentang Bos memang seronok. Tahap seperti Mega Man di mana anda hanya membunuh musuh biasa untuk mempelajari mekanik bos. Intipati sebenar permainan adalah pergaduhan bos. Item yang boleh diubah untuk menyerang bos adalah sangat bagus kerana anda menghabiskan banyak masa untuk bertahan.
Memainkan semula bos juga sangat menyeronokkan, kami gembira mereka memasukkannya ke dalam permainan. Mempunyai Mayday dan Zuke untuk dimainkandengan cara yang berbeza adalah sentuhan yang bagus, menjadikan kerja sama yang menyeronokkan. Kami harap mereka membenarkan anda menukar watak dengan lebih kerap, banyak potensi permainan hilang di sana. Jadi sejujurnya kami memang sukakan gameplay permainan ini dan ya 9/10 untuk No Straight Roads!
Etnik Malaysia ada weh!
Bukan setakat Mamak seperti yang kami nyatakan dalam review kami sebelum ini, pelbagai lagi yang dihadirkan untuk menampilkan etnik Malaysia dalam NSR! Sebagai warganegara Malaysia, kami memang kagum apa yang telah ditampilkan dalam No Straight Roads, permainan ini menceritakan pengalaman malaysia yang sangat spesifik tanpa menghebohkannya. Zuke dan Mayday terdengar seperti adegan “dak-dak scene” Malaysia yang suka layan gig.
Kami fikir ini adalah permainan penting bagi rakyat Malaysia kerana kita boleh menjadi lebih daripada sekadar cerita biasa mengenai orang-orang dari pelbagai bangsa untuk berkumpul. Oleh kerana tidak ada bangsa yang dinyatakan di NSR, setiap orang merasa seperti kumpulan yang sama, walaupun sebilangan mereka mempunyai aksen yang sangat berbeza.
DK West adalah contoh terbaik dari ini. Dia berdasarkan Dikir Barat dan Wayang Kulit – dua bahagian yang sikit lebih kurang mewakili budaya Melayu. Fakta dia bercakap melayu dan tidak pernah dianggap sebagai jenaka adalah sentuhan yang sangat bagus. Jadi memang wajib kami memberikan 9/10 mata untuk kehebatan etnik ini!
Dan akhir kata dari kami~
Tahniah tahniah tahniah kepada Metronomik kerana berjaya membuat kami teruja dan seronok dan sememangnya No Straight Roads sangat patut untuk dibeli! Contoh seperti melawan boss boleh menjadi sukar, tetapi itulah cabarannya agar permainan nampak lebih menarik. Metronomik memberikan seluruh hati mereka untuk No Straight Roads, ini adalah sebuah permainan contoh untuk anak-anak tempatan mencuba terutama dalam menampilkan etnik Malaysia. Jadi pada sesiapa yang ingin dapatkan No Straight Roads, anda boleh beli di PC melalui Epic Games Store, PS4, Xbox One dan Nintendo Switch!
@gamersantaimy
The Review
No Straight Roads
Game ni penuh dengan kegembiraan yang menyeronokkan dan semestinya layak untuk dibeli.
PROS
- Muzik-muzik langsung tak membosankan!
- Watak-watak yang menarik
- Boss fight boleh dimainkan semula
- Ciri etnik Malaysia yang sememangnya patut dipuji!
CONS
- Platforming mungkin ada sedikit chaos
- Mungkin lebih banyak aksi di watak lebih bagus
Discussion about this post